ANNONS
Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är så beige att välja Nikon idag, kameravärldens motsvarighet till "sossecontainer". Pentax är kameravärldens motsvarighet till Mac, för kreativa individualister som vågar tänka själva. Pentax US senaste marknadsföringskampanj "Being a Pentaxian" är tydligt inspirerad av Apples "Think different".

Hälsar
R

F.Eliasson skrev:
Hur kommer det sig att ett flertal trådar jag läst här i Pentaxdelen av forumet mer eller mindre urartar till ett sandlådegnabbande utan dess lika angående D40/D40x?

Det är onekligen smickrande för Pentax-forumet att vissa Nikon-älskare går hit och skriver hela tiden. Känner de sig verkligen så hotade av Pentax? *ler*

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Det finns iaf ingen anledning till att tro att Pentax skulle överge kompatibilitet föränn tidigst om 10 år, då de traditionellt sett har varit mycket bättre på det än Nikon har varit.
Ehh, du talar om ett företag som haft samma bajonett sedan 1959, så du har alltså 50 års objektivtillverkning att välja på. Nikon kan idag också, med sina dyrare DSLR-modeller, köra MF-objektiv sedan 1977 i stort sett fullt ut, med flerzonsmätning och hela konkarongen. Är det brist på bakåtkompatibilitet som stör dig, så finns det sannerligen andra tillverkare än Nikon du skall gnälla på i första hand...

Roland Mabo skrev:
Det är onekligen smickrande för Pentax-forumet att vissa Nikon-älskare går hit och skriver hela tiden. Känner de sig verkligen så hotade av Pentax? *ler*

Hälsar
R

Jag gillar helt enkelt bara inte när man tar till osanningar, och då är det väl skitsamma vilket sandlåda man man bökar i - för det finns ju Pentax anhängare som är ytterst verksamma i Nikon trådarna också.

Forumen är fyllda av massor av självutnämda "förståsigpåare" och "småpåvar", som tror saker, och gör det till sanningar - eftersom allt som står på Internet är ju sant.

Men jag har förstått att Pentax anhängare är mer påstridiga än andra.

Kul att du nämner Apple faktiskt. Vem hade för tio år sedan sagt följande, och inte blivit omyndigföklarad? - Om tio år kommer Sony sälja fler datorer än Apple, och Apple mera bärbara produkter (MP3 o dyl) än Sony.

Vad gör Pentax om tio år?

Vi kan väl göra så från nu Raphal och Patrik P, att vi håller oss bara i våra tilldelade forum, vem syndar först?

Hälsningar

Adam

Roland Mabo skrev:
Pentax är kameravärldens motsvarighet till Mac, för kreativa individualister som vågar tänka själva.
Hälsar
R

Hu, vilken förolämpning! Jag motsäger mig starkt liknelsen, då jag inte vill förknippas med ett gäng "kreativa" Mac-ägare.

Tyckaren skrev:

Vi kan väl göra så från nu Raphal och Patrik P, att vi håller oss bara i våra tilldelade forum, vem syndar först?

Med tanke på att du skrivit i dubbelt så många Pentaxtrådar som jag i Nikons under 2007 så talar väl oddsen för att det blir du.

Om du håller dig till ämnet bara så har i alla fall jag inga invändningar om du trivs bra här i Pentaxforumet.

Hahaha! Cool kommentar det där med "sossecontainer" Roland. Men det känns ju (när Du nu påpekar det) helt rätt, byter man ut "Mac" och apple-loggan mot Pentax d:eek: i bilagd bild så lirar det ju, eller hur?

/Lasse:) (som aldrig befinner sig i Nikon-forumet men som däremot ligger inne med en Olympus-kompakt)

Bilagor

• dynamit.jpg
    dynamit.jpg
    88.2 KB · Visningar: 350
Jörgen, jag konstaterar enkelt att Nikon var före Pentax med att ta bort mätningen med äldre manuella objektiv i instegsmodellerna. Medan Nikon tillhandahöll full kompatibilitet enbart i proffsmodellerna, så hade Pentax kvar kompatibilitet i konsumentmodeller som MZ-6, MZ-7 och MZ-10. I fråga om dagens digitala systemkameror så har Pentax fortfarande en bättre bakåtkompatibilitet redan i instegsmodellerna med äldre objektiv (ja, kamerorna kan mäta), medan Nikon nu visat att de inte längre nöjer sig med att ta bort kompatibiliteten med äldre manuella objektiv, utan nu har de tagit bort kompatibiliteten med nyare autofokusobjektiv också!

Så jämfört med Pentax ligger Nikon rejält i lä.
Du kastar sten i glashus, käre Jörgen.

Hälsar
R

Tyckaren skrev:
Forumen är fyllda av massor av självutnämda "förståsigpåare" och "småpåvar", som tror saker, och gör det till sanningar - eftersom allt som står på Internet är ju sant.

Det hedrar dig att du visar upp såpass självinsikt, även om jag personligen inte skulle gå så långt som att kalla dig för "småpåve". Jag är alldeles för snäll för att använda tillmälen.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Jörgen, jag konstaterar enkelt att Nikon var före Pentax med att ta bort mätningen med äldre manuella objektiv i instegsmodellerna. Medan Nikon tillhandahöll full kompatibilitet enbart i proffsmodellerna, så hade Pentax kvar kompatibilitet i konsumentmodeller som MZ-6, MZ-7 och MZ-10.

Så jämfört med Pentax ligger Nikon rejält i lä.
Du kastar sten i glashus, käre Jörgen.
Jag tycker det är ett helt korrekt beslut att inte låta köpare av konsumentmodellerna betala för features "ingen" i den målgruppen använder; typiskt sett är det avancerade amatörer och proffs som nyttjar dessa möjligheter.

Och, snälla, sluta nu att beskriva det som att "Nikon nu tagit bort kompatibiliteten också med nyare autofokusobjektiv". Man har gjort ett avsteg *för en specifik modell*, av specifika anledningar (antaget målgruppsbehov, kostnad, utrymme, vikt, mm). Har man gjort fel i sina antaganden, så skulle det redan visat sig. Modellen säljer dock mycket bra, så du får dra dina egna slutsatser.

PS
Och ditt prat om att "Pentax är kameravärldens motsvarighet till Mac, för kreativa individualister som vågar tänka själva" må vara sant, men om det betyder att det inte skulle finnas den typen av människor också bland Canon- och Nikonanvändare, så är det ju bara barnsligt dravel.
DS

Re: Re: Spekulation

Tyckaren skrev:
D40/D40x 25% av den totala marknaden
K100D och K110D 3,4% av den totala marknaden. K10D har 2,3%. De restreande 0,3% består av några stackare som köpt en batterislukande iSTD/L.
Men ingen kan ta ifrån Pentaxanhängarna att ni är "hardcore"-entusiaster.
Hälsningar
Adam
Nej, jag sitter inte och gissar utan siffrorna kommer från Nikon enligt Nikonister.
1-2% kanske var 2%, minnet sviker mig ibland.
Jag skrev:
"Jag diskuterade nyligen med en släkting som har skaffat sig en Nikon D40 med kitzoom. Det vi diskuterade var det korta skärpedjupet i min bild av hans dotter, och hans "skitt, skulle ha köpt D80 istället". Han vill inte köpa nytt objektiv (tex 50/1,8) och bara använda manuell fokus.
Men om något år kommer nog ett lämligt objektiv....till min släkting som hör till dom 1-2% av dom som köper Nikon D40/X.... "

Ett förtydligande: han vill kunna ta bilder med kort skärpedjup utan att förlora autofokus med sin nya Nikon D40. Men eftersom han tillhör dom 2% som inte nöjer sig med kitzoomen ....

jorgene skrev:
Jag tycker det är ett helt korrekt beslut att inte låta köpare av konsumentmodellerna betala för features "ingen" i den målgruppen använder; typiskt sett är det avancerade amatörer och proffs som nyttjar dessa möjligheter.

Det är bara en fråga om mjukvara, det är inte billigare att stänga av funktioner i mjukvaran jämfört med att ha dem påslagna. Om du hade följt den här diskussionen så hade du sett att Pentax K100D erbjuder det som D40:n saknar, utan att kosta mer. Jag förvånas över att Nikon användarna tycker det är ok att betala mer för det som är standard inom Pentax världen, uppenbarligen är Nikon gjord för dem med tjockare plånböcker.

Hälsar
R

Precis Bo-Erik, det är Nikonhyllarna som påstår att endast 2% av D40 köparna kommer att upptäcka ett behov av andra objektiv än standardzoomen.

Hälsar
R

jorgene skrev:
Och ditt prat om att "Pentax är kameravärldens motsvarighet till Mac, för kreativa individualister som vågar tänka själva" må vara sant, men om det betyder att det inte skulle finnas den typen av människor också bland Canon- och Nikonanvändare, så är det ju bara barnsligt dravel.

Jag hänvisade till Pentax USA's reklamkampanj "Being a Pentaxian" som gjorde premiär på PMA mässan i våras. Om du läser in uttalanden om Canon och Nikon användare i den kampanjen som du tycker är "barnsligt dravel" så får det stå för dig.

Hälsar
R

jorgene skrev:

Intressant Jörgen, nu var det ju du som kritiserade mig när jag - i jämförelse med Pentax - klagade på Nikons bakåtkompatibilitet. Nu försvarar du dig med argumentet att "amatörer behöver inte sånt".

Om du tittar i det här forumet, så finns det många köpare av konsumentmodellen Pentax K100D som använder den just till det som - enligt dig - enbart är av intresse för "avancerade amatörer och proffs". Det är många här som har valt K100D just för att den fungerar med äldre objektiv. K100D har blivit en succé på marknaden.

Hursomhelst, faktum kvarstår fortfarande: Pentax erbjuder en bakåtkompatiblitet på en högre nivå än vad Nikon gör, så att i detta forum hävda att Nikon har god bakåtkompatilitet är som att skjuta sig själv i foten - eftersom Pentax är bättre på det än Nikon och har varit så ända sedan mitten av 90-talet där Nikon började ta bort allt fler funktioner från sina konsumentmodeller.

Det kan ju knappast vara en nackdel att Pentax erbjuder fler funktioner utan att det kostar extra?! (ok, det är en nackdel för Nikon eftersom det visar att Pentax är mer prisvärd).

Hälsar
R

Haha, jag tror bestämt vi hittat Fotosidans största fanboy...

Jag lägger ned diskussionen nu.
Pajkastning intresserar mig inte.

Jag är heller inte intresserad av pajkastning, jag kommer med sakliga och rationella argument. Det var du som började prata om "barnsligt dravel" och sen säger du att du inte är intresserad av pajkastning. Intressant, varför kastar du paj då?

Hälsar
R

Re: Re: Nu är den officiell

Roland Mabo skrev:
.

K1D - proffsmodell, typ 18-19 000 SEK (12-16Mp APS-C sensor, 1/8000 slutare, 1/250 standard blixtsync, 4fps, ny ljusmätning och nytt, känsligare, AF system)
K5D - semiproffs, typ 12-13 000 SEK. (12Mp APS-C sensor, 1/8000 slutare, ny ljusmätning, nytt AF system, 3 fps).
K10D Super - uppdaterad K10D, typ 8 000 SEK.
K50D - ny mellanmodell, typ 6500 SEK (10Mp sensor, ingen vädertätning, pentaspegel, autobildlägen)
K100D Super - uppdaterad K100D, typ 4500 - 5000 SEK.

R

Ar det bara jag som tycker att din uppradning av Pentax "utbud" ar ganska mycket ett plagiat av Canon's forra generation kameror (mII)?

Roland Mabo skrev:
Det är så beige att välja Nikon idag, kameravärldens motsvarighet till "sossecontainer". Pentax är kameravärldens motsvarighet till Mac, för kreativa individualister som vågar tänka själva. Pentax US senaste marknadsföringskampanj "Being a Pentaxian" är tydligt inspirerad av Apples "Think different".

Hälsar
R

Sa ditt argument for att kopa Pentax ar for att vara udda och for att de har en bra slogan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar