Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passerade 9999 bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Råkade visst passera 9999 bilder på kameran (K10d) och bildfilerna började då om på _IGP0001.PEF och det var ju lite tråkigt...

Kan man inte få en siffra till i namnet eller vad ska man hitta på?

Jag använder programmet ExplorerXP som lätt kan ändra/lägga till/ ta bort nummer/bokstäver i filnamn.
Min kamera varvade på 9999, sen fick nästa heta 0001, så med explorer xp kan jag säga till alla filer som jag lägger in att den skall lägga till en etta i början. 10001 osv :)

TVÅ mappar! Hur stor dator tror du jag har egentligen?

Men nja, jag sorterar bilderna efter plats eller händelse vilket gör att äldre bilder blandas med nyare.

Får antagligen bli manuell omdöpning av filerna, aaargh, hemska öde.

TVÅ mappar! Hur stor dator tror du jag har egentligen?

Men nja, jag sorterar bilderna efter plats eller händelse vilket gör att äldre bilder blandas med nyare.

Får antagligen bli manuell omdöpning av filerna, aaargh, hemska öde.

Skaffa Total Commander. Om du sitter i Windows.

Lightroom har inga problem med att räknaren nollställs. LR använder filnr och datum ur EXIF för kopplingarna i databasen.

I övrigt kan jag hålla med om Total Commander, perfekt för skyffla och döpa om filer.

/Mats

Ett enkelt sätt att få bilderna att sorteras rätt är annars att sortera på datum när bilden togs istället för filnamn.

Vet inte hur det är på din kamera men på min Nikon kan man ändra vad det ska stå i början på bildfilen, filprefix tror jag det står i menyn. Kolla i instruktionsboken om du hittar något om det. Då slipper du döpa om filerna i efterhand. TP1 skrev jag så då blev det 5-siffriga filnummer. Bara att komma ihåg att ändra när räkneverket slår över nästa gång.

Kan tyvärr inte sortera på datum om filerna har samma namn, de vill ju skriva över varandra.

Ändra filprefix i kameran vore det bästa, verkar dock inte som om det går, har iallfall inte hittat något än.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar