Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror väl på om Apples mus har två knappar eller inte, det ser ut som två iallafall må jag säga..
 
Det beror väl på om Apples mus har två knappar eller inte, det ser ut som två iallafall må jag säga..

Min poäng var att bara för att du inte gillar musen som följer med, så blir inte MacOS X ett dåligt operativsystem. Om jag köper en Dell med medföljande sunkig mus så dömer jag inte ut Windows för det utan köper en mus som passar mig bättre. Om du inte gillar Apples mus (vilket jag heller inte gör) så kan du köpa vilken usb-mus du vill och högerklicka av bara tusan, precis som på vilken burk som helst som har ett operativ med stöd för höger/vänster-klick.
 
Jo, det är sant att det då och då dyker upp en säkerhetsuppdatering till min Mac hemma. Men till min WinXP-burk på jobbet kommer det väl ett tiotal i månaden - flera av dem kritiska.
Och om du tror att man måste installera virus själv, så har du nog blandat ihop virus med trojaner. En livsfarlig okunskap när man arbetar med ett så pass utsatt operativsystem som du gör. Nej, just ja...trojaner behöver man ju inte alltid installera själv heller på Windows - man får ju emellanåt hjälp av Internet Explorer. I MacOSX får man dock göra jobbet själv med både de trojaner som existerar och godkänna installationen med adminlösen. Därför finns det heller inte särskilt många fall där folk smittats. Enligt Symantec har ungefär 0-49 datorer världen över drabbats. Riktigt läskigt med andra ord! ;-)
http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2007-110101-2320-99&tabid=1
Som en liten jämförelse kan vi ju ta Conficker... lite mer än 0-49 datorer som smittats där, va? Kanske 0-49 miljoner... :)
Du har inte funderat på om det är bra eller dåligt med snabba uppdateringar? Att det kommer 10 fixar i veckan i 10 veckors tid är bättre än att det kommer 100 fixar efter 10 veckor.
En gammal artikel om Apples "security through obscurity" metodik:
http://arstechnica.com/apple/news/2006/05/3842.ars
Ingen har väl glömt DNS-buggen?
http://www.crn.com/security/209901785

Kom med ett virus som automatiskt infekterar en dator utan att du kör programkod. Detta ska bli väldigt intressant.
 
Jag har inte haft tid att läsa alla nya inlägg, men var det någon som trodde att "Mojaveexperimentet" var på riktigt och inte en reklamkampanj? Komiskt! :)
 
Kom med ett virus som automatiskt infekterar en dator utan att du kör programkod. Detta ska bli väldigt intressant.

Tja, du har en poäng där eftersom det över huvud taget inte är mycket som kan hända på en dator om ingen programkod körs. Nu är bara frågan vem som påstod att virus sprids utan att programkod körs? Det kanske var något du snappade upp på samma "faktasajt" där du läste att Te Mojave Experiment var en riktig händelse eller att UAC är ett steg i rätt riktning? www.endingdingdingvärld.se? ;-)

Kanske en strategi för dig; att undvika att köra programkod på din dator. På så sätt blir den ju i alla fall lite säkrare. Den andra metoden - som du för övrigt säkert redan använder, den att köra ännu mer programkod för att skydda mot hot, så mycket programkod att hela datorn blir seg - verkar ju inte särskilt framgångsrik, sett ur ett världsperspektiv.
 
Du har inte funderat på om det är bra eller dåligt med snabba uppdateringar? Att det kommer 10 fixar i veckan i 10 veckors tid är bättre än att det kommer 100 fixar efter 10 veckor.

- ja, men bara om det behövs (vilket det verkar göra i windows)

Det är komiskt. Du försöker vrida till alla inlägg så att det passar din uppfattning. Detta faktum gör att din redan låga trovärdighet blir obefintlig.

Kör man PC riskerar man i hög grad att bli drabbad av virus, det gör man inte med Mac. Eller kan du vrida till även detta faktum?

Jag önskar dig trots allt lycka till med din nya Mac. Glöm inte att du kan ställa frågor här på forumet om det är något du inte förstår om din Mac.
 
Tja, du har en poäng där eftersom det över huvud taget inte är mycket som kan hända på en dator om ingen programkod körs. Nu är bara frågan vem som påstod att virus sprids utan att programkod körs? Det kanske var något du snappade upp på samma "faktasajt" där du läste att Te Mojave Experiment var en riktig händelse eller att UAC är ett steg i rätt riktning? www.endingdingdingvärld.se? ;-)

Kanske en strategi för dig; att undvika att köra programkod på din dator. På så sätt blir den ju i alla fall lite säkrare. Den andra metoden - som du för övrigt säkert redan använder, den att köra ännu mer programkod för att skydda mot hot, så mycket programkod att hela datorn blir seg - verkar ju inte särskilt framgångsrik, sett ur ett världsperspektiv.
"Och om du tror att man måste installera virus själv, så har du nog blandat ihop virus med trojaner."
Det var det du som sa, och nu säger du att man måste köra programkod. Hur ska du ha det? Sen måste du förstå skillnaden på att köra någonting själva och att genom ett säkerhetshål köra kod på ett annat system, om du förstår de skillnaderna kommer det nog klarna lite.

Jag har inte sagt att mojave var på riktigt eller hur? Men om man får använda Apples påståenden som fakta, varför ska man inte få använda Microsofts? :)
 
- ja, men bara om det behövs (vilket det verkar göra i windows)

Det är komiskt. Du försöker vrida till alla inlägg så att det passar din uppfattning. Detta faktum gör att din redan låga trovärdighet blir obefintlig.

Kör man PC riskerar man i hög grad att bli drabbad av virus, det gör man inte med Mac. Eller kan du vrida till även detta faktum?

Jag önskar dig trots allt lycka till med din nya Mac. Glöm inte att du kan ställa frågor här på forumet om det är något du inte förstår om din Mac.
Apple hade runt 30 fixar i sitt senaste paket, tror nog att dom hade gjort sina användare mer rätt att sprida ut dem istället för att klumpa samman.

Min uppfattning är (och som jag skrivit åtskilliga gånger) att operativsystem blir vad man gör dom till. Jag tror inte på myter om att OS X är säkrare än något annat (eftersom det bevisas år på år att så inte är fallet). Jag tror inte att Apple gör något bättre som OEM än t.ex. Dell eller HP och jag är övertygad om att 99% av alla datorproblem är användarfel.

Det är stort påstående du gör, du kan givetvis inte backa upp det med något, eller hur? Går man ut idag är det stor chans att man dör.
 
Apple hade runt 30 fixar i sitt senaste paket, tror nog att dom hade gjort sina användare mer rätt att sprida ut dem istället för att klumpa samman.

Min uppfattning är (och som jag skrivit åtskilliga gånger) att operativsystem blir vad man gör dom till. Jag tror inte på myter om att OS X är säkrare än något annat (eftersom det bevisas år på år att så inte är fallet). Jag tror inte att Apple gör något bättre som OEM än t.ex. Dell eller HP och jag är övertygad om att 99% av alla datorproblem är användarfel.

Det är stort påstående du gör, du kan givetvis inte backa upp det med något, eller hur? Går man ut idag är det stor chans att man dör.

Men snälla Erik, hela världen är överens om att det är lättare att få virus i en PC än i en Mac (Oavsett orsak). Kan du inte bara acceptera detta faktum?
 
Det beror väl på om Apples mus har två knappar eller inte, det ser ut som två iallafall må jag säga..

Återigen bevisar detta bara din okunskap. Den medföljande musen har en knapp med två microbrytare. Beroende på var du trycker så får du vänster- resp. högerklick.
 
Återigen bevisar detta bara din okunskap. Den medföljande musen har en knapp med två microbrytare. Beroende på var du trycker så får du vänster- resp. högerklick.
Den har t.o.m. fyra knappar. Trycka framme till vänster, trycka framme till höger, trycka på kulan och klämma på musens sidor. Mac OS X kan använda 255 musknappar, så om man inte tycker att fyra knappar räcker kan man köpa en annan mus.
 
...och jag är övertygad om att 99% av alla datorproblem är användarfel.
Det är precis det jag menar när jag säger att säkerheten till stor del ligger i att användaren är med på tåget och fattar vad som händer/ska hända. Och precis däri ligger Microsofts stora misslyckande. Nu har du kanske vant dig med meningslösa och rent av korkade dialogrutor, men det handlar mer om avskärmning med tiden. För de flesta användarna är det i det korkade gränssnittet de tappar kontakten med vad som händer i datorn. Kör en ren installation av XP så får du se vad jag menar. Inom loppet av tio minuter har du fått upp minst 10-15 dialogrutor om saker du sannolikt inte är intresserad av just då och inte orkar ta ställning till (vad sägs om dialogrutan om att du saknar anslutning till trådlöst när även om du redan har ethernetkabeln ikopplad och har internetanslutning. Den rutan poppar upp ideligen...eller frågan om du vill ta bort ikoner som inte används, eller meddelandet från Säkerhetscentret, eller frågan om du vill fortsätta köra automatiska uppdateringar, eller om du vill aktivera din kopia av XP, eller....osv). Redan efter tio minuter har man tvingats välja på att ignorera dialogrutorna man inte riktigt förstår eller gå under av beslutsångest.
Och eftersom du själv säger att 99 procent av alla fel är användarfel så måste du hålla med om att dialogen mellan dator och användare är själva livlinan för säkerhet. Vill du hävda att Windows här är lika bra som MacOS X så står jag kvar vid min utmaning att ladda upp skärmdumpar med dumma dialoger... Vågar du anta den utmaningen?

Går man ut idag är det stor chans att man dör.

Bara om man har dödslängtan. För oss andra är risken stor.
 
Den har t.o.m. fyra knappar. Trycka framme till vänster, trycka framme till höger, trycka på kulan och klämma på musens sidor. Mac OS X kan använda 255 musknappar, så om man inte tycker att fyra knappar räcker kan man köpa en annan mus.

Jojo..Jag har avaktiverat dem, eftersom jag klickar på dem "hela" tiden. Men säga vad man vill, deras mighty mouse är inte så mighty. Den är skön när den funkar och frustrerande när kulan geggar igen ;)
 
Googla angående US army och deras val av att använda mac.

Jag nappade, och sökte på "us army mac" följde första länken och mycket riktig så stod där:

"The U.S. Army's office of enterprise information systems is introducing Mac computers to its systems, it is hoped the move will render the Army less open to attack from hackers."


lite längre ner på samma sida fanns också följande

"First thing, we are not great believers that Macs offer greater protection than Microsoft's offerings; secondly, even if they did; where there's a will, there's a way. That way may not be so difficult with Apple computers, making the route of attack potentially easier."


så hm....
 
Tre sjukhus i London drabbas i mitten av november av stora problem med sina nätverk sedan masken Mytob letat sig in. Under en lång tid var IT-teknikerna tvungen att stänga ned nätverken, och först efter två veckor tycks det nu som att det allra mesta fungerar som det ska. I ett gemensamt uttalande säger sjukhusen, som delvis delar nätverk, att de 5 000 drabbade datorerna nu ska vara virusrensade

Dataviruset Sasser slog igår till mot Lunds universitetssjukhus. Under tre timmar kunde inga röntgenundersökningar genomföras.

Virusangrepp i datornäten har flera gånger de senaste åren slagit ut viktiga funktioner på svenska sjukhus. Det rapporterar Dagens Medicin.

Sju miljoner kronor i utvecklingskostnader. Så mycket har Universitetsförvaltningens nya datasystem kostat. Det är nästan 20 000 per dator i förvaltningen

Ett svårbekämpat virus har drabbats tusentals av Region Skånes datorer. Viruset har orsakat problem med inloggning och hantering av e-post.

Detta innebär att patienter på våra sjukhus i högsta grad drabbas av undermåliga datorsystem. Vi har blvit matade med det skämtsamma skräckscenariot med konsekvenserna av att använda Microsofts programvaror i en bil. Men konsekvenserna av användningen av dessa programvaror hos våra landsting och sjukhus är inte ett skräckscenario, det är en realitet. En realitet som kan kosta liv och i sämsta fall redan har kostat liv.

Värst drabbades förra året Universitetssjukhuset i Lund. Masken Sasser spred sig via det interna nätverket och slog ut fyra datortomografer och journalsystemet, rapporterar Dagens Medicin.

Ett nytt datavirus drabbade många datoranvändare över hela världen på måndagen. Dataviruset spreds via söksajter och orsakade bland annat störningar på Google, Altavista och Yahoo.


Get a mac. så slipper du skiten.
 
Pontus, för 23790:- får jag inte ens den processor som finns att välja till maccen.
jag får någon snålvariant i dellen. hur gör jag för att välja 2.93Ghz Intel Core 2 Duo till Dellen ?
Å vad ful Dellen är.Kan man välja snyggare skal

Pontus, jag har inte fått något svar på min fråga.
Hur kan jag välja Dell med den snabbare processorn som finns till mac?
Och hur gör jag för att få en snygg dator och inte en plastig burk?
Vad blir priset?
Kan jag kör OSx på Dellen, på maccen kan jag köra WIN och OSX.
 
Men snälla Erik, hela världen är överens om att det är lättare att få virus i en PC än i en Mac (Oavsett orsak). Kan du inte bara acceptera detta faktum?
Erik är en person med sin bestämda uppfattning om saker och ting.
Hans uppfattning vill han gärna delge som en sanning.
Tyvärr så stämmer det inte alltid med andras erfarenheter.
 
Det är precis det jag menar när jag säger att säkerheten till stor del ligger i att användaren är med på tåget och fattar vad som händer/ska hända. Och precis däri ligger Microsofts stora misslyckande. Nu har du kanske vant dig med meningslösa och rent av korkade dialogrutor, men det handlar mer om avskärmning med tiden. För de flesta användarna är det i det korkade gränssnittet de tappar kontakten med vad som händer i datorn. Kör en ren installation av XP så får du se vad jag menar.

prova att installera win på en dator, ett dygn senare så är du möjligen på banan med samma programvaror som det tog några timmar att installera på en mac.
 
Senast ändrad:
PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Mac pro en bärbar dator som knäcker PC eftersom det tydligen (spekulation) inte finns samma processor 2.93Ghz Intel Core 2 Duo till bärbar PC.Det saknas iaf prisuppgift vad det gäller en Dell variant men jag får väl söka vidare i pc joxet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.