Re: Re: Re: PC vs MAC
Anledningen till mitt inlägg var att på ett så enkelt sätt som möjligt beskriva de skillnader jag upplever i mitt dagliga arbete utan att bli så teknisk som du nu önskar.
epep skrev:
???
Förklara vad som är skillnaden.
Utan att ha någon högre teknisk kompetens på området försöker jag förklara de skillnader jag upplever i praktisk användning.
Här kanske man ska tillägga att problemen ökar dramatiskt med storleken på rawfiler.
Xp adresserar inte mer än en viss inställbar % av 2 gig ram till PS. Hade 3 gig i min senaste PC och ställde även om 3GB switchen i boot.ini men tyckte mig inte märka någon skillnad.
PS i xp verkar samla på sig och blockera en hel del ram under arbetets gång och slöa ner datorn betydligt och den piggnar inte till förränn omstart av PS. Samma sak vi körning av flera program samtidigt såsom PS, Bridge och t.ex Indesign.
Skulle man t.ex köra det beryktade "Photoshop prestanda testet" efter ett par timmars bildbearbetning i xp så blir det katastrofalt resultat. Nystartad dator går an men prestandan förändras snabbt till det sämre. Testet är väl mest processorkrävande men motsvarar i tidsåtgång ungefär den tid det tar att konvertera 5 rawfiler från Canon 1Dsm2.
Inget av dessa problem uppstår i Macen och jag kan närsomhelst köra testet med samma resultat dvs under 20 sek.Tittar man runt lite bland inläggen i den tråden så ser man samma tendens.
Jag har kört Dell Precision dubbla Xeon, scsi raid0. Jag har kört P4 3,4ghz HT..osv...osv.
Jag har nära kontakt med kolleger som kört Opteron dualcore och osv...osv.
Vi är rörande överrens om att Xp är problemet och en sämre miljö för bildbearbetning.
Var väldigt nöjd med min Dell för övrigt och hade funderingar på en ny sådan.
Men med ungefär samma konfiguration, ram och 2xdual xeon blev den extremt dyr och jag hade återigen suttit där med xp.
Mac OSX har väl sina egenheter när det gäller fönsterhantering etc men det ser jag som ett mindre problem och en vanesak.
Jerry