F.Eliasson
Aktiv medlem
en sväng över Storsjön i nedgående sol
Men argh...jag blir galen av att se den där typen av bilder från Republiken. Så fantastiskt vackert, och längtan börjar genast bulta i bröstet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
en sväng över Storsjön i nedgående sol
Åh, jag ÄLSKAR det där bandet. grym kväll, gissar jag?
Då vet man att det är kallt.
Andromedagalaxen, 2,5 millioner år gammalt ljus fångat med en k5'a, o-gps1 och ett 135mm objektiv.
Wow! Har du någon länk till en större version? EXIF? Jag funderar på att köpa GPS-enheten också. Funkar den bra?
Mvh Pär
En större finns här http://web.comhem.se/gimbal/pic/andromeda_v1.jpg
Exif finns inte längre eftersom bilden är ganska hårt behandlad, det är egentligen 11st bilder a 30sec stackade i deepskystacker. Men som sagt 30sec, bländare 3.5 (fullt öppet på det objektivet) iso 1600.
O-gps1 funkar bra (men inte perfekt), utan hade max exponering varit ca 2-3sekunder så då är 30s en rejäl förbättring. Å andra sidan hade jag gärna kört 60 sekunder men det blev inte bra (då). Ibland går det väldigt bra, ibland går det sämre. Mycket verkar hänga på den kalibrering man bör göra innan och vilken vinkel man sen skjuter i. Möjligen finns det bättre tekniker att kalibrera på än vad jag kommit på.
Andromedagalaxen, 2,5 millioner år gammalt ljus fångat med en k5'a, o-gps1 och ett 135mm objektiv.
Sprang på mitt livs första strömstare idag. Den satt dessutom snällt och väntade medan jag bytte från 15mm till 500mm
Fin bild! Det hade varit en stooor stare om det hade passat med 15 milimeters.