Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-5 med linser till nattfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack än en gång för en lång och utförlig förklaring! :)
Låter ju riktigt bra med lite "billigare" stativ. Tänkte fråga dig som verkar hålla på en del med astrofoto. Skulle det fungera att fota galaxer, nebulosor osv med en telezoom? Antar att det i så fall är förutsatt att man har någon sorts manick som roterar kameran med jordens rotation? Eller är det möjligt även utan? Är lite sugen på att införskaffa en telezoom, men om det kanske ändå är svårt att få bra bilder på natthimlen kanske det är bättre att spara pengarna till ett teleskop eller liknande.

Jag har testat Orionnebulosan, M42,med min Tamron 70-300 telezoom på 300 mm. Resultatet blir hyfsat, bortsett från massiv kromatisk aberration runt de ljusstarkaste stjärnorna. Denna går komma till rätta med i efterredigeringen, men det är ingen lätt sak. Kräver kunskaper i digital bildredigering. I stället använder jag ett gammalt billigt M42-tele på 300 mm och f/5,6. Något mindre aberration, men besvärligare att fokusera då det är manuellt. Är månen uppe kan man ställa fokus exakt och snabbt på den med autofokus och sedan slå av denna så fokus inte ställs om när man har nebulosan i sikte där inget finns för autofokusen att låsa på. En telezoom av god kvalitet som inte ger kromatisk aberration är därför att föredra. Denna bild är tagen med 300-telet: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2214541.htm

Jag har å andra sidan sett förvånansvärt bra bilder tagna med så kort brännvidd som 100 mm på djuprymdsobjekt som Andromedagalaxen. Hittar dem inte nu så jag kan länka. Astrofoto av djuprymd är så mycket mer än bara själva utrustningen och fotograferingen. Bildbehandlingen är ytterst betydelsefull och görs fördelaktigen i symbios med själva fotograferingen, dvs man fotograferar på ett sådant sätt att man får ett så bra underlag som möjligt för den efterbehandling man tänkt göra. Och vice versa, man bildbehandlar på ett sådant sätt att man får ut det man vill av den utrustning man har till förfogande och det sätt man har möjlighet att fotografera. Ett tips är att leta i renodlade astroforum om saken.

För djuprymdsobjekt som tex M42 och Andromedagalaxen är utrustning för att kompensera jordrotationen nödvändig, då objekten är så ljussvaga och små att exponeringstiderna blir på tok för långa för de aktuella brännvidderna även på högsta iso.

Själv har jag inför den kommande astrofotosäsongen införskaffat ett teleskop jag skall experimentera med. Osagt om det kommer att lyckas. Den dyra delen där är egentligen inte själva teleskopet (om man håller sig till måttliga storlekar av reflektorer av newtontyp), utan den montering som behövs till detta för framgångsrik astrofotografering.

Det hela beror på vilka krav du har.Jag siktar på att ha kul, håller mig med enkel utrustning och experimenterar en del med denna. Ibland lyckas jag, ibland inte. Det tilltalar mig.

Som jag ser det har du tre alternativ:

1) Riktigt billig utrustning, ett M42-tele från Tradera och en vridare från Astrosweden, eller bygg en själv som jag. Trixigt värre att få erforderlig precision. Billigt, hyfsat, men en del workarounds behövs. Kräver mer av fotografens kunnande, speciellt för att få bukt med den kromatiska aberrationen.

2) Köp ett bra tele/telezoom med ringa kromatisk aberration och en Astrotrac med adekvat stativ. Dyrare och bättre. Kräver mindre av fotografen, eller snarare annorlunda än i 1.

3) Teleskop. Nu får du öppna lädret rejält. Bra, svårt, kräver mycket av fotografen, men inte riktigt samma som i 1.

Börja med K-5:an, kör en säsong och känn dig för utan att investera för mycket är mitt råd. Fundera sedan på teleskop, om det är den vägen du skall gå. För mig som håller på med mer landskapsbetonat fotograferande och mindre av objekt som kräver teleskop gör jag någon slags mix. Jag ger mig med teleskopet bara på de enklaste objekten, det har kort brännvidd och jag tänker använda det bara i primärfokus, så kraven rusar inte iväg. Sedan använder jag det även till mitt landskapsbetonade fotograferande. Misslyckas jag med de enklare djuprymdsobjekten är det inte hela världen. Kul att ha provat i alla fall. Detta tänker jag försöka utan stora teleskopinvesteringar.
 
Har fått lite tips på objektiv från Cyberphoto.se
Vore tacksam för synpunkter på dessa inför eventuellt inköp.

Första linsen är denna:
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmPe

Samyang MF 35/1,4 AS UMC
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=35mmPe

Någon som har någon erfarenhet av dessa, eller tror att de skulle vara passande för astrofoto?

Tacksam för svar till en komplett idiot. ;)

Det första, Samyang 14/2,8, kommer jag själv att införskaffa för norrskensfoto och timelapse till hösten när nattmörkret kommer åter. Det har tillräckligt vid vinkel även för de norrsken som orkar högre upp på himlen. Ligger det nere vid horisonten lär det fungera hyfsat ändå, men man får nog beskära en del. Då uppstår ju genast problem med förstorat brus och lite av ljusstyrkan äts upp.

Därför är ett objektiv med mindre vid vinkel ett bra komplement, typ det 35/1,4 du länkar i din andra länk (även om jag nog tycker att brännvidden är väl snäv). Själv har jag ett gammalt objektiv för en spottstyver från Tradera för saken, ett manuellt 28/2,8. Men samyangen är ju också manuell. 2,8 räcker för norrsken. Skall du göra timelapse kan du dock inte få för hög ljusstyrka enligt mig, 1,4 kommer nog till pass.

Den här är gjord med kitobjektivet 18-55 vid 18 mm och f/3,5, norrskenet stod inte så högt på himlen. Kommer inte ihåg mer detaljer på rak arm. Analysera och döm själv: https://vimeo.com/32977525

Jag tror du klarar dig bra med 14/2,8 och ett kitobjektiv inledningsvis. Själv klarade jag mig två år med bara kitobjektivet. Sedan då du experimenterat mer själv vet du ju kanske mer vad/ om du behöver komplettera. 35 mm tycker jag annars känns som en väl snäv vinkel för generell fotografering av natthimlen. Men det hela beror på vad man vill uppnå som sagt.

Skall du bara fotografera natthimlen, dvs inte göra timelapse tycker jag Sigmas 8-16/4,5-5,6 är utmärkt, dess låga ljusstyrka till trots. 8 mm raktecknande tycker jag är en tillgång, även om ju ljusstyrkan kunde fått vara högre. För vanligt fotograferande är den dock inte så tokig, då man kan exponera längre med så vid vinkel utan stjärnspår och något av dess låga ljusstyrka kompenseras. För mitt fotograferande är det egentligen bara 8 mm-läget som är intressant. Behöver jag snävare vinkel har jag ju kitobjektivet med f/3,5, vilket är ok i mitt tycke. Har även kört timelapse med sigmat med hyfsat resultat, även om iso åker upp. Räknar med att behålla det några kameragenerationer och isoprestanda förbättras ju hela tiden, så det blir bättre med åldern :). Denna är gjord med detta objektiv, hacket kan bero på vinden som blåser det otyngda stativet ur läge (som jag ju pratat om innan), men det kan också bero på att jag kontrollerade kamerainställningarna lite vårdslöst: https://vimeo.com/38537515

Mycket text blev det, men jag tycker det är ett intressant ämne :)
 
Jag har testat Orionnebulosan, M42,med min Tamron 70-300 telezoom på 300 mm. Resultatet blir hyfsat, bortsett från massiv kromatisk aberration runt de ljusstarkaste stjärnorna. Denna går komma till rätta med i efterredigeringen, men det är ingen lätt sak. Kräver kunskaper i digital bildredigering. I stället använder jag ett gammalt billigt M42-tele på 300 mm och f/5,6. Något mindre aberration, men besvärligare att fokusera då det är manuellt. Är månen uppe kan man ställa fokus exakt och snabbt på den med autofokus och sedan slå av denna så fokus inte ställs om när man har nebulosan i sikte där inget finns för autofokusen att låsa på. En telezoom av god kvalitet som inte ger kromatisk aberration är därför att föredra. Denna bild är tagen med 300-telet: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2214541.htm

Jag har å andra sidan sett förvånansvärt bra bilder tagna med så kort brännvidd som 100 mm på djuprymdsobjekt som Andromedagalaxen. Hittar dem inte nu så jag kan länka. Astrofoto av djuprymd är så mycket mer än bara själva utrustningen och fotograferingen. Bildbehandlingen är ytterst betydelsefull och görs fördelaktigen i symbios med själva fotograferingen, dvs man fotograferar på ett sådant sätt att man får ett så bra underlag som möjligt för den efterbehandling man tänkt göra. Och vice versa, man bildbehandlar på ett sådant sätt att man får ut det man vill av den utrustning man har till förfogande och det sätt man har möjlighet att fotografera. Ett tips är att leta i renodlade astroforum om saken.

För djuprymdsobjekt som tex M42 och Andromedagalaxen är utrustning för att kompensera jordrotationen nödvändig, då objekten är så ljussvaga och små att exponeringstiderna blir på tok för långa för de aktuella brännvidderna även på högsta iso.

Själv har jag inför den kommande astrofotosäsongen införskaffat ett teleskop jag skall experimentera med. Osagt om det kommer att lyckas. Den dyra delen där är egentligen inte själva teleskopet (om man håller sig till måttliga storlekar av reflektorer av newtontyp), utan den montering som behövs till detta för framgångsrik astrofotografering.

Det hela beror på vilka krav du har.Jag siktar på att ha kul, håller mig med enkel utrustning och experimenterar en del med denna. Ibland lyckas jag, ibland inte. Det tilltalar mig.

Som jag ser det har du tre alternativ:

1) Riktigt billig utrustning, ett M42-tele från Tradera och en vridare från Astrosweden, eller bygg en själv som jag. Trixigt värre att få erforderlig precision. Billigt, hyfsat, men en del workarounds behövs. Kräver mer av fotografens kunnande, speciellt för att få bukt med den kromatiska aberrationen.

2) Köp ett bra tele/telezoom med ringa kromatisk aberration och en Astrotrac med adekvat stativ. Dyrare och bättre. Kräver mindre av fotografen, eller snarare annorlunda än i 1.

3) Teleskop. Nu får du öppna lädret rejält. Bra, svårt, kräver mycket av fotografen, men inte riktigt samma som i 1.

Börja med K-5:an, kör en säsong och känn dig för utan att investera för mycket är mitt råd. Fundera sedan på teleskop, om det är den vägen du skall gå. För mig som håller på med mer landskapsbetonat fotograferande och mindre av objekt som kräver teleskop gör jag någon slags mix. Jag ger mig med teleskopet bara på de enklaste objekten, det har kort brännvidd och jag tänker använda det bara i primärfokus, så kraven rusar inte iväg. Sedan använder jag det även till mitt landskapsbetonade fotograferande. Misslyckas jag med de enklare djuprymdsobjekten är det inte hela världen. Kul att ha provat i alla fall. Detta tänker jag försöka utan stora teleskopinvesteringar.

Hej och tack än en gång för dina förträffliga svar! :D
Känns som att jag lär mig en massa av någon som kan en massa!

Tittade på Dina bilder och blev riktigt importerad! :)
Att Du lyckats få till så pass bra resultat på Orionnebulosan
med ditt 300 mm objektiv inger mig mycket hopp och glädje om att
det kanske inte behöver kosta riktigt så mycket pengar som jag först
trodde att få fina bilder. Känns som att det finns hur mycket som helst att lära om astro-foto, så
jag får väl ta och försöka läsa på lite inför den kommande säsongen.

Låter som att det kanske kunde vara värt att kika lite närmare på ett billigare teleskop så småningom,
instämmer med dig att det känns väldigt roligt att experimentera och se vad man kan åstadkomma med tekniken.
Men en telezoom kan ju helt klart vara ett alternativ, det borde ju bli billigare i alla fall.

Tittade lite på Barn-door tracker och det verkar ju kunna vara ett alternativ, vore ju roligt att testa i alla fall. :)

Precis, tänkte beställa en K-5:a imorgon, ska bli riktigt roligt att testa den, har ju sparat i över ett år nu, så får
hoppas den lever upp till förväntningarna. Är fortfarande lite osäker på val av objektiv, har ju fått två förslag från Cyberphoto på dessa två:
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC
http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=14mmPe

Samyang MF 35/1,4 AS UMC
http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=35mmPe

Har Du några tankar om dessa? Såg att just 14 mm:s versionen används ganska ofta till Astrofoto, bland annat den här användaren:
http://youtu.be/YhXU404rPJ4 förvisso använder personen en EOS 5D Mark II, så jag kommer väl troligtsvis inte få lika bra resultat med K-5:an, men vem vet? ;)

Är som sagt lite osäker på vilken som vore bäst att köpa, är 35 mm bättre just till Astrofoto kanske? Såg att den hade större ljusstyrka än 14 mm:aren.

Eller kanske bör jag satsa på en Sigma 8-16/4,5-5,6 DC HSM som Du har? Mycket att fundera på. :)
 
Det första, Samyang 14/2,8, kommer jag själv att införskaffa för norrskensfoto och timelapse till hösten när nattmörkret kommer åter. Det har tillräckligt vid vinkel även för de norrsken som orkar högre upp på himlen. Ligger det nere vid horisonten lär det fungera hyfsat ändå, men man får nog beskära en del. Då uppstår ju genast problem med förstorat brus och lite av ljusstyrkan äts upp.

Därför är ett objektiv med mindre vid vinkel ett bra komplement, typ det 35/1,4 du länkar i din andra länk (även om jag nog tycker att brännvidden är väl snäv). Själv har jag ett gammalt objektiv för en spottstyver från Tradera för saken, ett manuellt 28/2,8. Men samyangen är ju också manuell. 2,8 räcker för norrsken. Skall du göra timelapse kan du dock inte få för hög ljusstyrka enligt mig, 1,4 kommer nog till pass.

Den här är gjord med kitobjektivet 18-55 vid 18 mm och f/3,5, norrskenet stod inte så högt på himlen. Kommer inte ihåg mer detaljer på rak arm. Analysera och döm själv: https://vimeo.com/32977525

Jag tror du klarar dig bra med 14/2,8 och ett kitobjektiv inledningsvis. Själv klarade jag mig två år med bara kitobjektivet. Sedan då du experimenterat mer själv vet du ju kanske mer vad/ om du behöver komplettera. 35 mm tycker jag annars känns som en väl snäv vinkel för generell fotografering av natthimlen. Men det hela beror på vad man vill uppnå som sagt.

Skall du bara fotografera natthimlen, dvs inte göra timelapse tycker jag Sigmas 8-16/4,5-5,6 är utmärkt, dess låga ljusstyrka till trots. 8 mm raktecknande tycker jag är en tillgång, även om ju ljusstyrkan kunde fått vara högre. För vanligt fotograferande är den dock inte så tokig, då man kan exponera längre med så vid vinkel utan stjärnspår och något av dess låga ljusstyrka kompenseras. För mitt fotograferande är det egentligen bara 8 mm-läget som är intressant. Behöver jag snävare vinkel har jag ju kitobjektivet med f/3,5, vilket är ok i mitt tycke. Har även kört timelapse med sigmat med hyfsat resultat, även om iso åker upp. Räknar med att behålla det några kameragenerationer och isoprestanda förbättras ju hela tiden, så det blir bättre med åldern :). Denna är gjord med detta objektiv, hacket kan bero på vinden som blåser det otyngda stativet ur läge (som jag ju pratat om innan), men det kan också bero på att jag kontrollerade kamerainställningarna lite vårdslöst: https://vimeo.com/38537515

Mycket text blev det, men jag tycker det är ett intressant ämne :)

Helt underbart att Du svarat på allt jag ville veta! :)
Tusen tack Fredrik!!

Men då låter ju Samyan 14 mm som ett bra val ändå, tror jag kör på den till att börja med.
Är lite fundersam på om jag ska ta ett standard kit också eller enbart köra på den andra?
Kan ju vara bra att ha en extra lins när man fotar dagtid osv kanske.

Bor dessvärre allt för långt söderut (Skaraborg) så något norrsken kommer jag nog inte se till mycket av tyvärr.
Minns att jag såg det för över 10 år sedan, det var inte lika ljusstarkt som jag sett på foto och video, men ändå en
minnesvärd upplevelse. :)

Fantastiska videor båda två, är återigen riktigt imponerad!
Gillade dom verkligen! :) Första videon, det låter som pluringar i vattnet, var
något som du hade lagt på i efterhand? Det var stämningsfullt och vackert.

Jätteroligt att läsa allt Du skrivit, det märks att Du tycker det är roligt och att Du kan! :)
 
Hej och tack än en gång för dina förträffliga svar! :D
Känns som att jag lär mig en massa av någon som kan en massa!

Tittade på Dina bilder och blev riktigt importerad! :)
Att Du lyckats få till så pass bra resultat på Orionnebulosan
med ditt 300 mm objektiv inger mig mycket hopp och glädje om att
det kanske inte behöver kosta riktigt så mycket pengar som jag först
trodde att få fina bilder. Känns som att det finns hur mycket som helst att lära om astro-foto, så
jag får väl ta och försöka läsa på lite inför den kommande säsongen.

Låter som att det kanske kunde vara värt att kika lite närmare på ett billigare teleskop så småningom,
instämmer med dig att det känns väldigt roligt att experimentera och se vad man kan åstadkomma med tekniken.
Men en telezoom kan ju helt klart vara ett alternativ, det borde ju bli billigare i alla fall.

Tittade lite på Barn-door tracker och det verkar ju kunna vara ett alternativ, vore ju roligt att testa i alla fall. :)

Precis, tänkte beställa en K-5:a imorgon, ska bli riktigt roligt att testa den, har ju sparat i över ett år nu, så får
hoppas den lever upp till förväntningarna. Är fortfarande lite osäker på val av objektiv, har ju fått två förslag från Cyberphoto på dessa två:
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC
http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=14mmPe

Samyang MF 35/1,4 AS UMC
http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=35mmPe

Har Du några tankar om dessa? Såg att just 14 mm:s versionen används ganska ofta till Astrofoto, bland annat den här användaren:
http://youtu.be/YhXU404rPJ4 förvisso använder personen en EOS 5D Mark II, så jag kommer väl troligtsvis inte få lika bra resultat med K-5:an, men vem vet? ;)

Är som sagt lite osäker på vilken som vore bäst att köpa, är 35 mm bättre just till Astrofoto kanske? Såg att den hade större ljusstyrka än 14 mm:aren.

Eller kanske bör jag satsa på en Sigma 8-16/4,5-5,6 DC HSM som Du har? Mycket att fundera på. :)

Du kanske har missat inlägg #23 där jag kommenterar just dessa objektiv? Återkom annars igen och fråga.

14 mm på en 5D motsvarar ju annars ca 9 mm på APS-C (K-5), så bildvinkeln är ju vidare i detta klipp du länkar än du kommer att få på K-5:an. Den stora skillnaden mot en 5DII är väl att den har omkring ett halvt stegs bättre isoprestanda, inget dramatiskt med andra ord :) Men man får en fin ljusstark vidvinkel med lämplig bildvinkel med Samyangen till 5DII.
 
Helt underbart att Du svarat på allt jag ville veta! :)
Tusen tack Fredrik!!

Men då låter ju Samyan 14 mm som ett bra val ändå, tror jag kör på den till att börja med.
Är lite fundersam på om jag ska ta ett standard kit också eller enbart köra på den andra?
Kan ju vara bra att ha en extra lins när man fotar dagtid osv kanske.

Bor dessvärre allt för långt söderut (Skaraborg) så något norrsken kommer jag nog inte se till mycket av tyvärr.
Minns att jag såg det för över 10 år sedan, det var inte lika ljusstarkt som jag sett på foto och video, men ändå en
minnesvärd upplevelse. :)

Fantastiska videor båda två, är återigen riktigt imponerad!
Gillade dom verkligen! :) Första videon, det låter som pluringar i vattnet, var
något som du hade lagt på i efterhand? Det var stämningsfullt och vackert.

Jätteroligt att läsa allt Du skrivit, det märks att Du tycker det är roligt och att Du kan! :)

Det var bara roligt att svara :) Jag tycker absolut att du skall ta med ett kitobjektiv 18-55, det är ju vädertätat till K-5 och allt. Enligt mig underskattas ofta kitobjektiven, de är bra till mycket, bla natthimmelsfotograferande. Men tag inte allt jag skriver som sanning, det är baserat på mina erfarenheter och referenser. De kan skilja sig från person till person, vilket ju märks inte minst i detta forum.

Håll koll på norrskensprognoserna på nätet så kan du nog få senorrsken nere hos dig med lite tur under hösten/vintern. Det finns en tråd här om norrsken, "i jakten på norrsken" eller något sådant. Där står sådant som är bra att veta om man är intresserad.

Ljudet på den första videon spelade jag in på plats i samband med fotograferingen, små vågor som slår mot kajstenarna. Använde smartphonen. Det ser ju spegelblankt ut, men den långa exponeringstiden utjämnar vågorna något. Lade sedan på ljudet i programmet jag använde för att göra timelapsen. Detta är ju också ett litet kapitel för sig...

Roligt att höra att du uppskattar svaren :) Lycka till och hör av dig igen om det är något :)
 
Det var bara roligt att svara :) Jag tycker absolut att du skall ta med ett kitobjektiv 18-55, det är ju vädertätat till K-5 och allt. Enligt mig underskattas ofta kitobjektiven, de är bra till mycket, bla natthimmelsfotograferande. Men tag inte allt jag skriver som sanning, det är baserat på mina erfarenheter och referenser. De kan skilja sig från person till person, vilket ju märks inte minst i detta forum.

Håll koll på norrskensprognoserna på nätet så kan du nog få senorrsken nere hos dig med lite tur under hösten/vintern. Det finns en tråd här om norrsken, "i jakten på norrsken" eller något sådant. Där står sådant som är bra att veta om man är intresserad.

Ljudet på den första videon spelade jag in på plats i samband med fotograferingen, små vågor som slår mot kajstenarna. Använde smartphonen. Det ser ju spegelblankt ut, men den långa exponeringstiden utjämnar vågorna något. Lade sedan på ljudet i programmet jag använde för att göra timelapsen. Detta är ju också ett litet kapitel för sig...

Roligt att höra att du uppskattar svaren :) Lycka till och hör av dig igen om det är något :)


Helt underbart att kunna fråga någon som vet vad allt innebär! :D
Tack än en gång!

Intressant att få reda på skillnaden emellan 5D och K-5, känns ju inte som att det är riktigt hela världen med den skillnaden, får hoppas att det blir fina resultat med K-5:an till att börja med.

Jo, det får väl bli en kit-lins också, tror jag nöjer mig med 18-55mm dock, kanske hade 50-200mm också varit bra att ha, men tänkte lite som så att jag troligtvis kommer införskaffa en telezoom på minst 300mm, någon gång framöver så det kanske kan vänta. I och för sig så skiljer det 1.500:- mellan att välja enbart 18-55 och att ta med en 50-200, så man sparar ju 500:- på det, ifall att man skulle köpt 200mm separat.

Sen var det då ett stativ. Eftersom jag tänkte beställa ifrån Cyberphoto.se så har jag tittat lite på deras utbud, men det finns verkligen hur mycket som helst att välja mellan. Hittade detta: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da35macro
men det står att det är ett "Videostativ", går det inte att använda till en kamera alltså?

Funderade även på om Du har någon adapter till din Pentax?
Vore kanske bra att införskaffa en sådan om man ska fota timelapse framöver.
Kan inte hitta hos Svenska återförsäljare dock, men det kanske är jag som söker fel.
Antar att det inte fungerar med någon "universal-adapter" utan det måste vara en speciell just för denna kamera?
 
O-GPS1 är en lattjo pryl som inte är fullt så bra som man kan tro från specen, när den säger att den kan följa i 5 minuter så kan man kanske hoppas på att det funkar i halva den tiden i verkligheten. Det är iofs inte så dåligt jämfört med ingen tracking alls.

Men den kan nog inte användas i en timelapse serie eftersom den kräver att man pillar i menyerna innan varje skott. (Har jag för mig...)
 
O-GPS1 är en lattjo pryl som inte är fullt så bra som man kan tro från specen, när den säger att den kan följa i 5 minuter så kan man kanske hoppas på att det funkar i halva den tiden i verkligheten. Det är iofs inte så dåligt jämfört med ingen tracking alls.

Men den kan nog inte användas i en timelapse serie eftersom den kräver att man pillar i menyerna innan varje skott. (Har jag för mig...)

Tack för svaret!dock.
Okej, jag fick nästan lite den känslan efter att ha läst lite omdömen på nätet.
Funderar lite på att införskaffa någon motordriven ekvatoriell montering till hösten, oklart om de billigare modellerna håller måttet
 
Helt underbart att kunna fråga någon som vet vad allt innebär! :D
Tack än en gång!

Intressant att få reda på skillnaden emellan 5D och K-5, känns ju inte som att det är riktigt hela världen med den skillnaden, får hoppas att det blir fina resultat med K-5:an till att börja med.

Jo, det får väl bli en kit-lins också, tror jag nöjer mig med 18-55mm dock, kanske hade 50-200mm också varit bra att ha, men tänkte lite som så att jag troligtvis kommer införskaffa en telezoom på minst 300mm, någon gång framöver så det kanske kan vänta. I och för sig så skiljer det 1.500:- mellan att välja enbart 18-55 och att ta med en 50-200, så man sparar ju 500:- på det, ifall att man skulle köpt 200mm separat.

Sen var det då ett stativ. Eftersom jag tänkte beställa ifrån Cyberphoto.se så har jag tittat lite på deras utbud, men det finns verkligen hur mycket som helst att välja mellan. Hittade detta: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da35macro
men det står att det är ett "Videostativ", går det inte att använda till en kamera alltså?

Funderade även på om Du har någon adapter till din Pentax?
Vore kanske bra att införskaffa en sådan om man ska fota timelapse framöver.
Kan inte hitta hos Svenska återförsäljare dock, men det kanske är jag som söker fel.
Antar att det inte fungerar med någon "universal-adapter" utan det måste vara en speciell just för denna kamera?

Hej igen! Angående skillnader mellan K-5 och 5DII så skiljer det ju mer grejor än bara ca ett halvt steg isoprestanda. 5DII är fullformat (sensorformatet), K-5 är APS-C, googla på skillnaderna där emellan får du se mer. Men jag tyckte att i detta sammanhang är den huvudsakliga skillnaden ett halvt isosteg, men det finns säkert sådant jag inte tänkt på. Man får ju med FF tillgång till ljusstarkare vidvinklar, utöver det halva isosteget mellan just K-5 och 5DII. Tex Samyang 14/2,8 som vi ju nämnt, det blir en vidare bildvinkel på fullformat än APS-C, så vida objektiv finns vad jag vet inte med den ljusstyrkan till APS-C, 3,5 är väl närmast.

Angående telezoom är Pentax 55-300 bättre optiskt jämfört med deras 50-200 vad jag vet, om jag kommer ihåg rätt är det den som brukar rekommenderas framför 50-200 av den anledningen.

Angående stativ så går din länk till ett 35 mm pentaxmakro... Annars fungerar nog också ett videostativ, bara fästet för kameran är 1/4", och det har nog de flesta videostativ. Skillnaden är väl mest att man har ett handtag att rikta kameran med, i stället för en kulled. Båda lösningarna har för- och nackdelar. Kommer inte ihåg vilka. Det stativ jag har nu har ett sådant video/panoramahuvud med manöverhandtag utan dämpning av rörelsen. Fungerar utomförträffligt. Å andra sidan är det det enda stativ jag haft, kan inte jämföra med kula. Varför vill du ha ett videostativ? Förövrigt tycker jag det är ett eländes fipplande med benlåsen (även om de ju egentligen går fort vart och ett att manövrera), det stativ jag har nu är tredelat, fyrdelade blir ännu fler benlås att manövrera varje gång stativet skall upp och ner. Bara en tanke. När det gäller stativ finns det väldigt varierande bud, en del menar att inget under minst 3000 kr fungerar tillfredsställande. Jag menar att man skall undvika det allra billigaste, typ 1200-1500 med kula/huvud så är man i land. Men som sagt, jag jämför bara med vad jag haft. Tycker det fungerat bra. Aldrig minsta problem egentligen under 35 år.

Om du med adapter menar timer så har K-x, som jag har, ingen ingång för någon sådan då den bara har IR-port. Nu finns det visst färdiga IR-timrar att köpa, men då jag skaffade fick jag göra en själv med hjälp av IR-signalen spelad genom en mp3-spelare via en sladd till ett par IR-lysdioder man sätter framför kamerans IR-sensor. Men K-5 har ingång för vanliga timers. Har ingen aning om vad du skall skaffa, sök på Pentaxforums i K-5-forumet. Kanske fungerar en universal, men se till att den lämpar sig för timelapse. Här är förresten ett annat forum som kan vara bra, om du nu inte redan sett det, kanske hittar du något om timer där: http://forum.timescapes.org/phpBB3/index.php
Här är forumdelen om timrar, intervalometers: http://forum.timescapes.org/phpBB3/viewforum.php?f=28
 
Tack för svaret!dock.
Okej, jag fick nästan lite den känslan efter att ha läst lite omdömen på nätet.
Funderar lite på att införskaffa någon motordriven ekvatoriell montering till hösten, oklart om de billigare modellerna håller måttet

Skall du skaffa montering tycker jag du skall satsa på en gång på något riktigt, du verkar ju vara inne på teleskop så småningom, och då har du redan monteringen. Den stora nackdelen är att de är stora och tunga, inget man direkt stoppar i ryggan och tar med sig ut i skogen till någon naturskön plats om du har sådant landskapsbetonat natthimmelsfoto i åtanke. Då är renodlade fotografiska tillbehör för detta, typ Astrotrac och Vixen Polariestar Tracker, mer lämpade. Dessa har man glädje av även om man sedan skaffar montering och teleskop.

En fungerande montering för astrofoto med teleskop torde vara typ Sky-Watchers HEQ5, den väger 26 kg. Men detta är lite utanför mitt erfarenhetsområde, även om jag orienterat mig om saken för egen del.
 
Skall du skaffa montering tycker jag du skall satsa på en gång på något riktigt, du verkar ju vara inne på teleskop så småningom, och då har du redan monteringen. Den stora nackdelen är att de är stora och tunga, inget man direkt stoppar i ryggan och tar med sig ut i skogen till någon naturskön plats om du har sådant landskapsbetonat natthimmelsfoto i åtanke. Då är renodlade fotografiska tillbehör för detta, typ Astrotrac och Vixen Polariestar Tracker, mer lämpade. Dessa har man glädje av även om man sedan skaffar montering och teleskop.

En fungerande montering för astrofoto med teleskop torde vara typ Sky-Watchers HEQ5, den väger 26 kg. Men detta är lite utanför mitt erfarenhetsområde, även om jag orienterat mig om saken för egen del.

Har lagt en beställning på K-5:an med 14-55mm kit-objektivet, samt 14mm Samyangen.
Blev även ett billigare stativ, ett Digipod 2841P, får se om det duger. Har trots allt klarat mig med ett riktigt
värdelöst stativ egentligen avsett för teleskop (inköpt på Hobbex för många många år sedan, totalt värdelöst redan då, men sedan har både ben och annat trillat bort om vartannat)
men det fungerade ändå, så tror ändå inte att detta nya stativ kommer vara sämre i alla fall. ;)
Tänkte använda videofunktionen på kameran för att filma naturmotiv osv. Men det kommer nog fungera bra att göra lite panoreringar ändå trots allt.

Tack för tipset med telezoomen från Pentax. Har även tittat lite på denna från Sigma, kanske är ett alternativ?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osP
Annars funderade jag på om det kanske vore värt att spara lite extra till en 150-500mm som denna: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osP

Tack så mycket för tipset om forumet för timescapes!
Egentligen menade jag en nätadapter, men har även funderat över en fjärrutlösare, hittade några
på eBay, ska se om det kanske kan fungera, står i alla fall att den ska passa till K-5.

Tror att man måste köpa en "riktig" nätadapter i så fall, verkar som det är en speciell anslutning och
då kan det nog bli svårt med en universal adapter. Men batteriet kanske klarat ett stort antal bilder innan det är slut,
kanske kunde vara bra med en nätanslutning på vintern om den ska stå ute flera timmar dock.

Jo precis, börjar fundera mer och mer på att skaffa en motordriven enhet till ett stativ, vet du om det skulle fungera att använda
enbart en kamera till ett sådant stativ och fota? Med ett 300mm objektiv kanske?
Jag ska titta närmare på de som du nämnde, det finns ju tid att planera lite inför hösten i alla fall. :)
 
Har lagt en beställning på K-5:an med 14-55mm kit-objektivet, samt 14mm Samyangen.
Blev även ett billigare stativ, ett Digipod 2841P, får se om det duger. Har trots allt klarat mig med ett riktigt
värdelöst stativ egentligen avsett för teleskop (inköpt på Hobbex för många många år sedan, totalt värdelöst redan då, men sedan har både ben och annat trillat bort om vartannat)
men det fungerade ändå, så tror ändå inte att detta nya stativ kommer vara sämre i alla fall. ;)
Tänkte använda videofunktionen på kameran för att filma naturmotiv osv. Men det kommer nog fungera bra att göra lite panoreringar ändå trots allt.

Tack för tipset med telezoomen från Pentax. Har även tittat lite på denna från Sigma, kanske är ett alternativ?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osP
Annars funderade jag på om det kanske vore värt att spara lite extra till en 150-500mm som denna: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osP

Tack så mycket för tipset om forumet för timescapes!
Egentligen menade jag en nätadapter, men har även funderat över en fjärrutlösare, hittade några
på eBay, ska se om det kanske kan fungera, står i alla fall att den ska passa till K-5.

Tror att man måste köpa en "riktig" nätadapter i så fall, verkar som det är en speciell anslutning och
då kan det nog bli svårt med en universal adapter. Men batteriet kanske klarat ett stort antal bilder innan det är slut,
kanske kunde vara bra med en nätanslutning på vintern om den ska stå ute flera timmar dock.

Jo precis, börjar fundera mer och mer på att skaffa en motordriven enhet till ett stativ, vet du om det skulle fungera att använda
enbart en kamera till ett sådant stativ och fota? Med ett 300mm objektiv kanske?
Jag ska titta närmare på de som du nämnde, det finns ju tid att planera lite inför hösten i alla fall. :)

Hoppas du blir nöjd då :) Digipodet kommer säkert att fungera, antagligen mycket bättre än det du haft som du säger.

Jag tror du klarar dig med ett extra batteri i stället för nätadapter, då blir du inte beroende av tillgång till elkontakt heller. Jag har aldrig lyckats köra slut på två uppsättningar batterier till min K-x. Nu vet jag inte hur många bilder man får ur ett batteri till K-5. K-x tar ju AA batterier, man får väl ur ca 500+ bilder ur en omgång. Nu vet jag inte hur långa timelapsesekvenser du planerar fotografera, jag planerar klippa ihop ett gäng enskilda klipp om ca 10 sek färdig film till en längre filmsekvens så småningom. Den längsta sekvens jag svept är väl på ca 3-4 timmar vintertid. En uppsättning batterier räckte vad jag kommer ihåg. Tog väl en bild var 30:e sekund kan jag tro, det blir ca 400 bilder. Sekvensen var från fullt solsken tills Venus gick upp när mörkret föll.

Sigmas 70-300 är nog inte fel, den lär ju ha en hyfsad stabilisering, kanske bättre än den kameran ger. Definitivt bättre än vad min K-x ger i alla fall. Kan inte uttala mig om Sigmas 150-500, annat än att jag är lite skeptisk till dess optiska kvalitet. Visserligen har den lång brännvidd, men jag tror inte den är jätteskarp så man får full utdelning av brännvidden. Säger en som själv fotograferar med Tamrons billiga 70-300 1:2 telezoom och är helnöjd med skärpan. Men detta är faktiskt skarpare än Sigmat, men kortare brännvidd, tycker jag mig komma ihåg från något test jag sett. Men nej, jag har ingen erfarenhet av 150-500:at.

Vet inte riktigt vad du menar med en motordriven enhet till ett stativ? En teleskopmontering kanske? Ja, det funkar med en vanlig kamera på. Vet dock inte hur man fäster den, men det finns antagligen en förberedd kameraanslutningsmöjlighet. Men det måste du kolla upp i så fall, lita inte på vad jag säger här.
 
Hoppas du blir nöjd då :) Digipodet kommer säkert att fungera, antagligen mycket bättre än det du haft som du säger.

Jag tror du klarar dig med ett extra batteri i stället för nätadapter, då blir du inte beroende av tillgång till elkontakt heller. Jag har aldrig lyckats köra slut på två uppsättningar batterier till min K-x. Nu vet jag inte hur många bilder man får ur ett batteri till K-5. K-x tar ju AA batterier, man får väl ur ca 500+ bilder ur en omgång. Nu vet jag inte hur långa timelapsesekvenser du planerar fotografera, jag planerar klippa ihop ett gäng enskilda klipp om ca 10 sek färdig film till en längre filmsekvens så småningom. Den längsta sekvens jag svept är väl på ca 3-4 timmar vintertid. En uppsättning batterier räckte vad jag kommer ihåg. Tog väl en bild var 30:e sekund kan jag tro, det blir ca 400 bilder. Sekvensen var från fullt solsken tills Venus gick upp när mörkret föll.

Sigmas 70-300 är nog inte fel, den lär ju ha en hyfsad stabilisering, kanske bättre än den kameran ger. Definitivt bättre än vad min K-x ger i alla fall. Kan inte uttala mig om Sigmas 150-500, annat än att jag är lite skeptisk till dess optiska kvalitet. Visserligen har den lång brännvidd, men jag tror inte den är jätteskarp så man får full utdelning av brännvidden. Säger en som själv fotograferar med Tamrons billiga 70-300 1:2 telezoom och är helnöjd med skärpan. Men detta är faktiskt skarpare än Sigmat, men kortare brännvidd, tycker jag mig komma ihåg från något test jag sett. Men nej, jag har ingen erfarenhet av 150-500:at.

Vet inte riktigt vad du menar med en motordriven enhet till ett stativ? En teleskopmontering kanske? Ja, det funkar med en vanlig kamera på. Vet dock inte hur man fäster den, men det finns antagligen en förberedd kameraanslutningsmöjlighet. Men det måste du kolla upp i så fall, lita inte på vad jag säger här.

Tack ska du ha! :)
Inte lita på vad du säger? Haha, det är nog för sent, jag litar på dig för fulla muggar! ;)


Ja en ett extra batteri kan ju helt klart vara ett alternativ, bättre ur flera
synvinklar, särskilt att man slipper vara i närheten av eluttag. Låter bra att man
kan ta så pass många bilder innan batteriet är urladdat, får hoppas K-5:an inte är sämre så sett.

Okej, tack för synpunkterna på telezoomarna.
Vore roligt att införskaffa en, men kanske 300mm skulle räcka? Är lite fundersam vilket som vore bäst.
Bara det fungerar med en motordriven montering på en 500mm, det kanske är klurigare med så stor brännvidd?

Jag tittar lite på den här och funderar på om den skulle vara duglig att införskaffa:
http://www.astrosweden.se/astrotrac-tt320x-ag/18567-0

Vi får se, ska fundera lite och se om jag kan hitta lite andra tips. Kanske kunde jag pröva ett astroforum och
höra efter lite där. :)
 
Tack ska du ha! :)
Inte lita på vad du säger? Haha, det är nog för sent, jag litar på dig för fulla muggar! ;)


Ja en ett extra batteri kan ju helt klart vara ett alternativ, bättre ur flera
synvinklar, särskilt att man slipper vara i närheten av eluttag. Låter bra att man
kan ta så pass många bilder innan batteriet är urladdat, får hoppas K-5:an inte är sämre så sett.

Okej, tack för synpunkterna på telezoomarna.
Vore roligt att införskaffa en, men kanske 300mm skulle räcka? Är lite fundersam vilket som vore bäst.
Bara det fungerar med en motordriven montering på en 500mm, det kanske är klurigare med så stor brännvidd?

Jag tittar lite på den här och funderar på om den skulle vara duglig att införskaffa:
http://www.astrosweden.se/astrotrac-tt320x-ag/18567-0

Vi får se, ska fundera lite och se om jag kan hitta lite andra tips. Kanske kunde jag pröva ett astroforum och
höra efter lite där. :)

Astrotrac tror jag är en riktigt bra grej. Har dock ingen erfarenhet av den, men vet att de som kan detta med landskapsbetonat astrofoto använder den. Den fungerar ju bra på djuprymdsobjekt också. Observera att du behöver lämpligt stativ, stativhuvud och polsökare. På Astrotracs egen sida har de ett paket med allt som behövs, men man behöver ju inte handla därifrån. Hoppas det stativ du nu beställt passar till detta. Jag har ibland kört min handvridna barndoor tracker på mitt gamla stativ med 300 mm, inte jätteklent, men ungefär som det där Dörrstativet jag talade om tidigare jag tänkte köpa. Tror det du beställt är lite klenare. Men det kan fungera för det, men det får inte blåsa mer än 2-3 sekundmeter om man skall köra med typ 300 mm. Tror dock Astrotracken gör sig stabilare än mitt arrangemang med barndooren.

Astrotracken tror jag är fina grejor, det står att den utan problem skall klara brännvidder upp till 400 mm på Astroswedens sida. Har sett fina bilder med 300 mm på denna om jag inte missminner mig, så det stämmer nog. Astrotracken i sig kan man ju lasta på 15 kg på enligt uppgift, så den är nog tämligen stabil.

Min erfarenhet är att god ljusstyrka är viktigare än lång brännvidd vid fotografering av djuprymdsobjekt. Detta håller nere exponeringstiderna, svårigheterna tycks öka exponentiellt med tiden :) Fundera ordentligt på om du behöver 500/6,3 som sigmat ger i teleänden. Jag tror att 300/5,6 av hyfsad kvalitet kan vara lika framgångsrikt just för de större djuprymdsobjekten som Andromedagalaxen och M42. Men detta är bara en spekulation från min sida.

Om du vill åt lång brännvidd för att fånga små djuprymdsobjekt är det nog i stället ett teleskop du skall titta på.
 
Du får ut minst 1000 bilder på en batteriladdning av K5 (kanske lite mindre om det är kallt). Den inbyggda timern klarar upp till 999 bilder med ett intervall på mellan 1 sekund och 24 timmar. Med 10 sekunders intervall blir det 2,7 timmar. Räcker nog ett tag.

//Lars
 
Sen är det förstås en väldig skillnad på 1000 bilder a 1/100dels sekund och 1000 bilder a 30sekunder....

Jo, det har du förståss rätt i. Det tar nog en del batterikräm för att hålla slutaren uppe. Du har ju tagit en hel del bilder på lång slutartid, har du en aning om hur mycket mer det tar?

//Lars
 
Jo, det har du förståss rätt i. Det tar nog en del batterikräm för att hålla slutaren uppe. Du har ju tagit en hel del bilder på lång slutartid, har du en aning om hur mycket mer det tar?
//Lars

Nej tyvärr, jag kör inte timelapse så jag tröttnar alltid långt innan kameran gör det. Sen gissar jag iofs att det är SR mekanismen som suger mest ström under långa exponeringar, den lyfter ju och håller still sensorn även om SR är avstängd.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar