Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Gissar du nu, eller har du verklig fakta som bekräftar detta??? ;)

Man kan ju alltid hitta de bortförklaringar som krävs. Faktum är att det suger och att det skapat förvirring och merarbete för de som kör windows. Så är det och alla har inte samma koll som du.

Jag kan ha fel men för dom som jobbar med saker som berörs av detta problemet är det väl ett ganska känt problem??? Så det borde väl inte skapa speciellt mycket förvirring och merarbet trotts allt om man är inkörd på windows??

Detta problemet gäller väl först o främst Vista så man kan ju alltid köra Xp istället(kan ha fel även här).
 
Jag kan ha fel men för dom som jobbar med saker som berörs av detta problemet är det väl ett ganska känt problem??? Så det borde väl inte skapa speciellt mycket förvirring och merarbet trotts allt om man är inkörd på windows??

Detta problemet gäller väl först o främst Vista så man kan ju alltid köra Xp istället(kan ha fel även här).

Vista har nästan inte alls slagit igenom på den proffisionella marknaden, nästan alla sitter kvar med XP. Hos oss är jag ensam med att köra Vista och jag ser faktiskt ingen anledning till att tvinga över folk till Vista.

/Karl
 
Det finns några orsaker till att Windows av vissa kan upplevas som ostabilare.

1. Windows går att köra på sunkig hårdvara med drivrutiner som är dåligt skrivna.

2. Det finns otroligt mycket mer tredjeparts programvara till Windows som kanske inte heller är så bra skrivna.

3. Windows är en öppnare plattform med mera möjligheter.

Om man dock köper hårdvara från väletablerade företag och tillika kör välskrivna program så är Windows minst lika stabilt som Mac. Ska man dessutom köra t.ex. CS4 så blir hårdvarukostnaderna i alla fall en fis i rymden. Våra skärmar tillsammans med ett CS4-paket står för 70% av kostnaderna.
Hos oss går CS4 snabbare och stabilare på Windows än OS X (hårdvarumässigt liknande maskiner, dubbla QuadCore, 16GB RAM osv), men det snurrar inte utan problem på någon av plattformarna.

/Karl

Du har glömt en viktig sak. Minnes hantering i XP (32bit) är inte direkt roligt om man ska ha mera minne än 3GB. Vista har massa problem med kalibrering av skärmarna och hur går det med 64 bits Vista.

64 bits Vista krånglar en hel del om man ska köra andra lite äldre windows applikationer.

Hårdvarukostnader är ofta den minsta kostnaden när man har en dator i företaget. Det som kostar är virus uppdateringar, stul mm.

Bra hårdvara kostar pengar och då börjar man närma sig en annan prisnivå på datorerna.

Tyvärr så är Windows en mycket sluten plattform om du gämför med Unix. Vet inte riktigt vilka referenser du har men jag jobbar även med HP-UX, AIX, Linux, Solaris.



// Fredrik
 
Bra hårdvara kostar pengar och då börjar man närma sig en annan prisnivå på datorerna.

Jo, på unix-sidan brukar hårdvaran vara ännu dyrare. Nu var dock det hela i jämförelse PC/Mac och även med den dyraste Mac Pro maskinen nu så är hårdvaran en fis i rymden.

Tyvärr så är Windows en mycket sluten plattform om du gämför med Unix. Vet inte riktigt vilka referenser du har men jag jobbar även med HP-UX, AIX, Linux, Solaris.

Jo, det stämmer finns Quark eller InDesign till någon av dessa platformar?

/Karl
 
Gissar du nu, eller har du verklig fakta som bekräftar detta??? ;)

Man kan ju alltid hitta de bortförklaringar som krävs. Faktum är att det suger och att det skapat förvirring och merarbete för de som kör windows. Så är det och alla har inte samma koll som du.
Borde vara ganska uppenbart på mitt ordval?

Majoriteten av de som använder datorer borde inte använda datorer, jag vet, men det gör det inte till operativsystemets fel att dess användare inte vet vad dom gör.
Inkompetens kostar alltid massor, spelar ingen roll inom vilket område.
 
Vista har nästan inte alls slagit igenom på den proffisionella marknaden, nästan alla sitter kvar med XP. Hos oss är jag ensam med att köra Vista och jag ser faktiskt ingen anledning till att tvinga över folk till Vista.

/Karl

Det va just lite detta jag tänkte på...det är nog inte många inom den proffisionella marknaden som berörs av just det problemet med Vista eftersom dom uteslutande kör XP..o skulle dom gå över till vista så är nog dom flesta medvetna om just detta problem innan övergången och kanske till o med vet hur man kommer runt det på lättast o smidigaste sättet om dom skulle gå över till vista.
 
Det va just lite detta jag tänkte på...det är nog inte många inom den proffisionella marknaden som berörs av just det problemet med Vista eftersom dom uteslutande kör XP..o skulle dom gå över till vista så är nog dom flesta medvetna om just detta problem innan övergången och kanske till o med vet hur man kommer runt det på lättast o smidigaste sättet om dom skulle gå över till vista.

Jag visste faktiskt inte om problemet när jag installerade Vista, men märkte det och fick googla till mig lösningen.
Den största majoriteten av förstå-sig-påare menar på att Vista aldrig kommer in på den proffisionella marknaden utan att dom flesta där kommer gå direkt till Windows 7 om den visar sig hålla måttet.
Vista var/är en flopp och sådanna kan man säkert hitta på Mac-sidan också. Jag är dock en ganska nöjd Vista-användare.

/Karl
 
Jag visste faktiskt inte om problemet när jag installerade Vista, men märkte det och fick googla till mig lösningen.
Den största majoriteten av förstå-sig-påare menar på att Vista aldrig kommer in på den proffisionella marknaden utan att dom flesta där kommer gå direkt till Windows 7 om den visar sig hålla måttet.
Vista var/är en flopp och sådanna kan man säkert hitta på Mac-sidan också. Jag är dock en ganska nöjd Vista-användare.

/Karl
Det beror på hur du definierar flopp. Microsoft gjorde enorma framsteg med Vista, det mesta under ytan som folk inte ens vet om :)
Det tråkiga för MS var att folk läste Aftonbladet och liknande initialt och trodde på att Vista var ett instabilt OS. Efter lite efterforskning insåg de flesta (som brydde sig) att 70% av alla crasher berodde på att nVIDIA och ATI varit otroligt lata med att skriva nya drivrutiner (har för mig det var 70% iaf, har inte siffrorna här).
Windows 7 är ju Vista i grunden och det roliga är att alla dom som hatade Vista så enormt älskar Windows 7, så mycket ett namn kan göra ;)
 
Det beror på hur du definierar flopp. Microsoft gjorde enorma framsteg med Vista, det mesta under ytan som folk inte ens vet om :)
Det tråkiga för MS var att folk läste Aftonbladet och liknande initialt och trodde på att Vista var ett instabilt OS. Efter lite efterforskning insåg de flesta (som brydde sig) att 70% av alla crasher berodde på att nVIDIA och ATI varit otroligt lata med att skriva nya drivrutiner (har för mig det var 70% iaf, har inte siffrorna här).
Windows 7 är ju Vista i grunden och det roliga är att alla dom som hatade Vista så enormt älskar Windows 7, så mycket ett namn kan göra ;)

Enligt mig har användarvänligheten i Vista tagit ett par steg tillbaka på sina ställen också. Jag är dock mer förvånad att inte Office 2007 fått mer kritik än vad det fått, för det är en större katastrof enligt mig.

/Karl
 
Office 2007 fått mer kritik än vad det fått, för det är en större katastrof enligt mig.
Amen! Det finns inte ord för hur jäkla kasst det där ribbonjunket är! Sen jag fick ny-office går jag omvägar kring att använda det och blir lika förbannad varje gång.

//Jim, ingen ribbonapa
 
Windows 7 är ju Vista i grunden och det roliga är att alla dom som hatade Vista så enormt älskar Windows 7, så mycket ett namn kan göra ;)

Nja, pyttemjuk har inte varit helt blinda för kritiken mot vista, så det är nog lite mer än namnet de ändrat på.
 
Amen! Det finns inte ord för hur jäkla kasst det där ribbonjunket är! Sen jag fick ny-office går jag omvägar kring att använda det och blir lika förbannad varje gång.

//Jim, ingen ribbonapa
Jag gillar inte heller ribbon, men faktum är att om du kollar ut en användarsynpunkt och usability så är det överlägset att "menykriga". De enda som egentligen har problem med ribbon är de som är vana vid gamla gränssnittet.
 
Sen är ju saken den också att en Mac idag inte är något annat än en PC, sitter samma moderkort, processor, grafikkort, hårddisk osv i den som i vilken PC som helst du kan bygga själv. Plockade ihop en motsvarande den dyraste iMac:en på komplett:
Gigabyte moderkort (fullt OSX kompatibelt)
Core 2 Duo 3.0Ghz (1333/6MB)
4GB DDR3 (1066)
1TB Hårddisk
ATi HD4850
750W Nätagg (80+)
Chassi
DVD-brännare

Allt detta för det smått blygsamma priset av 8500, dessutom har alla komponenter fullt stöd för OS X så det är bara att köpa en efi-x (eller tillverka en själv) och en OS X licens så har man det också, med precis samma stabilitet som vilken Mac som helst, eftersom det är samma hårdvara!

Pengar över att köpa en 24" Apple LED Cinema display har man också, och sen ytterligare 5000 att köpa mat för, eller så..

Jag har inget emot mac, jag kör själv både och, men min åsikt är att priserna är fruktansvärt höga gentemot vad man får. Och inte är det stabilare heller, på en 3-veckorsperiod har jag kraschat OS X 2 gånger och Windows 5, MEN windows har bara lyckats ge mig applikationskrascher, OS X kraschade hela operativsystemet igår, utan någon synbar anledning...

Däremot är det skönt att inte behöva oroa sig för virus, så länge man använder datorn rätt, men det gäller iofs för windows med. Senast jag hade virus var 11 år sedan! Och den perioden har jag i princip bara kört windows.

Som sagt, eftersom PCs och Macar idag i princip är samma sak, så förstår jag inte hur man kan vara så fanboy till ena eller andra sidan, även om jag tycker att det mest är Mac-fanboys här inne .. windowsanvändarna verkar bara försöka få Mac-fanboysen att fatta att deras Macar inte är så otroligt överlägsna som de tror :)
 
Sen är ju saken den också att en Mac idag inte är något annat än en PC, sitter samma moderkort, processor, grafikkort, hårddisk osv i den som i vilken PC som helst du kan bygga själv.
Visst är det samma hårddiskar som sitter i en Mac det gäller inte alla delar.

Vanligtvis är processorn samma som vem som helst kan köpa, men är ibland speciell. Exempel är den processor Intel tog fram på beställning från Apple för användning i MacBook Air eller ännu inte officiella processorner i den senaste Mac Pro.

Grafikkorten är baserade på samma gafikkretsar som alla andra använder, men de är inte lika. Korten i den senaste Mac Pro har t.ex. Displayport mini-anslutning.

Moderkorten är absolut inte samma som någon annan använder; det är Apples egna konstruktioner och inget du kan köpa hos komplett.se.

Vad du menar är att en Skoda är samma sak som en BMW då de båda använder bränsleinsprutning från Bosch och att det är fruktansvärt dyrt att köpa en BMW jämfört med att skruva ihop en egen kit-car i garaget (som ju blir lika stabil -- det är ju samma delar i den).
 
Vad du menar är att en Skoda är samma sak som en BMW då de båda använder bränsleinsprutning från Bosch och att det är fruktansvärt dyrt att köpa en BMW jämfört med att skruva ihop en egen kit-car i garaget (som ju blir lika stabil -- det är ju samma delar i den).

Nu försökte du göra en fin liknelse till bilvärlden och påstå att en hemmabyggd pc skulle vara instabilare än en pc från Apple och att den senare skulle vara bättre så som en BMW är en bättre bil än en Skoda. Tyvärr (för liknelsens skull) ser verkligheten annorlunda ut, så du får nog göra en ny liknelse som går att applicera på den.
 
Visst är det samma hårddiskar som sitter i en Mac det gäller inte alla delar.

Vanligtvis är processorn samma som vem som helst kan köpa, men är ibland speciell. Exempel är den processor Intel tog fram på beställning från Apple för användning i MacBook Air eller ännu inte officiella processorner i den senaste Mac Pro.

Grafikkorten är baserade på samma gafikkretsar som alla andra använder, men de är inte lika. Korten i den senaste Mac Pro har t.ex. Displayport mini-anslutning.

Moderkorten är absolut inte samma som någon annan använder; det är Apples egna konstruktioner och inget du kan köpa hos komplett.se.

Vad du menar är att en Skoda är samma sak som en BMW då de båda använder bränsleinsprutning från Bosch och att det är fruktansvärt dyrt att köpa en BMW jämfört med att skruva ihop en egen kit-car i garaget (som ju blir lika stabil -- det är ju samma delar i den).
Xeon 55xx har varit officiell ganska så länge, du måste ha lite koll på marknaden om du ska framstå som trovärdig.

Att använda små versioner av fullstora kontakter är bara att spotta användarna i ansiktet. Displayport har funnits länge, istället för att använda den vanliga porten som alla andra använder så valde Apple mini-displayport.

Om du ska göra en billiknelse så passar denna bättre:
Två BMW, samma modell, en med racing stripes och en annorlunda stereo. Den med racing stripes kostar 20-40% mer, kör lika snabbt men har en annan stereo. Inte en bättre stereo, bara en annorlunda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.