Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax *istDS, med chinon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag är mest förvånad över, är att Teleplus Mc-7
konvertern så pass skarp.
Har insett att de bilder som blivit oskarpa tidigare med den, har berott på slutartider och dåligt stativ.

Bygger Teleplusen lika mycket på objektivsidan som Sigman? Vågar inte montera nått på min S då det ser ut att kunna krocka med bakre linselementet. Kan du sätta Sigman direkt på FA 300?

Har varit i "väntanruljansen" tidigare...

Ist DS2 tillför enligt testerna inte något som DS inte har och bilderna skall man ändå inte se på kameran. Har en DS och skärmen är grymt bra och behöver verkligen inte vara större. Det ger i alla fall inga praktiska fördelar.
Däremot ger det riktigt dåliga praktiska fördelar om man aldrig köper någon kamera.... Tänk alla foton man missar att ta???

Detta är kanske en onödig väckning av en tråd, men nu sitter jag iaf med en ist DL här, och är än så länge väldigt nöjd :)
Det tog "lite" tid att bestämma sig, men nu när priset kommit ner så långt, och en resa väntar runt hörnet, så var det dags att slå till.

Tackar alla er som hjälpte mig då i forntiden!

Nu har jag hamnat i samma fäll med. :) Min Ist DL:n hämtades ut på posten i eftermiddags. Har inte gjort några seriösa bildförsök än, men jag har provat lite för att se hur mina objektiv fungerar. FA300:at verkar mycket lovande... !
Kameran är jag störtnöjd med. Tycker den är robust, bra grepp och snabb att arbeta med.

Bifogar en 300:a bild, org och 100% crop. JPG direkt ur kameran, ingen oskarp mask. Bländare 4.5

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    21 KB · Visningar: 225
papi skrev:
Såg att DS också har följande autofokus men då enbart i actionmode.

bara lite info!

om du laddar ner den senaste verisonen av firmwaren så kan du få följande autofokus i alla lägen....

kan vara intressant för alla som fotar action eller annat rörligt med sin DS(som jag själv )

Jamas skrev:
Bifogar en 300:a bild, org och 100% crop. JPG direkt ur kameran, ingen oskarp mask. Bländare 4.5

Irriterande skarp glugg den där ;)

Synd om den är borta ur produktionen men kanske det kommer några bra DA-teleprimes från Pentax vad det lider. Snart borde det väl vara dax för en ny objektivkarta 2007-->

förvirrad

Står också i valet och kvalet att köpa en dig systemkamera och undrar så klart också om mina gamla objektiv till andra kameror skulle fungera.

Funderar på att köpa en Pentax K100D, till ett mycket bra pris, och har objketiv till en chinon CG-5 och en halvautomatisk Minolta Dynax 505si. Som jag förstått av att läsa inläggen fungerar vissa Chinonobjektiv till Pentax*istDS men fungerar de också till en Pentax K100D?

Jo, skall fungera på samma sätt till K100D. Däremot inte TTL-blixtar om du mot förmodan har någon sådan i din ägo.

kul

Jag har objektiven:
Auto chinon multicoated 1:1,7 50mm
sigma miniwide 1:2,8 f=28mm
Zoom 35-70mm 1:2,7-3,5

samt mellanringar 12mm, 20mm och 36mm för macro

Det är ju fantastiskt om dessa går att använda till k100D!

tror du verkligen det?

Har du "A" läge på bländarringarna? I så fall skall det inte vara några som helst problem. Då ställer du ju bara skärpan som tidigare på din gamla chinon... Har du inte "A" läge skall det gå ändå men är lite "besvärligare" med ljusinställning. Har ett gammalt Chinonobjektiv till min DS men det blir lite för bökigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar