Annons

Pentax 50/1,4 och fokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen införskaffat ett Pentax 50mm/1,4 som jag gillar mycket, men jag har ett litet problem. Minst hälften av alla bilder jag tar blir lite för oskarpa. (Ofta har jag stor bländaröppning.) Jag gissar att det beror på att motivet (som ofta är min 10-månaders son) hinner flytta sig lite och därmed hamna ur fokus, eftersom skärpedjupet är så kort (vilket jag också vill).

Det skulle vara intressant att veta om fler har samma erfarenhet och isåfall vad ni brukar göra för att minska problemen.

Prova med att ställa autofokus i läget C (Continuous), så följer fokuseringen med om objektet flyttar sig, om du inte redan har testat detta.
Jag vet inte vilken kamera du har, men i läget S (Single) så låser autofokus vid halv nedtryckning av avtryckaren (eller vid användning av AF-knapp) och objektet får inte flytta på sig under den tid det tar tills man trycker av.
/Jan

du har nog redan svaret,det blir känsligt om du kör på full öppning så hälfen utan fokus få du nog räkna med dels om motivet rört sig och så får man väl räkna bort några till bilder om man handhåller.

Skärpedjupet är så kort så jag brukar i möjligaste mån använda de annars mycket sparsamt använda olika fokuspunkterna för att kunna ta fotot i "en enda (snabb) sekvens". Alltså inte fokuslåsning och sedan omkomponering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar