Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Skälet till att dom tog bort artikeln (officiellt uttalande från Apple):

Eller så skapade det negativ publicitet. Svårt att veta. Alla OS-tillverkare utger sig väl för att ha mekanismer som ska skydda systemet - med varierande resultat. Vissa förnekar att det finns hot, andra rekommenderar användarna att skydda sig.

Det som roar mig är naiviteten hos många Mac-talibaner :)
 
Senast ändrad:
Mikael, jag citerar det du hävdade så kan du svara på om det du sa stämde eller inte:

"Även Apple rekommenderar sina användare att bruka antivirus, men det visste du kanske?"
 
Mikael, jag citerar det du hävdade så kan du svara på om det du sa stämde eller inte:

"Även Apple rekommenderar sina användare att bruka antivirus, men det visste du kanske?"

Dom gjorde det ja - men dom tycks ha tagit tillbaka det.

Antingen för att det var felaktigt som dom naturligtvis själva hävdar - eller av marknadsmässig skäl när det plötsligt uppmärksammades mer än man tänkt sig...

Hoppas dom granskar sina produkter bättre än det dom publicerar på webben ;-)
 
Dom gjorde det ja - men dom tycks ha tagit tillbaka det.

Antingen för att det var felaktigt som dom naturligtvis själva hävdar - eller av marknadsmässig skäl när det plötsligt uppmärksammades mer än man tänkt sig...

Hoppas dom granskar sina produkter bättre än det dom publicerar på webben ;-)

Så det du hävdade stämmer alltså inte?
 
Så det du hävdade stämmer alltså inte?

Hur är det med läsförståelsen?

"Dom gjorde det ja - men dom tycks ha tagit tillbaka det."

Betyder ungefär:

Det stämmer att dom haft den rekommendationen. Det stämmer inte att dom rekommenderar det idag som jag skrev.

Du kör Mac och använder inte AV - eller hur?

Edit: Jag gör en Apple - "mitt påstående behövdes inte" :-D
 
Det hade varit ganska mycket enklare om du bara skrivit att du hade fel.

Ja, och jag förstår att du är nöjd :)

Märkte du att jag gjorde ett annat fel också? Tyvärr missade jag när nålen på petimeterskalan passerade 8 på väg mot 10 - det är nämligen då man ska gå över till väldigt kortfattad kommunikation bestående av endast två ord. Nämligen "ja" och "nej" eftersom det annars ofta ska analyseras in absurdum.
 
Ja, och jag förstår att du är nöjd :)

Märkte du att jag gjorde ett annat fel också? Tyvärr missade jag när nålen på petimeterskalan passerade 8 på väg mot 10 - det är nämligen då man ska gå över till väldigt kortfattad kommunikation bestående av endast två ord. Nämligen "ja" och "nej" eftersom det annars ofta ska analyseras in absurdum.

Är man petimäter om man anser att det sanna är mer intressant än det påhittade?

Hur som helst, nu är ju det avklarat. Antivirusprogram behöver man ha på mac, om man har windows installerat.
 
Hur som helst, nu är ju det avklarat. Antivirusprogram behöver man ha på mac, om man har windows installerat.
Eller, om man har en självgod "det-drabbar-ju ändå-inte-mig"-attityd", och med gott minne vidarebefordrar virusmail i stället för att stoppa spridningen. *Alla* användare utan antivirus är en del av problemet.
 
Är man petimäter om man anser att det sanna är mer intressant än det påhittade?

Hur som helst, nu är ju det avklarat. Antivirusprogram behöver man ha på mac, om man har windows installerat.

Nej, det är man inte om detta räcker som svar:

"Dom gjorde det ja - men dom tycks ha tagit tillbaka det."

Om man ändå måste analysera det vidare så har man antingen problem med läsförståelsen - eller så är man en petimeter. Du har ju rätt här också - det kanske är läsförståelsen som brister (om du nu inte är petimeter)?
 
Eller, om man har en självgod "det-drabbar-ju ändå-inte-mig"-attityd", och med gott minne vidarebefordrar virusmail i stället för att stoppa spridningen. *Alla* användare utan antivirus är en del av problemet.

Jag tror inte att det är så många som medvetet skickar virusmail vidare, men om det skulle vara det så är det förstås inget vidare juste mot windowsfolket.
 
Nej, det är man inte om detta räcker som svar:

"Dom gjorde det ja - men dom tycks ha tagit tillbaka det."

Om man ändå måste analysera det vidare så har man antingen problem med läsförståelsen - eller så är man en petimeter. Du har ju rätt här också - det kanske är läsförståelsen som brister (om du nu inte är petimeter)?

Eller så är det din kommunikationsförmåga som brister. I vilket fall som helst lär vi inte komma längre med den diskussionen här, vill du ändå fortsätta kan du ta den via pm så slipper övriga se eländet.
 
Hur är det med läsförståelsen?

"Dom gjorde det ja - men dom tycks ha tagit tillbaka det."

Betyder ungefär:

Det stämmer att dom haft den rekommendationen. Det stämmer inte att dom rekommenderar det idag som jag skrev.

Du kör Mac och använder inte AV - eller hur?

Edit: Jag gör en Apple - "mitt påstående behövdes inte" :-D

nu får du väl ge dig
Apple rekommenderar antivirus om du kör windowsjoxet på en Macdator.

är det denna gamla nyhet du tänker på?

http://www.idg.se/2.1085/1.135447

Konklusion: Faktum är att det fortfarande inte finns ett enda virus till Mac OS X i det vilda, trots alla larmrapporter i media.
 
nu får du väl ge dig
Apple rekommenderar antivirus om du kör windowsjoxet på en Macdator.

är det denna gamla nyhet du tänker på?

http://www.idg.se/2.1085/1.135447

Konklusion: Faktum är att det fortfarande inte finns ett enda virus till Mac OS X i det vilda, trots alla larmrapporter i media.

Bra - och eftersom det aldrig kommer att skapas något är ni ju trygga.

Nu kliver jag ur den här sandlådan.
 
Att folk fortfarande tjatar om virus visar bara på oförstånd. Ungefär som att tjata om stenskott när man pratar om bilar (vilket verkar vara populärt).
 
Jag tycker Jesper är inne på rätt spår. Den stora skillnaden ligger inte i systemet per se (där Mac faktiskt är lite snabbare i minneshantering på samma hårdvaruprestanda), utan i hur användaren vill relatera till sin dator.

Vissa vill köpa färdigt paket, vissa vill inte.

Jag är Mac-motståndare, helt enkelt av den anledningen av att jag har en personlighet som gör att jag vill ha koll på mina grejor, och jag vill kunna välja själv. Jag tar med glädje det "extra besvär" som en PC innebär.

Min "andradator" har stått igång 6000 timmar (i sträck) nu, utan omstart för annat än automatiska säkerhetsuppdateringar (som jag också stör mig på, även om jag vet varför dom finns). Sist jag stängde ner den var för att byta grafikkort och installera en hårddisk till. Inga krascher, inga problem, ingen extra tankemöda - bara användande. Det är en PC, med XP. Innan det var det nog ungefär samma tidsperiod.

Enligt mig fungerar Mac ungefär som T-Forden... "du kan göra vad du vill, bara det är samma sak som vi vill att du ska göra" - som travesti på Fords "...vilken färg du vill, bara du väljer svart...". Det passar inte mig alls.

Detalj två för mig är att jag har licenser för minst en kvarts miljon kr i mjukvaror som inte går att länka över till Mac, antingen för att mjukvaruföretaget inte vill det, eller för att motsvarande mjukvara helt enkelt inte finns till Mac. Har någon här någonsin lyckats länka Photoshop, MatLab och DBpro på en Mac? Inga problem på en PC, och det finns spaltljusår om alla problem som uppstår till Mac. Någon här som lyckats få alla kommunikationsplugins till SolidWorks och FemLab att funka till Mac? Ja just det, dom finns ju inte...

Men jag håller däremot med om att Windows minneshantering än så länge suger till program som t.ex PhotoShop för "normalanvändare", sysslar man med större bilder finns det en verklig prestandaskillnad (i ett par månader till, tills 7 släpps officiellt)...
MS har haft problem med en stor användarbas som alla kräver bakåtkompatibilitet, och nu ÄNTLIGEN kommer de släppa bakåtkompatibilitet i kärnan helt - och det är i stort sett detta som utgjort HELA skillnaden i prestanda PC/Mac. Det är slut med det nu.
 
Att folk fortfarande tjatar om virus visar bara på oförstånd. Ungefär som att tjata om stenskott när man pratar om bilar (vilket verkar vara populärt).

Som vanligt ödmjuk som en utsvulten hyena. Har du tänkt på att ditt sätt att föra en diskussion anses av många väldigt nedsättande, kränkande och kaxigt? Allt i en übermyndig besserwisserstämma som du inte har auktoritet att bära då det finns många som bevisligen vet bättre än dig i de mest skilda ämnen. Jag har iaf svarat klart på dina inlägg för all framtid. Jag ser dig som en bråkmakare som bara vill provocera. Inte bara i den här tråden och på detta forumet, det har du visat i flera fall.

Jag kan självklart också gå i gång och raljera när jag blir provocerad med korkade motinlägg, men du spelar i en helt annan division enligt mig.

Klart slut!
 
Senast ändrad:
Sen måste man skilja på riktad säkerhet och virus/mask-skydd.

Om en Win-dator drabbas av 500 attacker per timme, och Mac en - vilken tror ni kommer knäckas av icke-riktade hot först? Detta beror ju helt på hotbilden.

Den andra sidan är RIKTADE hot, och det är detta stat, sjukvård, finansinstitut osv oroar sig för. Om ett banksystem drabbas av ett virus är det inte panik - det värsta som händer är att handel ligger nere ett par timmar tills backuper återställts. Inom sjukvården är detta betydligt värre för den enskilde människan. Det riktade hotet däremot är betydligt värre. Säg att någon hackar en bank eller ett fond-institut... Eller som ren terrorverksamhet sänker en myndighet eller ett sjukhus. Hur relevant detta hot är i verkligheten (vem skulle sänka ett sjukhus i Sverige med ont uppsåt?), men upphandlarna tar hänsyn till detta. Och för detta ändamål är Macen ganska mycket sämre.

Att "normal-Macen" är mindre drabbad än "normal-Win"-maskinen beror helt på mängden attacker, inte att macen har ett bättre skydd - för det har den inte. Snarare betydligt sämre.
 
Som vanligt ödmjuk som en utsvulten hyena. Har du tänkt på att ditt sätt att föra en diskussion anses av många väldigt nedsättande, kränkande och kaxigt? Allt i en übermyndig besserwisserstämma som du inte har auktoritet att bära då det finns många som bevisligen vet bättre än dig i de mest skilda ämnen. Jag har iaf svarat klart på dina inlägg för all framtid. Jag ser dig som en bråkmakare som bara vill provocera. Inte bara i den här tråden och på detta forumet, det har du visat i flera fall.

Jag kan självklart också gå i gång och raljera när jag blir provocerad med korkade motinlägg, men du spelar i en helt annan division enligt mig.

Klart slut!

Jag håller med dig Mats till fullo.
 
Som vanligt ödmjuk som en utsvulten hyena. Har du tänkt på att ditt sätt att föra en diskussion anses av många väldigt nedsättande, kränkande och kaxigt? Allt i en übermyndig besserwisserstämma som du inte har auktoritet att bära då det finns många som bevisligen vet bättre än dig i de mest skilda ämnen. Jag har iaf svarat klart på dina inlägg för all framtid. Jag ser dig som en bråkmakare som bara vill provocera. Inte bara i den här tråden och på detta forumet, det har du visat i flera fall.

Jag kan självklart också gå i gång och raljera när jag blir provocerad med korkade motinlägg, men du spelar i en helt annan division enligt mig.

Klart slut!
När folk ljuger och hittar på blir jag sån, kan man inte föra diskussioner på en mogen nivå med faktabakgrund (som i denna tråden) finns det ingen mening med att vara human eller trevlig.
Klart folk vet bättre än mig i mängder av ämnen, det är dock fullkomlig irrelevant i denna tråden eller hur? Vi diskuterar inte hur man får tulpaner att växa, utan datorer, alltså är datorkunskap relevant, inte tulpanodlingar.

För övrigt är du ju en av de som konstant tjatat om virus trots åtskilliga hänvisningar till bra mycket större hot och reella säkerhetsproblem, att du inte kan ta åt dig information är väl ändå inte mitt fel?

Ove: Har du inga ovetenskapliga test du kan genomföra och skapa lite fler hattrådar där du kan säga att alla som inte tycker som du har fel och är köpta av företag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.