Advertisement

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är rätt välkänt att mac är driftsäkert man hör sällan om några som har några problem med det. Man får vad man betalar för en dator som inte får virus,inte krashar, hänger sig etc.
Priset är för mig en sekundär prio det är viktigast att det alltid fungerar. Det är knappast en tillfällighet att dom flesta inom film/foto kör mac men det betyder inte att pc är dåligt för det.
 
Det är rätt välkänt att mac är driftsäkert man hör sällan om några som har några problem med det. Man får vad man betalar för en dator som inte får virus,inte krashar, hänger sig etc.
Priset är för mig en sekundär prio det är viktigast att det alltid fungerar. Det är knappast en tillfällighet att dom flesta inom film/foto kör mac men det betyder inte att pc är dåligt för det.
Om du inte hör om folk som har problem med Mac så rekommenderar jag dig att besöka Apples egna supportforum, återkom sen med samma påstående :)

Det är nu du ska leverera statistik och undersökningsunderlag för det du påstår, dvs att dom flesta inom film och foto kör Mac (ska bli intressant att se denna kartläggning faktiskt, det är väldigt många som håller på med film och foto professionellt, och ännu fler inom privat/hobby/utbildnings-segmentet).
 
Varför ska jag uppsöka forum för att se om andra har problem med mac? Jag har kört mac utan problem i 10år och har kollegor som inte heller har några problem.kan du hitta någon som kört med pc i 10 år utan problem?

Jag tror dom flesta kan bekräfta att mac krånglar mindre och suger inte åt sig virus som pc gör. Tom du kanske håller med om att virus drabbar pc mycket mer.

Att du kan få en pc för bättre pris och med mer prestanda det är ingen nyhet men du får ej driftsäkerheten och det tycker jag är värd varje krona.
Kul att du är nöjd med din pc tozz men vi har alla olika referenser och med tanke på att du bara älskar din 14-24 trots uppenbara brister (som du själv skrivit) så förstår jag att du är nöjd med pc.
 
Om du kollar med yrkesfotografer, reklambyråer, labb, repro så kommer du se att mac är det dom flesta kör med. Jag har inte skrivit någonstans att mac skulle vara bättre på pris/prestanda än pc däremot betalar du så får du prestanda och driftsäkerhet som jag inte tror du kan få med pc.
 
Varför ska jag uppsöka forum för att se om andra har problem med mac? Jag har kört mac utan problem i 10år och har kollegor som inte heller har några problem.kan du hitta någon som kört med pc i 10 år utan problem?

Jag tror dom flesta kan bekräfta att mac krånglar mindre och suger inte åt sig virus som pc gör. Tom du kanske håller med om att virus drabbar pc mycket mer.

Att du kan få en pc för bättre pris och med mer prestanda det är ingen nyhet men du får ej driftsäkerheten och det tycker jag är värd varje krona.
Kul att du är nöjd med din pc tozz men vi har alla olika referenser och med tanke på att du bara älskar din 14-24 trots uppenbara brister (som du själv skrivit) så förstår jag att du är nöjd med pc.
Nej varför ska man ha ett bra underlag och sunda referenser när man gör uttalanden, bättre att gissa hej vilt och hoppas på det bästa :)
Jag har kört PC i 15år+ utan problem, vet flera mig som gjort samma sak, det är inget unikt.

Vem är "dom flesta"? Det är liksom gissningslekar hela tiden, har du inga sakliga argument?

Ge mig en bättre vidvinkelzoom än 14-24 så kommer jag älska den lika mycket. Jag älskar mitt 24-70 också, trots att det har brister, det är bara du som lever i en värld där objektiv kan vara perfekta på alla kriterier. Kan du inte exportera lite varor från din värld till våran så vi får ta del av dem?
 
Om du kollar med yrkesfotografer, reklambyråer, labb, repro så kommer du se att mac är det dom flesta kör med. Jag har inte skrivit någonstans att mac skulle vara bättre på pris/prestanda än pc däremot betalar du så får du prestanda och driftsäkerhet som jag inte tror du kan få med pc.
Jag hittade en helt ovetenskaplig undersökning på http://justcreativedesign.com/2008/09/01/mac-or-pc-for-graphic-designer-mac-vs-pc-poll/
Ser du så liten skillnad det är? Jag skulle gissa på 5-10% marginal max mellan Windows och OSX i den branschen vilket knappast kan anses som "dom flesta".

Du lever för 10år sedan, världen har fortsatt utvecklas sedan dess.
 
På mina fakturor som jag skrev i dag står det 2009-03-26 så du börjar bli dig lik slänga ut spydigheter precis som vanligt. En fråga, tror du att pc har mer problem med virus o driftsäkerhet än mac? Eftersom jag vet hur du är så lägger jag ner precis som andra tidigare i tråden för det kommer bara bli en stor sandlåda när du är med.
 
På mina fakturor som jag skrev i dag står det 2009-03-26 så du börjar bli dig lik slänga ut spydigheter precis som vanligt. En fråga, tror du att pc har mer problem med virus o driftsäkerhet än mac? Eftersom jag vet hur du är så lägger jag ner precis som andra tidigare i tråden för det kommer bara bli en stor sandlåda när du är med.
Ja sorry för att jag inte accepterar meningslöst svammel som inte kan styrkas med bra argument och faktakällor. Det är dumt av mig att vilja vara saklig och föra en logisk linje, det är bättre att hänvisa till Aftonbladet och sin moster för att få en bra och verklighetsförankrad bild av kod skriven i ett programmeringsspråk.
Om du bara hade haft ett uns av logik i dina påståenden så hade jag varit redo att lyssna, men att köra med "du är spydig" och vägra backa upp dina påståenden säger nog mer om dig än mig faktiskt.

Eftersom din fråga är ofullständig är den omöjlig att svara på. En PC med NetBSD eller en PC med Windows 3.1 eller en PC med Debian 5?
 
.

Jag tror dom flesta kan bekräfta att mac krånglar mindre och suger inte åt sig virus som pc gör. Tom du kanske håller med om att virus drabbar pc mycket mer.
.
.

Att PC är mer virusdrabbade beror inte på att de "suger åt sig" mer än mac. Snarare så att det fabriceras olika typer av "ej önskade program" till PC flerfaldingt mer än till mac.
Hade macen haft samma marknadsandelar som PC:n (och tvärtom) hade du upplevt macen som en svamp istället.
 
Det finns några orsaker till att Windows av vissa kan upplevas som ostabilare.

1. Windows går att köra på sunkig hårdvara med drivrutiner som är dåligt skrivna.

2. Det finns otroligt mycket mer tredjeparts programvara till Windows som kanske inte heller är så bra skrivna.

3. Windows är en öppnare plattform med mera möjligheter.

Om man dock köper hårdvara från väletablerade företag och tillika kör välskrivna program så är Windows minst lika stabilt som Mac. Ska man dessutom köra t.ex. CS4 så blir hårdvarukostnaderna i alla fall en fis i rymden. Våra skärmar tillsammans med ett CS4-paket står för 70% av kostnaderna.
Hos oss går CS4 snabbare och stabilare på Windows än OS X (hårdvarumässigt liknande maskiner, dubbla QuadCore, 16GB RAM osv), men det snurrar inte utan problem på någon av plattformarna.

/Karl
 
Att PC är mer virusdrabbade beror inte på att de "suger åt sig" mer än mac. Snarare så att det fabriceras olika typer av "ej önskade program" till PC flerfaldingt mer än till mac.
Hade macen haft samma marknadsandelar som PC:n (och tvärtom) hade du upplevt macen som en svamp istället.

Det beror också på att OS X är ett mer slutet system. Vista går också att strypa, men som tur är behöver man inte köra vista så.

/Karl
 
varför en tråd som denna?
fördelen med mac är väl att allt fungerar i betydligt större utsträckning och att man väljer OSX framför Win.
Ungefär som att stoppa in samma v8 motor i en Lada eller BMW 540
Båda går framåt men resan blir fan så mycket angenämare med BMW


Kört mina oridnarie XP hemma i över fyra år utan ett enda stopp, blåskärm eller annat skit. Jag har i och för sig uppgraderat hårdvaran ett par gånger men som sagt inte ett enda oplanerat stopp. Jag har en "pilldator" som däremot har krånglat hela tiden

På jobbet har samtliga XP och Vista maskiner, ett 20-tal, gått utan problem minus en eller två hårddiskar. Vissa av installationerna är så pass gamla att de levererades när XP var nytt. Däremot har vår enda MAC krånglat mest hela tiden. Hårdiskar som försvunnit, krävt ominstallation av OP-system etc. Lite kul att vår originalare (som bara måste ha en Mac) som väl kanske skall tillskrivas MacTaliban hela tiden har framhävdat Macens stabilitet framför Windows :)

Läser ni mellan raderna så förstår ni säkert att vår Maciban är en entusiast som pillar mycket på sin dator. Förmodligen ligger problemet mer där än i datorns ursprung. Samma sak med min "pilldator". Den råkar ut för både det ena och det andra. Hemskrivna program och en massa annat skit från internet. Denna dator krånglar alltså men det är lite det som är meningen. Lek och utveckling, bakåtveckling kanske är bättre ord.....

Windowsdatorerna på jobbet som inte pillas med utan bara används som arbetsstationer bara går och går. Precis som min arbetsdator hemma
 
Om du kollar med yrkesfotografer, reklambyråer, labb, repro så kommer du se att mac är det dom flesta kör med. Jag har inte skrivit någonstans att mac skulle vara bättre på pris/prestanda än pc däremot betalar du så får du prestanda och driftsäkerhet som jag inte tror du kan få med pc.

Finns inte längre någon rationell orsak till att välja Mac framför Windows om det är kraft du eftersöker. Kostnaden lägger jag helt åt sidan.

Jobbade tidigare i en koncern med över 25 tryckerier i Sverige och totalt över 1000 "siter" i världen och valet av plattform gjordes enbart utifrån klienternas val. Alla prestandatester som gjordes visade på precis samma sak: Ingen skillnad som kunde härledas till hård och mjukvara.

De prestandaskillnader som kunde mätas upp härledes hela tiden till användaren. Dvs en van Macanvändare var snabbare än en Winanvändare på Mac och vise versa. Satte du en van Windows operatör på en Winmaskin och en Mac dito på en Mac så var skillnaderna absolut negligerbara.

Att sedan majoriteten av oss som arbetar inom den grafiska branschen använder MAC tillskriver jag gammal vana och i vissa fall ett behov av status. Förr var Mac helt överlägset inom den grafiska branschen. Quark, PageMaker etc togs alla fram till MAC. PC varianterna kom långt senare.

Sedan har vi det där med status. Det finns några stycken inom den grafiska branschen som har ett stort behov av att vara annorlunda eller vilja sticka ut. Tror ni mig inte? Ta en sväng till närmsta reklambyrå så får ni se :) En Mac sticker ut mer än en PC. Jobs har aniiingens coolare image än Bill :)

Vad som sedan är bäst? Kunde inte bry mig mindre. Själv använder jag PC. Faktiskt fortfarande XP. Fungerar perfekt för mina behov, Kan PC tack vare eller pga lång erfarenhet. Hade förmodligen lika gärna kunna använda Mac och varit lika nöjd
 
Fixades för något år sedan, Eizo har gamma reset i ColorNavigator sedan hur länge som helst dessutom (som är automatisk).

Sådana här diskussioner är ju bland de mer improduktiva sysselsättningarna som man kan hålla på med. Så det kommer jag inte att gå in i.

Men att problemet med Vistas färghantering är löst är ju tyvärr inte korrekt. Korrekt är att det har släppts en buggfix som förväntades lösa detta problem, men som tyvärr inte gjorde det helt ut. Det finns fortfarande många rapporter om att detta är ett problem.

»*Note added 1/06/2009 There have been recent cases report to the Technical Support team indicating that the fix included in this security update is not resolving the issue of the profile being unloaded when the Vista Operating System goes into a 'dimming' mode.«

http://www.xrite.com//product_overview.aspx?ID=789&Action=support&SupportID=4287

även på Microsofts sidor hittar man samma information.

Stefan
 
Senast ändrad:
Sådana här diskussioner är ju bland de mer improduktiva sysselsättningarna som man kan hålla på med. Så det kommer jag inte att gå in i.

Men att problemet med Vistas färghantering är ju tyvärr inte korrekt. Korrekt är att det har släppts en buggfix som förväntades lösa detta problem, men som tyvärr inte gjorde det helt ut. Det finns fortfarande många rapporter om att detta är ett problem.

»*Note added 1/06/2009 There have been recent cases report to the Technical Support team indicating that the fix included in this security update is not resolving the issue of the profile being unloaded when the Vista Operating System goes into a 'dimming' mode.«

http://www.xrite.com//product_overview.aspx?ID=789&Action=support&SupportID=4287

även på Microsofts sidor hittar man samma information.

Stefan
Det funkar för vissa, inte för andra, lösningen är att återställa gamman på grafikkortet om det inte funkar. Enkelt gjort, dock inte en optimal lösning.
Sist jag kollade var det endast gamma-delen som inte återställdes iaf, inget annat.
 
lösningen är att återställa gamman på grafikkortet om det inte funkar. Enkelt gjort, dock inte en optimal lösning.

Visst är det enkelt fixat, men problemet ligger väl mer i de osäkerhet som detta skapar. Har jag rätt LUT laddad eller inte? Behöver jag kolla detta eller inte?

Framförallt kan man ju bli tveksam till vilket intresse som Microsoft ägnar åt ett så pass allvarligt problem som inte är tillfredsställande löst, trots den tid som gått sedan man upptäckte det.

Stefan
 
Visst är det enkelt fixat, men problemet ligger väl mer i de osäkerhet som detta skapar. Har jag rätt LUT laddad eller inte? Behöver jag kolla detta eller inte?

Framförallt kan man ju bli tveksam till vilket intresse som Microsoft ägnar åt ett så pass allvarligt problem som inte är tillfredsställande löst, trots den tid som gått sedan man upptäckte det.

Stefan
Microsofts Color Team skrev ju om detta för väldigt länge sedan och att fixen skulle varit med i SP1, men på grund av något i leden blev det ju inte så, intresset fanns där men inte möjligheten att pusha förändringarna live. Troligtvis har det med att göra att all kod som ska in i huvudträdet numera måste vara kollad och dubbelkollad innan den accepteras, det var ju till största delen därför Vista blev försenat, stora omstruktureringar och förändrad hållning till vad som ska accepteras.

För övrigt är det inte ett allvarligt problem alls (sett ur Microsofts perspektiv), det kanske är något som drabbar 0.5-2% av användarna varav vissa har fixat det själv.
 
För övrigt är det inte ett allvarligt problem alls (sett ur Microsofts perspektiv), det kanske är något som drabbar 0.5-2% av användarna varav vissa har fixat det själv.


Gissar du nu, eller har du verklig fakta som bekräftar detta??? ;)

Man kan ju alltid hitta de bortförklaringar som krävs. Faktum är att det suger och att det skapat förvirring och merarbete för de som kör windows. Så är det och alla har inte samma koll som du.
 
En intressant fråga man kan ställa sig som PC-användare:
Vad får det för konsekvens för mig om MAC verkligen är bättre?

Vice versa blir också en ganska intressant fråga...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.