Jag tycker inte det är att "kasta skit" när man påvisar den brist på funktionalitet som D40 har, jag tycker det är saklig konsumentinformation. Jag tycker ni Nikon älskare däremot "kastar skit" när ni klagar på att Pentax i K100D erbjuder den funktionalitet som D40 saknar, med argumentet "Amatörer behöver inte det". Det kan knappast vara en nackdel med att en instegsmodell är välutrustad, i grund och botten handlar det ju ändå om mjukvara. Det kostar inte mer att låsa upp funktioner som det kostar att täppa till dem. Det är uppenbart att ni Nikon älskare inte klarar av när någon eller några påvisar de fel och brister som era kära älsklingar har, eftersom ni blir så upprörda och kommer med olika former av anklagelser åt det ena och det andra hållet. Det har vi sett många gånger i denna tråd och tidigare trådar där ni Nikon användare ständigt tjatar ert mandra "Amatörer behöver inte det" när denna brist på funktionalitet belyses, som har skett av mig och andra. Dessa inlägg har ju tagit fram de brister som faktiskt finns, så era försök till att lägga "locket på" är något som jag inte alls förstår eller ens tycker är särskilt seriöst eller trevligt. Ni har dessutom en tydlig tendens att börja diskutera personer istället för produkter när era argument tar slut. Den tendens visar du nu mig. Dina argument har tagit slut och eftersom du inte har något mer att tillföra diskussionen så börjar du prata om mig. Det är ju en intressant utveckling. Det är givetvis oerhört smickrande att du är såpass intresserad, jag bara ler och tar emot av din kära uppmärksamhet.
Det är också fel av dig att påstå att jag hyllar Pentax i alla lägen, du har uppenbart inte läst alla mina inlägg. Däremot så kritiserar jag inte Pentax för att de inte är något som de aldrig har försökt vara. De har en annan filosofi än Nikon och Canon har. Antingen gillar man den filosofin eller så gör man inte det. Pentax har aldrig försökt göra samma kamera som Nikon eller Canon, eftersom de är något av en "outsider" på marknaden så försöker de förvalta denna roll väl, vilket innebär att de försöker erbjuda alternativa produkter byggda med annan filosofi - något som Hoya har uttalat kommer att bli ännu tydligare i framtiden. Om Pentax gör samma grejjer som "alla andra" (eller iaf Canon och Nikon) så saknas det ju verkligt skäl att köpa just Pentax, då kan man ju lika gärna köpa Canon eller Nikon. Så Pentax överlevnad handlar om att slå vakt om sin särskilda profil och att utveckla den vidare.
En detalj i denna profil handlar just om användbarheten och ergonomin. Pentax var först med automatiska bildlägen. Pentax HyperProgram och HyperManuellt läge, som är en hybrid mellan manuellt och programäge, är fortfarande något som de är ensamma om. K10D introducerade nya lägen i samma stil, som TAv läget där du ställer in bländaren och slutaren manuellt så hittar kameran ett ISO tal som överenstämmer med det. Det är sådana här grejjer som är typiskt Pentax, en extra flexibilitet och funktionalitet som går utanför konservativa och traditionella ramar.
Det som Pentax har varit väldigt dåliga på, detta var tiden före F Urano tog över som chef, var att ta tillvara sin egen teknologi och marknadsföra den.
Alla Pentax autofokusobjektiv sedan serien lanserades 1987 sänder distansinformation till kameran, men hur många vet om det? Nikon introducerade detta först med D serien i början av 90-talet, flera år efter Pentax. Nikons lösning blev mycket uppmärksammad, trots att det bara var ett rent plagiat av Pentax lösning som kom flera år tidigare.
Hur många känner till att Nikon och Canons bildstabilisering bygger på Pentax patent? Hur många känner till att Pentax utvecklade det hybrid-asfäriska linselementet, tillsammans med Hitachi som stod för produktionstekniken? Hur många känner till att Pentax var första märket som hade inbyggd hjälpbelysning i kameran för autofokusen i svagt ljus?
Pentax har varit dåliga på att marknadsföra sin egen teknik, vilket har gjort att marknadens uppfattning om Pentax har varit om Pentax som ett rätt konservativt bolag istället det innovationsrika företag som de faktiskt är.
Gällande mina K10D och *ist DS så tycker jag att de är perfekta kameror som är väldigt lätta, enkla och snabba att arbeta med. En naturlig förlängning av mig som fotograf. Det är ju därför jag har valt dem, givetvis.
Den största bristen med Pentax är att det saknas en riktig P-TTL kompatibel ringblixt i sortimentet, nu är en sådan på gång - men den borde ha funnits i sortimentet redan med tanke på att P-TTL kom i slutet av 90-talet. En annan sak är att Pentax ej har egna teleförlängare med autofokus. Jag hoppas på nya som innehåller en översättningsfunktion av brännvidden för det påmonterade objektivet så att det inbyggda skakreduceringssystemet kan fungera optimalt. Dock, detta finns ej ute än.
Dock är min kritik här inte rättvis eftersom Pentax är en liten tillverkare med, jämförelsevis, blygsamma resurser till forskning och utveckling. De har valt att prioritera annat. Med Hoya i ryggen får nu Pentax det finansiella stöd de behöver för att expandera sitt utbud, vilket jag ser fram emot.
Vi kan också kritisera Pentax för det finns "hål" i objektivutbudet, dock så har Pentax gjort väldigt mycket av de små resurser de har tillgång till så det tycker jag ej heller är rättvis kritik.
Användarhandböcker kan vi kritisera Pentax för, de är fullständigt usla - men det är ju för de flesta andra också. Det är inte bra, men inte sämre än något annat asiatiskt företag.
En sak jag tycker är synd är att det tog lång tid för Pentax att implementera SDM tekniken. Pentax hade det redan klart och färdigt i början av 90-talet, men det var en så stor förändring så ekonomiavdelningen vågade inte. Nu först kommer det. Det är sent, ok "bättre sent än aldrig" - visst, men det är ändå sent. Så min förhoppning är ju att Pentax införlivar detta snabbt och effektivt i sina kommande objektiv.
Det är synd att DA Star optiken försenades (en underleverantör höll ej måttet och kunde ej leverera vilket sinkade lanseringen), det får inte bli fler förseningar nu. Pentax måste få ut dem på marknaden för att kunna växa.
Den största nackdelen med Pentax digitalkameror idag, är att de använder sensorn från Sony. Jag har aldrig gillat Sony, jag tycker Foveon har en bättre teknik. Kodak har också intressanta grejjer på gång. Nu kommer detta att ändras, det blir nya sensorer - från annan än Sony. Jag bara önskar att det hade skett tidigare.
Det jag skulle önska med min K10D är fler användarminnen, det är bra att det finns ett men jag hade gärna önskat ett till (jag vill gärna köra olika inställningar inomhus och utomhus) Det är det enda jag saknar. I övrigt är den helt perfekt för det jag använder den till.
Hälsar
R