Annons

Pc eller Mac idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
snysop skrev:
Har dock hört att högerklick skall funka, men jag har bara inte fått det att funka än. Detta gäller iofs bara mighty mouse som ingår i paketet - kör man med vanlig usb-mus så skall det vara ok.

Jag tror att du måste gå in i "systeminställningar" och ställa in vad man vill göra med högerknappen. Har för mig att den som förvalt har samma funktion som vänster.
 
Maverick skrev:
Tidningen Proffsfoto, eller om det var f, gjorde en jämförelse mellan macpro och motsvarigheten hos PC. Det vart fortfarande stor skillnad prismässigt sett. Om jag minns rätt så tyckte de inte heller att skillnaden motsvarades i prestanda.

Mvh
Maverick

Vad jämförde dom då för maskiner? Prismässigt skiljer det ju inte mycket mellan macpro med dubbla intel xeon och motsvarande hos hp och dell. Nu har jag inte hängt med på den senaste utvecklingen men bara för ett halvår sen så var ju macpro billigare än t ex dell med motsvarande C2D-processor. Att man sen kan köpa hop-plock och sätta ihop en windows-pc själv är ju inte riktigt jämförbart.
 
Är det inte så... att frågar man denna fråga på ett foto/video forum så får man ett svar och frågar man på ett spelforum får man att helt annat svar.... Traditionellt har ju de grafiska produkterna alltid legat nära Macar, så då är det ju inte så särdeles oväntat att dom fungerar lite bättre på en Mac, och vice versa med spel tex, även om båda säkerligen fungerar alldeles ypperligt till båda sakerna. Generellt har ju datorer i gemen blivit stabilare, lättare att hantera och effektivare i största allmänhet. Många gånger ser man att Mac eller Windows användare jämför med "när dom körde Mac/Pc för trettielva år sen" Man får inse att utvecklingen går framåt i båda lägren.
För min egen del så jobbar jag ju med PC hela dagarna och då faller det sig ju naturligt att hantera en PC även hemma. Och i business världen så kommer inte Macen att kapa åt sig så mycket andelar på lång sikt förutspår jag. Det känns som att Macen byggs mer för att tilltala hemmaanvändare i både design och funktion kontra PC:en som alltmer byggs för att passa företag där man har ett behov av att kunna kommunicera/distribuera och managera datorer på distans och centralt.
Är det bara jag som anar de olika utvecklingstrenderna? Visst, sen ser man ju att MS med sina olika versioner försöker nå alla typer, men jag personligen ser ändå styrkorna i sina respektive segment.
 
dJb skrev:
Vad jämförde dom då för maskiner? Prismässigt skiljer det ju inte mycket mellan macpro med dubbla intel xeon och motsvarande hos hp och dell. Nu har jag inte hängt med på den senaste utvecklingen men bara för ett halvår sen så var ju macpro billigare än t ex dell med motsvarande C2D-processor. Att man sen kan köpa hop-plock och sätta ihop en windows-pc själv är ju inte riktigt jämförbart.

Helt sant om hop-plock eller ej. Man måste jämföra märkes-fabriksbyggd PC.

Nu vet jag inte vad min HP-Hempc skulle kosta i butik, men bara skärmen går på 7000 kr. Betalade 16500.- för iMac 2,4ghz c2d, 320gb hdd, 1gb ram, wlan, dvd-brännare med operativsystem, videoredprog, bildbeh. m.m.

Hempc HP Pavilion-nånting är 2,6ghz c2d, 500gb hdd, 1gb ram, wlan, dvdbrännare, operativsystem. Vet inte om officepaketet ingår om man köper pcn i butik?

Tyvärr kan jag inte göra några avancerade prisjämförelser just nu (är på jobbet) men en snabbkik på prisjakt.nu gav mig priset 13 000 exkl skärm för en Pavilion-burk. Då var det iofs en quad-processor...
 
Har alltid använt Mac i jobbet, (ljuddesign) och PC hemma för gamin etc.

Är sen i höstas glad ägare till en iMac 20" som tronar därhemma. Bootcamp och intel gör ju det möjligt att köra windows på Macmaskinen och förvandlar således denna till en äkta PC i en iMac´s skal.

Både XP och 10.5 funkar klockrent för mig, växlar system alltsomoftast då jag har mina bilder i macen och gejmar i pc´n.
 
På väg från Win till Mac ...

... och allt stämmer! MACen är intuitiv och gör oftast vad du ber den om, men ...

Hämtade min iMac24/2.8 och 4BG internminne fredagen 4 januari. Som någon skriver här i forumet så var det omständligare att få upp skärmen ur paketet än att få liv i den. Upp på skrivbordet och i med strömsladd, USB till tangentbordet och musen vidarekopplad från tangentbordet, nätkabeln in i därför avsett ...

Inom mindre än 10 minuter är du installerad och ute på nätet.

Eftersom vi här på Fotosidan antagligen använder datorn till att framkalla/redigera på datorn måste jag säga att jag är besviken på det medföljande fotoprogrammet. Laddade ner min favorit, Silkypix och så var det problemet löst, trodde jag.

Har en KM D7D och när jag anslöt kameran med USB till iMacen så hittade den inte kameran! Lösningen blev att tömma kameran via en PC som har en lös USB-hårddisk ansluten. När filerna är på hårddisken flyttar vi över den till iMacen som genast hittar den. Drar över filerna till skrivbordet. Saknar ett PC-carduttag på Macen! Hade det funnits så hade jag kunnat tömma kortet på samma sätt som till PC.

Nästa problem var hur jag skulle föra över mail, kalender och kontakter. Vad jag förstår finns det inget bra sätt att göra detta med befintliga program. Efter att ha surfat runt lite hittade jag ett program som ska lösa problemet, LittleMachine. Har tankat hem det och provkört på PC-sidan och där verkar det fungera men på Macsidan är det stendött, blir kvällens hjärngymnastik.

Ett annat problem för mig har varit att få mailen att fungera, POP gick bra men när jag kom till SMTP var det tvärstopp. Löstes med två telefonsamtal till Apple och två till FSData. Tog drygt tre timmar innan rätt port hittades. Har köpt utökad garanti och support, tre år för 2000:- och vem vet, det kanske är räddningen för en gammal windowsräv.

Har också beställt ett Office 2008, någon kommentar om Microsoft kontorsprogram, alternativet är OpenOffice som redan är nedladdat. Fick dock ett så bra pris på Office 2008 att jag inte kunde motstå.

Det är sant, en ny värld öppnar sig för dig när du byter från Win till Mac!
 
Om jag minns rätt så jämförde de med maskiner från HP. Det var liksom inte PC för Alla som gjorde testet.

Ska kolla när jag kommer hem om jag hittar rätt tidning.

Mvh
Maverick
 
Jag kan bara hålla med, att byta från PC till Mac var det bästa jag gjort (i datorsammanhang förstås). Istället för att krångla med datorn kan man nu krångla med sina bilder istället :)
 
Enligt tidningen Proffsfoto så kostar maxprestanda från HP, en Xw8400, 52600kr exkl moms.

Skulle man konfa en mac med lika mycket minne, lika många diskar men långsammare och samma grafikkort skulle det kosta 67000:- exkl moms.

/Maverick
 
Re: På väg från Win till Mac ...

JOLidman skrev:
Har också beställt ett Office 2008, någon kommentar om Microsoft kontorsprogram, alternativet är OpenOffice som redan är nedladdat. Fick dock ett så bra pris på Office 2008 att jag inte kunde motstå.
iWork är enligt mig extremt mycket bättre än MS Office till mac.
Och du borde skaffa dig en USB-kortläsare ;)
 
En sak jag märker gör mig mer effektiv vid Macen än vid jobb-HP:n (Laptop med Vista, funkar OK) är hur konsekvent och smidigt Apple låter mig använda dra-och-släpp mellan applikationer.

Särskilt i kombination med Exposé - funktionen att snabbt få överblick över alla öppna fönster

Försök till förklaring:
1. Markera och börja dra det objekt du vill flytta till annat fönster.
2. Tryck F9 (eller extra musknapp om sådan finns, ställ in i inställningar) så att fönstren "Exposéas" ut.
3. Gå över önskat fönster med ditt utdrag och tryck mellanslag så fönstret blir aktivt
4. Släpp text/bild på önskat ställe.

Överlag funkar dra-och-släpp på Macen väldigt intuitivt, vilket MS (tyvärr?!) verkar missat.


Övrigt, någon hade problem att få snabbkommandon att fungera:
När det gäller snabbkommando är det Kommando ("krinlan", eller äpplet) som gäller på Macen när CTRL anges i litteratur för Windows.
CTRL-V = Klistra in i Windows
Kringla-V = Klistra in i Mac.
Etc.


En annan bra Macfunktion är den inbyggda skärmavbildningsfunktionen:
Kringla - shift - 3 = hela skärmen sparas till skrivbordet som png-bild.

Kringla - shift - 4 = Önskat område sparas...

Kringla - shift - 4 - mellanslag = Endast önskat fönster sparas...

osv. Funnits med sedan Adam var länsman!

/M
 
Re: På väg från Win till Mac ...

JOLidman skrev:
Har en KM D7D och när jag anslöt kameran med USB till iMacen så hittade den inte kameran!
Det ska inte vara något problem att ansluta en D7D till en Mac; jag har själv gjort det många gånger.

Är menyvalet "Överföring" i "skiftnyckel 1"-menyn satt till "Datalagring"?
 
Mac, en självklarhet...

Vill också lägga ett inlägg i debatten...har å andra sidan inga större erfarenheter av just CS3 och Mac, men köper du en Mac lär du inte bli besviken.

Jag bytte till Mac förra hösten efter att ha använt PC sedan 486-tiden och Windows 3.11...jag har aldrig varit mer nöjd.

För min del blev det en Macbook - en kaxig liten burk som aldrig strulat. Det låter uttjatat, men det är en sanning: Allt bara funkar...

Jag förstår inte varför man väljer att ha en PC idag, speciellt att ha en med Vista...uhh...finns knappt några virus alls till OSX, gränssnittet och operativsystemet i stort är fenomenalt och medföljande iLife är klockrent.

Mac = Tummen upp!
 
Köpte mig en macbook den 30:e dec. 2007 ...efter många år med OP från Microsoft.

Upp med datorn på skrivbordet och efter 15minuter hade jag konfat upp (och var färdig):

Operativsystem och registering
Internet via WLan
Nätverksskrivare via WLan
Mail via pop/smtp

Har kvar min stationära workstation med Vista x64, men det har varit en kamp att få igång det trådlösa nätverket, nätverksskrivaren etc.

Mycket, MYCKET imponerad av hur användarvänligt OSX är! Smidigt, snyggt ...det blir nog ingen mera pyttemjuk (microsoft) baserad dator för mig. Nästa investering blir 4Gb ram för ynka 815SEK (www.dustinhome.se).

Jag har varit tveksam till mac länge, men var tillslut tvungen att köpa en liten billig för utvärdering... och snart slänger jag ut vistadatorn och ställer dit en mac pro!

Cheers // Martin
 
Inte för att vara tjatig men: jag har kört PC sen 1990 men bytte för ett år sen till en MacBook och är nu helt frälst :)

CS3 går som tåget på intel-Mac, särskilt på min nya MacBook Pro C2D 2.2GHz! Har kört CS på XP-PC med Pentium 4 3GHz förut och det var oerhört segt. Max 1 bild öppen åt gången annars segade den ihop totalt.

Jag kör nu allt på MBP:n, foto, surf, mail, musikskapande (Cubase 4), videoredigering, bokföring, programutveckling, EyeTV USB-TV, ordbehandling (neo office) mm mm.

Helnöjd :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.