ANNONS
Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har givetvis helt rätt, din bild visar ett chassi med komponenter och en kamera utan komponenter är ju ingen kamera. De bilder som finns på K10D:s chassi visar ett naket chassi utan komponenter, alltså bara chassit. Så ska det ju inte se ut... du har helt rätt. Poäng till dig ;) ;) ;)

Hälsar
R

Proteus skrev:
det indre chassit är plåt ja,
men bajonettringen sitter monterad i det yttre huset som är plastkomposit, precis som på D70/D80,

se d200 chassit ovan, så förstår du kanske skillnaden

Ja, jag ser skillnaden att D200 chassit innehåller komponenter och K10D:ns chassi är helt tomt. :)
Den bild som jag länkade till på K10D:s chassi, visar chassit bakifrån. Det finns än så länge inga bilder på k10D:s chassi framifrån, men i somras såg jag en bild på K100D:s chassi framifrån och på den så var objektivfattningen bultad direkt på stålchassit. Det var på en japansk eller kinesisk sida (texten var ju helt obegriplig), jag har inte länken kvar men jag ska leta fram den...

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Pentax valde ISO 100 - 1600 istället för ISO 200 - 3200. Jag har ingen förklaring till deras val, men jag vet att många har tyckt att ISO 200 varit ett för högt startvärde så detta är isåfall ett svar på den kritiken. Det var nog ett svårt val för Pentax att välja. Uppenbarligen var det inte möjligt att gå hela vägen från 100 - 3200, så de var tvungen att välja. Men de arbetade på valet länge och de första indikationerna visade på upp till 3200, men det var det andra alternativet som vann i slutändan. Marknaden får visa om det var rätt eller fel.

Verkar som om kameran kommer sakna TTL sensor för blixten, utan det blir enbart P-TTL blixtar som gäller nu i framtiden. Ja, någonstans måste ju kostnaderna skäras för att kunna erbjuda vädertätat hus till lågpris. :)

Hälsar
R

Angående 3200iso
Därför de ansåg troligen att de antal elektroner som kan emiteras är alldeles för få och brus i förhållande till signal är för för högt i 3200iso.
Dvs resultatet blir för dåligt i lågdager mellantoner i en normal bild som innehåller exv 7 steg.

Mikael

PS idag är det troligen bara Canon som klarar detta pga sin sinnrika brusredusering och utplockande av en signalnivå i lågdager där bruset är i högre grad är bortsorterat.

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Snälla Martin, du har själv skrivit att vi ska ta 22 bitars upplösningen med en nypa salt, och ditt argument är att ingen kamera idag har 22 bitars A/D omvandlare och därför menar du att Pentax inte kan ha det.

Bildresultatet är en annan sak och en annan diskussion. A/D omvandlaren är på 22 bitar och du har inte presenterat någonting som motsäger detta faktum. Det finns således ingen anledning till att ta siffran med en nypa salt, för siffran stämmer. Den är inte falsk.

Jag förstår inte varför man ska visa skepticism mot faktiska siffror. Att visa skepticism mot bildresultatet är sunt, men varför vara skeptisk mot tekniska fakta?

Det finns ingen här som har påstått att K10D kommer ha bättre bildresultat än digitala bakstycken, vi har inte diskuterat digitala bakstycken tidigare i den här diskussionen. De har inte ens nämnts före du tog upp dem nu.

Klart är att 22 bitars A/D omvandlingen tillsammans med Pentax nya bildprocessor ger ett utökat dynamikomfång och finare graduation, redan K100D har bättre dynamikomfång än tidigare kameror med den 6Mp sensorn (även fast det bara är 0.5 EV, men iaf, detta har visats i tyska tester). Exakt hur mycket bättre, kommer att visa sig snart.

Jag ser ingen anledning till att misstro att K10D kommer ha den högsta bildkvaliteten av de 10Mp kameror som hitills finns ute på marknaden. D80:n visar ju att det går att göra bättre än både D200 och A100 presterar, Pentax tar detta några steg vidare.

Hälsar
R

Varför skulle Pentax ha högre bildkvalitet än de andra med samma sensor. Sensorn kan inte hålla/emitera fler antal elektroner i en Pentax än vad den gör i ett annat kamerahus.
Om resultatet skulle bli bättre beror det i så fall på att Pentax skulle ha en variant på att läsa ut signal från brus i lågdager där antalet elektroner är som lägst och i så fall bättre än övriga som använder samma sensor.
Mikael

Senast ändrad:
Att försöka gissa bildkvalitén i nuläget är väl rätt så fruktlöst men klart intressant med den nya tekniken i kameran. Något positivt tror iaf jag att den kommer att medföra men hur mycket återstår att se. Relativt snart kommer det finnas testbilder och då vet vi säkert.

Yrar

macrobild skrev:
Varför skulle Pentax ha högre bildkvalitet än de andra med samma sensor. Sensorn kan inte hålla/emitera fler antal elektroner i en Pentax än vad den gör i ett annat kamerahus.
Om resultatet skulle bli bättre beror det i så fall på att Pentax skulle ha en variant på att läsa ut signal från brus i lågdager där antalet elektroner är som lägst och i så fall bättre än övriga som använder samma sensor.
Mikael

Du blandar ihop saker;
1. Sensorn emiterar fotoner, elektroner som sensor tar emot är betastrålning.
2. Hur förklarar du att olika kameror med sammma sensor har olika bildkvalitet?

>"Varför skulle Pentax ha högre bildkvalitet än de andra med samma sensor...."

--Kort= därför att man inte tittar/utväderar bilderna på senorn.
--Bildsensorn i kameran tar emot fotonerna(från bilden)och ger en analog utsignal, därefter måste signalen digitaliseras och processas för att få ettor och nollor som kan betraktas som en bild på bildskärmen.
En som jag antar mycket knepigare uppgift än 1982 när (musik)kompaktskivan(CD:n) kom ut.
På 80-talet åtminstone första halvan lät CD-spelarna urdåligt och först på 90-talet fick man fram CD-spelare som förmedlade musiken på ett "angenämt" sätt.
Nu är inte Sonys 10 Mp sensor en standard som CD:n är men OM nu kameratillverkarna bara hade den att jobba med skulle dom nog kunna bättra på bildkvaliteten från modell till modell i kanske 5-10år.

Kent Bergström skrev; "Ett riktigt chassi skall väl se ut så här, magnesium skall det vara..."

--Och emblemet på bilens motorhuv ska vara i 18 karats guld. Ha ha ha ha......

urgamla objektiv?

advof skrev:
det kommer ev att fungera även på k10d men kan vara läge att kolla på lite nya gluggar - om du inte sitter på riktiga pärlor förstås

men många av skruv gluggarna hade dels en annan coating famförallt skiljer det på bakre glaset mot moderna - gamla gluggarna kan ge spegelbild tillbaks mot sensorn vilket skapar sämre bild.

nu har k1 iofs ett bra sensor skräp skydd men manuella äldre objektiv skitar även ner en del då de både har fett är otäta och producerar metall flis i microformat

fast det klart - det finns väl en och annan glugg med charm i skruv epoken

testa skadar ju inte - adapter finns

------------------
http://stock-photo.blogspot.com
Adde,
menar du att även mitt manuella M85/2
skitar ner har fett är otät och producerar metall flis i microformat ?
Avråder du från alla manuella gluggar ?
///Kjelle

macrobild skrev:
Angående 3200iso
Därför de ansåg troligen att de antal elektroner som kan emiteras är alldeles för få och brus i förhållande till signal är för för högt i 3200iso.
Dvs resultatet blir för dåligt i lågdager mellantoner i en normal bild som innehåller exv 7 steg.

Som jag tidigare skev, Pentax stod i valet mellan 100 - 1600 och 200 - 3200, det är de valen som ger bra resultat. 100 - 3200 var inte möjligt eftersom då hade de varit tvugna att sätta den nominella känsligheten på 200, vilket gör att 100 hade blivit sämre än 200, men 3200 hade blivit ett bra 3200 läge.

Eftersom Pentax har fått massor med kritik för att de tidigare startade på 200, så kändes inte det som ett alternativ att återigen börja på 200 för att ge ett bra 3200 läge. På grund av sensorns begränsningar i omfång så gick det inte att täcka 100 - 3200 med bra kvalitet över hela ISO omfånget. Om Pentax hade börjat på 100, ett bra 100 läge så hade förstärkningen av 3200 blivit så kraftig att det hade lett till ett dåligt 3200 läge.

Om Pentax hade börjat på 200, så hade 3200 lägets förstärkning blivit i klass med ISO 1600 lägets förstärkning när Pentax nu börjar på 100. 100 - 1600 är samma omfång i signalförstärknings hänseende som 200 - 3200. Den valda sensorn klarar inte fler ISO steg än så.

Hälsar
R

Senast ändrad:
macrobild skrev:

Eftersom de kameror som finns idag med Sonys 6Mp sensor har olika bildkvalitet, så anser jag att det är bara ren logik som säger att det även kommer finnas skillnader mellan 10Mp kamerorna.

Sensorn ger ifrån sig en analog signal som behöver bearbetas, det är här som skillnaderna mellan kameramärkena uppstår. De olika tillverkarna använder olika A/D omvandlare och olika bildprocessorer. Pentax använder en 22 bitars A/D med deras egen processor, utvecklad tillsammans med Samsung Techwind.

Det är här själva bilden "händer" = skapas.

Hälsar
R

Proteus skrev:
det är väl kanske lite tidigt att uttala sig om...
vad jag vet så finns det inga yrkesfotografer som vill ha sina 300mm gluggar hängade i ett kamerahus av plast, inte roligt att tappa glas i asfalten,
22 bitars omvandlare är rätt oväsentligt då

så nikon och canon är nog inte det minsta oroliga, tyvärr,

Yrkesfotografer känns väl ändå inte som K10D's målgrupp?

Jag måste erkänna att jag uppskattar folk som håller igång en debatt med lite annorlunda åsikter än majoriteten, om det inte drivs in absurdum. Du menar alltså att releasen av K10D inte kommer påverka försäljningsiffrorna av 400D/30D/D80/D200 negativt?

Punkk skrev:
Yrkesfotografer känns väl ändå inte som K10D's målgrupp?

Jag måste erkänna att jag uppskattar folk som håller igång en debatt med lite annorlunda åsikter än majoriteten, om det inte drivs in absurdum. Du menar alltså att releasen av K10D inte kommer påverka försäljningsiffrorna av 400D/30D/D80/D200 negativt?

det är inte jag som hävdat att k10d är riktad till yrkesfotografer, men vissa här verkar tro det,

k10d har ju ganska dålig timing, flera andra har ju redan släppt sina 10MP modeller, A100 och d80 finns redan i butik t ex

D200 ska man inte blanda in här, den är i en klass för sig vad gäller inställningsmöjligheter och flexibilitet, funktioner som många yrkesfotografer kräver, men som amatörer kanske sällan använder,

Batteriet

Batteriet D-LI50 visas med bilder på denna länk:
http://www.dpreview.com/articles/pentaxk10d/page4.asp

Personligen tycker jag det är synd att det inte går att använda Standard AA (R6) batterier. Idagsläget finns det både bra 15 minuters snabbladdade celler om 2500mAh eller mer och snabbladdare för att ladda 1 till 4 celler. Det kommer en dag när dessa special batterier är slut och man inte kan gå in till pressbyron och köpa ett par standard alkaline.
Tyvärr får man inte många bilder till farvarning innan cellspänningen sjunker så mycket att kameran stänger av sig.

Proteus skrev:
det är inte jag som hävdat att k10d är riktad till yrkesfotografer, men vissa här verkar tro det,

Jag tycker hela Pentax satsning andas pro. Vädertätat hus och vädertätatde gluggar med supersonic motorer, DNG, bästa sökaren i aps-c klassen mm. Givetvis passar inte den här kameran alla yrkesfotografers behov men en hel del skulle kunna använda den.

Av ren nyfikenhet vilka funktioner/flexibiliteter av betydelse har D200:an som du anser K10D sanknar?

Roland Mabo skrev:
Eftersom de kameror som finns idag med Sonys 6Mp sensor har olika bildkvalitet, så anser jag att det är bara ren logik som säger att det även kommer finnas skillnader mellan 10Mp kamerorna.

Sensorn ger ifrån sig en analog signal som behöver bearbetas, det är här som skillnaderna mellan kameramärkena uppstår. De olika tillverkarna använder olika A/D omvandlare och olika bildprocessorer. Pentax använder en 22 bitars A/D med deras egen processor, utvecklad tillsammans med Samsung Techwind.

Det är här själva bilden "händer" = skapas.

Hälsar
R

Jag förstår inte vad en 22 bitars A/D kommer att tillföra med den sensortyp vi diskuterar med tanke på antal elektroner den kan härbärga innan avläsning
Mikael

macrobild skrev:
Jag förstår inte vad en 22 bitars A/D sklall tillföra med den sensortyp vi diskuterar
Mikael

Om man vet att man får med all analog inforamtion som behövs med en 12 -bitars AD omvandlare har jag också svårt att se det.

Ännu har jag dock inte sett någon bevisa att så är fallet och kan man däremot plocka upp mer information med en 22 bitars AD-omvandlaren så blir det ju en vinst. Speciellt om utfilen blir i 16 bitar.

I

Sedan hur kamror presenterar sina bilder från samma sensor har mer med hur bra de är på tolkning av pixelvärde,interpolering, brusreduscering, hade samma bild räknats fram av en extern programvara exv så som uppräkning av en rawfil så hade du inte sett någon skillnad.
Mikael

papi skrev:
Om man vet att man får med all analog inforamtion som behövs med en 12 -bitars AD omvandlare har jag också svårt att se det.

Ännu har jag dock inte sett någon bevisa att så är fallet och kan man däremot plocka upp mer information med en 22 bitars AD-omvandlaren så blir det ju en vinst. Speciellt om utfilen blir i 16 bitar.

I

Du kan inte plocka ur mer information än vad antalet elektroner/brus tillåter
läs gärna Lars Kjellbergs utmärkta föklaring på qp-cards sida http://www.qpcard.com/?p=up&q=test2
Canon har dock idag förmåga att med sin brusreducering få fram mer information i botten
Mikael

Läste artikeln lite snabbt och det som sägs (bl.a.) är väl att en stor välexponerad pixel kan ta emot (producera) 640.000 elektroner.

Frågan borde väl då bli hur väl beskrivs detta tal med 12 resp 22 bitar?

papi skrev:

Frågan borde väl då bli hur väl beskrivs detta tal med 12 resp 22 bitar?

Om jag inte är helt ite och cyklar så kan en 22 bitars AD omvandlare definiera en skillnad på mindre än en elektron, lite onödligt bra alltså.

En 12 bitars AD omvandlare har en upplösning på 160 elektroner i det här exemplet.

Som jag kan se blir det alltså skillnad med 22 bitars omvandlare, om än oklart vad det innebär i praktiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar