Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passfoto för studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Garrard

Medlem
Hej, kollar om någon vet hur det funkar idag med passfoto etc. Har kunder som ringer men jag skickar dem till andra butiker.

Hur gör man idag? Kan jag använda min egen digitala systemkamera? Skrivare; jag fick bilder tagna på mig för något år sedan och dem hade en liten sak som skrev ut. Behöver det vara en speciell skrivare?

Tog inte polisen över en del av detta? Så att fotostudios inte har rätt att ta bilder till vissa ändamål?

Vart köper man saker till detta om det krävs speciella prylar?

Vänliga hälsningar Fredrik.

Passfoto tas numera alltid på passexpeditionen i samband med ansökan, för att förhindra fiffel och säkerställa kvaliteten.

Körkortsfoto tar man fortfarande hos fotografen. Jag var och plåtade mig i Tyresö centrum för någon månad sedan och de hade en Canon A540, en studioblixt från flintatiden och en tuttinulig 10x15 skrivare, som jag inte såg vilket märke och modell det var. Jag har fått mitt nya körkort och ser för hemsk ut, men det berodde inte på utrustningen. ;)

Jag har själv precis hämtat ut mitt nya körkort till vilken jag tog mitt eget foto. Hade en ljus enfärgad bakgrund, vilket var ett krav. Min son knäppte av några bilder, sen skrev jag ut en av dem här hemma på fotopapper. Storleken skulle vara 4 x 5 cm, och dessutom skulle man se till att det var 14-17 mm mellan öga och haka.

/Sonja

Olsin skrev:
Körkortsfoto tar man fortfarande hos fotografen.

Jasså? Jag tog mitt körkort i februari 2006, och jag fotades på vägverket när jag skrev teoriprovet. Bara dom bilderna som är godkända. Så det är nog inte samma i hela landet verkar det som.

EDIT:
Ok, det verkar som om man kan ta bild själv om man redan har körkort. Men om man tar körkort för första gången så måste man nog fota på vägverket. Eller? :S

Såhär står det på vägverkets hemsida:

Fotoanvisningar för körkort
Fotografering på Vägverket vid förarprov
Du ska fotografera dig för körkortet i samband med att du gör kunskapsprovet på Förarenhetens kontor. Fotografiet och din namnteckning, som du skriver i samband med fotograferingen, sparas i vår dator för att användas när ditt körkort ska tillverkas.

Har du fått en ansökningsblankett (grundhandling) hemskickad ska ditt fotografi följa nedanstående anvisning.

Fotografi lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
Ansiktet på fotografiet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
Mörka eller färgade glasögon får inte bäras.*
Huvudbonad eller liknande får inte bäras.*
Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm.
Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.
Både svartvita fotografier och färgfotografier är godkända.
På det färdiga kortet kommer dock fotografiet att återges i svart/vitt oavsett om färgfoto lämnats.

* I vissa fall kan utfärdaren medge undantag från dessa krav. Kontakta utfärdaren för närmare besked innan ansökan inlämnas.

Anvisningarna är framtagna av Posten, Rikspolisstyrelsen, Svenska Bankföreningen och Vägverket i samarbete med Graphium Card AB, Setec Card AB och DNV InspectionAB, avd PPC.

Uppdaterad 2007-01-16

//DJ

Och såhär står det på polisens hemsida:

Passfoto tas alltid på passexpeditionen i samband med ansökan. Läs mer under rubriken "Så söker du pass".

//DJ

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar