Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Ar det bara jag som tycker att din uppradning av Pentax "utbud" ar ganska mycket ett plagiat av Canon's forra generation kameror (mII)?
Kanske lika mycket som Canon plagierat Pentax uppdatering från "ME" till "ME super" på 1970-talet.

Sossebladare kanske? (Nikon alltså)

Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Bofoto2 skrev:
Kanske lika mycket som Canon plagierat Pentax uppdatering från "ME" till "ME super" på 1970-talet.

Sossebladare kanske? (Nikon alltså)

Eftersom jag ar fodd i slutet av 70-talet sa far du garna ta och utveckla det dar.

Mest menat som att Pentax ar minst 36 manader efter ledarna, Canon och Nikon, men at direkt ta och plocka namnen sa dar kanns ju inte helt ok.

Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Ar det bara jag som tycker att din uppradning av Pentax "utbud" ar ganska mycket ett plagiat av Canon's forra generation kameror (mII)?

Varför sätter du utbud inom citationstecken?
På vilket sätt skulle Pentax utbud vara ett plagiat?
Pentax har länge tillverkat kameror från instegsmarknaden till professionella marknaden. Menar du att Canon har patent på det eller vad pratar du om egentligen?

Hälsar
R

fredriklindstrom skrev:
Sa ditt argument for att kopa Pentax ar for att vara udda och for att de har en bra slogan?

Käre vän, du har uppenbarligen inte läst mina inlägg i den här tråden - för om du hade gjort det, så hade du sett att jag gång efter gång visar att Pentax gör prisvärda kameror som ej kompromissar med flexibiliteten. Det som andra tillverkare stänger av i mjukvaran för sina instegsmodeller, det erbjuder Pentax - utan att det kostar något extra. Saker som alternativexponering, spegeluppfällning för att minska vibrationer, skärpedjupskontroll - och bra bakåtkompatibilitet - exempelvis. Allt detta har jag skrivit, det är bara att gå bakåt i tråden och läsa.

Hälsar
R

Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Mest menat som att Pentax ar minst 36 manader efter ledarna, Canon och Nikon, men at direkt ta och plocka namnen sa dar kanns ju inte helt ok.

Du har helt rätt, det är verkligen inte Ok av Canon att plocka sina namn från Pentax.

Canon EOS 1 är ju direkt taget från Pentax SF-1 och Z-1. Canon EOS 5D är ju tydligt inspirerat av Pentax Z-5 och MZ-5. Sedan så är ju EOS 10 ett namnplagiat på Pentax Z-10 och MZ-10. Kommer du ihåg EOS 30? Den kom efter att Pentax hade lanserat MZ-30. Och vad är EOS 20D om inte ett stulet namn från Pentax Z-20?

Det kan inte visas tydligare - Canon har sedan EOS serien lanserades stulit sifferbeteckningarna från Pentax och de forstätter att göra det! Så visst är det inte ok alls, jag håller helt med dig.

Sedan detta påstående om att Pentax skulle ligga efter Canon... Visst är det så, eftersom Pentax erbjuder skakreduceringen i huset vilket Canon inte gör, och Pentax autofokussystem använder fler korssensorer än vad Canon gör.

Jag köpte min *ist DS samma år som en vän till mig investerade i en sprillans ny EOS 20D. Hans kommentar "Du har minsta kameran, men största sökaren och LCD skärmen". Han var rätt avundsjuk på mig faktiskt... jag förstår inte vad du menar med att Pentax ligger efter. Det tog ju flera månader för Canon att gå till en större LCD skärm än 1.8"! Exempelvis. Och fortfarande så har Canon små sökare i sina kameror, även i EOS 30D som är en dyrare kamera än K10D.

Den kamera som Canon har som ligger närmast K10D i pris, det är 400D. Den saknar både vädertätning, stor sökare, skakreducering i huset och massa andra saker som k10D har.

Att erbjuda mer och dessutom till bättre priser, är enligt dig att "ligga efter". Uppenbarligen har du en helt annan terminologi än vad jag har, det kanske är någon speciell Canon-terminologi du kör med. Jag vet inte, jag bara konstaterar att det du kallar för "ligga efter" det betyder "ligga före" för mig...

Hälsar
R

fredriklindstrom skrev:
Eftersom jag ar fodd i slutet av 70-talet

Ok, så det är därför du inte känner till klassiska och nydandande Pentax kameror som exempelvis

SF-1, SF-7 (slutet av 80-talet)
Z-1, Z-5, Z-10, Z-20, Z-70 och Z-50. (början av 90-talet)
MZ-3, MZ-5, MZ-10, MZ-30, MZ-50, MZ-60, MZ-6, MZ-7. (slutet av 90-talet).

En serie på K1, K5, K10, K50 och K100 är helt logisk enligt Pentax tidigare modellbeteckningar.
Pentax har även använt sig av "Super" och "N" för att visa på uppdaterade versioner av existerande modeller (ME - ME Super). Genom detta så visar de att det är en gammal model, som är uppdaterad.

Om Pentax hade gjort EOS 30D, så hade Pentax kallat den for 20N eller 20 Super istället.
Eftersom Canon är Canon, så valde de att kalla sin uppdaterade 20D för 30D, för att få konsumenterna att tro att det rörde sig om en helt ny modell.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Det är så beige att välja Nikon idag, kameravärldens motsvarighet till "sossecontainer". Pentax är kameravärldens motsvarighet till Mac, för kreativa individualister som vågar tänka själva. Pentax US senaste marknadsföringskampanj "Being a Pentaxian" är tydligt inspirerad av Apples "Think different".

Ja, då är det tydligen väldigt många som gillar färgen beige idag, för Nikon säljer ju betydligt mer än Pentax.

Och liknelsen att Pentax skulle vara Mac? Eeh, skulle inte tro det. Apple gör snygga produkter som är enkla att använda. Vad gör Pentax? Ja, inte är det snyggt och enkelt i alla fall:
http://a.img-dpreview.com/reviews/PentaxK100D/Images/inhand01.jpg

Som en jämförelse kan vi ju ta (av dig utskällda) D40:
http://a.img-dpreview.com/reviews/nikond40x/Images/inhand01.jpg

Jag skulle ju säga att Nikon är mer Mac av de två. Men jag utgår från att du inte håller med.

Vill du jag ska sluta posta inlägg i ert fina Pentax-forum? Sluta snacka skit om Nikon då.
Det finns massvis av människor som faktiskt gillar det som Nikon gör. Kanske inte lite mycket som du gillar Pentax, men det tror jag nog inte är möjligt...

Roland Mabo skrev:
Käre vän, du har uppenbarligen inte läst mina inlägg i den här tråden - för om du hade gjort det, så hade du sett att jag gång efter gång visar att Pentax gör prisvärda kameror som ej kompromissar med flexibiliteten. Det som andra tillverkare stänger av i mjukvaran för sina instegsmodeller, det erbjuder Pentax - utan att det kostar något extra. Saker som alternativexponering, spegeluppfällning för att minska vibrationer, skärpedjupskontroll - och bra bakåtkompatibilitet - exempelvis. Allt detta har jag skrivit, det är bara att gå bakåt i tråden och läsa.

Hälsar
R

Andra tillverkare? Mig veterligen ar det bara Nikon som har de begransningar som du namner, Canon har de inte.

F.Eliasson skrev:
Hur kommer det sig att ett flertal trådar jag läst här i Pentaxdelen av forumet mer eller mindre urartar till ett sandlådegnabbande utan dess lika angående D40/D40x?

Vill jag läsa om Nikons modeller så går jag väl till Nikondelen av forumet. Ska det vara så svårt att respektera indelningen?

Bump

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
Du har helt rätt, det är verkligen inte Ok av Canon att plocka sina namn från Pentax.

Canon EOS 1 är ju direkt taget från Pentax SF-1 och Z-1. Canon EOS 5D är ju tydligt inspirerat av Pentax Z-5 och MZ-5. Sedan så är ju EOS 10 ett namnplagiat på Pentax Z-10 och MZ-10. Kommer du ihåg EOS 30? Den kom efter att Pentax hade lanserat MZ-30. Och vad är EOS 20D om inte ett stulet namn från Pentax Z-20?

Det kan inte visas tydligare - Canon har sedan EOS serien lanserades stulit sifferbeteckningarna från Pentax och de forstätter att göra det! Så visst är det inte ok alls, jag håller helt med dig.

Sedan detta påstående om att Pentax skulle ligga efter Canon... Visst är det så, eftersom Pentax erbjuder skakreduceringen i huset vilket Canon inte gör, och Pentax autofokussystem använder fler korssensorer än vad Canon gör.

Jag köpte min *ist DS samma år som en vän till mig investerade i en sprillans ny EOS 20D. Hans kommentar "Du har minsta kameran, men största sökaren och LCD skärmen". Han var rätt avundsjuk på mig faktiskt... jag förstår inte vad du menar med att Pentax ligger efter. Det tog ju flera månader för Canon att gå till en större LCD skärm än 1.8"! Exempelvis. Och fortfarande så har Canon små sökare i sina kameror, även i EOS 30D som är en dyrare kamera än K10D.

Den kamera som Canon har som ligger närmast K10D i pris, det är 400D. Den saknar både vädertätning, stor sökare, skakreducering i huset och massa andra saker som k10D har.

Att erbjuda mer och dessutom till bättre priser, är enligt dig att "ligga efter". Uppenbarligen har du en helt annan terminologi än vad jag har, det kanske är någon speciell Canon-terminologi du kör med. Jag vet inte, jag bara konstaterar att det du kallar för "ligga efter" det betyder "ligga före" för mig...

Hälsar
R

Nja, tror att du skjuter lite val hogt over malburen nu.

Din uppradning var ju direkt plagiat av namn och prestanda / hus fran Canon's forra (forrforra?) generation av kameror.

Jag kopte min 20D nar den kom ut, och jag hade en kollega som vantade lange pa att Pentax ens skulle slappa en digital kamera nar jag var ute och fotade med min 20D. jag tror att jag tagit c:a 12000 bilder med min 20D nar han antligen kunde kopa en Pentax, detta i USA, dar de ar fore Sverige.

20D, 8.2 MP, 5fps, 23 frames
ist*DS, 6.1MP, 3fps, 8 frames. osv osv

forutom sokaren, sa var ju ist*X mer jamforbart med Canon 10D, som kom ut 18 manader innan 20D, eller 19 manader innan ist*DS.

10D, 6.3 MP, 3fps, 9 frames.. osv osv.

Namnde jag batteritiden? Eller kanske ISO 200? Jamforelsevis brusiga sensorn? Du namner vadertatning? Hur manga vadertatade objektiv finns det for Pentax? Canon? Hur manga i nivan 10D klassen behover det, och anvander sig av dessa tatade objektiv?

Senast ändrad:
AndersGbg skrev:
.... Vad gör Pentax? Ja, inte är det snyggt och enkelt i alla fall:
http://a.img-dpreview.com/reviews/PentaxK100D/Images/inhand01.jpg

Som en jämförelse kan vi ju ta (av dig utskällda) D40:
http://a.img-dpreview.com/reviews/nikond40x/Images/inhand01.jpg
.....
Snyggt är nog en smaksak...
Största skillnaden mellan bilderna är nog avsaknad av skakreducering (i kameran) och bara en skärm på Nikon D40/X.
Vad tycker du om sossebladare om Nikon men det passar nog Canon bättre...

fredriklindstrom skrev:
Eftersom jag ar fodd i slutet av 70-talet sa far du garna ta och utveckla det dar.
1. Namnen på Pentax har gått över till klassiska "K" med siffror följt av "D"efter istället för KM, KX, K2 och K1000 på 70-talet (andra halvan av 70-talet kom ME, MX och UPPDATERINGEN ME super)
Nuvarande Pentax-modeller är K100D och K10D och kommande K100D super samt gissningsvis K10D super, K50D, K5D och K1D. Canon har D5, D10-30, D1 och D400 som inte liknar Pentax mer än Nikon D40 (skillnad en 0:a) eller Olympus E-400.
Så vad menar du?
2. Att Pentax skulle vara efter med tex 1/8000s slutartid stämmer inte eftersom Pentax hade det på vissa kameror på 90-talet. Det beror på i vilken prisklass kameran ligger i.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Bofoto2 skrev:
1. Namnen på Pentax har gått över till klassiska "K" med siffror följt av "D"efter istället för KM, KX, K2 och K1000 på 70-talet (andra halvan av 70-talet kom ME, MX och UPPDATERINGEN ME super)
Nuvarande Pentax-modeller är K100D och K10D och kommande K100D super samt gissningsvis K10D super, K50D, K5D och K1D. Canon har D5, D10-30, D1 och D400 som inte liknar Pentax mer än Nikon D40 (skillnad en 0:a) eller Olympus E-400.
Så vad menar du?
2. Att Pentax skulle vara efter med tex 1/8000s slutartid stämmer inte eftersom Pentax hade det på vissa kameror på 90-talet. Det beror på i vilken prisklass kameran ligger i.

Som jag redan sa, Canon har 1D osv, och Pentax kopierar prestandan fran Canon's foregaende generationer med motsvarande modellbetackning.

Tycker bara att det ar lite val... "Canon hade ett vinnande koncept med detta, lat oss prova det."

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Pentax kopierar prestandan fran Canon's foregaende generationer med motsvarande modellbetackning.

Du måste jämföra rätt med kamrea, Canon 10D skall om möjlig jämföras med Penatx istD och K10D är den modell som ligger närmast 30D. Förutom seriebildsprestanda är det få punkter som skulle vinnas av Canon i en direkt jämförelse. Om de är någon kamera som ligger före utvecklingen i sin klass är det K10.

Sossekontainer = Volvo 745
Sossebladare = Canon eller...
Hasselblads kameror brukar man kalla bladare.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

papi skrev:
Du måste jämföra rätt med kamrea, Canon 10D skall om möjlig jämföras med Penatx istD och K10D är den modell som ligger närmast 30D. Förutom seriebildsprestanda är det få punkter som skulle vinnas av Canon i en direkt jämförelse. Om de är någon kamera som ligger före utvecklingen i sin klass är det K10.

Det var ju det jag sa, om du laste mitt andra inlagg.

och om ist*D ska jamforas med Canon 10D, fast den slapptes efter Canon 20D, sa ligger ju Pentax helt uppenbarligen atminstone en hel generation efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar