Annons

Pastelliga färger...

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Vad för slags teknik skall man använda sig av om man vill ha fram "pastelliga" toner i en bild? Har hört att det skall vara teknikn som gör det, alltså ej efterarbetet. Gäller detta analog endast eller även digital? Hoppas det var någon som förstod och kan besvara min fråga! Vad för slags teknik skall man använda sig av om man vill ha fram "pastelliga" toner i en bild? Har hört att det skall vara teknikn som gör det, alltså ej efterarbetet. Gäller detta analog endast eller även digital? Hoppas det var någon som förstod och kan besvara min fråga!

Antar att du menar i stil med denna fotograf: Miles Aldridge ! Läste om honom i FOTO Nr.2/2007.
Har själv funderat på detta och i nämnda artikel säger han: Ärligt talat försöker jag nog härma gamla sortens Kodachrome. Den filmen hade neutrala hudtoner och nästan pop art-liknande primärfärger. Vidare så beskrivs hur han nu jobbar med färgnegativ och får bilden kopierad till papperskopia, skannar den för att få önskade hudtoner. Resten skannas från negativet för att få de önskade färgerna. Slutligen läggs detta samman i Photoshop.

Vet inte vilken Kodak-film han menar och ifall det finns någon motsvarighet idag, men det verkar ju varit en diafilm.

Hursom verkar hans väg vara att använda färgnegativ som sedan skannas. Har inga säkra tips på lämpligaste film, men alla möjligheter finns ju att justera på digital väg efter inskanning.

Nylonstrumpa

Borde det inte vara så att man kan använda sig av rätt så svagt ljus, eller något som skapar "dimma" ex en nylonstrumpa framför linsen. Visserligen blir bilden en aning oskarp, men färgerna blir en aning mildare och lite mer åt pastell-hållet.

danneman skrev:

Vet inte vilken Kodak-film han menar och ifall det finns någon motsvarighet idag, men det verkar ju varit en diafilm.

Filmen heter Kodak Kodachrome och finns fortfarande. Filmerna måste skickas till Schweiz for framkallning (det följer med små påsar). Finns som 64 och 200 ASA. Förr fanns den i 25 ASA också.

paco skrev:
Filmen heter Kodak Kodachrome och finns fortfarande. Filmerna måste skickas till Schweiz for framkallning (det följer med små påsar). Finns som 64 och 200 ASA. Förr fanns den i 25 ASA också.

Finns labbet i Schweiz fortfarande kvar? har för mig att jag hörde nåt om att även det skulle läggas ner. Soppning i USA, alltså....

Jag har en rulle i kylen och på den påsen står det Schweiz. Bäst före är 2007/08. Tänkte ta rullen nu på semestern, så hoppas det finns kvar. De kanske skickar den vidare i så fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar