Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad det gäller användarvänlighet så tror jag valet är ganska givet, jag tycker det är synd att PC och Windows inte ger samma valfrihet som mac vad det gäller processorer och OS
 
Vad det gäller användarvänlighet så tror jag valet är ganska givet, jag tycker det är synd att PC och Windows inte ger samma valfrihet som mac vad det gäller processorer och OS
Var är din Mac med AMD-cpu? Mac och valfrihet går inte hand i hand, det är lite det som är hela poängen med dem.
 
Det beror ju snarare på vilka fixar som används, av de man laddar hem. Själv underhöll jag flera versioner av XP, och drog hem XP SP3 redist för just flerspråkiga installationer - och den tog just precis ... 2,5 GB.
Enligt MS själva räknas de olika hotfixen som just olika - olika för varje språk, med olika ID, vilket gör att man faktiskt får kalla samma hotfix gjord för olika språk, vid olika id/hotfixar.

Ett bra grundtips i elementär retorik är att läsa på innan man kallar någon vid lögnare.
Men snälla, påstår du att en normal användare behöver network installs av multilanguage service packs?
Den kommer för övrigt aldrig att visas på windows update eftersom den aldrig behövs för en update (kanske om man kör en MUI version av Windows, men det är ju ganska ovanligt och även då kommer windows update troligtvis att skippa network installs eftersom end users aldrig behöver det).

Vi kan väl hålla till oss till hyffsat relevanta jämförelser iaf. Ett tips är att när du ska försöka spela smart så använd smarta jämförelser.
 
Var är din Mac med AMD-cpu? Mac och valfrihet går inte hand i hand, det är lite det som är hela poängen med dem.

det har du ju rätt i, min valfrihet skulle bli större om jag kunde få välja en ful, plastig, fet låda med dessutom en slö AMD processor men är inte det vad vi dagligt tal kallar en "PC"
Kan jag även använda OSX på denna AMD?
för största möjliga valfrihet köp en Mac med 2.93Ghz Intel Core 2 Duo .
Absolut billigast just nu och snygg
 
Körde en helt blank install av XP, inget service pack, inga hotfixes slipstreamade.

Windows update ger mig följande:
Service Pack 3: 70mb. Omstart efteråt.
32st Hotfixes: 43mb. Omstart efteråt (inga omstarter mellan hotfixpaketen).

Fast detta är ju fotosidan, fakta och saklighet hör väl inte till så varför försöker jag ens :)

Installerade själv om min gamla MacMini för 2 veckors sedan för min gamelmoster köpte den. Installation 10.5 => patch 10.5.6 och sen var det nästan klart. Sen kommer det till en massa uppdateringar kring iLife, java & iTunes men det är inte lika viktigt...

Fast du glömmer en viktig detalj. När man har installerat XPsp3 så mås
te man sen efterinstallera en massa drivrutiner till nästan allt i datorn för att den ska gå optimalt. Det tar tid. Sen ska väl även Internet Explorer uppdateras....

Får nog säga att Apple gör det smidigare genom att släppa fixarna i större paket istället gör det enklare med installationen gämfört att ladda ner 43st olika fixar. Man kan inte direkt förbereda en XP installation förutom att ladda ner SP3 som då är 305Mb.

Sen ska vi inte tala om skillnaden mellan att gå från XP till Vista gämfört med att gå från Tiger 10.4 till Leopard 10.5

Fast den enklaste XP installationen gjorde jag på min MacMini via Bootcamp..
 
Installerade själv om min gamla MacMini för 2 veckors sedan för min gamelmoster köpte den. Installation 10.5 => patch 10.5.6 och sen var det nästan klart. Sen kommer det till en massa uppdateringar kring iLife, java & iTunes men det är inte lika viktigt...

Fast du glömmer en viktig detalj. När man har installerat XPsp3 så mås
te man sen efterinstallera en massa drivrutiner till nästan allt i datorn för att den ska gå optimalt. Det tar tid. Sen ska väl även Internet Explorer uppdateras....

Får nog säga att Apple gör det smidigare genom att släppa fixarna i större paket istället gör det enklare med installationen gämfört att ladda ner 43st olika fixar. Man kan inte direkt förbereda en XP installation förutom att ladda ner SP3 som då är 305Mb.

Sen ska vi inte tala om skillnaden mellan att gå från XP till Vista gämfört med att gå från Tiger 10.4 till Leopard 10.5

Fast den enklaste XP installationen gjorde jag på min MacMini via Bootcamp..
Vad har du för speciell hårdvara som kräver nyinstallation av drivrutiner efter SP3? Första gången jag någonsin läst det faktiskt.
Sen är det ju inte så att du laddar hem dom en och en, allting görs ju automatiskt, den enda faktiskt interaktion du behöver göra är om du vill ta bort något.

Du kan förbereda din XP-installation exakt så som du vill faktiskt, in i minsta detalj med drivrutiner, fixar och mjukvara. Alla hotfixes ska stödja slipstreaming. Det gäller iofs Vista och Windows7 med.
 
Vad har du för speciell hårdvara som kräver nyinstallation av drivrutiner efter SP3? Första gången jag någonsin läst det faktiskt.
Sen är det ju inte så att du laddar hem dom en och en, allting görs ju automatiskt, den enda faktiskt interaktion du behöver göra är om du vill ta bort något.

Du kan förbereda din XP-installation exakt så som du vill faktiskt, in i minsta detalj med drivrutiner, fixar och mjukvara. Alla hotfixes ska stödja slipstreaming. Det gäller iofs Vista och Windows7 med.

Så vi kan konstatera att vill man förbereda en XPsp3 installation så bör man ladda ner minst 50 filer för att göra installationen optimal...

Ofta så fungerar inte nätverks kortet efter en XP installation och man måste installera drivrutinerna där först innan man kan starta Windows update..

Om du vill XP ska gå optimalt så ska man ladda ner en rad olika drivrutiner för chipset, grafikort, nätverkskort och ljudkort mm. Och inte tala om skrivare....

När jag installerade XP på min MacMini så fungerade inte nätverkskortet, trådlösa nätkortet, bluetooth, ljudkortet och grafikortet gick på lägre upplösning. Och då är hårvaran rätt många standard komponenter. Jag fick stoppa i MacOS skivan och köra ett litet program som fixade till detta och sen fungerade allt. Skulle detta vara en standard Pc så fick jag hålla på en stund att installera alla dessa drivrutiner...

I många fall är det klart mera krångligt att installera XP än Linux.

Mvh
Fredrik
 
Så vi kan konstatera att vill man förbereda en XPsp3 installation så bör man ladda ner minst 50 filer för att göra installationen optimal...

Ofta så fungerar inte nätverks kortet efter en XP installation och man måste installera drivrutinerna där först innan man kan starta Windows update..

Om du vill XP ska gå optimalt så ska man ladda ner en rad olika drivrutiner för chipset, grafikort, nätverkskort och ljudkort mm. Och inte tala om skrivare....

När jag installerade XP på min MacMini så fungerade inte nätverkskortet, trådlösa nätkortet, bluetooth, ljudkortet och grafikortet gick på lägre upplösning. Och då är hårvaran rätt många standard komponenter. Jag fick stoppa i MacOS skivan och köra ett litet program som fixade till detta och sen fungerade allt. Skulle detta vara en standard Pc så fick jag hålla på en stund att installera alla dessa drivrutiner...

I många fall är det klart mera krångligt att installera XP än Linux.

Mvh
Fredrik
Fast kan du ens förbereda en OS X iso för custom installs? Jag fördrar att ha möjligheten att göra något snarare att inte ha den.

Du sa att man behövde installera om drivrutiner efter att man hade installerat SP3, att man behöver drivrutiner till hårdvara är ganska naturligt, så är det i alla operatvisystem.

Jag integrerade mina drivrutiner i installationen på den tiden jag körde XP, varför inte liksom? Om Microsoft skulle skicka med drivrutiner till all den hårdvara som stödjs i Windows skulle du förmodligen få några hundra skivor med bara drivers, känns inte rimligt ur varken distributionskostnadsperspektiv eller användarsynpunkt.
 
Fast kan du ens förbereda en OS X iso för custom installs? Jag fördrar att ha möjligheten att göra något snarare att inte ha den.

Du sa att man behövde installera om drivrutiner efter att man hade installerat SP3, att man behöver drivrutiner till hårdvara är ganska naturligt, så är det i alla operatvisystem.

Jag integrerade mina drivrutiner i installationen på den tiden jag körde XP, varför inte liksom? Om Microsoft skulle skicka med drivrutiner till all den hårdvara som stödjs i Windows skulle du förmodligen få några hundra skivor med bara drivers, känns inte rimligt ur varken distributionskostnadsperspektiv eller användarsynpunkt.

Det kan vara rent detektiv arbete att hitta drivrutiner till XP och ofta har jag använt mig av Linux för att detektera hårdvaran och för att slippa öppna datorn.

Billiga nätverks kort är alltid en utmaning att få det fungera i XP men brukar nästan alltid fungera i Linux av någon anledning.

Så vi kan konstatera att det är rätt krångligt att installera XP.

Som Mac ägare slipper jag detta :)
 
Vi kan väl konstatera att det är rätt krångligt att vara PC och windows ägare överhuvudtaget jämfört med att vara macägare.
 
Senast ändrad:
Vi kan väl konstatera att det är rätt krångligt att vara PC och windows ägare överhuvudtaget jämfört med att vara macägare.

Inte om man är lika kunnig som Erik, då går det som en dans. Tyvärr är ju nu inte merparten av alla windowsanvändare i närheten av Eriks kunskapsnivå. Så därför är ditt påstående helt korrekt. Men det spelar ju ingen roll... Windows är precis lika lätt att installera som OS X. Fast man ska inte förvänta sig att alla komponenter fungerar alls, eller optimalt innan man installerat alla drivrutiner. Något som man slipper i OS X.

Det finns ju en anledning till varför begreppet plug ´n´ play fick smeknamnet plug ´n´ pray istället.
 
Vi kan väl konstatera att det är rätt krångligt att vara PC och windows ägare överhuvudtaget jämfört med att vara macägare.

Nej, jag håller inte med. Det man kan säga är att man har mycket större valfrihet i "PC" världen. Numera kör ju "mac" med "PC" hårdvara, fast man är fastlåst till dyra komponenter. Man betalar för ett paket och ett dyrt märke.


Fast om man anser att valfrihet är krångligt så har du ju rätt.
 
Det kan vara rent detektiv arbete att hitta drivrutiner till XP och ofta har jag använt mig av Linux för att detektera hårdvaran och för att slippa öppna datorn.

Billiga nätverks kort är alltid en utmaning att få det fungera i XP men brukar nästan alltid fungera i Linux av någon anledning.

Så vi kan konstatera att det är rätt krångligt att installera XP.

Som Mac ägare slipper jag detta :)
Du vet att Linux använder samma hårdvaruanrop för att kontrollera hårdvaran som alla andra operativsystem va?

Hur billiga är billiga nog? Aldrig i hela mitt liv haft problem med ett nätverkskort i Windows (eftersom drivrutiner alltid följt med eller så har det haft native stöd). Den enda gången jag faktiskt haft problem med drivers var när jag hade ett gigabitkort (innan gigabit blev standard) och skulle installera Gentoo.

Vi kan konstatera att du har problem att installera XP, mycket mer än så går nog inte att konstatera faktiskt.

Apple har bakat in drivrutinerna i installationen (precis som du kan göra med Windows). Det är den enda skillnaden (och en anledning till att Apple är extremt restriktiva med vilken hårdvara som stödjs, det är som sagt väldigt jobbigt att packa mer drivrutiner för precis allting i en installation om du har stöd för flera hundra? tusentals enheter).
 
Nej, jag håller inte med. Det man kan säga är att man har mycket större valfrihet i "PC" världen. Numera kör ju "mac" med "PC" hårdvara, fast man är fastlåst till dyra komponenter. Man betalar för ett paket och ett dyrt märke.


Fast om man anser att valfrihet är krångligt så har du ju rätt.

...och däri vilar även merparten av problemen med windows. Med Mac så köper du en färdig lösning testad och klar. Man kan jämföra det med t,ex, HP, Dell eller annat märke. Samma sak för dem. Man betalr dyrt, men får en färdig lösning. Perfekt för de som inte vill eller kan lägga ner tid på att bestämma om man ska ha ett Asus eller abit, om man ska ha AMD eller intel, om man ska ha corsair eller kingston. Sen gäller det förstås att ha koll på att allting passar.

Så ja, valfrihet kan ibland vara krångligt och det ÄR krångligt att vara windowsanvändare om man inte har kunskap om systemet. Det är där den stora skillnaden ligger.
 
Men är inte Nikon jäkligt mycket Mac asså? Lite coolare, lite sexigare, lite smidigare, lite bättre och lite dyrare än Canon/Windows?
 
Tre sjukhus i London drabbas i mitten av november av stora problem med sina nätverk sedan masken Mytob letat sig in. Under en lång tid var IT-teknikerna tvungen att stänga ned nätverken, och först efter två veckor tycks det nu som att det allra mesta fungerar som det ska. I ett gemensamt uttalande säger sjukhusen, som delvis delar nätverk, att de 5 000 drabbade datorerna nu ska vara virusrensade

Dataviruset Sasser slog igår till mot Lunds universitetssjukhus. Under tre timmar kunde inga röntgenundersökningar genomföras.

Virusangrepp i datornäten har flera gånger de senaste åren slagit ut viktiga funktioner på svenska sjukhus. Det rapporterar Dagens Medicin.

Sju miljoner kronor i utvecklingskostnader. Så mycket har Universitetsförvaltningens nya datasystem kostat. Det är nästan 20 000 per dator i förvaltningen

Ett svårbekämpat virus har drabbats tusentals av Region Skånes datorer. Viruset har orsakat problem med inloggning och hantering av e-post.

Detta innebär att patienter på våra sjukhus i högsta grad drabbas av undermåliga datorsystem. Vi har blvit matade med det skämtsamma skräckscenariot med konsekvenserna av att använda Microsofts programvaror i en bil. Men konsekvenserna av användningen av dessa programvaror hos våra landsting och sjukhus är inte ett skräckscenario, det är en realitet. En realitet som kan kosta liv och i sämsta fall redan har kostat liv.

Värst drabbades förra året Universitetssjukhuset i Lund. Masken Sasser spred sig via det interna nätverket och slog ut fyra datortomografer och journalsystemet, rapporterar Dagens Medicin.

Ett nytt datavirus drabbade många datoranvändare över hela världen på måndagen. Dataviruset spreds via söksajter och orsakade bland annat störningar på Google, Altavista och Yahoo.


Get a mac. så slipper du skiten.

Man slipper många problem med uppdaterade OS och AV. Slutsatsen blir väl att det slarvats med uppdateringarna?
 
När jag fick hem min MacMini så tog det ca 5 minuter att konfigurera OS X. Blåtandstangentbordet och musen kändes av under uppstart, inga drivrutiner, inget jox. Det trådlösa nätverket hittades och WPA/PSK2-nycklen efterfrågades. Sen var jag färdig.

Jag installerade nyss en Dell Inspiron till min far. Detta tog ca 10-15 minuter, innan allt var klart och då var det ganska straight forward och allt satt redan ihop.

Direkt när jag var färdig, så frågade han om den hade virusskydd.
- Nej, det får du ladda hem och installera.
- Vilket använder du?
- Inget, jag kör mac, men du vill nog ha ett.

Jag tror inte rena installationer skiljer sig nämnvärt i tid. Men däremot tiden tills dess att man kan arbeta med sin dator skiljer sig nog en del till OS X fördel. Det är i varje fall min känsla.

Även Apple rekommenderar sina användare att bruka antivirus, men det visste du kanske?
 
Det kan vara rent detektiv arbete att hitta drivrutiner till XP och ofta har jag använt mig av Linux för att detektera hårdvaran och för att slippa öppna datorn.

Billiga nätverks kort är alltid en utmaning att få det fungera i XP men brukar nästan alltid fungera i Linux av någon anledning.

Så vi kan konstatera att det är rätt krångligt att installera XP.

Som Mac ägare slipper jag detta :)

Det är nästan alltid struligt att ha att göra med obskyr hårdvara. Använder man vettiga grejer från kända tillverkare slipper man sånt. Dock har vissa större tillverkare, t ex HP (och de flesta laptops även av andra märken), en förkärlek till att avvika från referensdesign så att man blir tvungen att använda deras mjukvara - sällan bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.