P-E Claesson
Aktiv medlem
För tydlighetens skull vill jag påpeka att jag också kör i RAW. Raw räddar inte alls situationen. Visst kan man justera exponeringen, men vad blir resultatet? Är bilden underexponerad brukar den inte bara tappa ljus, den tappar även kontrast och när man ökar dessa kommer bruset som ett brev på posten. Har upptäckt att det blir betydligt mindre brus om man ligger precis så det klipper i högdagrarna. Innebär ofta +0,5 i exponering (kan man tänka sig, det är precis så jag körde min gamla analoga Chinon på 3200asa) om jag kör automatik. Är ljuset väldigt jämnt kör jag manuelt och testar några exponeringar tills det blir bra. Har slutat titta på histogrammet, kör bara med "högdagervarning". Det verkar varna en bra bit innan det klipper och man får testa sig fram hur mycket klippvarning man kan acceptera. Exponerar man så kameran inte varnar får man öka på i RAW-konverteraren och får brus på köpet. Gäller *istDl.
Egentligen är det inget konstigt att se till att exponera ordentligt, det är precis samma som med signalstyrkor i t.ex ljudsamanhang. Det gäller att signalen är starkare än bruset. Måste man förstärka så förstärker man även bruset. Samma sak när vi fotar.
Egentligen är det inget konstigt att se till att exponera ordentligt, det är precis samma som med signalstyrkor i t.ex ljudsamanhang. Det gäller att signalen är starkare än bruset. Måste man förstärka så förstärker man även bruset. Samma sak när vi fotar.