** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har ju ingen erfarenhet av OSX. Hur kan du påstå allt detta utan kunskap?

Edit: Att jag förutsätter din ringa kunskap om OSX grundar jag på dina frågor om detta i ett annat forum nyligen.

Jag har erfarenhet av bägge då även i DTP som skall vara Mac:ens paradområde. Det är inte fördel någon ens där och tozz har mer eller mindre rätt i sin lista.
Jag tror att vi kommer få lika lätt att enas i denna frågan som i frågan om hurvida Canon eller Nikon är bäst.
Trivs man med det man har så ska det väl inte vara svårt att sova gott om natten? Det kan väl inte krävas att andra sidan skall vara avundsjuk för att nattsömnen skall räddas?

/Karl

- Windows crashar oftare. Rent och skärt skitsnack, Windows i grunden är ett oerhört stabilt operativsystem, som användare har man dock större möjlighet att påverka det än t.ex. OSX vilket också leder till fler sätt att orsaka crasher. I kort, vet man vad man håller på med är båda operativen stabila.

Ahhhh.. nu får äntligen mina kalaspuffar ro i sin själ. Där har vi den springande punkten, kon på ängen, fåret i hagen och skyddsrummet i stormen.

som användare har man dock större möjlighet att påverka det än t.ex. OSX vilket också leder till fler sätt att orsaka crasher.

Summa summarum:
Vet man vad man gör, är Windows ett jättebra OS. Vet man inte det, så kan det ganska snart dega ihop, krasha och vara allmänt otrevligt och orsaka ett och annat raseriutbrott.

Vet man vad man gör är OSX ett jättebra OS. Vet man inte det, så degar det inte ihop, det är svårare att krasha (jag har lyckats krasha det två gånger på två år) och det är ett ganska trevligt OS och jag har ännu inte fått något raseriutbrott.

var la jag nu tändstickorna.....?

Jag tror att vi kommer få lika lätt att enas i denna frågan som i frågan om hurvida Canon eller Nikon är bäst.

Skitenkelt, Nikon är bäst - Jag använder ju det. (Använde canon i 15 år innan dess, eftersom det var bäst då)

Trivs man med det man har så ska det väl inte vara svårt att sova gott om natten? Det kan väl inte krävas att andra sidan skall vara avundsjuk för att nattsömnen skall räddas?

/Karl

Jag sover inte... jag jobbar (då också) med min MacPro ;)

Du har ju ingen erfarenhet av OSX. Hur kan du påstå allt detta utan kunskap?

Edit: Att jag förutsätter din ringa kunskap om OSX grundar jag på dina frågor om OSX i ett annat forum nyligen.
Varför ska du trots dina åsikter ändå skaffa en Mac?
Har jag inte? Vet du något jag inte vet?
Allt jag påstod är baserat på konkret kunskap och fakta. Är det något som du vill bestrida så gör det gärna.

Jag frågade inte om OSX i det forumet, jag frågade om mjukvara, tyvärr var det inte mycket att hänga i julgranen på den biten förutom det jag redan hittat själv.

Får en för lite mindre än halva priset, kändes som en bra deal. Som jag skrev innan, jag har inga fantasier om att jag kommer göra något bättre på den än på en Windowsburk och jag har inga problem med att använda två operativsystem samtidigt (det blir faktiskt det tredje som jag kommer köra på daglig basis när jag får mac:en)

Ahhhh.. nu får äntligen mina kalaspuffar ro i sin själ. Där har vi den springande punkten, kon på ängen, fåret i hagen och skyddsrummet i stormen.

som användare har man dock större möjlighet att påverka det än t.ex. OSX vilket också leder till fler sätt att orsaka crasher.

Summa summarum:
Vet man vad man gör, är Windows ett jättebra OS. Vet man inte det, så kan det ganska snart dega ihop, krasha och vara allmänt otrevligt och orsaka ett och annat raseriutbrott.

Vet man vad man gör är OSX ett jättebra OS. Vet man inte det, så degar det inte ihop, det är svårare att krasha (jag har lyckats krasha det två gånger på två år) och det är ett ganska trevligt OS och jag har ännu inte fått något raseriutbrott.

var la jag nu tändstickorna.....?
Vet man inte vad man gör ska man inte göra det ;)

Många "kan" i ditt inlägg, allting kan hända, det säger inte så mycket.

Har jag inte? Vet du något jag inte vet?
Allt jag påstod är baserat på konkret kunskap och fakta. Är det något som du vill bestrida så gör det gärna.

Jag frågade inte om OSX i det forumet, jag frågade om mjukvara, tyvärr var det inte mycket att hänga i julgranen på den biten förutom det jag redan hittat själv.

Får en för lite mindre än halva priset, kändes som en bra deal. Som jag skrev innan, jag har inga fantasier om att jag kommer göra något bättre på den än på en Windowsburk och jag har inga problem med att använda två operativsystem samtidigt (det blir faktiskt det tredje som jag kommer köra på daglig basis när jag får mac:en)

Ok, men om du frågar efter vilka programvaror man ska ha och vad som finns tyder det på att du inte har någon erfarenhet av operativet. Men svara på frågan, varför ska du ändå ha en Mac?

Jag har byggt en windowsmaskin till min dotter.. gamla överblivna delar.. En AMD X64 3800+ 2GB RAM och hårddisk (kostnad ca 2000 kr). Köpte till en låda, billig skärm och en DVD.. 2000 (4000) kronor för en komplett dator till dottern. Inte illa, med tanke på att den billigaste macen kostar 6800 kr... utan både skärm, mus och tangentbord.

Senast ändrad:
Vet man inte vad man gör ska man inte göra det ;)

Många "kan" i ditt inlägg, allting kan hända, det säger inte så mycket.

många? ett "kan" var det väl bara? och jo, det säger en hel del om Windows och säkerheten i det.

Det enda som jag kan komma på med OS X är att man in te spärrat att byta namn på hemmakatalogen, för gör man det är man kokt. Andra tyngre förändringar kräver adminlogin för att ändra (detta är väl ändrat iom vista och äve XP om det är konfigurerat rätt. Men återigen är det väl ett handhavandefel eftersom merparten av alla windowsanvändare är inloggade som just Admin.

Ok, men om du frågar efter vilka programvaror man ska ha och vad som finns tyder det på att du inte har någon erfarenhet av operativet. Men svara på frågan, varför ska du ändå ha en Mac?
Ett operativsystem är separat från programvaran du kör i det, det är ett vanligt misstag att beblanda applikationer och operativsystem som ett.

Jag svarade på frågan, duger inte svaret så kan jag inte hjälpa dig mer.

många? ett "kan" var det väl bara? och jo, det säger en hel del om Windows och säkerheten i det.

Det enda som jag kan komma på med OS X är att man in te spärrat att byta namn på hemmakatalogen, för gör man det är man kokt. Andra tyngre förändringar kräver adminlogin för att ändra (detta är väl ändrat iom vista och äve XP om det är konfigurerat rätt. Men återigen är det väl ett handhavandefel eftersom merparten av alla windowsanvändare är inloggade som just Admin.
"Vet man vad man gör, är Windows ett jättebra OS. Vet man inte det, så kan det ganska snart dega ihop, krasha och vara allmänt otrevligt och orsaka ett och annat raseriutbrott."
Menar du att allting händer samtidigt och alltid eller menar du att varje sak kan hända individuellt, isf är det många kan :)

Ett operativsystem är separat från programvaran du kör i det, det är ett vanligt misstag att beblanda applikationer och operativsystem som ett.

Jag vet skillnaden mellan ett operativsystem och en applikation. Förutsätt inte att alla andra än du är idioter!

Du svarar inte alls på frågan, men skit samma, det går inte att föra en vettig dialog så jag ger upp.
Du kan i och med det hävda att du vann, för det verkar vara ditt mål. Grattis!

Menar du att allting händer samtidigt och alltid eller menar du att varje sak kan hända individuellt, isf är det många kan :)

Ja, en krasch brukar föranledas av att datorn blir ej kontaktbar och degar ihop. Då får man ett raseriutbrott. Fullständigt logiskt, eller hur?

Jag minns med förakt alla de problem jag hade med VIA chipset och IRQ_IS_LESS_OR_EQUAL och det är väl en del av macens fördelar (och nackdelar). En Windowsmaskin tillåts bestå av i princip vilka kombinationer som helst, medan apple bara tillåter de komponenter som de väljer (vilket således även kan vara en nackdel). Men det skapar samtidigt en viss stabilitet. Samma stabilitet kan du förstås bygga i en win-maskin också, men då bör du ha lite mer kunskaper. Det är väl lite som att köpa en Dell, HP eller annan förkonfigurerad maskin (även om de inte är klockrena alla gånger)

Tyvärr så kan ju faktiskt en applikation få windows att ge upp. Kan även ske med OSX, men jag upplever det som betydligt vanligare (därmed inte sagt ofta) under windows. Förmodligen är Vista förbättrat i detta avseende.

Jag vet skillnaden mellan ett operativsystem och en applikation. Förutsätt inte att alla andra än du är idioter!

Du svarar inte alls på frågan, men skit samma, det går inte att föra en vettig dialog så jag ger upp.
Du kan i och med det hävda att du vann, för det verkar vara ditt mål. Grattis!

Aha, ekonomisk fördelaktig situation är inte en anledning, bra då vet jag.

Ja, en krasch brukar föranledas av att datorn blir ej kontaktbar och degar ihop. Då får man ett raseriutbrott. Fullständigt logiskt, eller hur?

Jag minns med förakt alla de problem jag hade med VIA chipset och IRQ_IS_LESS_OR_EQUAL och det är väl en del av macens fördelar (och nackdelar). En Windowsmaskin tillåts bestå av i princip vilka kombinationer som helst, medan apple bara tillåter de komponenter som de väljer (vilket således även kan vara en nackdel). Men det skapar samtidigt en viss stabilitet. Samma stabilitet kan du förstås bygga i en win-maskin också, men då bör du ha lite mer kunskaper. Det är väl lite som att köpa en Dell, HP eller annan förkonfigurerad maskin (även om de inte är klockrena alla gånger)
Nja, en crash kan vara massor med saker. I Windows 7 kan grafikkortet smälta och brinna upp men Windows påverkas inte, samma med explorer, crashar det startar det bara om, någon sekunds delay för att start om processen men inget som stör arbetet nämnvärt.

Jag tror det bara finns en sak jag vågar säga i den här klassiska kampen; jag har blivit jäkligt sugen på Windows 7. Men med tanke på att det bara är en beta, är det vettigt att kasta ut Vista mot detta redan nu?

Jag tror det bara finns en sak jag vågar säga i den här klassiska kampen; jag har blivit jäkligt sugen på Windows 7. Men med tanke på att det bara är en beta, är det vettigt att kasta ut Vista mot detta redan nu?
Rent stabilitetsmässigt är det bättre enligt de flesta jag vet som testat båda (det mesta baseras väl egentligen på hur mycket drivrutiner och mjukvara kan ställa till med, Vista i grunden är ett väldigt stabilt OS). T.ex. kan nVIDIAS drivrutiner crasha om och om igen utan att det påverkar något, det kunde dom inte i Vista. Det är snabbare och mer polerat också. Viss mjukvara har problem, t.ex. VMWare's NAT-lösning.
Rekommenderar att du väntar till RC1 kommer (inte allt för länge) och testar det då.

Som arbetsdator är det aldrig att rekommendera att installera beta eller rc. Problemen finns, och när de kommer är det inte roligt. Och om man har installerat massor med program och konfat systemet som man vill ha det kan det vara rätt långtråkigt att göra samma sak igen senare när versionen går guld.

Annars är det sjukt roligt att testa och grejja med allt nytt, jag har själv installerat flera windows-os i pre-betaversioner sedan win95. Och jag kan med lätthet konstatera - "det var inte bättre förr" ...

Jag skulle rekommendera att du installerar win7 som ett sekundärt os, varför inte köra det stenhårt under en vecka, och byta (helt) om det känns ok ...

Trotts att jag är nöjd med mitt Vista är jag också jäkligt sugen på win7 men att gå över och köra helt/fullt ut på en betaversion är nog inte så smart...kör det som ett sekundärt os som "elohim" rekommenderade.

Taskbaren verkar riktigt fin i win 7:

http://i.gizmodo.com/5131933/giz-explains-why-the-windows-7-taskbar-beats-mac-os-xs-dock

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar