Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax k100d köpa eller inte köpa hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

kopsen

Medlem
Tja alla foto människor. Har en undran hur jag ska göra med mitt inköp utav utrustning.
Har läst väldigt mycket om olika kameror och jag tycker att pentax k100d är en bra kamera för det priset! Eller tycker ngn att det finns en bättre kamera i den pris klassen?

Sen undrar jag om jag ska köpa ett paket med objektiv och kamera eller ska jag köpa kamerahuset bara? Finns det billigare objektiv att köpa som passar pentax?

Tack på förhand -Benny

Alla märken har bra kamerahus i den lägre prisklassen, så det handlar snarare om vilken system man vill ha, än vilket kamerahus man vill köpa.

Normalt sätt är det förmånligt att köpa i paket, men vill man göra en bättre affär så kan man leta "kitobjektiv" begagnat, de brukar gå för väldigt låga priser.

kopsen skrev:
Tja alla foto människor. Har en undran hur jag ska göra med mitt inköp utav utrustning.
Har läst väldigt mycket om olika kameror och jag tycker att pentax k100d är en bra kamera för det priset! Eller tycker ngn att det finns en bättre kamera i den pris klassen?

Sen undrar jag om jag ska köpa ett paket med objektiv och kamera eller ska jag köpa kamerahuset bara? Finns det billigare objektiv att köpa som passar pentax?

Tack på förhand -Benny

Jag tycker helt klart Pentax K100D är den bästa & mest prisvärda kameran i instegs klassen! Här har du en länk med kamerahus + objektiv:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5202963

De har butik i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Det finns egentligen ingen riktigt "dålig" DSLR på marknaden, så på så vis kan man knappast välja fel. Dock håller jag med Kim om att det mycket handlar om att välja *system*, att försöka titta på vilka system som är bäst på/har mest att välja på inom det jag själv är intresserad av.

Gillar jag lågljusfoto utan blixt, så kanske Canon med sina fina brusegenskaper är ett bra val? Gillar jag avancerad blixtfotografering eller makro, kanske Nikon är bästa valet? Är jag resefotograf kanske Olympus och det nätta 4/3-systemet tilltalar mig? Kommer jag att jobba professionellt, kanske Canon och Nikons CPS/NPS-service blir viktig för mig?

Försök helt enkelt "tänka lite framåt", så du undviker att köpa in dig i ett system du senare vill lämna.

Alla kameror kan ge tekniskt bra bilder men tex funktionalitet skiljer en del. En skiljelinje finns i kameror med inbyggd bildstabilisering kontra de som inte har det. En klar fördel att få bildstabilisering på alla objektiv för nästan inga pengar alls.

För just lågljusfoto utan blix torde K100D vara svårslagen med sitt låga brus, IS0 3200 läge och bildstabilisering.

Tack för era svar. Jag undrar bara om ni tycker att pentaxen är en okey kamera för att fota boll sporter och vintersporter? Benny

Det är ingen tvekan om att K100D är ett riktigt bra kamerahus.

Hur bra man sen kan ta sport/action-bilder hänger mest på optiken, frånsett det viktigaste givetvis, nämligen fotografen :D

Zotamedu skrev:
Här kan man se vad dpreiview tycker om Pentax inbyggda bildstabilisering. http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK100D/page12.asp

Jag gissar DPR har missat att man skall invänta att SR stabiliserat bilden innan man trycker av, många gör det har jag märkt. Så här skriver tex Imaging Resource om K100Ds bildstabilisering.

"Having used all current stabilization methods, the K100D's Shake Reduction impressed me. There were fewer blurred shots, with good performance all the way down to 1/13 second. Pentax says that its Shake Reduction Technology allows stable shots at 2.5 to 3 stops lower than with the feature switched off"

Här är en annan test på 105mm. Grafen visar antal misslyckade bilder med och utan SR vid olika slutartider från en test av K100D.

http://pixinfo.com/img/Pentax/K100D/a/is_105mm_500a.gif

Exempel: på 1/10 s får han 80% skarpa bilder med SR, avslaget sjunker det till 10%

Senast ändrad:
kopsen skrev:
Tack för era svar. Jag undrar bara om ni tycker att pentaxen är en okey kamera för att fota boll sporter och vintersporter? Benny

Viktigt att välja batterier till kameran som presterar bra i kyla då och seriebildsprestanda är rätt måttliga för K100D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar