Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Jag kopte min 20D nar den kom ut, och jag hade en kollega som vantade lange pa att Pentax ens skulle slappa en digital kamera nar jag var ute och fotade med min 20D. jag tror att jag tagit c:a 12000 bilder med min 20D nar han antligen kunde kopa en Pentax, detta i USA, dar de ar fore Sverige.

Vad är det du pratar om?
*ist D fanns ute på marknaden långt före 20D, så det fanns definitivt en digital systemkamera från Pentax ute på marknaden att köpa. *ist D var Pentax svar på 10D från Canon och de är i stort likvärdiga i funktionalitet, dock så har D:n Pentax speciella HyperProgram-lägen som innebär smidigare och mer flexibla möjligheter för bländare och tid, utan att du behöver ställa om kameran mellan olika progamlägen. Med Pentax så får du allt samlat på ett ställe, för kameran är tillräckligt intelligent att ställa om sig automatiskt.

Därefter så kom *ist DS, som inriktade sig mer på konsumenter och man minskade mängden knappar och reglage och stoppade in mer saker i menyer. Precis det som Canon gjorde när de tog fram 350D eller för den delen 400D, som ser nästan precis likadan ut som 350D.

När jag köpte min *ist DS så kommenterade min 20D vän "Du har den minsta kameran, men största sökaren och LCD skärmen". Han är missnöjd med sin kamera, för han tycker 1.8" skärmen bak är helt oanvändbar. En DS har 2" skärm. En K10D har 2.5".

Nu har ju Canon ökat storleken på LCD skärmen, men fortfarande har de en liten sökare med deras berömda "tunnelvision".

K10D är efterföljaren till *ist D och K100D är efterföljaren till *ist DL och DL2. Någon reell efterföljare till DS har Pentax inte släppt än, för de valde att lägga K10D så lågt i pris så att det inte fanns utrymme för en efterföljare till DS i sortimentet.

Att hävda att K10D inte innebär något nytt, är ju rätt felaktigt - vilket redan har visats många gånger i detta forum. Den har en massa unika Pentax funktioner, som HyP, HyM, MTF program, Sv, TAv, elektronisk förtitt och flera andra roligheter. Den ger mer information till fotografen än andra kameror i samma prisklas.

Du tycker ju om att hävda att K10D och Canons 400D är fullt likvärdiga, det enda - enligt dig - som skiljer, det är att K10D är vädertätad.

Uppenbarligen så kan 400D göra allt det som K10D gör, men var är då de dubbla inmatningshjulen för bländare och tid? Varför kan de inte ställa om sig automatiskt mellan tids- och bländarautomatik? Varför har den bara en korssensor och 9 AF punkter medan K10D har 9 korssensorer och totalt 11 AF punkter? Varför innehåller inte 400D en inbyggd råformatsomvandlare för råformatsbilder på minneskortet? Varför kan inte 400D ta bilder i en ström ända tills minneskortet tar slut, varför har den en buffert som innebär att den tar en kort paus efter en stund för att tömma bufferten innan den kan fylla på den igen? Varför är 400D en plastkamera medan K10D är byggd helt i metall (om än med ett överdragsskal i plast)? Varför kan du inte programmera knapparna på en 400D och själv lägga in vilka som ska vara bländare, tid, exponeringskompensation, programskifte och ISO? Varför har inte 400D dubbla LCD displayer för olika typer av information? Varför kan inte 400D visa separata histogram för de olika färgkanalerna? Varför har 400D inte en lika intuitiv och enkel vitbalansjustering som K10D har som utgår från den elektroniska förtitten eller senaste bilden i minnet, sedan använder man 4-vägskontrollen för att justera färgtemperaturen? Varför kan inte 400D styras från datorn som K10D kan? Varför har inte 400D en 22 bitars A/D omvandlare som ger ökad graduation och större dynamiskt omfång till RAW bilder (behöver processas i 16 bitars i datorn, processar du i 8-bitars så försvinner fördelarna). Varför har inte 400D den höga upplösning i RAW som K10D har enligt FOTO som fann att K10D hade högsta upplösningen i RAW av alla 10Mp kameror på marknaden? Varför måste man gå in i menyer för att ändra olika justeringsparametrar medan man på K10D har dem tillgängliga via knappar på utsidan? Varför fungerar inte 400D's olika mätmetoder i alla exponeringslägen?

Och så vidare, och så vidare.
Jo, förklaringen är att 400D är en instegsmodell, precis som K100D. K100D har också bara en val-ratt och flera funktioner instoppade i menyer, för att få ner priset. K10D är en kamera som även ska vara ett flexibelt verktyg för professionella fotografer och avancerade amatörer, och tycker om att kunna nå funktioner så snabbt som möjligt, de har nytta av den extra fotograferings information som K10D ger och de uppskattar en kamera där man som användare själv kan ställa om flera knappar och reglage efter det sätt som man säjlv använder kameran på. Vi alla är ju olika individer och K10D är individuellt anpassningsbar.

Jag ser massor med skillnader mellan K10D och 400D, och du hävdar att de är helt likvärdiga och det enda som skiljer är att K10D har vädertätning och inbyggd skakreducering.

Hälsar
R

Stephan, jag förstår det syfte som Råd och Rön har men jag förstår inte deras siffror. Exempelvis så får K10D ett lågt betyg för "Färger". Vad innebär det?

Menar Råd och Rön vitbalansens funktion, som påverkar om färgerna är rättvisade eller inte, eller menar de färgmättnaden? Det står ingen förklaring på det i texten.

K10D har en färgmättnad som är lägre satt i utgångsläget än för konkurrenterna, därför att syftet med grundinställningen är att bilderna ska vara lämpliga för efterbehandling, vilket är det som många fotografer gör som köper en lite mer avancerad kamera (= K10D's primära målgrupp).

Det går utmärkt att ställa om kameran från läga naturlig / natural till bildtonen ljus / bright, där kameran ökar skärpan, kontrasten och färgmättnaden för att ge en "look" på bilderna som anses mer konsumentvänlig, och som D80, D40 och 400D har i sin utgångsinställning.

Man kan säga att K10D i sin utgångsinställning är Agfa RSX 100, som var den mest neutrala diafilmen på marknaden, medan konkurrenterna kör Fuji Velvia. Det är busenkelt att ställa om K10D till Fuji Velvia.

Det här var ett exempel på en parameter i testet som det saknas förklaring på och som läsare förstår jag helt enkelt inte vad de menar - färgåtergivningens exakthet via vitbalans, eller färgmättnaden (hur intensiva färgerna är)?

En annan parameter är ju autofokusen. Handlar det om snabbhet eller om exakthet? Har de mätt upp autofokusen inomhus eller utomhus? Påverkar ljudnivån på autofokusen det siffervärde som de har angivit? Inget av detta hittar jag förklaring på.

Och så vidare och så vidare.
Så jag förstår inte testet alls, för jag förstår inte vad de menar för det saknas förklaring på det.

Hälsar
R

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
inget Pentax har nagonsin lanserat digital kan jamfora sig, prestanda massigt med konkurrenterna.

Ah, så det är därför som Ljud & Bild har mätt upp att K10D har lägre brus och högre upplösning än betydligt dyrare Nikon D200? Och eftersom Pentax ligger efter så är det givetvis att ligga efter när FOTO har visat att K10D har högsta upplösningen i RAW läget i 10Mp klassen? Det är givetvis att ligga efter när man kan erbjuda en kamera med streaming-funktion till minneskortet, dvs att kameran inte gör en paus för att tömma bufferten, utan den tuffar på i 3.1 bilder per sekund tills minneskortet har tagit slut? Att Pentax har erkänt den bästa sökaren i sin klass är också att ligga efter? De unika funktionerna som HyP, HyM, TAv, Sv, MTF programmet - är också att ligga efter konkurrenterna, för att vara unika är att vara efter ne c'est pas? Inbyggd råformatsomvandlare är också att vara efter. Den höga byggkvaliteten till det sensationellt låga priset, den busenkla vitbalanseringsfunktionen, ja givetvis ligger Pentax efter...

Snälla du, du använder svenska språket på ett unikt sätt - och visst är det kreativt och roligt, men eftersom du använder orden på ett annat sätt än vad de flesta andra gör så uppstår förvirring.

Du trädde in i denna tråd genom att hävda att Pentax alla objektiv var skit, när Pentax är en framstående tillverkare som tillhör eliten och några av objektiven anses som världens bästa i sin kategori (jag har länkat tidigare i tråden till en artikel om Pentax kvalitetsobjektiv). Det du kallar skit, kallar andra för bra.

Sedan hävdade du att Pentax hade tagit sina modellbeteckningar från Canon, när Pentax använde sina siffror innan Canon använde dem. Du hävdade en sak, medan verkligheten var den motsatta.

Du fortsatte sedan med att hävda att det inte fanns någon digital Pentax systemkamera ute på marknaden när du köpte din 20D, trots att *ist D hade funnits ute ett bra tag.

Du har även hävdat att Pentax ligger 36 månader efter konkurrenterna, alltså 3 år, när de konkurrenter som Pentax brädar eller är likvärdiga med i test efter test inte ens fanns för tre år sedan. Ett exempel är ju Nikon D80, fanns den för tre år sedan när K10D lanserades? Enligt din tideräkning så lanserades alltså D80 redan sommaren/hösten 2003, det är 36 månader räknat bakåt från K10D's lansering förra hösten. Jag såg ingen D80 år 2003. Du får gärna förklara för mig vilken Nikon eller Canon från 2003 som är helt likvärdig med K10D i funktioner, prestanda och bildkvalitet, eftersom Pentax ligger 36 månader efter.

De utmärkelser som K10D har fått är ju ett tydligt bevis på hur långt efter som Pentax ligger. Årets kamera i Popular Photography, Camera Grand Prix i Japan, bästa avancerade systemkamera i TIPA och så vidare...

Det är ju ett klart underkännande mot dessa organisationer om de har prisat en kamera som använder 2003 års teknologi!

Du har också hävdat att Pentax har kopierat/plagierat Apples reklamkampanj, utan att kunna visa på vilket sätt som de skulle ha plagierat. OCh så skyller du på mig, men jag har inte hävdat att Pentax har plagierat någon. Jag skrev att Pentax har inspirerats av Apple. Uppenbarligen förstår du inte vad ordet "inspirera" betyder.

Sedan hävdar du att 400D och k10D är fullt likvärdiga, förutom vädertätning och inbyggd skakreducering i K10D. Jag har visat på mängder av skillnader dem emellan.

Jag vet inte vilken planet du kommer ifrån, men jag börjar faktiskt undra...

Det här är bara för dumt.
Något är ju fel, du skriver massa faktafel om Pentax i detta forum som du själv kallar för "fakta". Det är givetvis smickrande att du känner dig så hotad av Pentax att du måste skriva felaktigheter om deras produkter. De som läser i Pentax forumet, har gjort sitt val. Det är Pentax som de är intresserade av. Om du vill skriva faktafel om Pentax och hylla Canon, så gör det då i Canon forumet. Det är er avdelning för hyllande av Canon. Det finns ju en anledning till att märkena är uppdelade i forumet.

Många trådar i Pentax-forumet senaste tiden har urartat tack vare att vissa Nikon och Canon-älskare skriver massa hyllningar till sina egna kameror i dem och gör sitt bästa för att sabla ner Pentax. Det är knappast det som Pentax-forumet är till för. Det finns forum för kamerajämförelser, gå till dem! Det här är inte Canon eller Nikon-avdelningen, det är Pentax-avdelningen. Det är väl knappast förvånande att det sker hyllningar till Pentax i Pentax-avdelningen, var skulle de annars finns om inte just här? Däremot är det synnerligen förvånande med Canon och Nikon-hyllningar här - det är liksom fel plats för det. Det är som att Mercedesklubbens ordförande skulle träda in på Renaultklubbens meeting med sin Mercedes och säga "Mercedes är bäst". Du kan inte få Pentax användare att byta till Canon hur mycket du än försöker, för vi som har valt Pentax har gjort det av massa anledningar, även fast du inte förstår dem så finns de där. Det finns inget intresse i Pentax-forumet för dina åsikter om hur dålig Pentax är och hur fantastisk bra Canon är och dina skriverier om att 400D är minst lika bra som K10D på alla sätt och vis. I Canon-forumet finns det säkert mer intresse för dina Canon-hyllningar.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Nu kommer säkert någon här att reagera och tro att jag menar att Canon är Mercedes och Pentax är Renault. Så är inte fallet. Jag kunde ha skrivit vilka märken som helst egentligen, det är inte det viktiga för den poäng jag vill framhäva.

Hälsar
R

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Sen ar det ju just det, inget Pentax har nagonsin lanserat digital kan jamfora sig, prestanda massigt med konkurrenterna. Det ar ju det jag har sagt hela tiden. Sa darfor lagger de till andra saker och konkurrerar med pris. Det ar en billig kamera, de maste vara billiga, annars skulle de inte kunna locka nya anvandare da de ligger efter tekniskt.

Så du menar att kända proffsfotografer som Benjamin Kanarek har valt K10D därför att den kostar så lite? Ärligt talat så är priset knappast en faktor för en kändis som Benjamin när han väljer kamera, han tillhör den kategorin av människor som har råd med de produkter där säljarna säger "If you have to ask about the price, you can't afford it".

Här är Benjamins syn på Pentax K10D, som han jämför med Canon 5D:
"Give me a 5D and a K10D and I will do a shoot with both and put them in a magazine. You will NOT know which image was shot with which camera. The K10D has more features than the 5D, but the 5D has a full frame sensor. So what...With what I do and with the iso I use, that is 100-400 iso the differences are inconsequential. Both have their merits and faults. If I thought that a 5D or 1D Mklll were the way to go, I would go there. I was there up to six months ago and used all of the Canon gear. If Pentax was not up to scratch, I would not have gone with Pentax."
(citerat från www.pentaxforums.com)

Hälsar
R

Bra bilder dålig kamera

Bra bilder kräver en bra fotograf men inte nödvändigtvis en bra kamera. Hela denna tråd innehåller intressanta och läsvärda, faktaspäckade och personliga inlägg om Pentax vs Canon, Nikon, Olympus mm men alla ni debattörer missar en väsentlig och oerhört viktig sak: Det är inte kameran som gör bilden, det är fotografen! Om man trivs bäst med en Nikon, Pentax eller Canon är oväsentligt. DET ÄR INTE KAMERAN SOM GÖR BILDEN! Själv trivs jag utmärkt med min Pentax K10D men skulle ta lika bra eller dåliga bilder med en Nikon D40 eller en Canon eos 400D.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
Så du menar att kända proffsfotografer som Benjamin Kanarek har valt K10D därför att den kostar så lite? Ärligt talat så är priset knappast en faktor för en kändis som Benjamin när han väljer kamera, han tillhör den kategorin av människor som har råd med de produkter där säljarna säger "If you have to ask about the price, you can't afford it".

Här är Benjamins syn på Pentax K10D, som han jämför med Canon 5D:
"Give me a 5D and a K10D and I will do a shoot with both and put them in a magazine. You will NOT know which image was shot with which camera. The K10D has more features than the 5D, but the 5D has a full frame sensor. So what...With what I do and with the iso I use, that is 100-400 iso the differences are inconsequential. Both have their merits and faults. If I thought that a 5D or 1D Mklll were the way to go, I would go there. I was there up to six months ago and used all of the Canon gear. If Pentax was not up to scratch, I would not have gone with Pentax."
(citerat från www.pentaxforums.com)

Hälsar
R

Fler funktioner an 5D? Shake Reduction??
Jag vill se honom, eller nagon annan, publicera en bild pa ISO1600 i en tidning fran K10D.
5D klarar det.

Sa, fragan ar ju varfor han bytte? For att han fick allt fran Pentax?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
Ah, så det är därför som Ljud & Bild har mätt upp att K10D har lägre brus och högre upplösning än betydligt dyrare Nikon D200? Och eftersom Pentax ligger efter så är det givetvis att ligga efter när FOTO har visat att K10D har högsta upplösningen i RAW läget i 10Mp klassen? Det är givetvis att ligga efter när man kan erbjuda en kamera med streaming-funktion till minneskortet, dvs att kameran inte gör en paus för att tömma bufferten, utan den tuffar på i 3.1 bilder per sekund tills minneskortet har tagit slut? Att Pentax har erkänt den bästa sökaren i sin klass är också att ligga efter? De unika funktionerna som HyP, HyM, TAv, Sv, MTF programmet - är också att ligga efter konkurrenterna, för att vara unika är att vara efter ne c'est pas? Inbyggd råformatsomvandlare är också att vara efter. Den höga byggkvaliteten till det sensationellt låga priset, den busenkla vitbalanseringsfunktionen, ja givetvis ligger Pentax efter...

Snälla du, du använder svenska språket på ett unikt sätt - och visst är det kreativt och roligt, men eftersom du använder orden på ett annat sätt än vad de flesta andra gör så uppstår förvirring.

Du trädde in i denna tråd genom att hävda att Pentax alla objektiv var skit, när Pentax är en framstående tillverkare som tillhör eliten och några av objektiven anses som världens bästa i sin kategori (jag har länkat tidigare i tråden till en artikel om Pentax kvalitetsobjektiv). Det du kallar skit, kallar andra för bra.

Sedan hävdade du att Pentax hade tagit sina modellbeteckningar från Canon, när Pentax använde sina siffror innan Canon använde dem. Du hävdade en sak, medan verkligheten var den motsatta.

Du fortsatte sedan med att hävda att det inte fanns någon digital Pentax systemkamera ute på marknaden när du köpte din 20D, trots att *ist D hade funnits ute ett bra tag.

Du har även hävdat att Pentax ligger 36 månader efter konkurrenterna, alltså 3 år, när de konkurrenter som Pentax brädar eller är likvärdiga med i test efter test inte ens fanns för tre år sedan. Ett exempel är ju Nikon D80, fanns den för tre år sedan när K10D lanserades? Enligt din tideräkning så lanserades alltså D80 redan sommaren/hösten 2003, det är 36 månader räknat bakåt från K10D's lansering förra hösten. Jag såg ingen D80 år 2003. Du får gärna förklara för mig vilken Nikon eller Canon från 2003 som är helt likvärdig med K10D i funktioner, prestanda och bildkvalitet, eftersom Pentax ligger 36 månader efter.

De utmärkelser som K10D har fått är ju ett tydligt bevis på hur långt efter som Pentax ligger. Årets kamera i Popular Photography, Camera Grand Prix i Japan, bästa avancerade systemkamera i TIPA och så vidare...

Det är ju ett klart underkännande mot dessa organisationer om de har prisat en kamera som använder 2003 års teknologi!

Du har också hävdat att Pentax har kopierat/plagierat Apples reklamkampanj, utan att kunna visa på vilket sätt som de skulle ha plagierat. OCh så skyller du på mig, men jag har inte hävdat att Pentax har plagierat någon. Jag skrev att Pentax har inspirerats av Apple. Uppenbarligen förstår du inte vad ordet "inspirera" betyder.

Sedan hävdar du att 400D och k10D är fullt likvärdiga, förutom vädertätning och inbyggd skakreducering i K10D. Jag har visat på mängder av skillnader dem emellan.

Jag vet inte vilken planet du kommer ifrån, men jag börjar faktiskt undra...

Det här är bara för dumt.
Något är ju fel, du skriver massa faktafel om Pentax i detta forum som du själv kallar för "fakta". Det är givetvis smickrande att du känner dig så hotad av Pentax att du måste skriva felaktigheter om deras produkter. De som läser i Pentax forumet, har gjort sitt val. Det är Pentax som de är intresserade av. Om du vill skriva faktafel om Pentax och hylla Canon, så gör det då i Canon forumet. Det är er avdelning för hyllande av Canon. Det finns ju en anledning till att märkena är uppdelade i forumet.

Många trådar i Pentax-forumet senaste tiden har urartat tack vare att vissa Nikon och Canon-älskare skriver massa hyllningar till sina egna kameror i dem och gör sitt bästa för att sabla ner Pentax. Det är knappast det som Pentax-forumet är till för. Det finns forum för kamerajämförelser, gå till dem! Det här är inte Canon eller Nikon-avdelningen, det är Pentax-avdelningen. Det är väl knappast förvånande att det sker hyllningar till Pentax i Pentax-avdelningen, var skulle de annars finns om inte just här? Däremot är det synnerligen förvånande med Canon och Nikon-hyllningar här - det är liksom fel plats för det. Det är som att Mercedesklubbens ordförande skulle träda in på Renaultklubbens meeting med sin Mercedes och säga "Mercedes är bäst". Du kan inte få Pentax användare att byta till Canon hur mycket du än försöker, för vi som har valt Pentax har gjort det av massa anledningar, även fast du inte förstår dem så finns de där. Det finns inget intresse i Pentax-forumet för dina åsikter om hur dålig Pentax är och hur fantastisk bra Canon är och dina skriverier om att 400D är minst lika bra som K10D på alla sätt och vis. I Canon-forumet finns det säkert mer intresse för dina Canon-hyllningar.

Hälsar
R

Wow, du kan verkligen konsten att skrivet mycket utan att ha nagot egetligt innehall.

Jag har aldrig forsokt fa Pentax anvandare att byta, vad jag har forsokt att fa fram ar att Pentax ligger efter, men det spelar ju ingen roll vad man an sager, ni, du framfor allt, struntar ju i fakta. T.ex. nar det kommer till hoga ISO tal, ni alla snyftar ju om att 6.1 MP sensor forsvinner for att den var sa bra pa hoga ISO (dock kan den ju inte jamfora sig med Canon's CMOS + Digic). Snacka om bakatstravande!

Jag kommer aldrig kopa att Pentax, eller nagon annan kamera ar det absolut basta pa marknaden. Sjalv kan jag inte ens fundera pa en Pentax efter som jag fotar mycket sport, framfor allt NBA, och behover 5 fps minst, aven det lite lite, sa jag kommer nog uppgradera till 1D m3 snart fran 20D.
5D har jag till portratt och landskap och den funkar klockrent i alla lagen, och jag kan inte tanka mig att byta den mot en K10D heller, for att jag kopte den for att jag ville ha en stor och ljus sokare, hog upplosning och fullframe.

Du kan citera vem du vill, men fullframe gor en betydlig skillnad, prova att ta nagra rullar med din analoga sa far du se.

Du kan inte ens borja saga att K10D kan ersatta nagon av dessa kameror i och med mitt satt att anvanda dem, alltsa ar Pentax absolut inte det basta for mig, eller for alla.

Pentax gor bra kameror, men jag kollar pa lite mer an vad du verkar gora, och allt Pentax lanserar, har konkurrenterna redan, sa darfor maste Pentax konkurrera pa pris mer an nagot annat. Och det gor de alldeles utmarkt.

Jag ar riktigt trott pa att du vagrar inse att Pentax var inte bara sena (sist?) in pa den digitala arenan, och sen jobbar de pa att forsoka hanga med resten av marknaden.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Fler funktioner an 5D? Shake Reduction??
Jag vill se honom, eller nagon annan, publicera en bild pa ISO1600 i en tidning fran K10D.
5D klarar det.

Tyckte det framgick ganska tydligt att det gällde ISO 100-400! Men det stod ju på engelska och inom det området bör ju du vara bättre än mig... ;)

Men herregud människa! Är du läskunnig? han har redan rabblat upp saker som är _UNIKA_ för K10D!

Om nu Pentax var så efter som du säger, hur i helvete kan de vinna i princip varenda jädra utmärkelse som går att få med sin K10D i sin klass?
Kan du svara på det?

Martin-B skrev:
Men herregud människa! Är du läskunnig? han har redan rabblat upp saker som är _UNIKA_ för K10D!

Om nu Pentax var så efter som du säger, hur i helvete kan de vinna i princip varenda jädra utmärkelse som går att få med sin K10D i sin klass?
Kan du svara på det?

Nej, han har rabblat upp saker han/ni _tror_ ar unika. Testa fler kameror!

Vad ar "i sin klass" pratar du pris, eller pratar du prestanda?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Berbo skrev:
Tyckte det framgick ganska tydligt att det gällde ISO 100-400! Men det stod ju på engelska och inom det området bör ju du vara bättre än mig... ;)

Absolut laste jag det, sa igen, Pentax ar inte speciellt bra pa hoga ISO. Citatet indikerar ju det tydligt. Det var det jag forsokte fa fram och jag har skrivit det i klartext flera ganger. Kanske det gick fram den har gangen.

fredriklindstrom skrev:
Nej, han har rabblat upp saker han/ni _tror_ ar unika. Testa fler kameror!

Vad ar "i sin klass" pratar du pris, eller pratar du prestanda?

Jag pratar klass. Instegs, expert, proffs som TIPA
använder & resten av världen. Det roliga med K10D är att den är så bra att fotografer som funderar på att köpa en D200(proffs kamera) väljer K10D istället. Den konkurrerar helt enkelt i två klasser vilket är unikt i det övre skiftet.

Tog mig en minut: "Unique exposure modes; sensitivity, shutter/aperture priority, hyper program" - dpreview.

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page25.asp

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officie

fredriklindstrom skrev:

Benjamin bytte på grund av Pentax små objektiv, de så kallade pannkaksobjektiven. De tilltalade Benjamin väldigt mycket, plus att han gillar arbetssättet som han får med K10D. Efter att han bytte så kontaktade han Pentax France och frågade om de ville sponsra honom, Pentax France hade inget i hans byte att göra. Det var inte så att han köptes av dem. Han hade ett gott kontrakt med Canon France som sponsrade honom förut, men han började använde Pentax mer och mer och till slut kunde han inte med att vara sponsrad av Canon samtidigt som han använde Pentax. Det gick liksom inte ihop etiskt för honom.

Hälsar
R

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officie

fredriklindstrom skrev:
Wow, du kan verkligen konsten att skrivet mycket utan att ha nagot egetligt innehall.

Uppenbarligen läser du inte mina inlägg min käre Fredrik. Mina inlägg är fullproppade med saklig och faktaspäckad information. Jag har tydligt bemött alla dina argument och slagit ner dem gång på gång, du har absolut ingenting att komma med.

Du har en intressant spännvidd i dina inlägg, först försöker du säga att K10D inte har något att komma med jämfört med 400D, nu säger du att K10D inte har något att komma med jämfört med 5D och det enda argumentet du framför att det beror på att 5D är "full frame". Du svänger dig hit och dit och motsäger till slut dig själv.

Jag konstaterar enkelt -
Du har påstått att Pentax ligger 36 månader efter Canon, jag har frågat dig flera gånger vad du menar med det - jag har frågat dig i detalj och du struntar i att svara. Du har uppenbarligen inget argument. 36 månader är 3 år. Jag har bett dig plocka fram den Canon eller Nikon som 2003 motsvarade det som Pentax erbjuder i K10D. Du har inte gjort detta och du har inte gjort detta därför att du inte kan, det finns ingen sådan kamera och du vet det mycket väl! Ditt påstående var inget annat än en direkt lögn.

Du påstår att 400D är helt likvärdig med K10D, jag har frågat dig detaljfrågor om detta och du struntar i att svara. Även här har du uppenbarligen inga argument. Jag har visat dig massor med saker som K10D har och som inte 400D har, jag har rabblat upp en enorm lista. Du har helt och totalt ignorerat detta.

Du påstår att Pentax har kopierat och plagierat sin reklamkampan från Apple. Jag har frågat dig på vilket sätt som Pentax har plagierat Apple, du har valt att inte svara. Än en gång har du visat att du har inga argument. Du bara slänger ur dig saker utan att ha något att bygga det på.

Sedan har vi detta med prestandan vid höga ISO tal. Jag har redan bemött detta, men du agerar som om du inte har läst det. Så jag får väl skriva det igen då - ljud och bild, som är en svensk tidning, har testat K10D och funnit att den har både högre detaljrikedom och lägre brus vid ISO 1600 än den betydligt dyrare Nikon D200 erbjuder.

Du har nu börjat tjata om Canon 5D.
Käre vän, den kameran kostar 25 990 kr. För dessa pengar så borde den ha en viss prestanda. För samma pris som en 5D kostar, så kan man köpa tre stycken K10D. Frågan är då - har verkligen 5D tre gånger så mycket bättre prestanda? Nej, jag tycker inte den är tre gånger bättre. För sitt pris borde den ju erbjuda en detaljkvalitet som är tre gånger högre. Den gör inte det. Den borde ha tre gånger mindre brus på ISO 1600, men den har inte det. Och den borde vara 3 gånger snabbare. En K10D kör på 3 bilder per sekund. Canon 5D borde köra 9 bilder per sekund. Den gör inte det. Ej heller så använder den en bildsensor som är tre gånger större, utan skillnaden är bara 1.5, inte 3. Jag ser ingenting i Canon 5D som motiverar att den är tre gånger dyrare än en K10D.

Vad motiverar dig till att skriva massa lustiga påståenden, som att Pentax har stulit sina modellbeteckningar från Canon - exempelvis? Om du vore helt nöjd med din kamera så skulle du inte bry dig om andra kameror och du skulle knappst gå till detta forum för att dissa Pentax.

Det jag ser, Fredrik, när jag läser dina inlägg - det är en massa faktafel som du upprepar gång på gång och när man ställer dig direkta frågor om dem blir du tyst och börjar prata om något annat.
Sedan påstår du att mina inlägg saknar innehåll!
Ja du... Det här är ju bara för dumt.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Martin-B skrev:
Jag pratar klass. Instegs, expert, proffs som TIPA
använder & resten av världen. Det roliga med K10D är att den är så bra att fotografer som funderar på att köpa en D200(proffs kamera) väljer K10D istället. Den konkurrerar helt enkelt i två klasser vilket är unikt i det övre skiftet.

Tog mig en minut: "Unique exposure modes; sensitivity, shutter/aperture priority, hyper program" - dpreview.

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page25.asp

Du pratar klass, da kanske du vet att K10D ar klassas som 'Advanced Amateur", inte som en proffskamera. D200 ar inte heller en proffskamera.

Om du kollar med PopPhoto, som gav K10D "Advanced DSLR of the year 2007", sa jamfor de sjalva den mot t.ex. Canon 400D och Nikon D10.

Dessa unika program, dar du later kameran satta ISO, det kan du gora i en Canon ocksa, P laget.

Laste du mojligen detta ocksa?

In-camera image processor unable to deliver crisp sharp edges, better to shoot RAW
About a third of a stop less highlight dynamic range than the competition
Slightly inconsistent continuous shooting rate (although always around 3.1 fps)
Would have been nice to have hard buttons for White Balance and ISO sensitivity
Turning up sharpness setting doesn't deliver crisper edges
Average automatic white balance performance, still very poor under incandescent light
Flash must be raised for AF assist (although AF works even in very low light)
Color space selection buried in custom menu

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den

fredriklindstrom skrev:
Pentax ar inte speciellt bra pa hoga ISO.

Det där är en fördom som inte stämmer.
När Ljud och Bild testade K10D så fann de att K10D hade betydligt lägre brusnivå på höga ISO än D200, K10D hade även en högre detaljeringsgrad. De jämförde även med 400D och fann att skillnaden var marginell. En marginell skillnad, som få kameraköpare någonsin kommer att upptäcka - det kallar du för "inte speciellt bra". Ok, då är 400D inte speciellt bra heller då. Sedan har vi ju 6Mp kamerorna från Pentax som i tester efter tester visat sig ytterst framstående på ISO 3200. Tyska Fotomagazin och Color Foto har testat och fått fram att Pentax har bättre prestanda än ISO 3200, att bruset är mest "filmlikt" och har den trevligaste karaktären än konkurrenterna. Senast de gjorde ett sådant test, såvitt jag vet (jag läser inte varje nummer) var för ett år sedan. Detta är inga nyheter att Pentax är bra på höga ISO, du tjatar ett gammalt mantra och därmed visar din okunnighet. Nu är ju detta inget nytt, du visade din okunnighet tydligt när du påstod att Pentax hade stulit sina modellbeteckningar från Canon, och du visar din okunnighet tydligt när du påstår att Pentax har plagierat och kopierat Apples reklamkampanj, och du har fortsatt visa din okunnighet genom ditt tjat om att K10D och 400D är helt likvärdiga och att enda skillnaden mellan dem är att K10D har vädertätning och inbyggd skakreducering. Jag konstaterar enkelt att du valde att ej svara på den lista jag gjorde där jag spaltade upp några av de skillnader som finns mellan k10D och 400D.

Alla kan se att du sprider okunnighet omkring dig. Om det stör dig att Pentax användarna gillar sina kameror, så vistas inte här då! Du kan ju knappast begära att Pentax användarna ska hata Pentax och älska Canon, för detta är ju faktiskt ett Pentax forum. Om du inte klarar av det så gå någon annanstans.

Hälsar
R

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officie

Roland Mabo skrev:
Uppenbarligen läser du inte mina inlägg min käre Fredrik. Mina inlägg är fullproppade med saklig och faktaspäckad information. Jag har tydligt bemött alla dina argument och slagit ner dem gång på gång, du har absolut ingenting att komma med.

Du har en intressant spännvidd i dina inlägg, först försöker du säga att K10D inte har något att komma med jämfört med 400D, nu säger du att K10D inte har något att komma med jämfört med 5D och det enda argumentet du framför att det beror på att 5D är "full frame". Du svänger dig hit och dit och motsäger till slut dig själv.

Jag konstaterar enkelt -
Du har påstått att Pentax ligger 36 månader efter Canon, jag har frågat dig flera gånger vad du menar med det - jag har frågat dig i detalj och du struntar i att svara. Du har uppenbarligen inget argument.

Du påstår att 400D är helt likvärdig med K10D, jag har frågat dig detaljfrågor om detta och du struntar i att svara. Även här har du uppenbarligen inga argument.

Du påstår att Pentax har kopierat och plagierat sin reklamkampan från Apple. Jag har frågat dig på vilket sätt som Pentax har plagierat Apple, du har valt att inte svara. Än en gång har du visat att du har inga argument.

Det jag ser, Fredrik, när jag läser dina inlägg - det är en massa faktafel som du upprepar gång på gång och när man ställer dig direkta frågor om dem blir du tyst och börjar prata om något annat.
Sedan påstår du att mina inlägg saknar innehåll!
Ja du... Det här är ju bara för dumt.

Hälsar
R

Joda, jag laser dina inlagg.

Men du saknar verklighetsuppfattning just nu, las detta: http://www.popphoto.com/cameras/3569/10mp-dslr-shootout-and-the-results-page2.html

Jag ar inte den enda som jamfor K10D med 400D. Och enligt Popular Photography, ar 400D en battre kamera, overlag. Och de ar anda de som gav K10D "Camera of the year 2007".

Anledning till att jag tog upp 5D var ju for att ditt citat namnde 5D, och jag sager att dessa tva kameror inte gar att jamforas. Fullframe var inte det enda jag namnde, hog upplosning och hoga ISO tal var andra saker jag namnde.

Efter att verkligen ha gatt igenom vad du har skrivit, sa hittar du ju pa vad jag sager. Jag har t.ex. aldrig sagt nagot om att Pentax gor daliga objektiv. Eller att enda anledning till att jag kopte 5D var FF.

Absolut har jag pastatt att Pentax ligger efter Canon, om du kollar pa din uppradning i borjan, som jag svarade pa, sa ser du att Pentax formodade prestanda ar jamforbar med Canon's forra generation, 36 manader gammal. Och vad jag vande mig emot var att Pentax K1D kan jamforas med Canon 1Ds /m2 rakt av, med nastan samma namn, lika val 5D K5D.

Om man fortfarande "inspireras" av en 6 ar gammal kampanj sa tycker jag att man har valdigt dalig fantasi.

Amateur - advanced amatuer - pro

instegs - expert - proffs

Vad har du lärt dig? Det finns synonymer här i världen.

5D:

* Edge softness / falloff / chromatic aberrations, needs good lenses
* AI Servo (continuous AF) interference banding issue (certain lenses, high sensitivities)
* Same old 'CF compartment door shuts camera down' issue
* Picture Style differences between RAW Image Task/Camera and DPP
* Picture Style tone curve not indicated in camera menu (contrast is an offset, not absolute)
* Pretty average automatic white balance in artificial light
* Mirror lock-up still buried in menus (should be a continuous shooting mode option)
* No mass storage device USB mode, limited throughput (just 2.5 MB/sec)
* No anti-reflective coating on LCD monitor
* No GPS support
* No built-in flash, no built-in AF assist lamp
* Price premium over cropped sensor cameras

Vad har du lärt dig? Det finns inga perfekta produkter, bara bättre och sämre. Skulle kanske bli lärare, gör ju framsteg med dig här iaf.

Vi har dock redan konstaterat att K10D är bättre, TIPA håller med, camera GP håller med, Popphoto håller med.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den

Roland Mabo skrev:
Det där är en fördom som inte stämmer.
När Ljud och Bild testade K10D så fann de att K10D hade betydligt lägre brusnivå på höga ISO än D200, K10D hade även en högre detaljeringsgrad. De jämförde även med 400D och fann att skillnaden var marginell. En marginell skillnad, som få kameraköpare någonsin kommer att upptäcka - det kallar du för "inte speciellt bra". Ok, då är 400D inte speciellt bra heller då. Sedan har vi ju 6Mp kamerorna från Pentax som i tester efter tester visat sig ytterst framstående på ISO 3200. Tyska Fotomagazin och Color Foto har testat och fått fram att Pentax har bättre prestanda än ISO 3200, att bruset är mest "filmlikt" och har den trevligaste karaktären än konkurrenterna. Senast de gjorde ett sådant test, såvitt jag vet (jag läser inte varje nummer) var för ett år sedan. Detta är inga nyheter att Pentax är bra på höga ISO, du tjatar ett gammalt mantra och därmed visar din okunnighet. Nu är ju detta inget nytt, du visade din okunnighet tydligt när du påstod att Pentax hade stulit sina modellbeteckningar från Canon, och du visar din okunnighet tydligt när du påstår att Pentax har plagierat och kopierat Apples reklamkampanj, och du har fortsatt visa din okunnighet genom ditt tjat om att K10D och 400D är helt likvärdiga och att enda skillnaden mellan dem är att K10D har vädertätning och inbyggd skakreducering. Jag konstaterar enkelt att du valde att ej svara på den lista jag gjorde där jag spaltade upp några av de skillnader som finns mellan k10D och 400D.

Alla kan se att du sprider okunnighet omkring dig. Om det stör dig att Pentax användarna gillar sina kameror, så vistas inte här då! Du kan ju knappast begära att Pentax användarna ska hata Pentax och älska Canon, för detta är ju faktiskt ett Pentax forum. Om du inte klarar av det så gå någon annanstans.

Hälsar
R

Jag ar sa glad att du pratar vidare om 6.1MP kamerorna, vilket bakatstraveri!!! Visar ju att jag verkligen har haft ratt.

Du laser ju uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag har inte sagt nagot om att hata Pentax, jag har uttryckligen sagt att Pentax gor bra kameror.

Bra pa hoga ISO? Det var ju ditt eget citat som indikerade att sa inte ar fallet, eftersom han begransade sig till ISO 100 - 400.

Sen sager t.ex. PopPoto detta:

• Autofocus slower than competing models
• Magenta color casts in dark shadows

Dpreview detta:
In-camera image processor unable to deliver crisp sharp edges, better to shoot RAW
About a third of a stop less highlight dynamic range than the competition
Slightly inconsistent continuous shooting rate (although always around 3.1 fps)
Would have been nice to have hard buttons for White Balance and ISO sensitivity
Turning up sharpness setting doesn't deliver crisper edges
Average automatic white balance performance, still very poor under incandescent light
Flash must be raised for AF assist (although AF works even in very low light)
Color space selection buried in custom menu

Denna kamera ar inte perfekt som du vill havda. Absolut inte, men for pengarna ar den valdigt prisvard.

Och sluta hitta pa saker och saga att jag har sagt det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar