Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax *istDS, med chinon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
steelneck skrev:
Jag har nu tagit nya test-foton med en 1.5mm distans emellan (Canon eos har 44mm till filmplanet och pentax-k har 45.5). Jag har testat Chinon 28mm, 50mm och 135mm, dessa skall jag jämföra med Canon 18-55, 50mm/1.8 och mitt Cosina 70-210. Jag återkommer i denna (Pentax!)tråd när jag sammanställt det.

Här kommer de utlovade testbilderna. Jag måste krypa till korset lite grann och revidera mina tidigare omdömen om Chinongluggarna. Mitt tidigare exempel var inte helt rättvist, såå dålig är inte Chinon 50mm/1.9, men den är inte nämnvärt bättre än kitgluggen. Vad jag däremot hade fått helt om bakfoten var mitt omdöme om Chinons 135mm..

Nåja, jag har satt ihop en sida som innehåller mitt högst ovetenskapliga och rätt hastiga test.

papi skrev:
Många tycks oroa sig (förståeligt) när DPreview bara ger näst högsta betyg. Så varför inte lyfta fram andra tester som inte är lika tillgängliga med ett annat resultat? Det är väl heller inte några obskyra tidskrifter som testat DS som vassast i bildkvaliten, men rätt sensationellt ändå!
Och varför håller du för otroligt att kan var så om man viktar komponenter som brus, färg, exponering, moaré, upplösning etc

Jag om någon tycker att många testare ger allt för stort utrymme till de små bildkvalitetsskillnaderna som finns & är medveten om att det man ser i små crops & brusmätningar inte har så mycket att göra med slutresultatet på papper där skillnaderna är små...

Det jag bygger min uppfattning på är min kompis D. Huruvida DS skiljer sig åt från den är jag inte säker på men jag tror att skillnaden är liten.

Dessa tester är ofta snudd på hårklyverier men jag har svårt för att tro att DS klår exempelvis 350D åtminstone i brusfrågan & absolut inte i upplösningsförmågan...

När man rekommenderar DS så tycker jag att man får lägga tyngdpunkten på annat än den biten men som sagt, skilladerna är små.

Mellan 350D & DS så skulle i alla fall jag välja DS (eller faktiskt ännu hellre D) men då inte p.g.a. att den bildkvalitetsmässigt skulle vara bättre, för det är den inte...

Om man prioriterar snabb, säker AF så är dock 350D att föredra.

Ska tillägga att jag inte testat 350D (annat än i butik) men väl 300D...

//Larsa

steelneck skrev:
Här kommer de utlovade testbilderna. Jag måste krypa till korset lite grann och revidera mina tidigare omdömen om Chinongluggarna. Mitt tidigare exempel var inte helt rättvist, såå dålig är inte Chinon 50mm/1.9, men den är inte nämnvärt bättre än kitgluggen. Vad jag däremot hade fått helt om bakfoten var mitt omdöme om Chinons 135mm..

Nåja, jag har satt ihop en sida som innehåller mitt högst ovetenskapliga och rätt hastiga test.

Intressant test Magnus!

Jag saknar bara bilden på 300D i skruvtving med den fastnajade Chinongluggen ;)

Frågan är om objektiven verkligen är rätt vinklade mot filmplanet, då de inte är anpassade för EOS fattning riktigt ändå.

Hade varit roligt med ett liknande IstDS test!

Jag äger både Chinon 50 1.7 och 1.9, och vad gäller mina objektiv så är 1.7an betydligt skarpare än 1.9an. Men det är kanske bara mina två exemplar.

Jag tror att testet i Foto gällde 1.7an.

Har fått bra liv denna diskussionen!
Och tack för testet Magnus!

Läst lite, och sett att DS är en del mindre än D, vilken jag tycker är ganska liten bara den...
SÅ måste få tag i en att känna på.
Orolig för att jag kommer tycka den är för liten dock.
Kände en del på KM 5D igår, och passade perfekt i handen. (har nog lite större händer än medel...)

Så får se hur det blir tillslut.
Dock har Pentax fortfarande några stora plus, tex SD -kort, och att jag kan använda gammla objektiv...

Jamas skrev:
Frågan är om objektiven verkligen är rätt vinklade mot filmplanet, då de inte är anpassade för EOS fattning riktigt ändå.

Hade varit roligt med ett liknande IstDS test!

Vinklingen innebar inget problem eftersom jag "tillverkade" en ring, det var bara att trycka objektivet stumt emot huset, kameran satt ju stadigt, se bifogad bild (tagen nyss). Förskjutning i höjd/sidled innebar inte heller något problem tack vare kamerans focuseringspunkter i sökaren, bara att justera uppåt/nedåt så att punkten stämde överens med var den hamnade i motivet med Canonoptik.

Ja, det skulle vara trevligt att se fler tester av gamla Pentax-K gluggar, kanske lite mer seriösa än mitt snabbjobb, jag har ju bara jämfört på en bländare och ett avstånd (oändlighet). Med bättre testmotiv och i bättre, mer konstant ljus. Jag gjorde ju detta när det började skymma, ljuset faller rätt snabbt då. Hoppas någon Pentaxägare har tid och lust, för det är rätt så tidsödande, men kan vara mycket intressant om man vill shoppa gammelgluggar.

Bilagor

• fast.jpg
    fast.jpg
    21.3 KB · Visningar: 415
Senast ändrad:
Följande autofokus är inte så dumt ibland och kan visst vara värt att vänta på. Större skärm tycker jag är mindre viktigt. Någon skrev också att det var lite störande ljus från skärmen med inställningen "instant preview". istD har annars också följande autofokus.

Snackas även om att både DS2 och antagligen DL har en något bättre firmware när det kommer till att behandla jpeg... Är väl bara att vänta och se när nån sida recenserar dem

Jag och Bengt
gjorde ett litet test på olika Pentax objektiv idag och telekonverters. Så fort det finns tid kommer vi lägga upp resultaten.

Kan verkligen säga att det var över förväntan!

Här är ett smakprov.

Pentax FA 300/4.5 ED IF med Sigma APO 1.4 konverter och Kenko Teleplus 2X konverter på IST Ds.
Ger dryga 1200mm

Bilagor

• 1200.jpg
    1200.jpg
    18 KB · Visningar: 313
Ett till exempel med samma uppsättning, är ju populäört med månar nu, dock taget med LX och Elitechrome 100 XC.
Stativ och spegeluppfällning, 1 steg nerbländat, stativ.

Bilagor

• mane.jpg
    mane.jpg
    6.2 KB · Visningar: 244
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar