ANNONS
Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
I Japan så går Pentax under epitetet "Japans Leica", vilket visar just den särställning och respekt åtnjuter på hemmamarknaden. Pentax är i första hand ett optikföretag där fotografer gör produkter för fotografer. Det finns en uttalad passion för fotografi som konst på fotografens egna villkor, och Pentax gör sitt bästa för att göra produkter som är just så flexibla så att de ger alla möjligheter till personligt uttryck. Det har aldrig varit teknik för teknikens egen skull, eller för att vinna några papperstävlingar i teknisk specifikation, utan tekniken finns för att möjliggöra kameran som en förlängd arm för fotografens egen kreativitet.

Det är den status som Pentax har "hemma", och de har varit dåliga på att föra detta vidare utanför Japan. Pentax USA's senaste kampanj visar att en förändring är på gång.

Här är en annons som de använde i kampanjen:
http://bp3.blogger.com/_Imqe7pprpvs.../pGJ82YgCyLU/s1600-h/Youre+a+Pentaxian+Ad.jpg

Vilken annan tillverkare än Pentax skulle begå det marknadsmässiga självmordet med att lansera tre autofokusobjektiv efter en ålderdomlig och av många utrangerad "pannkaksdesign"? Canon?

Pentax sätter en ära i att var udda, annorlunda, speciella, göra saker och ting på sitt helt egna vis - oavsett vad andra än tycker och tänker om det. Vissa älskar det, andra känner sig hotade och några rycker på axlarna för de helt enkelt inte förstår.

Det finns ett helt synsätt på vad fotografi är, inom Pentax. Det är inte bara teknik.

Sen kan vi alla ha olika åsikter om hur väl de förvaltar detta, om de verkligen förtjänar den status som de har på hemmamarknaden. Det har ju gått lite upp och ner, inte minst under 90-talets turbulenta år. Det har varit trögt för Pentax att komma igång med digitala systemkameror. Nu är dock detta passerat sedan länge och det kommer allt mer intressanta produkter. Hösten fylls det på ytterligare.

Hälsar
R

Svordom i kyrkan

Martin-B skrev:
Jag har själv en K10D, har hitils inte hittat någonting som jag inte gillar. Är så nöjd man kan bli och mer därtill. Låna en i en vecka och jag lovar att du kommer komma tillbaka med en ny attityd gentemot Pentax ;)

Jag vet då en sak som inte är bra med K10 och det är att den inte har en bra fungerande ljusmätning vid användadet av manuell optik äldre än A-versionerna. Det har däremot K100:an och det retar mej eftersom nu, när frugan har lagt beslag på min K100, jag också vill satsa på en K10 och har många fina äldre linser på hyllan...
Nu har jag väl svurit i kyrkan - igen...

Uffe
(Pentaxian)

Jag kan inte svara dig Anders på hur väl den trådlösa blixtstyrningen fungerar, jag har aldrig använt den funktionen eftersom den externa blixt som jag har - Sigma EF500DG Super - ej är kompatibel med den funktionen. Det har precis kommit en ny uppdatering av mjukvaran till blixten, som gör den kompatibel med trådlös blixstyrning med den inbyggda blixten. Dock har jag inte uppgraderat än så jag ber att få återkomma i ämnet.

Hälsar
R

Från Pentax-annonsen:
"You'd really rather be using your equipment than talking about it."

Shit, då måste du använda din kamera RIKTIGT mycket, Raphael... (Kunde inte låta bli det skämtet. No offense.)

OK, man styr de externa blixtarna från t ex AF 540 FGZ eller AF 360 FGZ alltså?
Det var ungefär så jag antog att det funkade, efter att ha laddat ner K10D-manualen och letat efter svaret (du hade rätt om manualerna förresten...).

Re: Svordom i kyrkan

uffes skrev:
Jag vet då en sak som inte är bra med K10 och det är att den inte har en bra fungerande ljusmätning vid användadet av manuell optik äldre än A-versionerna.

Det där varierar från objektiv till objektiv, vilket gör det svårt att ringa in problemet. Det finns M och K objektiv som, enligt deras användare, fungerar helt felfritt med K10D. Sedan finns det de som har problem. Det har funnits många trådar i detta på dpreview, dock så vore det bästa om någon kompilerade en databas över dessa användarrapporter så man kunde få en lista över vilka M och K objektiv som fungerar bra och vilka som inte gör det.

Dock, det är väldigt många variabler när man använder gamla objektiv, och de blir ju dessutom sämre med tiden eftersom mekaniken slits och får mer spel. Därför kan det finns stora individuella skillnader mellan två exemplar av samma objektiv.

Det finns en teori som säger att K10D är känsligare än K100D för hur bra mekaniken är i gamla K och M objektiv, därför att K10D är snabbare. Det finns även andra teorier.

I dagsläget så vet ingen riktigt varför det finns skillnader. "Utredning pågår".

Hälsar
R

AndersGbg skrev:
OK, man styr de externa blixtarna från t ex AF 540 FGZ eller AF 360 FGZ alltså?
Det var ungefär så jag antog att det funkade, efter att ha laddat ner K10D-manualen och letat efter svaret (du hade rätt om manualerna förresten...).

Nej, man kan styra de externa blixtarna trådlös från den interna blixten i K10D. Dock stödjer inte min Sigma den funktionaliteten, en uppdatering har precis släpps. Pentax egna blixtar fungerar, men jag har inte tillgång till dem.

Trådlös blixtstyrning med den inbyggda blixten finns inte med i handboken till K10D, eftersom funktionen kom i v1.1 av mjukvaran (som f ö är uppe i 1.2, v1.3 kommer att lanseras i Augusti).

Hälsar
R

Anders, det regnar ute.
Min kamera har inga problem med det, men JAG har problem med det. Det tar ett dygn för mitt hår att torka...

(jag skojar inte, jag har dreadlocks...)

Hälsar
R

I Göteborg regnar det just nu (otroligt nog) inte. Dock hade min kamera inte haft några problem med det. Det hade dock jag haft, eftersom min magkänsla inte gillar kombinationen teknik och vatten... :)
Oavsett hur mycket tillverkarna hävdar att det är väderskyddat.

Håret är ett mindre problem för min del, dock.

Re: Re: Svordom i kyrkan

Roland Mabo skrev:
Det där varierar från objektiv till objektiv, vilket gör det svårt att ringa in problemet. Det finns M och K objektiv som, enligt deras användare, fungerar helt felfritt med K10D. Sedan finns det de som har problem. Det har funnits många trådar i detta på dpreview, dock så vore det bästa om någon kompilerade en databas över dessa användarrapporter så man kunde få en lista över vilka M och K objektiv som fungerar bra och vilka som inte gör det.

Dock, det är väldigt många variabler när man använder gamla objektiv, och de blir ju dessutom sämre med tiden eftersom mekaniken slits och får mer spel. Därför kan det finns stora individuella skillnader mellan två exemplar av samma objektiv.

Det finns en teori som säger att K10D är känsligare än K100D för hur bra mekaniken är i gamla K och M objektiv, därför att K10D är snabbare. Det finns även andra teorier.

I dagsläget så vet ingen riktigt varför det finns skillnader. "Utredning pågår".
Hälsar
R

---------------------------------------

Jo jag har också hört om att mekaniken skulle vara trög på äldre linser och att det skulle kunna vara boven. Men jag har också hört att gängobjektiv, där man mäter vid arbetsbländare och där den står kvar på inställt bländarvärde hela tiden, ger samma skillnad mellan K10 och K100. Då måste det finnas andra orsaker.
Jag har pratat med vänliga människor på Pentax i Uppsala som bara kan bekräfta att K10:an mäter rätt vid bländare 4 - 5,6 ungefär och fel både vid större och mindre bländaröppning och att de inte vet riktigt varför.
De hoppas att mjukvaruuppdateringen som kommer i augusti skall innehålla något som kan ställa till rätta det hela. DET hoppas jag också, å det vore väl f-n om inte Pentaxfolket kan sätta fingret på orsaken och åtgärda problemet åt oss manuellfreakar..

Uffe

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

papi skrev:
*istD släptes INTE efter 20D utan är SAMTIDIG med Canon 10D.

DS/DL är Pentax motsvarighet på insteg där Canon hade 350D

K100D och 400D är ersättande modeller

K10D och 30D är bådas nuvarande entusiast kameror.

Sen är det bara att läsa kameraspecarna så är det uppenbart inte som du fått för dig.

Absolut inte. Pentax berattade att ist*DS skulle komma i September 2004. Canon berattade att 20D skulle komma i Augusti 2004. Pentaxen var tillganglig i Januri 2005 och 20D i November 2004.

Sa, du ar lite val ute och cyklar nu.. Dpreview har en bra sammanstallning av detta:

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Pentax/

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
På vilket sätt är exempelvis K10D 36 månader efter EOS 400D, som är den Canon kamera som ligger närmast i pris? På vilket sätt är K10D 36 månader efter D80, som saknar vädertätning och flera andra funktioner som K10D har?

36 månader innebär tre år. Det är inte 3 år mellan Canons lansering av 400D och Pentax lansering av K10D. Det har inte gått 3 år mellan Nikons D80 och Pentax K10D.

Var kommer din siffra ifrån, hur tänker du egentligen?

Hälsar
R

Men da. Du jamfor Canons instegs kamera mot Pentax top of the line, pa vilket satt ar det en bra jamforelse? Du jamfor ju bara med pris, och i sa fall ar ju Nikon D40 den basta kameran pa marknaden.

Har du en jamfort K10D mot D80 eller 30D? Du talar sa hogt om vadertatningen, men det finns ju inte ens vadertatade objektiv, utan rekommendationen ar att anvanda de billigaste objektiven, for att de kan fungera, och gar de sonder, sa gor det inte sa mycket?

Som sagt, istallet for att satsa pa teknik, sa slangde de in vadertatning.

Roland Mabo skrev:
Kan du förklara för mig Fredrik på vilket sätt som Pentax har kopierat sin reklamkampanj från Apple? Det är väldigt stor skillnad mellan att kopiera och bli inspirerad av. Jag ifrågasätter om du förstår den skillnaden. Vi människor tar intryck varje dag, var går linjen mellan att bli inspirerad och hitta på något helt nytt? Allting som vi människor gör är ju en tolkning av all den information som vi får till oss varje dag, så vi inspireras varje minut vare sig vi aktivt vill det eller inte. Jag ser inte detta som något fel utan som något oerhört mänskligt. Att som du kritisera Pentax för att de är mänskliga är fullständigt obegripligt och oerhört.

Hälsar
R

Du sager ju sjalv att det ar tydligt inspirerad av Apple's, som Apple inte har anvant pa fler ar. Om du fortfarande kan dra den kopplingen, ar det ett ratt tydligt plagiat.

Du ar inte sa lite fanatisk, du.. Nar du anvander ord som "oerhort" och "obegripligt" nar det ar rena fakta som presenteras.

Ar det inte lattare att inse faktum att Pentax ar ett nichemarke. De jobbar med att konkurera med pris, inte med nyinnovationer och prestanda. De ar efter pa alla fronter dar.
De ar efter pa upplosning, full frame, frame rate, frame buffer, brus, osv osv.

Sen att de har antiskak i huset ar ju bra, men det hjalper ju inte for att vaga upp nagot av de andra omraden dar de inte ar i narheten.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:

Nja, nu tycker nog t o m jag att du tar det lite för långt. K10D har ju betydligt mer än bara vädertätningen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

AndersGbg skrev:
Nja, nu tycker nog t o m jag att du tar det lite för långt. K10D har ju betydligt mer än bara vädertätningen.

Forsokte bara fa fram att de overdriver sa nagot enormt. K10D ar en bra kamera, absolut, men vissa i detta forum vill ju havda att den ar bast pa allt, oavsett om det att kora bil, eller nagot annat.

Men vad har K10D som ar sa unikt som ingen annan kamera har? De testar jag har last har den inte speciellt lagt brus, ar inte snabb och du kan inte ta speciellt manga bilder under en burst.

Jamfort med Canon 30D, sa har den bara hogre upplosning. Jamfort med Nikon D80 har den ju inte ens det. Den ar inte unik pa nagot satt.

Den ar billigare, absolut, men prestandan ar inte dar. Den ar mer jamforbar med Canon's 400D, bortsett fran vadertatning och antiskak.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

papi skrev:
Du måste jämföra rätt med kamrea, Canon 10D skall om möjlig jämföras med Penatx istD och K10D är den modell som ligger närmast 30D. Förutom seriebildsprestanda är det få punkter som skulle vinnas av Canon i en direkt jämförelse. Om de är någon kamera som ligger före utvecklingen i sin klass är det K10.

Prismassigt och prestandamassigt sa ar K10D jamforbar med 400D, inte 30D.
Samma ISO nivaer, men 400D brusar mindre.
400D har lite hogre upplosning, men annars sa har K10D vadertatning och antiskak i huset, men det ar inte sa mycket mer.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Absolut inte. Pentax berattade att ist*DS skulle komma i September 2004. Canon berattade att 20D skulle komma i Augusti 2004. Pentaxen var tillganglig i Januri 2005 och 20D i November 2004

Jaha, först pratar du om *ist D och sen pratar du om *ist DS och du pratar om dem som om de vore samma kamera. Hur ska du ha det egentligen? *ist DS var Pentax instegsmodell och jämförbar med EOS 350D, *ist D kom ut strax efter EOS 10D och var en konkurrent i den prisklassen.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Du menar alltså att köpare av prisbilliga systemkameror inte behöver använda kameran när det regnar? Om jag hade köpt en 400D så hade den inte kunnat användas i den situation som jag använde min K10D i. Det blev faktiskt riktigt snygga bilder, trots regnet! Väderätning är en oerhört bra funktion som jag menar att alla har nytta av, det innebär dock en fördyring av produkten. Dock är K10D såpass billig så det är inget argument. Du börjar låta som vissa Nikon användare gör - "Amatörer behöver inte det". Om era märken hade erbjudit det som Pentax erbjuder vanliga konsumenter utan stor plånbok, så betvivlar jag att ert ständiga mantra "Amatörer behöver inte det" skulle vara lika spritt som det är idag. Det är inget hållbart argument och ni vet om det själva.

Alla Pentax digitala systemkameror har ett chassi helt i metall, med en påklädnad av plastkomposit. Både botten, bakstycket, sidostyckena, toppen och sensorhuset med objektivfattningen är i metall. På K10D är objektivfattningen bultad på metallchassiet.

En 400D har endast sensorhuset och bottenplattan i metall, sen använder Canon en form av "höghållbarhetsplast" ("extra reinforced plastics") till övriga delar.

Pentax dyrare lösning syns inte utanpå, men det ökar kvaliteten, hållbarheten och tillförlitligheten hos kameran.
(och jag vet "Amatörer behöver inte det").

K10D har dubbla inmatningshjul och ett flertal programfunktioner för att underlätta för den kreativa fotografen, som 400D saknar. Dessutom finns en 22 bitars D/A omvandlare (Pentax först i världen med detta i en digital systemkamera) som ger högre dynamikomfång och finare graduation åt råformatsfiler (kräver att de processas i minst 16 bitars läge, för kör man 8 bitars så försvinner fördelarna).

Den inbyggda skakreduceringen i huset, som är det enda systemet på marknaden som kompenserar för Z axeln - alltså den roterande rörelse fotografen gör när han pressar ner slutaravtrycket, är ytterligare exempel på teknik där Pentax erbjuder något extra jämfört med konkurrenterna. (Sonys lösning är bara x och y, de kompenserar ej för z).

Pentax har även äkta spotmätning och enklare inställning av vitbalansen. K10D är helt enkelt bättre utrustad än 400D. Du talar om upplösning på sensorn och antalet bilder per sekund som det allenarådande, det som är viktigare än allting annat. Ja, det är Canons stil och du tycker det är viktigt eftersom de tycker det är viktigt. Pentax har en annan filosofi, det är en filosofi som uppenbarligen inte passar dig.

K10D är ett komplett paket med högpresterande funktioner i ett högkvalitativt skal och därför en hybrid mellan proffskamera och mer konsumentvänlig modell till ett sanslöst lågt pris. Genom det så erbjuder Pentax något nytt.

Du gör misstaget att se ner på K10D för dess låga pris skull, för hade den varit en Canon hade den ju kostat betydligt mer.

Och ja, jag vet "Amatörer behöver inte det".
Det vet jag att du tycker, du behöver inte upprepa det igen.

Hälsar
R

Jag ser absolut inte ner pa K10D, det ar en billig nichekamera, riktigt bra sadan. Men det du namner har ju bara med smak att gora. 400D har t.ex. spotmatning, men annars ar det som sagt en helt klart jamforbar kamera med K10D.

Vadertatning? Jag har anvant min 20D, som inte heller ar vadertatad i regn, utan problem. Fick en hel del fina blixtbilder da (aska). Sa lite beroende pa hur du anvander din kamera, sa kan du gora allt det du sager. Jag har aldrg haft en instegskamera fran Canon, sa kan jag inte utala mig. Men nar det kommer till vadertatning, sa ar det ju som sa att Canon sager att man ska vara forsiktig, aven med deras proffshus.

Nar det galler 22bitar D/A koverterare, har nagon ens mark nagon skillnad an? Nope, men daremot Canon's 14 bitar har det pavisats tydliga skillnader..

Jaja, jag forsatta, men det spelar ingen roll, enligt dig sa finns det ingen kamera som ar battre an K10D.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
Jaha, först pratar du om *ist D och sen pratar du om *ist DS och du pratar om dem som om de vore samma kamera. Hur ska du ha det egentligen? *ist DS var Pentax instegsmodell och jämförbar med EOS 350D, *ist D kom ut strax efter EOS 10D och var en konkurrent i den prisklassen.

Hälsar
R

ist*D ar ju inte alls jamforbar med 10D, eller 350D.
Det var ju det jag sa, ist*DS ar jamforbar med 10D, men den kom samtidigt som 20D..

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Men da. Du jamfor Canons instegs kamera mot Pentax top of the line, pa vilket satt ar det en bra jamforelse? Du jamfor ju bara med pris, och i sa fall ar ju Nikon D40 den basta kameran pa marknaden.

Har du en jamfort K10D mot D80 eller 30D? Du talar sa hogt om vadertatningen, men det finns ju inte ens vadertatade objektiv, utan rekommendationen ar att anvanda de billigaste objektiven, for att de kan fungera, och gar de sonder, sa gor det inte sa mycket?

Jag jämför Canons instegskamera med K10D därför att det är den Canon som ligger närmast K10D i pris. Funktionsmässigt så är K10D fullt jämförbar med EOS 30D och skillnaden dem emellan är att EOS 30D har 8Mp medan K10D har 10, och 30D har något snabbare seriebildstagning. Var har du fått rekommendationen att man ska använda de billigaste objektiven för att de kan gå sönder och det gör inte så mycket? Jag har använt dem i hällregn utan att de gått sönder.

Du har uppenbarligen inte jämfört K10D med D80 eller EOS 30D. Jag har redan pekat ut många saker som skiljer 400D från K10D och några av det som visar att K10D är en mer flexibel och kreativ kamera som vänder sig till avancerade fotografer, men som även passar nybörjare som vill växa. K10D har en högre funktionalitet än D80.

En till sak, som jag glömde nämna förra gången, men som jag kan nämna nu - är att K10D har inbyggd omvandlare för råformat. Du kan ta ett minneskort med en råformatsfil och låta kameran omvandla den filen till JPEG, utan att behöva gå via dator. En lämplig funktion om du snabbt behöver lämna en JPEG men du har inte tillgång till en dator med omvandligsmjukvara för råformat (exempelvis via Internetcafé).

Hälsasr
R

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto