Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Men snälla, påstår du att en normal användare behöver network installs av multilanguage service packs?
Den kommer för övrigt aldrig att visas på windows update eftersom den aldrig behövs för en update (kanske om man kör en MUI version av Windows, men det är ju ganska ovanligt och även då kommer windows update troligtvis att skippa network installs eftersom end users aldrig behöver det).

Vi kan väl hålla till oss till hyffsat relevanta jämförelser iaf. Ett tips är att när du ska försöka spela smart så använd smarta jämförelser.

Snygg vinkling - men jag tycker fortfarande inte att man ska kalla någon för lögnare när så inte är fallet - bara för att visa på sin egen briljans.
 
Man slipper många problem med uppdaterade OS och AV. Slutsatsen blir väl att det slarvats med uppdateringarna?


Precis..Sasser är en mask som upptäcktes 2004/2005 o är knappast ett hot idag om man inte missat brandvägg o uppdateringar totalt...har man fungerande brandvägg,virusprogram o uppdaterar OS så är risken för att drabbas av virus väldigt liten.
 
Man kan väl sammanfatta säkerhetsbiten med att oavsett vilket OS du kör bör du ta för vana att aldrig jobba med ett konto med administrativa rättigheter. UAC är ju t ex en halvmessyr-workaround som kanske inte är helt lyckad. Användaren är nog oftast enklast att knäcka - om man lyckas lura användaren att köra kod (med administrativa rättigheter) som är avsedd för använt OS så är man nog ganska körd - Mac eller inte.

Antivirus och brandvägg bör man använda om det finns - oavsett OS. Dock har jag sett skrämmande låga siffror på hur liten andel virus som verkligen hittas av AV. Har man inget antivirus så är ju risken ganska överhängande att man aldrig ens märker att man har virus - och även om man har AV finns ju risken att viruset inte detekteras ändå. Man är aldrig säker mao. Allt går att knäcka, det är bara en fråga om tid, motivation (t ex pengar eller ideologi) och kunskap.

Vad gäller stabilitet så vore det skam om inte Mac var bättre med tanke på att Apple har kontroll över BÅDE hårdvara och OS... Att "PC" skulle vara instabila skulle jag vilja påstå är en myt i dessa dagar.
 
Ja ja, have fun :)

Är det fegt med backup också?


Hehehe ja o en vacker dag kommer spöregnet o då står man där utan paraply ;)


http://www.informationweek.com/news...articleID=216401181&pgno=2&queryText=&isPrev=

http://www.securemac.com/

Helt klart kommer/skapas det fler o fler trojaner mm till Mac ju större dom blir på marknaden..för dom som sprider denna skiten inriktar ju sig på den stora massan där det finns nått att hämta/förstöra....detta är väl något som Apple även märkt av annars skulle dom ju inte själva gått ut med en rek där dom uppmanar användare att skydda sig.
 
Mikael, du länkar till en sju år gammal artikel om Mac OS 9.

Har för mig att Bill Gates i samma veva hävdade att man aldrig kommer att behöva mer än 64k minne... :)

Ja tyvärr tog ju tydligen Apple bort artikeln från 2007... Den såg jag med egna ögon medan den fanns kvar i Googles cache. Skönt att det inte bara är användarna utan även tillverkaren som lever i förnekelse :)
 
Vilket? Att dom tagit bort den för att den inte behövdes eller för att den väckte för stor uppmärksamhet?

Skälet till att dom tog bort artikeln (officiellt uttalande från Apple):

"We have removed the Knowledge Base article because it was old and inaccurate. The Mac is designed with built-in technologies that provide protection against malicious software and security threats right out of the box."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.