Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förväntar mig inte att någon ska erkänna att de kör mellanformat av någon annan anledningen än kvaliteten. När folk köper Rolls Royce är det förstås också för att de vill ha absolut bästa kvalitet och service och aldrig för att imponera på grannarna ;)

...men jag förväntar mig inte heller att några av de kunderna som kräver mellanformat till sina A4 - A3 produktioner ställer upp på (eller låter sig påverkas av) blindtest mellan korrekt behandlade mellanformatsbilder och spegelreflexbilder. Den värsta idiotin vad det gäller kundkrav är ju bildbyråerna som kräver vissa bildstorlekar, trots att förstoringen ofta sker genom interpolering och därmed kvalitetsförsämring... men för att återgå till ämnet, det är knappast Pentaxens tekniska egenskaper som gör att proffs refuserar den.
 
Proteus skrev:
ja, det lär bli prisfall på digitala bakstycken,
har hört flera kollegor som skall sälja sina P1:eek:r och uppgradera till k10d, och imacon/hasselblad lär ju gå i kk innan årets slut, konkurrensen med pentax blir för tung, alla vill ha 22-bitar och den allra senaste hypertekniken

Absolut, men det är inte K10D som kommer att orsaka detta utan det blir 645D. 645D kommer landa på ett pris som ligger bara något strax över D200 vilket återgiven visar Pentax strävan att ta ner priserna även för professionella fotografer, för alla proffs är inte miljonärer.

Digitalt mellanformat har det svårt i dessa tider då prisnivån är astronomisk. Jag vet många brölloppsfotografer/porträtt som gick från analog mellanformat över till digital APS-C, därför att digital mellanformat inte fanns inom ekonomisk räckvidd. Trots allt handlar det för proffsen om att räkna hem sina investeringar och det underlättas ju när investeringarna blir kostnadseffektiva, vilket Pentax nu visar att de kan erbjuda.

Hälsar
R
 
Proteus skrev:
ja, det lär bli prisfall på digitala bakstycken,
har hört flera kollegor som skall sälja sina P1:eek:r och uppgradera till k10d, och imacon/hasselblad lär ju gå i kk innan årets slut, konkurrensen med pentax blir för tung, alla vill ha 22-bitar och den allra senaste hypertekniken

Så trevligt vi får i K10D-klubben då, alla är välkomna, såväl gamla mellanformatare som instamatiktryckare.

Som säkert de flesta känner till har objektiven stor betydelse för resultatet. Här är några tips på gräddan av småbildsoptik som kommer att matcha K10:an fantastisk.

http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-05-02.shtml
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
645D kommer landa på ett pris som ligger bara något strax över D200

Vad har du för källa till den uppgiften? Skulle det vara så är det naturligtvis fantastiskt (och jag skulle köpa en direkt :), men det verkar för bra för att vara sant. Särskilt om 645D enligt Pentax hemsida kommer hamna "uppmot 30 MP" i slututförandet.

30MP mellanformatssensor för under 20 000? Låter otroligt, särskilt med tanke på vad närmaste konkurrent inom digitalt mellanformat ligger på i pris.
 
Det skulle vara en killer med en digital mellanformat för ~20kkr, men troligt....knappast priset på digitala kameror beror till en viss del på att det blir så stort spill vid större sensorer.

Mvh

Martin
 
papi skrev:
Så trevligt vi får i K10D-klubben då, alla är välkomna, såväl gamla mellanformatare som instamatiktryckare.

Som säkert de flesta känner till har objektiven stor betydelse för resultatet. Här är några tips på gräddan av småbildsoptik som kommer att matcha K10:an fantastisk.

http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-05-02.shtml
Så enormt tråkigt att 31/1,8 råkar finnas där:-D Snacka om trevligt normalobjektiv. Det lär väl kosta därefter får man anta.
 
30MP mellanformatssensor för under 20 000? Låter otroligt, särskilt med tanke på vad närmaste konkurrent inom digitalt mellanformat ligger på i pris. [/B]


Nu har du tyvärr missförstått Pentax information.
645D kommer att vara uppgraderingsbar, det går alltså att byta ut bakstycket när nya sensorer har tagits fram och 645D är förberedd för sensorer upp emot 30Mp. Den kommer inte att lanseras med 30Mp (för den sensorn finns inte än). Jag förstår inte vad du menar med "slututförande" - det kan ta ett par år innan det finns en 30Mp sensor framtagen. 645D är helt enkelt förberedd för framtiden, vilket den måste vara för den är för dyr att tillverkare annars.

645D kommer att lanseras i ett grundutförande nästa år som ligger över dagens pris på D200 och som är nära dagens 5D. Men givetvis kommer både D200 och Canon 5D att sjunka i pris. Pentax erbjuder ju redan nu en D200 konkurrent under 10 000 SEK och för bara typ ett par veckor sedan så ansågs detta som helt omöjligt och helt otroligt. Pentax kommer göra samma sak med 645D, även den kommer att få ett pris som idag anses otroligt och omöjligt. Nästa år kommer det inte vara otroligt och omöjligt längre. När Canon lanserade sin 5D tyckte många att det var ett otroligt pris. Varför ska Canon ha monopol på att lansera ny teknik till otroliga priser? Uppenbarligen vill Pentax ha ett ord med här...

Hälsar
R
 
Det vi måste förstå, för att förstå prisbilden, är att K10D idag erbjuder mer än vad de "analoga" Z-1p och MZ-S gjorde på sin tid. Ingen av dessa var exempelvis vädertätade. Så om Pentax idag kan erbjuda en "digital" Z-1p (om än med vädertätning och slutare på 1/4000 istället för utan vädertätning och slutare på 1/8000) för i stort sett samma pengar - varför skulle inte Pentax kunna erbjuda en digital mellanformatare i morgon till ett pris för en analog mellanformatare igår?

Hälsar
R
 
Makten skrev:
Så enormt tråkigt att 31/1,8 råkar finnas där:-D Snacka om trevligt normalobjektiv. Det lär väl kosta därefter får man anta.

Dessvärre gör den det, knappt 10.000 inkl moms.

Men annars finns ju FA35/2, nästan lika bra och löjligt billig!
 
Roland Mabo skrev:
Jag förstår inte vad du menar med "slututförande" - det kan ta ett par år innan det finns en 30Mp sensor framtagen. 645D är helt enkelt förberedd för framtiden, vilket den måste vara för den är för dyr att tillverkare annars.

Det finns redan både 31 och 39mp sensorer från Kodak. Vad menar du med framtagen? Pentax 645D sensor kommer väl komma från Kodak eller vet du nåt annat?
 
papi skrev:
Dessvärre gör den det, knappt 10.000 inkl moms.

Men annars finns ju FA35/2, nästan lika bra och löjligt billig!
Ajfan. Men om den nu är "det bästa objektivet nånsin för småbildsformatet" så är det väl inte så farligt;-) Frågan är varför i halva friden man skulle sätta ett sånt på en APS-kamera.
 
Kodak har en 3O MP sensor i samma storelek på platta som 18 MP sensorn. 18 MP har pixelstorlek på 9 mikrometer och 30 MP sensorn på 6.8 mikrometer. Dessa sensorer finns ibland annat i PhaseOne bakstycken.
 
Pentax lanserar 645D med 18Mp sensor från Kodak, men internt är elektroniken förberedd för sensorer upp till 30Mp. Kameran kommer alltså att vara uppgraderingsbar under sin levnad, det blir som att byta film på den analoga 645:an, men man byter sensor istället. I dagsläget har Pentax inte presentat någon sådan lösning med sensorer över 18Mp, så i dagsläget finns det till 645D inte någon annan sensor framtagen än den 18Mp från Kodak. Det kommer komma sensormoduler med mer Mp längre fram till 645D, men de är inte presenterade än och någon idé om pris för dessa finns inte heller. De ligger längre in i framtiden.

Hälsar
R
 
Men det är fortfarande inte en lösning som Pentax har presenterat för framtida sensormoduler till 645D. Det är ju inte så att du kan köpa Kodaks 30Mp sensor rakt över disk och sedan plötsligt stoppa in den i en 645D hur som helst.

Hälsar
R
 
Re: Re: Pentax K10D är här!

Roland Mabo skrev:
Vi vet inte bildkvaliteten från K10D, då den innehåller många nya lösningar. 22 bitars A/D är nytt och i den här tråden finns det många åsikter om det som inte har någon relevans till verkligheten eftersom de som tycker inte har sett funktionen i praktiken (eftersom kameran inte är släppt än).

K10D:n är även den första kameran på marknaden med Pentax nya PRIME bildprocessor. Vi vet inte det faktiskta bildresultatet. Pentax utlovar förfinad graduation, lågt brus, utökat dynamikomfång, fantastisk färgåtergivning och rik detaljåtergivning - allt på en högre nivå än vad som funnits tidigare.

Det som K10D erbjuder utöver Sony A100 är vädertätat hus, HyperMode exponeringslägen för full flexibilitet, nya ISO lägen, en autofokus med 9 korssensorer (Sony har 1) och en del annat smått och gott i kameran. Sen erbjuder K10D med största sannolikhet en fantastisk bildkvalitet med lägre brus på 1600 än vad Sony lyckats klara av. Pentax har valt 22 bitars A/D för att kunna göra brusreducering i PRIME utan att förstöra detaljåtergivningen i bilden. (något som annars är akilleshälen bland brusreduceringssystem).

Hälsar
R

Nej men vad vi , jag tror oss veta är att 22bitars a/d omvandlare tillsammans med beskrivna sensor är overkill.
Jag kommer träffa Pentax på Photokina, dvs om några dagar och kommer då fråga vad man skulle vinna med denna omvandlare.
Mikael
 
CITAT //Pentax har valt 22 bitars A/D för att kunna göra brusreducering i PRIME utan att förstöra detaljåtergivningen i bilden. (något som annars är akilleshälen bland brusreduceringssystem).

Hälsar
R //

Berätta gärna på vilket sätt omvandlaren spelar roll
dvs en 22 eller 16 bitar för bruset och Sonys sensor som sitter i kameran.
Jag begriper det inte !
Mikael
 
macrobild skrev:
CITAT //
Berätta gärna på vilket sätt omvandlaren spelar roll
dvs en 22 eller 16 bitar för bruset och Sonys sensor som sitter i kameran.
Jag begriper det inte !
Mikael

När jag bearbetar ljud, brusreducering, EQ etc digitalt har jag lärt mig att spela in och processa på en så hög detaljnivå som möjligt (i de flesta fall 32 bitar) även om orginalet är analogt med kanske 8-12 bitars upplösning. Det ger bäst slutresultat, även om det bara är 16 bitar. Borde vara samma princip !?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.