Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte laddat ner den själv. Man måste skapa sig ett konto för att göra det. Jag väntar tills den är officiell. Men den kan ju vara borttagen om det inte var meningen att den skulle läcka ut.

Några har tydligen provat med bra resultat enligt tråden.

//Lars
 
Ska läggas upp på fredag

Jag hittade trots reggning ingen fil det enda jag hittade via sökning var till en gammal ist.... Men Focustrading har nu sagt att man som det ser ut att lägga upp en fil på Pentax .se om fredag... jag väntar och biter på nagelbanden...
 
Hoppas dom kan fixa det med en ny mjukvara.
Jag har skrivit tidigare i tråden och hade 2st nya K-5 med felfokus och 1 med trasig bildstabilisering. Tycker det är bra skrivet av Ingemar mfl. som inser problemet.
Jag blev less och kände att jag inte orkade med att testa nån fler K-5:a eftersom problemet är bekräftat men inte åtgärdat. Det kan ju lika bra vara byte av nån hårdvara för att det ska gå att fixa.
Det svider lite att behöva byta system och dessutom till en kamera som jag inte gillar riktigt lika mycket som K-5. Men vad gör det när K-5 inte kan fokusera..
Blev en Nikon D7000 som också är en riktigt bra kamera.
 
Förstår dig....

Jag har full förståelse för ditt val men kolla nu att Nikonkameran är ok så inte den också har fokusproblem... Sätt upp en liten enkel testbänk...
Jag biter vidare på nagel...fasen de är ju redan borta... får tugga vidare på tårna...Väntar och hoppas för kamerna är bra och det skulle svida utav sjutton om man fick byta system...Det vill jag helst inte...


Hoppas dom kan fixa det med en ny mjukvara.
Jag har skrivit tidigare i tråden och hade 2st nya K-5 med felfokus och 1 med trasig bildstabilisering. Tycker det är bra skrivet av Ingemar mfl. som inser problemet.
Jag blev less och kände att jag inte orkade med att testa nån fler K-5:a eftersom problemet är bekräftat men inte åtgärdat. Det kan ju lika bra vara byte av nån hårdvara för att det ska gå att fixa.
Det svider lite att behöva byta system och dessutom till en kamera som jag inte gillar riktigt lika mycket som K-5. Men vad gör det när K-5 inte kan fokusera..
Blev en Nikon D7000 som också är en riktigt bra kamera.
 
Har precis som Ticko gett upp k-5 efter två försök och bytt till en Nikon D7000. Har inte upplevt vare sig fokusproblemen eller prickar på sensorn med D7000. Vill samtidigt passa på att ge Fotokungen en eloge för deras proffsiga kundbemötande. Det kan jag däremot inte säga om Pentax Sverige. Var ungefär en månad sedan jag mailade till dem, inget svar än...Har också mailat Nikon Sverige i ett annat ärende, där hade jag svar dagen efter.
Hoppas också det kan lösa sig snart för er med felande K5, då det är en riktigt trevlig kamera, bara den fungerar som den skall.
Trots att jag bara är en glad amatör så uppskattar man verkligen den nya sensorn som sitter i dessa kameror. Och framförallt möjligheten att kunna lyfta bilden i de låga nivåerna med så mycket bibehållen bildinformation och utan brus.
 
Nu har jag testat ...

Nu har jag testat ...
Så har jag nu då försökt att kontrollera om uppdateringen hjälpte. Så var inte fallet.. Jjag har testat från 800-6400 iso i varmvit lysrörljus, spotmätning såväl ljus som AF. Följande gluggar testades. Pentax SMC DA 18-55 , Pentax tele DA 55-300, Sigma 17-70 DG APO...
Jag har kört i första hand manuellt men även testat autoläget... Det verkar som om kameran exponerar lite högre då auto väljes...Mystiskt. Som synes så frontar den ganska så konsekvent... En sak som inte gick att testa var längre brännvidder med 55-300 telet. Då låste inte autofokusen alls...

Jag har prövat olika bländare resp olika slutartider och kombinerat med att ställa om vitbalansen till glödljus. inga större skillnader... Som referens hade jag bettan min k 10 D den låste direkt och fokuserade korrekt.. Jag prövade även med ljusare motiv än orange. ingen större skillnad. Konstaterat .. kameran fokuserar fel. om det beror på glödjuset enbart är inte helt klart men det verkar som om färgtempen på ljuset har inverkan på graden av felfokus. En sak som jag noterat är även att det verkar som om assistanslampan oftare tänds än tidigare..hmmm...

Bilder finns under en annan tråd om firmware 1.02
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129278
 
Det blev lite tyst

Nu har jag testat ...
Så har jag nu då försökt att kontrollera om uppdateringen hjälpte. Så var inte fallet.. Jjag har testat från 800-6400 iso i varmvit lysrörljus, spotmätning såväl ljus som AF. Följande gluggar testades. Pentax SMC DA 18-55 , Pentax tele DA 55-300, Sigma 17-70 DG APO...
Jag har kört i första hand manuellt men även testat autoläget... Det verkar som om kameran exponerar lite högre då auto väljes...Mystiskt. Som synes så frontar den ganska så konsekvent... En sak som inte gick att testa var längre brännvidder med 55-300 telet. Då låste inte autofokusen alls...

Jag har prövat olika bländare resp olika slutartider och kombinerat med att ställa om vitbalansen till glödljus. inga större skillnader... Som referens hade jag bettan min k 10 D den låste direkt och fokuserade korrekt.. Jag prövade även med ljusare motiv än orange. ingen större skillnad. Konstaterat .. kameran fokuserar fel. om det beror på glödjuset enbart är inte helt klart men det verkar som om färgtempen på ljuset har inverkan på graden av felfokus. En sak som jag noterat är även att det verkar som om assistanslampan oftare tänds än tidigare..hmmm...

Bilder finns under en annan tråd om firmware 1.02
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=129278


Det blev lite tyst på denna angelägna tråd. Har det kommit något steg mot lösning på fokusproblemen på något sätt? Läste en test av K5 i Kamera och Bild och inget stod om några problem med frontfokus. Ja knappast något var negativt med K5:an utan den fick toppbetyg.
Då undrar jag så klart om det är det vissa ex som krånglar eller gör man inga "riktiga" tester i Kamera och Bild utan bara klämmer och känner...?
Någon som vet mer??

Uffe
 
Var hos Kameraservice igår och fick batterimätaren justerad på min K5. Jag passade naturligtvis på att fråga om autofokusproblemen. Dom stöter på Pentax flera gånger i veckan men får inga svar mer än att problemet jobbas på.

Fick för övrigt väldigt bra bemötande och service. Dom fixade kameran i princip medans jag väntade. Jag ringde bara och betstämde en lämplig tid.

//Lars
 
Följer tråden med intresse.

Har själv inget fokusproblem, som jag noterat, på mitt ex av K-5. Dock har jag fått klartecken på att byta ut den då jag andra veckan upptäckte att jag har problemet med "fläckar på sensorn". Avvaktar dock besked från återförsäljaren för inlämningsdatum och vill inte heller lämna in den förrän de löst AF-problemet. Vore surt att lämna in den för utbyte och få en ny kamera utan fläckar, men istället med AF-problem.
 
Autofokusproblem K 5

Hej!
Jag har mailat den svenske importören om problemet några gånger och har nu fått ytterligare ett svar igår..
De är medvetna om problemet och återkommer i frågan. Ingen skugga över dem än så länge. Kameraservice vet om det hela och säger också att LV-läge ger bättre resultat vilket jag kan se stämmer.

Kontentan blir i alla fall. Det finns ett. problem. Jag har läst i ett antal forum på nätet och blir inte helt klar över om det gäller alla eller vissa kameror. Men om det bara vore viss serie/serier skulle ju problemet gå att åtgärda... Så det finns uppenbarligen ingen vad jag förstår någon lösning i dagsläget. Vad jag också sett är att de stora märkena också haft problem med fungerande autofokus så visst, Pentax är inte ensamma,men.. inte är det en höjdare är att lansera en produkt med denna typ av problem i alla fall..

I LV-läge har jag som många andra konstaterat att huset fungerar betydligt bättre... men det är ju ingen hållbar "fix"...
Nu vill jag helst inte byta system då jag gillar dessa små behändiga i mitt tycke ergonomiskt och finessmässigt lyckade pansarskepp... Jag kommer att avvakta... En sak som är konstig är att ingen testare kommit på fenomenet. Men det kan ju bero på att de inte kört fokustester i varierande ljusmiljöer.
Varierande ljus är ju det som jag vistas i mest och väldigt ofta scenljus av olika slag... Så i mitt fall är det av stor vikt att kameran fungerar oklanderligt i den miljön. Men det är underligt att ingen testare observerat egenheten. Jag lurades dessutom av att bilderna ser bra ut på displayen och först då man tar upp bilderna i bildbehandlingen tydligt ser problemet.. Jag biter vidare på det som finns kvar av nagelbanden..men inte hur länge som helst....

Det finns det de ägare i Sverige som säger att kameran fungerar i glödljus och det skulle vara intressant och höra er kommentar efter en testvända med olika gluggar och måttband eller testskiva för autofokus (finns gratis på nätet). För är det så att vissa exemplar är felfria så är problemet hårdvaran. Då måste alla de som har problem skeppa i sitt hus för åtgärd.. När och om den möjligheten kommer? Men som kommentarerna har varit hittills såvl inom som utom Sverige verkar problemet för närvarande vara känt men inte lösbart.

Så jag efterlyser nu hos de svenska Pentaxägarna till K 5 egna tester för att utröna om det finns felfria exemplar. Om så är fallet ge tillkänna alla data om ljusmängd, typ av ljus, testuppställning samt vilka gluggar och övriga inställningar man använt.

Jag gjorde ett testark med följande data, ISO-tal, objektiv, bländare, slutare, autoläge, manuell, brännvidd,WB-typ. Började testa vi 400 ISO upp till 6400 och provade dessutom olika bländare upp till F8. Körde grundmätningen med fullt öppen glugg och samma brännvidd på alla gluggar. Vitbalans grund Auto, men varierade.. Mätställe köksbord ljuskälla varmvit lysrörslampa snett uppifrån samt ett grundljus på 2 takburna lysrör mindre modell kall ljustyp. Så allt ljus var lysrör och lite blandat.. Givetvis skedde det på kvällen. En tanke hos mig var att vissa objektiv skulle fungera bättre med kameran än andra. Det kan ju vara så att ett fel hos ett objektiv ihop med kameran nollar ut problemet och jag testade med dels Sigma, Pentax egna kit, samt en Pentax zoom. I mitt fall hade alla frontfokus.

Så kom gärna in med egna mätningar så vi får klarhet om hur det ligger till. Gärna bilder..Men det tar en stund. Lägg den tiden och ge oss K 5 ägare lite kött på benen. För det kan ju vara så att det finns felfria ex. Då blir det intressant. Mycket intressant....!
 
Senast ändrad:
Jag har nu testad min K-5 på ett testark jag fick från Kungsholms Foto, Sthlm där jag köpte kameran. (Nov 2010, serienr 3832361))
Jag körde med största bländare på stativ och skiftade mellan centrum- och 11-punktersmätning (ingen skillnad mellan dem) samt i natur- respektive blandljus av mellan natur och varmvitt lysrör. Ingen skillnad där heller. På zoomobjektive testade jag vid extremlägena på brännvidden.

Alla följande objektiv låg inom +/- 2 mm eller mindre fel, dvs helt ok enligt min mening:
Tamron 17-50/2,8 XPAsp DII
Pentax SMC DA 50-200/4-5,6 ED
Pentax SMC DA 35/2,8 macro limited

Däremot hade Pentax SMC F100-300/4,5-5,6 ED förfokus på ca 5-6 mm.
Å andra sidan är detta ett objektiv jag inte trivs med i andra avseenden, så det lever på lånad tid i alla fall.

Tillägas kan att kameran inte tycks ha några av problemen med fläcksamlingar på sensorn heller.
Kort sagt, den tycks i alla avseenden vara ok.
 

Bilagor

  • IMGP0460.jpg
    IMGP0460.jpg
    15.5 KB · Visningar: 441
Då är frågan bara, hur ljust, eller snarare, hur mörkt hade du? dvs vilka slutartider, bländare och iso användes?
 
Då är frågan bara, hur ljust, eller snarare, hur mörkt hade du? dvs vilka slutartider, bländare och iso användes?

Beroende på glugg, mellan 1/250 till 1/60 vid största bländare som i sin tiúr varierar mellan 2,8 och 5,6, ISO 1600. Halvtaskigt eftermiddags-vinterljus in från ett relativt stort fönster + taklampa med 3 x 7 W lysrör.
Bättre kan jag nog inte beskriva ljusförhållandena.
 
Tänkte väl det. Jag har inte hört någon som haft problem vid de ljusförhållanden du beskriver, även om det inte går att utläsa vad det är för lysrör du har...

Problemen finns enligt mig vid svagt glödljus, dvs låga färgtemperaturer. Så har man inget behov att plåta exempelvis mysiga middagar med stearinljus + dimmrad belysning vid ca ISO 800, bländare <2 och t ca 1/20 så är det kanske inga problem. Vid mer normal ljusstyrka men fortfarande glödljus tycks det fungera okej. Dimmras det däremot ned (lägre färgtemp) känns det ibland nästan som att K5 låser fokus konstant ca 1 m framför kameran. LV fungerar dock klanderfritt.
K7 an klarade detta långt mycket bättre och jag har fotat med den mycket på dessa inställningar då jag helst inte vill smacka på med mer ISO på den, så något knas är det!

Inte helt enkelt att få till en bra test för att bevisa denna tes då jag har en krävande halvårsbebis hemma, men ska jobba på det. Samtidigt känner mig ändå rätt säker på detta och många andra tycks bekräfta detta på andra forum så frågan är om det är någon mening... Jag gissar att "problemet" finns på alla K5or men att alla inte anser det vara ett problem...
 
Jag är inte helt säker på att det har med färgtemperatur att göra, det verkar räcka med svagt ljus (för min del). Gränsen verkar ligga runt 1/60s f2,8 iso 1600, då börjar den frontfokusera.

Det behövs heller inga speciellt avancerade testförfaranden för att upptäcka det, det räcker med att luta sig tillbaka i stolen och dra i väg ett skott mot en tavla på väggen. Först med liveview fokus och sedan via sökaren. Är ljuset sämre än ovan nämnda värden (ca EV4) så är fas fokuseringen helt ute och cyklar. Nåja, det blir inte användbart iallafall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.