Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte en dagens virusvarning tillsammans med vädret för alla Win ägare , undvik dock att läsa detta på Expressens sida. Då kan du få både väder o virus.

Varning för fem virus enligt Aftonbladet.
De virus som nu varnas för är:
MyLife: Masspostar sig och gör reklam för en rolig skärmsläckare. Sänds med filen Cari.scr. Klickar man på den infekterade filen mellan åtta och nio på morgonen försöker den radera en rad viktiga filer. Uppgraderad till nivå 3.
Delalot: En trojan som försöker radera allt på alla enheter. Är ännu inte så väl spridd, men kan vara farlig. Graderad till nivå 2.
Yaha: Försöker e-posta sig till alla i adressboken med filen friends.scr och en text som säger att det är en rolig skärmsläckare. Efter det byter den startsidan i Internet Explorer till en av sju förprogrammerade. Graderad till nivå 2.
Hart: VBS-mask som sprider sig via e-post, nätverket samt chattprogrammet mIRC. Meddelandet gör reklam för erotiska bilder på bland andra Britney Spears. Kan påverka filer av typen GIF, BMP och WAV. Graderad till nivå 2.
Cervivec: Letar upp adresser i programmet ICQ och skickar e-post till dem. Om man klickar på den bifogade filen, Ntkrnl.exe, dyker ett antal färgglada maskar upp och krälar över skärmen. Viruset aktiveras när datorn startas om. Det letar då upp adresser i ICQ och e-postar ett brev som säger att den bifogade filen är ett skämt.
 
Om man vill bli tagen på allvar ska man aldrig använda sig av skvalleblaskor.
Gammalt djungelordspråk.

macrobild som i sin instängdhet inte trodde det fanns skadlig kod till OSX gick direkt över till Aftonbladet så fort jag lagt fram några hundra säkerhetshål, det är uppenbart att han inte har speciellt mycket kunnande inom området.
 
Varför inte en dagens virusvarning tillsammans med vädret för alla Win ägare , undvik dock att läsa detta på Expressens sida. Då kan du få både väder o virus.

Varning för fem virus enligt Aftonbladet.
De virus som nu varnas för är:
MyLife: Masspostar sig och gör reklam för en rolig skärmsläckare. Sänds med filen Cari.scr. Klickar man på den infekterade filen mellan åtta och nio på morgonen försöker den radera en rad viktiga filer. Uppgraderad till nivå 3.
Delalot: En trojan som försöker radera allt på alla enheter. Är ännu inte så väl spridd, men kan vara farlig. Graderad till nivå 2.
Yaha: Försöker e-posta sig till alla i adressboken med filen friends.scr och en text som säger att det är en rolig skärmsläckare. Efter det byter den startsidan i Internet Explorer till en av sju förprogrammerade. Graderad till nivå 2.
Hart: VBS-mask som sprider sig via e-post, nätverket samt chattprogrammet mIRC. Meddelandet gör reklam för erotiska bilder på bland andra Britney Spears. Kan påverka filer av typen GIF, BMP och WAV. Graderad till nivå 2.
Cervivec: Letar upp adresser i programmet ICQ och skickar e-post till dem. Om man klickar på den bifogade filen, Ntkrnl.exe, dyker ett antal färgglada maskar upp och krälar över skärmen. Viruset aktiveras när datorn startas om. Det letar då upp adresser i ICQ och e-postar ett brev som säger att den bifogade filen är ett skämt.

Men lägg av...har man bara ett fungerande och uppdaterat skydd för virus/trojaner mm så ska det väldigt mycket till för att man ska drabbas av virus/trojaner som är kända....det okända kan man aldrig skydda sig för.

Har personligen bara haft virus en enda gång o det va på den tiden jag satt o klabbade(inte riktigt visste vad jag gjorde) väldigt mycket med datorn och inte hade den kunskapen jag har idag.

Det finns redan trojaner mm till Mac.Något man kan vara säker på är att antalet kommer att öka och även blir av aggresivare sorter ju mer Mac breder ut sig för det är då det börjar blir intressant för dom personerna som sysslar med/sprider trojaner/virus mm.
Så man ska nog inte som Mac användare tror att man lever/kommer att leva i en skyddad verkstad för alltid.
 
Tala om det för de 10000tals användarna av PC inom MLL där hela sjukvårdinrättningen gick på knä i veckor efter virus i datorerna.

I mitt aktiva val att köra mac (jag har 4 pc) så är det just bla giddret med antivirus,defragmentering, berg av tempfiler som skall rensas och ett jävla underhållande för att maskinerna inte skall slöas ner, bli allt mer sega vid uppstart som har styrt mitt aktiva val att använda mac.

Oomtvistligt så är det så att alla undersökningar visar att Mac är billigare att använda än WIn med tanke på allt merarbete Win ger att underhålla skiten, dvs få det att fungera.
Hallelulia, nu skall jag gå på tältmöte.
 
Tala om det för de 10000tals användarna av PC inom MLL där hela sjukvårdinrättningen gick på knä i veckor efter virus i datorerna.

I mitt aktiva val att köra mac (jag har 4 pc) så är det just bla giddret med antivirus,defragmentering, berg av tempfiler som skall rensas och ett jävla underhållande för att maskinerna inte skall slöas ner, bli allt mer sega vid uppstart som har styrt mitt aktiva val.
Som fotograf använder jag mac.
Du vet att OSX skapar tempfiler för i princip alla kataloger och filer det indexerar? Nej jag misstänkte det.

För övrigt krävs det inte mycket kompetens för att radera filer i temp-folder, du kan schemalägga det om du tycker det är så extremt jobbigt.
 
Tala om det för moster Ulla som undrar varför det tar 20minuter att starta sin win maskin, den gick så bra när den var ny!
 
Isen har spruckit och macrobild ligger på botten.

Varför diskuterar du saker du inte förstår? Jag diskuterar inte kärnfysik och du ska uppenbart inte diskutera datorer och operativsystem.
 
Hur har det gått med Vista?
denna fråga är seriös, jag har inte hängt med.

Due to Vista's non-handling
and mishandling of graphics card calibration curves it is next to
impossible for a professional user to be confident that their system
is properly calibrated and displaying color correctly. For this
reason I do not recommend Vista for professional workflows at this
time. When Microsoft addresses the calibration-clobbering bug in a
future service pack then I think Vista will make an effective
platform for high quality color production.
 
Isen har spruckit och macrobild ligger på botten.

Varför diskuterar du saker du inte förstår? Jag diskuterar inte kärnfysik och du ska uppenbart inte diskutera datorer och operativsystem.

det är väl skönt att vi har en klippa som dig på forumet Erik, nä det är mycket jag inte förstår, det har du absolut rätt i.

Har dom fixat Vista?
med mac vet vi ju att det funkar.
 
Fixades för något år sedan, Eizo har gamma reset i ColorNavigator sedan hur länge som helst dessutom (som är automatisk).
Håller inte Aftonbladet koll på sådant åt dig?
 
Som jag skrev i inlägg 129 är det ändå, ur ett kundperspektiv år 2009, löjligt mycket arbete som ska läggas ner för att få en dator att funka klockrent. Schemaläggningar, defrag, uppdateringar, tusen frågor i små popup-rutor, rensningar.. Jag köper in och distribuerar datorer till människor som måste ha hjälp med allt detta, och det var intressant de första tio åren... Därmed inte sagt, som jag skrev, att Macar är bättre, det har jag ingen erfarenhet av.

Med detta sagt tycker jag ändå att kunskapen att man inte klickar på kul eller snuskiga länkar i e-posten från Sheryl eller vad de heter hör till nödvändig kunskap för alla, plus ett bra heltäckande securityprogram förstås. Har inte haft problem med virus eller trojaner trots otaliga datorer allt sedan Win 3.1 eller vad det hette. Just nu har jag inte ens hunnit uppdatera Norton på den här datorn som tagits i bruk efter en tids vila. Och så här långt har jag inga pro dsJIOPJOK H K JKH7878HJ H1234 12498797 -- --
---- ----
o o
 
Fixades för något år sedan, Eizo har gamma reset i ColorNavigator sedan hur länge som helst dessutom (som är automatisk).
Håller inte Aftonbladet koll på sådant åt dig?

var hittar jag att detta är fixat?
nä aftonbladet behöver en klippa som du för att reda upp saker, även en miljon stackars pc ägare som undrar varför deras maskiner saggar ner, ut och missionera, rensa och defragmentera.
moster Ulla skulle bli jätteglad, och om hennes färghantering fungerar. ännu gladare.
 
Som jag skrev i inlägg 129 är det ändå, ur ett kundperspektiv år 2009, löjligt mycket arbete som ska läggas ner för att få en dator att funka klockrent. Schemaläggningar, defrag, uppdateringar, tusen frågor i små popup-rutor, rensningar.. Jag köper in och distribuerar datorer till människor som måste ha hjälp med allt detta, och det var intressant de första tio åren... Därmed inte sagt, som jag skrev, att Macar är bättre, det har jag ingen erfarenhet av.

då får jag föreslå att du testar en mac .är du inte nöjd så kan du alltid starta upp Vista, XP
 
Tala om det för de 10000tals användarna av PC inom MLL där hela sjukvårdinrättningen gick på knä i veckor efter virus i datorerna.

I mitt aktiva val att köra mac (jag har 4 pc) så är det just bla giddret med antivirus,defragmentering, berg av tempfiler som skall rensas och ett jävla underhållande för att maskinerna inte skall slöas ner, bli allt mer sega vid uppstart som har styrt mitt aktiva val att använda mac.

Oomtvistligt så är det så att alla undersökningar visar att Mac är billigare att använda än WIn med tanke på allt merarbete Win ger att underhålla skiten, dvs få det att fungera.
Hallelulia, nu skall jag gå på tältmöte.


Ja anledningen till att dom drabbades av virus är(förrutom att det rörde sig om win-maskiner)??? Hade allt blivi rätt från början på it-biten så hade detta troligvis aldrig hänt...ovs hur mycket kunskap man har/besitter så kan man göra fel/misstag..mänsklig faktor..oturligt nog va det någon som gjorde fel/missade nått på it-biten vilket ställde till stora bekymmer....men det är klar hade dom köp Mac hade dom kunnat slänga upp hela nätverket/systemet själva och inte behövt nån som helst hjälp från nån konsult(eller liknande) o inte stött på några som helst problem ;)

Fatta verkligen inte vad man håller på med om man geggar ihop sin pc så pass att den blir så ofantligt slö.
Oj lång uppstartstid...hur många gånger startar man/du upp datorn på en dag??? Måste vara en riktigt stor tidsförlust på en dag för den som kör med en win-maskin.
 
Med tanke på natur/miljö så rek det att alla elkällor minimeras under natten, när inget arbete utförs, ingen stand by osv, dvs bla att man då stänger av sin PC, ve och fasa vilken kollektiv uppstartstid.
 
var hittar jag att detta är fixat?
nä aftonbladet behöver en klippa som du för att reda upp saker, även en miljon stackars pc ägare som undrar varför deras maskiner saggar ner, ut och missionera, rensa och defragmentera.
moster Ulla skulle bli jätteglad, och om hennes färghantering fungerar. ännu gladare.
Microsofts hemsida är väl en rimlig resurs?

Aftonbladet har så undermålig och värdelös journalistik att jag undviker dom mer än pest och kolera.
 
Med tanke på natur/miljö så rek det att alla elkällor minimeras under natten, när inget arbete utförs, ingen stand by osv, dvs bla att man då stänger av sin PC, ve och fasa vilken kollektiv uppstartstid.

Jaha så det är den kollektiva/totala uppstartstiden för alla världens win-användare som är avgörande när det gäller den enskillda användarens uppstartid???

Statar min dator(både på jobbet och hemma) en gång om dagen...oj vad tid jag hade haft över till annat varje dag om jag hade haft Mac ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.