Fredrik183
Aktiv medlem
Vackert! Som hämtat ur den gamla filmen "Tomten - en vintersaga"
Ja, det är som en vintersaga, husen i bild är en timrad gammal fäbod. Tomten tassar säkert runt här
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vackert! Som hämtat ur den gamla filmen "Tomten - en vintersaga"
Wow, hur har du tagit den och finns den i större format? Imponerande av en K-x, men objektivet ser jag inte.
Den var fin i litet format och blev bara mer magisk i det större. Den lär bli till en tavla antar jag?Roligt du tycker om bilden! Tog den en kväll sedan det klarnat upp efter ett ymnigt snöfall med kameran på stativ, brännvidd 8 mm, f/4,5 (full öppning), 30 sekunder och ISO 200. Objektivet är ett Sigma 8-16/4,5-5,6.
Den finns i större format här: http://www.fotosidan.se/blogs/nokturner/ett-uttryck-i-vintern.htm
Den var fin i litet format och blev bara mer magisk i det större. Den lär bli till en tavla antar jag?
Pentaxforums har just släppt sin recension av Pentax 18-270 om du är intresserad. Jag tycker deras recensioner kan vara lite blandade men ändå intressanta.Hittade hit i min jakt på forum om telezoomar.
Jag har en K5-a och fn kitobjektiven 18-55 och50-200samt pentax egen fasta 100mm makroobj. Det senare för specialintresset insekter och blommor, men jag tänker skaffa ett telezoom med lämpligt brännviddsomfång.
Har hittat Pentax eget DA 18-270/3,5-6,3 SDM vilket verkar vara ett bra alternativ; ett objektiv isf två och dessutom ännu bättre tele-funktion....vad är haken? Det kostar förstås en slant, 7490:- hos Scandinavian Photo, men det kan vara acceptabelt.
Alternativen är Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8 ED för precis halva kostnaden...(med behov senare att komplettera med en bra vidvinkelzoom). eller fristående tillverkare;
Tamron AF 28-300/3,5-6,3 DiXR (4.390 eller
Tamron AF 70-300/4-5,6 DI. (1.290
Antar att regeln "man fårvad man betalar för" gäller i rimlig utsträckning...?
Min målsättning är att ha en så kompetent och kvalitativ utrustning som möjligt till lägsta möjliga vikt, antal delar och bästa (men inte nödvändigtvis lägsta) pris.
Vore mycket tacksam för synpunkter och tips av er som har erfarenheten!
Bifogar en bild från dagens promenad, på en trädkrypare, tagen med mitt illa medfarna 50-200mm kitobjektiv. Den skygga fågeln hade jag gärna siktat genom en 300mm optik...
Det lär vara ett rejält lyft för foto i dåligt ljus. Jag skulle inte gå tillbaka till K-7 från K-5 nu. Finfin bild du inleder den med!Har nyligen uppgradet både kamera från K-7 till K-30 och objektiv till bl a DA15 Ltd. Här kommer ett första smakprov på resultat hittills.
Bilden togs ikväll ute på Landsort, Stockholms södra skärgård