Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik att visa något för dig är totalt meningslöst för dels vill du inte förstå, du tycker du är bäst på allt och alla andra är klåpare enligt dig. Om en pc strular så är det handhavande fel enligt dig, för inte kan det vara något negativt med pc?

Jag har lagt upp en tråd med 14-24 som du syftar på där visade jag klart att tydligt att 14-24 inte är bra i motljus och jag fick medhåll och flera andra tester hade påvisat samma sak men du anser väl fortfarande att 14-24 inte har några dåliga motljusegenskaper, ungefär samma sak som att du förnekar att pc suger åt sig virus som en svamp i jämförelse med mac.

Ditt erfarenhet utav ditt älskade 14-24 blir lite hämmad eftersom du kör den på ett crophus (D300) det glömde du tydligen nämnda men din trovärdighet är lika med noll sedan länge.
Vad jobbar du med?
Med din attityd att du är bäst och säger det rakt ut och kastar skit på allt och alla det är inte rätt metod varken i foto branschen eller andra branscher.

Det bästa man kan göra är att vis vad man själv är duktig på sedan får andra se skillnaden själv.
När ska du kliva upp ur sandåden?
Du är lite för gammal för att vara där men huvudet har kanske inte hängt med övriga utvecklingen för jag antar att du kan gå.

Jag tror inte att det är så många som medvetet skickar virusmail vidare, men om det skulle vara det så är det förstås inget vidare juste mot windowsfolket.
Slarvigt uttryckt av mig. Självklart tror jag inte Mac-användare med ren ill-vilja vidarebefordrar mail de vet innehåller virus och liknande. Men problemet är väl att utan installerat antivirus, så får man inga varningar, och man skickar då virusmail vidare "i god tro" så att säga.

Det var så jag menade att *alla* som inte har antivirus installerat, är en del av problemet -- alldeles oavsett om man drabbas själv eller ej.

Erik att visa något för dig är totalt meningslöst för dels vill du inte förstå, du tycker du är bäst på allt och alla andra är klåpare enligt dig. Om en pc strular så är det handhavande fel enligt dig, för inte kan det vara något negativt med pc?

Jag har lagt upp en tråd med 14-24 som du syftar på där visade jag klart att tydligt att 14-24 inte är bra i motljus och jag fick medhåll och flera andra tester hade påvisat samma sak men du anser väl fortfarande att 14-24 inte har några dåliga motljusegenskaper, ungefär samma sak som att du förnekar att pc suger åt sig virus som en svamp i jämförelse med mac.

Ditt erfarenhet utav ditt älskade 14-24 blir lite hämmad eftersom du kör den på ett crophus (D300) det glömde du tydligen nämnda men din trovärdighet är lika med noll sedan länge.
Vad jobbar du med?
Med din attityd att du är bäst och säger det rakt ut och kastar skit på allt och alla det är inte rätt metod varken i foto branschen eller andra branscher.

Det bästa man kan göra är att vis vad man själv är duktig på sedan får andra se skillnaden själv.
När ska du kliva upp ur sandåden?
Du är lite för gammal för att vara där men huvudet har kanske inte hängt med övriga utvecklingen för jag antar att du kan gå.
Mycket påståenden nu (som vanligt), kan du backa upp dom med något, ett citat eller två t.ex.

Din tråd med 14-24 var mest skrattretande, du försökte jämföra med ett annat objektiv och visade bilder från två helt olika situationer, det var omöjligt att ta dig seriöst. Jag kan inte minnas att jag sa det var perfekt, mer att du hade fullkomlig orimliga krav, vilket många andra i tråden också ansåg. Jag har tagit motljusbilder på min cropkamera (sen när var det en hemlighet? Jag känner inget behov av att hänga ut masa utrustning på FS, ganska så meningslös funktion faktiskt) och är nöjd med resultatet. Givetvis är där flare, men jag förväntade inte mig ett objektiv skapat av gudarna, vilket du tydligen gjorde.

Hur suger en dator åt sig programkod av sig själv? Har du kanske någon AI-funktionalitet i din hårdvara som resten av världen inte har fått smaka på ännu?
Jag jobbar som systemutvecklare, där måste man vara logisk och bygga upp applikationen med en bra grund (om man inte vill göra om allt flera gånger om). Det går inte att göra som de flesta i denna tråden och bara gissa och köra på måfå, då skiter det sig i kvadrat. Jag har aldrig sagt att jag är bäst, däremot finns det så lite fakta och saklighet i denna tråden att jag kan förstå att sunda och genomtänka inlägg säkert kan uppfattas så.

När du gör ett enda faktabaserat och sakligt inlägg ska jag fundera på att ta dig seriöst, fram tills dess kan du prata om trovärdighet och sandlådor hur mycket du vill, det är mindre värt än sand för min del.

Jag såg att du hade svårt att får skärpa med din älskade 14-24 Erik. Du hade tydligen lämnat in den till Lasses kamera verkstad och han hittade inget fel.
Du ska få veta ett par saker som du tydligen inte känner till
14-24
är inte skarp å full öppning den behöver 2 stegs nerbländning för att prestera toppresultat. om man jämför med zeiss 18mm så är den betydligt bättre på full öppning, trots att den tillhör inte zeiss bästa på hörnskärpa. 21mm betydligt skarpare tex. Du kan dels se detta med mtf mätningar i tidningen foto som testat både zeiss 18mm och 14-24. Tester med mtf måtning på 21mm bla hittar du på 16-9 sidan.
Motljusegenskaperna är bland det sämsta jag upplevt, jag har ingen annan optik som är så dålig.
Har du träd, byggnader i hörnen så kan du glömma att ta bilden för den kröker allt så fruktansvärt mycket så även om du kör bilden i korrigeringsprogram så blir det inget kvar om bilden ska vara snyggt uppställd.

sorry om det blev ot men jag kan avsluta med att jag kör bilderna i en Mac dubbla 2,3Ghz Power pc.
och utan problem
utan virus
inga krascher (vad är det för något)
den går och går
men bara för det så betyder inte det att pc behöver vara dålig utan den kan även vara bättre jag har ingen aning eftersom jag kör mac sedan många år.
Så ni som är nöjda med pc fortsätt vara det så ska vi som är nöjda med mac fortsätta vara det. Då vore väl allt frid och fröjd om det inte vore för
ERIK
Fan man får aldrig vara helt glad och vart tog solen vägen?

Min tråd om 14-24 visade mänger med bilder där 14-24 visar att den har usla motjusegenskaper. Vad har andra objektiv med det att göra? Tråden handlade om 14-24 usla motljusegenskaper inget annat. Har den usla motljusegenskaper Erik? Men du kör på crophus så du slipper det värsta antagligen.

Den blir inte bättre för att någon annan glugg har bättre eller sämre. Så nu har du själv konstaterar att 14-24 har dålig skärpa på full öppning när kommer du upptäcka dom första flaren?
Kanske samtidigt som du hittar virus i din pc?
Det är totalt meningslöst att diskutera något med någon som är förblindad av kärlek så jag lägger ner precis som många andra när du är inblandad.
Om du tycker pc är så bra Erik varför öppnar du inte en tråd och skriver om det?
Utan att kasta skit på allt annat.
En fråga
älskar du även din D300 Erik?
Jag älskar inte min D3x eller D700 jag försöker överkomma dom brister dom har i mitt arbete precis om jag gjorde med canons kameror/objektiv.

Så vad har vi kommit fram till?
Erik älskar sin 14-24 och sin pc frågan är vad mer?
Han är bäst, har du problem med pc eller 14-24 då är det handhavande fel
Virus finns inte i pc.
Nu lämnar jag sandlådan till dig Erik för jag tror du trivs bäst själv där.

Att "normal-Macen" är mindre drabbad än "normal-Win"-maskinen beror helt på mängden attacker, inte att macen har ett bättre skydd - för det har den inte. Snarare betydligt sämre.

Att Mac inte drabbas för att det finns så "få" användare börjar bli uttjatat. Är det inte märkligt att ingen velat ta utmaningen att kunna knäppa alla miljoner macägare på näsan. Vi står ju helt oskyddade och har tydligen betydligt sämre förutsättningar att klara oss så det måste ju vara enkelt att genomföra.

Konstigt, eller?

Lite för mycket kaffe? Använd inte så mycket radbyten så går dina inlägg kanske att läsa.

Du har helt rätt i att jag var skeptisk mot skärpan, men jag skapade inga trådar där jag spydde galla hit och dit. Jag var ju t.om väldigt klar med att jag misstänkte att det var jag som gjorde fel och att det inte var fel på objektivet.
I klassisk anda förstördes tråden av en "gammal gubbe" som är så vanligt här på FS. Går inte att lära gamla hundar sitta osv.

För övrigt använder du ordet "älskar" väldigt mycket nu, har du äntligen lärt dig vad det betyder?

Att Mac inte drabbas för att det finns så "få" användare börjar bli uttjatat. Är det inte märkligt att ingen velat ta utmaningen att kunna knäppa alla miljoner macägare på näsan. Vi står ju helt oskyddade och har tydligen betydligt sämre förutsättningar att klara oss så det måste ju vara enkelt att genomföra.

Konstigt, eller?
CanSecWest åter igen. Pwn2Own. Black Hat... osv osv. Secunia.com för in the wild exploits.
Hur många gånger ska samma saker upprepas?

Bara en sådan enkel sak som att många idag sitter på trådlöst bakom en NAT-lösning gör ju tillgängligheten utifrån betydligt svårare för script kiddies (det är dom som tycker det är roligt att hålla på med sådant här i annat än utbildning/forskning/yrkes-syfte).

Ja det var ju en bra förklaring på varför våra macar inte blir drabbade trots att de finns i samma "svåråtkomliga" miljö som windowsmaskinerna som åker dit hela tiden :)

Ja det var ju en bra förklaring på varför våra macar inte blir drabbade trots att de finns i samma "svåråtkomliga" miljö som windowsmaskinerna som åker dit hela tiden :)
Vilka Windowsmaskiner?
Om jag laddar hem och kör skadlig kod får det givetvis skadliga effekter, men varför skulle jag göra det?

Har du testat att köra:
cd /
rm -rf *
Med root/su/sudo i ett *NIX system?

Det är ungefär lika relevant i sammanhanget :)

Jag förstår inte vad gossen far efter, men jag sitter kvar i min ostörda miljö och låter windowsfolket trilskas med sina problem. Jag tror att jag har det ganska säkert här, men vi får väl se när någon tar sig an uppgiften att försöka åstadkomma något med alla miljoner "oskyddade", det lär ju stå i tidningarna när det händer.

Nu när alla experter är på tråden passar jag på att slänga in en fråga. Jag hade nästan bestämt mig för att köpa en Mac Pro men om man nu kan få en likadan dator med Windows för mindre pengar så är det intressant. Vilken dator ska jag köpa?

Nu när alla experter är på tråden passar jag på att slänga in en fråga. Jag hade nästan bestämt mig för att köpa en Mac Pro men om man nu kan få en likadan dator med Windows för mindre pengar så är det intressant. Vilken dator ska jag köpa?

Det spelar egentligen ingen roll Per, alla är lika bra som motsvarande mac. Men glöm inte AV-programmet och kom ihåg att avsätta tid för systemunderhåll, buggfixar, säkerhetsuppdateringar och ominstallationer av operativsystemet.

Jag förstår inte vad gossen far efter, men jag sitter kvar i min ostörda miljö och låter windowsfolket trilskas med sina problem. Jag tror att jag har det ganska säkert här, men vi får väl se när någon tar sig an uppgiften att försöka åstadkomma något med alla miljoner "oskyddade", det lär ju stå i tidningarna när det händer.
Du kan läsa säkerhetsrelaterade informationskällor om du har ett intresse av säkerhet, har du inte det så förstår jag inte varför du pratar om säkerhetsrelaterade frågor över huvud taget.
Jag har inga problem med mina Windowsinstallationer och jag tror inte jag kommer ha några problem med OS X heller.
27 Mars 2009: http://www.freerepublic.com/focus/chat/2216699/posts

"While computers running Mac OS X have traditionally benefited from security through obscurity* -- the far larger installed base of Windows machines continues to be the most attractive target for malware creators -- that advantage has been eroding because of the popularity of cross-platform software and the rising installed base of Mac OS X devices, among other factors.

Earlier this week, Sophos warned Mac users to watch out for Web sites that attempt to dupe visitors into downloading what's advertised as an HDTV media player but is actually the RSPlug-F Mac OS X Trojan horse. "

Om du inte förstår vad "rm -rf *" så vet jag inte varför du diskuterar operativsystem, det är ju det mest elementära av kommandon och en av fördelarna med att ha ett OS som OS X.

* Security through obscurity är den absolut sämsta formen av säkerhet och ska undvikas till varje pris. Det detta som fött mycket av den ignorans man kan se hos macfanatiker som inte tror det finns säkerhetshål i OS X.

Vilka Windowsmaskiner?
Om jag laddar hem och kör skadlig kod får det givetvis skadliga effekter, men varför skulle jag göra det?

Har du testat att köra:
cd /
rm -rf *
Med root/su/sudo i ett *NIX system?

Det är ungefär lika relevant i sammanhanget :)

Ja, just det.. med root/sudo och lösenord och hela midevitten...
Behöver man det i windows per default? Nej...

Om du tillhör lägret "VVAV" = Våga Vägra AntiVirus så köper du tydligen Mac ;-)

Vill du köpa "märkesdator" skulle jag rekommendera Dell.

Själv håller jag mig till custombyggen.

Är det inte jättebråttom skulle jag vänta tills i höst och köpa en med Core i7 och Windows 7 på SSD.

Jag måste köpa en ny dator i april. En Mac Pro kostar 27000 kr.

• En 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon 3500-processor
  • 3GB (3x1GB) 1066 MHz DDR3 ECC SDRAM
  • 640GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
  • NVIDIA GeForce GT 120 512MB
  • Fyra FireWire 800-portar
  • Fem USB 2.0-portar

Vad kostar samma Windows-dator?

Jag måste köpa en ny dator i april. En Mac Pro kostar 27000 kr.

• En 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon 3500-processor
  • 3GB (3x1GB) 1066 MHz DDR3 ECC SDRAM
  • 640GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
  • NVIDIA GeForce GT 120 512MB
  • Fyra FireWire 800-portar
  • Fem USB 2.0-portar

Vad kostar samma Windows-dator?

Den proppen verkar inte vara tillgänglig för andra än Apple och med tanke på petimeternivån tidigare i tråden går det därför inte att göra en relevant jämförelse ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar