Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
fredriklindstrom skrev:
Du sager ju sjalv att det ar tydligt inspirerad av Apple's, som Apple inte har anvant pa fler ar. Om du fortfarande kan dra den kopplingen, ar det ett ratt tydligt plagiat.

Ok, kan du då "bevisa" för mig att "inspirerad av" är synonymt med "kopiera" eller "plagiera"? Eftersom du inte förstår skillnaden mellan att inspireras och att kopiera eller plagiera, så finns det ingen mening att vi fortsätter den här diskussionen för det blir bara för löjligt.

Och nej, du har inte presenterat några fakta.
På vilket sätt är det fakta att "inspirera" och "kopiera" betyder precis samma sak?

Så dessa som laddar hem filer över nätet och kallas för "piratkopierare" skulle kunna kallas för "piratinspirerare" för det är samma sak?!

Nu har diskussionen här blivit verkligen oerhört dum.

Hälsar
R

Mycket tjafs om en bra kamera. (K10D alltså)

Såg ett kameratest i nya Råd och Rön. Beställt av ICRT, konsumentorganisationernas internationella samarbetsorgan.

De lånar inga kameror utan köper allt i butik som de testar.

Artikeln/testet avslutas med några råd inför kameraköpet:

Tänk efter vilka fotoambitioner du har. Köp inte mer kamera än du behöver. (håller med ;-)

Nåväl, systemkamerorna som testas är alla som kit med sitt enklaste zoom utom D80 som har 18-70.

Pentax K10D kit + 18-55 DA AL kommer på en utmärkt mittplats med 64 poäng samlat betyg.

Canon 400D + 18-55 EF-S får 58 poäng

Nikon D40 kit DX med 18-55 EDII får 65 poäng och betyget prisvärd. Vidare tar den bäst bilder av alla i auto/man.-läget. (högst poäng)

Nikon D80 + 18-70 vinner med 67 poäng men verkar inte få något extra för lite bättre optik.

Inga stora skillnader utan samtliga bra kamerapaket.

K10D har lägre brus än D200 och Sony Alpha enligt test i Ljud & Bild. Den har även högre upplösning än D200, och högre upplösning än Nikon D80 vid höga ISO nivåer. D80 applicerar en större nivå av brusreducering, vilket sänker detaljnivån. Pentax ger mer textur och detaljer i höga ISO nivåer, dock på bekostnad av den absoluta brusnivån. Mellan D200 och D80 så har Pentax lagt sig mellan och det är något som gillas av flera testare, inklusive LJud och Bild.

Sedan så har K10D dubbla inmatningsrattar för bländare och tid (EOS 400D har bara en) och HyperProgram, som är tre programlägen i ett och samma läge, kameran skiftar mellan lägena automatiskt berorende på om du som fotograf ställer bländaren eller tiden eller inte gör något alls.

K10D har även MTF program som automatiskt prioriterar de bländare som ger bäst skärpa, denna information finns kodad i Pentax objektiv. Optiken mäts upp individuellt hos Pentax och bländarvärdena med dess prestanda lagras i optikets interna chip. Denna funktion har Pentax haft i sina högprestandamodeller sedan Z-1 i början av 90-talet.

TAv läget - du ställer bländare och slutartid manuellt, kameran väljer ISO, är unikt för Pentax.

Sv läget - Du ställer ISO, kameran ställer resten. Du kan även lägga in att ha ISO på ena ratten och standard programskifte på andra ratten.

Apropå rattarna, de är fullt konfigurerbara.
ISO? Programskifte? Bländare på främre och slutare på bakre, eller tvärtom? Allt går att ställa in.

K10D har ett användarminne för inställningar, jag använder det för att skifta mellan Adobe RGB och sRGB. sRGB i vanliga lägena, och Adobe RGB i User läget.

K10D sparar DNG och PEF råformat.

Det finns separata histogram för R G och B, istället för det inbakade histogrammet.

Trådlös blixtsync, exponeringskompensation för blixt.

11 punkters autofokus med 9 korssensorer (Canon har 1 korssensor).

3 bilder per sekund ja, men det finns ingen begränsning för RAW utan det är "streaming"-läge, den fyller upp kortet tills det är fullt. Många kameror, inklusive 400D, har en begränsad buffert som fylls upp och sedan måste bufferten tömmas innan du kan fylla den igen. K10D fungerar inte på det sättet, den har ingen buffert som blir fylld på det sättet, utan den kör på i 3 bilder per sekund för RAW bilder tills minneskortet har tagit slut. Detta gör att K10D's 3 bilder per sekund i praktiken är mer än jämförbarba konkurrenter som efter en stund tar en paus.

K10D har högre byggkvalitet, jag har redan tidigare visat hur dess konstruktion skiljer sig från plastiga och billilga 400D.

K10D har en pentaprismasökare, 400D har en pytteliten pentaspegel a'la "tunnelvision".

K10D har utbytbara sökarskivor, även det en möjlighet som brukar finnas på dyrare kameror.

K10D kan styras från datorn med Pentax Remote Assistant mjukvara, s k "tethered mode".

K10D har en avancerad inställning för vitbalans, det är väldigt lätt att ta en bild (görs med skärpedjupskontrollen, en "elektronisk förtitt") och sedan finjustera vitbalansen på den. En mycket smidig och uppskattad funktion.

K10D har tre mätlägen inklusive äkta spot, medan Canon framhävdar sin "partiella mätning" (9% mätcirkel, en äkta spot är runt 2%).

K10D's interna blixt fungerar i läget kontrastkontroll med extern blixt, för att ge ett mer naturligt blixtljus.

Det finns givetvis ett batterigrepp.

K10D har inbyggd råformatsomvandlare, så du behöver inte ha en dator om du vill omvandla dina tagna råformatsbilder på kortet till JPEG.

K10D har tvåkanalig 22 bitars A/D omvandlare som ger utökad dynamik för råformatsbilder. (K10D är ensam på marknaden med 22 bitars signalbehandling, resten har 12 bitars på sin höjd).

Det är enkelt att nå ISO utan att gå in i meny, du trycker på OK knappen och vrider främre inmatningshjulet.

Automatisk alternativexponering är en självklarhet, finns även alternativexponering där vitbalans, skärpe- färgmättnad och andra bildbehandlingsfunktioner ändras.

Spegeluppfällning med 2s fördröjning för att minimera vibrationer med kameran satt på stativ.

Inbyggd skakreducering som fungerar med alla objektiv. Kompenserar x, y och z led.

Inbyggd dammsavskakningsfunktion.

Två displayer medan 400D har bara en.
På en K10D behöver inte bildvisning, inställningar och specifika fotodata samsas om samma utrymme. Det kostar mer med två displayer, men det är bättre för fotografen.

Detta är bara ett fåtal av de grejjer som finns, jag orkar helt enkelt inte skriva mer. Jag kan skriva resten av funktionerna sen. Jag återkommer.

Hälsar
R

Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
men annars sa har K10D vadertatning och antiskak i huset, men det ar inte sa mycket mer.

Inte så mycket mer? Det gör hela skillnaden!

Förutom Olympus, som numera är närmast en riktig digital systemkamera, så är K10D den enda kamera man behöver överväga om man ska köpa nytt i den här prisklassen. Förutsatt att man inte redan har en massa gammal Caikonutrustning liggande såklart.

De två stora är såååå akterseglade...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Prismassigt och prestandamassigt sa ar K10D jamforbar med 400D, inte 30D.
Samma ISO nivaer, men 400D brusar mindre.
400D har lite hogre upplosning, men annars sa har K10D vadertatning och antiskak i huset, men det ar inte sa mycket mer.

Jag orkar inte rada upp allt som K10D har men som inte 400D har, det får du titta upp själv som du skulle gjort från början innan du slänger ur dig lögner och ren skitsnack. Jag är även orolig för din syn, för bara genom att titta på kamerorna kan man se en väldigt stor skillnad: 400D har ingen extra display eller två rattar att välja med. Till och med en 3-åring skulle ha upptäckt detta. För övrigt:

400D ser ut som en leksak, känns som en leksak, alltså måste det vara en leksak?

vad gör C/N folket på Pentax forumet överhuvudtaget? Ni måste bevisligen känna ett behov att hävda er gentemot oss för att ni känner er hotade på något sätt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
ist*D ar ju inte alls jamforbar med 10D, eller 350D.
Det var ju det jag sa, ist*DS ar jamforbar med 10D, men den kom samtidigt som 20D..

Inte alls, *ist DS var Pentax instegsmodell.
*ist D var modellen ovanför och lanserades som ett alternativ till EOS 10D, den kom alltså ut på marknaden före EOS 10D. *ist DS var en konkurrent till 350D, inte till 20D. *ist D var konkurrent till EOS 10D, de har liknande specifikationer, men *ist D tog bättre bilder. *ist DS är en bantad *ist D, bl a tog man bort de dubbla inmatningshjulen och HyperProgram till förmån för bildlägen - eftersom *ist D's målgrupp var mer avancerade användare, medan *ist DS var nybörjare. Dock har de i mångt och mycket samma funktionalitet, bara andra sätt att nå grejjerna på.

Jag förstår inte din argumentation här, varför tar du upp EOS 20D och *ist DS i samma veva? De låg inte ens nära varandra i pris! *ist DS var mycket billigare. När jag köpte min kostade den 7000 SEK, medan EOS 20D låg på över 13 000 SEK. Varför jämför du äpplen och päron, vad är ditt syfte? *ist DS var en instegsmodell, under *ist D. EOS 20D var en kamera riktad till avancerade användare. Olika målgrupper och olika prisklasser.

Det är mer relevant att jämföra K10D med 400D för de ligger nära varandra i pris, även fast de också har olika målgrupper. K10D har samma målgrupp som EOS 20D, till ett pris som 400D.

Man kunde nästan köpa två *ist DS för samma pris som en EOS 20D och du klagar på Pentax för detta.
Jag förstår dig inte alls.

Hälsar
R

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Forsokte bara fa fram att de overdriver sa nagot enormt. K10D ar en bra kamera, absolut, men vissa i detta forum vill ju havda att den ar bast pa allt, oavsett om det att kora bil, eller nagot annat.

Var har du fått det ifrån att K10D kan köra bil?

Hälsar
R

Råd och Röns tester har inget värde, för de förklarar inte hur de har testat. Man ser bara massa poäng, men inga bildresultat, inga kommentarer, ingenting. Finns ingen förklaring av någonting alls.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Råd och Röns tester har inget värde, för de förklarar inte hur de har testat. Man ser bara massa poäng, men inga bildresultat, inga kommentarer, ingenting. Finns ingen förklaring av någonting alls.

Hälsar
R

Men snälla!

Förstår du verkligen inte vitsen med en konsumentorganisation som Råd och Rön.

Det finns tester för fotointresserade med kanske till och med större teknikintresse än fotointresse.

I R&R:s fall gäller det att framför allt hjälpa den andra gruppen. De som vill fota men inte fördjupa sig i teknikaliteter.

Jag tycker systemet med delbetyg och samlat betyg är ett mycket effektivt sätt att jämföra ett antal produkter.

Fungerar på värmepumpar, varmvattenberedare, kyl/frys, vedpannor, gräsklippare, röjsågar etc.

Har aldrig varit med om annat än att R&R:s testvinnare även är vinnare i andra testsammanhang.

Du säger att det är en massa siffror utan några förklaringar?

Det finns en hel del redaktionell text runt själva ämnet. Vidare finns förklaring till hur varje delmoment gått till.

Exempel

Betyg för hanterbarhet: Fem personer, varav tre vana kameraanvändare har utvärderat kamerorna. Här ingår test av flera moment: mjukvaran för överföring, överföringshastighet, bruksanvisning, sökare/monitor, fördröjning, i och urtagning av minneskort, bildtagningshastighet, avtryckare, batteribyte, batteriindikator, manuell och automatisk fokus samt väntetid innan kameran är redo att fotografera.

Samtliga kameror fick betyget 8 utom E400 som fick 6.

Och så fortsätter det med ytterligare 15 delmoment.

Som sagt, skulle det vara frågan om en traditionell fototest med 5 sidor ISO-analys skulle Råd och Rön nummer 6 inte vara något annat än 100% fototidning.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
Var har du fått det ifrån att K10D kan köra bil?

Hälsar
R

Tja, om laser dina inlagg, ar det ju de tankarna man far.

Irrelevant, det ar en bra kamera, men de ligger efter pa manga omraden, och for att kompesera lagger de till saker som deras konkurrenter inte har i den prisklassen.

Sa de konkurrerar egentligen bara med pris, inte unika funktioner.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
Inte alls, *ist DS var Pentax instegsmodell.
*ist D var modellen ovanför och lanserades som ett alternativ till EOS 10D, den kom alltså ut på marknaden före EOS 10D. *ist DS var en konkurrent till 350D, inte till 20D. *ist D var konkurrent till EOS 10D, de har liknande specifikationer, men *ist D tog bättre bilder. *ist DS är en bantad *ist D, bl a tog man bort de dubbla inmatningshjulen och HyperProgram till förmån för bildlägen - eftersom *ist D's målgrupp var mer avancerade användare, medan *ist DS var nybörjare. Dock har de i mångt och mycket samma funktionalitet, bara andra sätt att nå grejjerna på.

Jag förstår inte din argumentation här, varför tar du upp EOS 20D och *ist DS i samma veva? De låg inte ens nära varandra i pris! *ist DS var mycket billigare. När jag köpte min kostade den 7000 SEK, medan EOS 20D låg på över 13 000 SEK. Varför jämför du äpplen och päron, vad är ditt syfte? *ist DS var en instegsmodell, under *ist D. EOS 20D var en kamera riktad till avancerade användare. Olika målgrupper och olika prisklasser.

Det är mer relevant att jämföra K10D med 400D för de ligger nära varandra i pris, även fast de också har olika målgrupper. K10D har samma målgrupp som EOS 20D, till ett pris som 400D.

Man kunde nästan köpa två *ist DS för samma pris som en EOS 20D och du klagar på Pentax för detta.
Jag förstår dig inte alls.

Hälsar
R

Forst och framst sa ar det fotografen som tar bilderna.

Sen ar det ju just det, inget Pentax har nagonsin lanserat digital kan jamfora sig, prestanda massigt med konkurrenterna. Det ar ju det jag har sagt hela tiden. Sa darfor lagger de till andra saker och konkurrerar med pris.

Det ar en billig kamera, de maste vara billiga, annars skulle de inte kunna locka nya anvandare da de ligger efter tekniskt.

Men det ar ju bra att du sjalv sager att du jamfor 20D, forrforra generationen, med nuvarande generationen Pentax K10D.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

fredriklindstrom skrev:
Sa de konkurrerar egentligen bara med pris, inte unika funktioner.

Så antiskak, sensorrengöring och vädertätning kan Canon o Nikon ställa upp med? Jo du... Caikon ligger sååå långt efter i den här prisklassen, men det är starka varumärken. Det kan de leva på ett tag. Men levererar de inte likvärdiga kameror som Sony, Olympus och Pentax snart så är deras dagar räknade.

Å andra sidan så gör de det. Snart. Mycket snart.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
Jag jämför Canons instegskamera med K10D därför att det är den Canon som ligger närmast K10D i pris. Funktionsmässigt så är K10D fullt jämförbar med EOS 30D och skillnaden dem emellan är att EOS 30D har 8Mp medan K10D har 10, och 30D har något snabbare seriebildstagning. Var har du fått rekommendationen att man ska använda de billigaste objektiven för att de kan gå sönder och det gör inte så mycket? Jag har använt dem i hällregn utan att de gått sönder.

Du har uppenbarligen inte jämfört K10D med D80 eller EOS 30D. Jag har redan pekat ut många saker som skiljer 400D från K10D och några av det som visar att K10D är en mer flexibel och kreativ kamera som vänder sig till avancerade fotografer, men som även passar nybörjare som vill växa. K10D har en högre funktionalitet än D80.

En till sak, som jag glömde nämna förra gången, men som jag kan nämna nu - är att K10D har inbyggd omvandlare för råformat. Du kan ta ett minneskort med en råformatsfil och låta kameran omvandla den filen till JPEG, utan att behöva gå via dator. En lämplig funktion om du snabbt behöver lämna en JPEG men du har inte tillgång till en dator med omvandligsmjukvara för råformat (exempelvis via Internetcafé).

Hälsasr
R

Det var ju du som namnde det om objektiven, de utan blandarring.

K10D ar mer flexibel an D80 och 400D? Vad kan du gora med den som du inte kan gora med dessa tva kameror??
Lite battre seriebildstagning?? 5 mot 3 och 23 mot 9???

Sen namner du en funktion som ALLA tester i alla tidningar och websiter rekommenderar starkt emot for att JPEG i pentax ar INTE bra.

Sen, hur har du det med ISO och brus? Pentax ar inte speciellt bra dar heller, men du vill anda jamfora den mot 30D som ar klar klassvinnare dar. 400D har ju mindre brus an K10D pa respektive ISO.

Jag har testat Pentaxen, har inget emot den, men gillar absolut min 20D och 5D battre.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

HDFS) (KGS skrev:
Så antiskak, sensorrengöring och vädertätning kan Canon o Nikon ställa upp med? Jo du... Caikon ligger sååå långt efter i den här prisklassen, men det är starka varumärken. Det kan de leva på ett tag. Men levererar de inte likvärdiga kameror som Sony, Olympus och Pentax snart så är deras dagar räknade.

Å andra sidan så gör de det. Snart. Mycket snart.

Du namner det igen, "i den har prisklassen", alltsa, de konkurrerar ju bara med pris, de erbjuder funktioner som folk tror sig behova till ett pris som ingen annan gor, for att kunna klara sig. Men saker som du faktiskt kan behova, hoga ISO utan brus, bra JPEG ut ur kameran, hog upplosning, snabbserie bildstagning osv, som faktiskt anvands valdigt ofta, hur ar det med det da?

fredriklindstrom skrev:
Du namner det igen, "i den har prisklassen", alltsa, de konkurrerar ju bara med pris, de erbjuder funktioner som folk tror sig behova till ett pris som ingen annan gor, for att kunna klara sig. Men saker som du faktiskt kan behova, hoga ISO utan brus, bra JPEG ut ur kameran, hog upplosning, snabbserie bildstagning osv, som faktiskt anvands valdigt ofta, hur ar det med det da?

K10D är inte sämre än de andra i samma klass, klart att jag inte jämför K10D med 1DSMKIII även om det inte heller är någon riktig digitalkamera, det vore väl inte rätt o riktigt, eller?

fredriklindstrom skrev:

På Pentax kameror kan man ändra hur JPEGs ska se ut direkt ur kameran. Gillar man inte default så ändrar man. Det är därför vi har menyer i kameror. Med AS behöver man inte höga ISO-tal i lika hög utsträckning, och jag har hitils då inte lagt märke till något högt brus på mina bilder. Låter som att du är en pixelpeeper och bryr dig mer om pixlar än fotografering. Hög upplösning? Vad behöver du mer än 10megapixel till? Är du lika lätt lurad som de som köper P&S enbart på MP-antalet eller vad är det frågan om? Herregud säger jag bara. Vart vill du komma? Vi har redan konstaterat att Canon/Nikons kameror är overpriced och detta visar sig i att de tappar marknadsandelar. Det är fakta man inte kan vifta bort.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nu är den officiell

Martin-B skrev:
På Pentax kameror kan man ändra hur JPEGs ska se ut direkt ur kameran. Gillar man inte default så ändrar man. Det är därför vi har menyer i kameror. Med AS behöver man inte höga ISO-tal i lika hög utsträckning, och jag har hitils då inte lagt märke till något högt brus på mina bilder. Låter som att du är en pixelpeeper och bryr dig mer om pixlar än fotografering. Hög upplösning? Vad behöver du mer än 10megapixel till? Är du lika lätt lurad som de som köper P&S enbart på MP-antalet eller vad är det frågan om? Herregud säger jag bara. Vart vill du komma? Vi har redan konstaterat att Canon/Nikons kameror är overpriced och detta visar sig i att de tappar marknadsandelar. Det är fakta man inte kan vifta bort.

Nu har jag inte testat speciellt mycket med JPEG och K10D, men de ar klart samre ut ur kameran an t.ex. 20D. Och dpreview sager samma sak, sa min helt oprofessionalla testning ar inte helt ute och cyklar.
AS kompenserar da for motiv i rorelse t.ex.?

Jag anvander de 12.8 MP jag har i 5D valdigt ofta nar jag beskar bilderna efter att jag tagit dem. T.ex.
Om Canon och Nikon ar sa himla overskattade och tar for mycket betalt, varfor ar de da ledande och har storst marknadsandelar?

Det vore väl tragiskt trist om inte en 5D med fullsensor och ett pris på 25 lax för bara huset presterade bättre i något avseende än en kamera för under tio tusen!?

Anledningen till att Canon o Nikon är störst är att de är störst... precis som Windows är störst, inte för att de är bäst, utan för att alla andra har det... så den som inte tänker (eller bestämmer) själv drabbas lätt av Windows.

De flesta yrkesfotografer har redan sedan den analoga tiden en massa bra optik o andra tillbehör, självklart köper man ett digitalt kamerahus av samma märke då, allt annat blir en för stor investering.

Men den som startar från noll o inte har en massa optik o tillbehör kan välja fritt och då kan den välja det bästa. "Det bästa" har kort datum, någon månad senare är det en ny kung på tronen.

Fram till nu har K10D varit överlägsen under 2007 och nu tar Olympus över tronen ett tag, något som givetvis inte gör K10D sämre. Vi får väl se vilket segment Sonys nya kameror kommer att vända sej till när de kommer.

Det kan jag svara på väldigt enkelt: Pentax har inte haft några riktigt, riktigt bra digitala produkter sedan den analoga tiden, förrän nu. De var även ganska sega att konvertera till digitalt. Under tiden har C/N brett ut sig. Som alla vet byter folk inte system vind för våg men sakta men säkert kommer Pentax tillbaka nu med en hel del kända fotografer som bytt, vilket är nyttigt för hela branschen med lite mer konkurrens.

Angående JPEG, jag har också läst dessa recensioner och i samtliga säger de också att det enkelt kan åtgärdas genom inställningar. Detta var viktigt för mig när jag köpte min kamera eftersom jag inte har, i nuläget lust att trixa med RAW.

Som jag sa tidigare om ISO så har jag hitils inte reagerat över någon hög brus mängd. Jag har dock PS till hands om jag skulle behöva åtgärda något sådant i framtiden.

Att 2MP skulle ha någon som helst betydelse i att framställa en lyckad bild får du gärna övertyga mig om. Har inte hört någon annan fotograf(oavsett märke) som hävdat detta. Jag har själv(innan jag köpte min Pentax) lånat en D70 i några dagar och jag fann knappast de 4 extra MP som min K10D har som någon jättestor fördel när det gäller cropping.

fredriklindstrom skrev:
Kan du forklara for mig hur annorlunda tankandet verkligen ar de t.o.m. kopiera reklamkampanjer fran andra framgangsrika foretag?

På vilket sätt har Pentax kopierat reklamkampanjer från andra framgångsrika företag? Jag har hävdat att Pentax har låtit sig inspireras av Apples "Think different" kampanj, som i sin tur kan sägas vara inspirerad av Mercedes kampanj "Du är vad du kör" som landerades på 80-talet. Det finns många exempel på kampanjer som i grunden har haft temat att vara mer fokuserad på individen, användaren, än produkten i sig.

Du hävdar, däremot, att Pentax har *kopierat* kampanjen, ja du har även använt uttrycket "plagierat". Det är en enorm skillnad mellan "inspirera" och "plagiera". Du får gärna förklara för mig på vilket sätt Pentax kampanj skulle vara en kopia eller plagiat av Apples kampanj.

Tack.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar