Jag tycker Jesper är inne på rätt spår. Den stora skillnaden ligger inte i systemet per se (där Mac faktiskt är lite snabbare i minneshantering på samma hårdvaruprestanda), utan i hur användaren vill relatera till sin dator.
Vissa vill köpa färdigt paket, vissa vill inte.
Jag är Mac-motståndare, helt enkelt av den anledningen av att jag har en personlighet som gör att jag vill ha koll på mina grejor, och jag vill kunna välja själv. Jag tar med glädje det "extra besvär" som en PC innebär.
Min "andradator" har stått igång 6000 timmar (i sträck) nu, utan omstart för annat än automatiska säkerhetsuppdateringar (som jag också stör mig på, även om jag vet varför dom finns). Sist jag stängde ner den var för att byta grafikkort och installera en hårddisk till. Inga krascher, inga problem, ingen extra tankemöda - bara användande. Det är en PC, med XP. Innan det var det nog ungefär samma tidsperiod.
Enligt mig fungerar Mac ungefär som T-Forden... "du kan göra vad du vill, bara det är samma sak som vi vill att du ska göra" - som travesti på Fords "...vilken färg du vill, bara du väljer svart...". Det passar inte mig alls.
Detalj två för mig är att jag har licenser för minst en kvarts miljon kr i mjukvaror som inte går att länka över till Mac, antingen för att mjukvaruföretaget inte vill det, eller för att motsvarande mjukvara helt enkelt inte finns till Mac. Har någon här någonsin lyckats länka Photoshop, MatLab och DBpro på en Mac? Inga problem på en PC, och det finns spaltljusår om alla problem som uppstår till Mac. Någon här som lyckats få alla kommunikationsplugins till SolidWorks och FemLab att funka till Mac? Ja just det, dom finns ju inte...
Men jag håller däremot med om att Windows minneshantering än så länge suger till program som t.ex PhotoShop för "normalanvändare", sysslar man med större bilder finns det en verklig prestandaskillnad (i ett par månader till, tills 7 släpps officiellt)...
MS har haft problem med en stor användarbas som alla kräver bakåtkompatibilitet, och nu ÄNTLIGEN kommer de släppa bakåtkompatibilitet i kärnan helt - och det är i stort sett detta som utgjort HELA skillnaden i prestanda PC/Mac. Det är slut med det nu.