Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt Pentaxforums finns det rykten från flera källor
som säger att firmw 1.03 till K5 är på väg,
som handlar om FF i rödaktigt ljus.
Kr får nog vänta...
Kollade lite på "PF" och det spekuleras ganska vilt,
"samma problem med K10, K100.." "skymd AF lampa"
eller hårdvaruproblem i AF modul etc.

Att det dröjer med en fix förvånar mig inte,
felrapporter från användare skiljer sig nog en hel del.
Så problemet(en) måste analyseras grundligt,
både mjukvara, hårdvara och problem som kan vara
handhavande relaterat. Det gäller ju att fixen ska funka
på alla kameror, annars blir det ramaskrik.

Hoppas att allt är frid o fröjd när jag köper min K5a...
 
Har du bytt mattskiva? Det är ju inte helt lätt att fokusera med en digitalkamera och endast lita på ögats skärpeseende....

Ingemar, jag kom på att jag ju kör med en ögonmussla också. Den förstorar mattskivan 1,3ggr vilket ju ger en lite tydligare bild av hur skärpan ligger. Kan rekommenderas för oss glasögonbärare.
 

Jo, det vore ju väldigt bra om det stämmer.
Lustigt att det på samma forum 15 timmar tidigare skrevs:

[The Pentax rep] Would not acknowledge the issue exits, unless "corporate says it is an issue". I said many of us were sitting on our credit cards until the issue is resolved. He said he would pass it on.

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=37916020

Jag är hoppfull!
 
Senast ändrad:
Ska bli intressesant. Själv har jag inte upplevt nå problem med fokusen på mina objektiv - till för några dagar sen när jag körde blixtfotografering (dubbla studioblixtar).

Rätt dålig belysning vid själva fokuseringen och sen fotade jag i ISO100, F8, slutaren på 1/120 --> 1/160 nånstans. Många av bilderna fick dålig fokus. Upplevde inte direkt nån front-, eller bakfokus, utan snarare oskärpa.

Tänkte först jag hade glömt stänga av antiskak-funktionen, men så var inte fallet. Får se om det är ett problem som nya firmwaren löser.
 
Verkar vara blandade resultat, allt från perfekt till ingen större skillnad. Blir en lång dags väntan, dessutom behöver jag ladda batteriet först aaargh.
 
Nu är min kamera uppdatera och verkar funka som förväntat*.Jag ska fota på jobbet idag, så det blir trial by fire med efterföljande rapport.

*dvs fortfarande det största som hänt världen sedan Camera obscura. ;)
 
Good news! Den nya uppdateringen verkar funka! Jag har kört en snabbtest i vardagsrummet med tre olika objektiv, och alla bilder har perfekt skärpa, nästan overkligt...jämförde med tidigare bilder för säkerhets skull, och nu ser det ut som det skall!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.