Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paspartou? (eller hur det stavas??)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
hepp!

Länge gått o vart sugen på att tillverka dessa så man slipper sätta ram på alla bilder man vill "använda".

Problemet jag återkommer till varje gång är: hur gör man?

Vet hur dom ser ut, men att göra själv är en annan femma.

Tar man bara fram rakblad & linjal o kör, eller finns det bättre och enklare sätt?
Finns det ngt papper som är att föredra?

Andra tips är välkommna!

/Tobbe

Jag gjorde några snygga sådana när jag var medlem i en fotoklubb för 10 år sedan. Då använde jag följande material:

ca 5mm kartong, gärna syrafri. Ganska dyrt. Finns med olika frontfärger. Jag använde oftast en svart dito.

En passpartouskärare som skär i 45 grader. Finns att köpa på Photax i några varianter, funkar som en mattskärare men rakbladet är vinklat 45 grader.

Ett skärunderlag, finns på Photax.

Adhesive värmeklister, en form av stelnat klister i form av papper som löses upp i värme.

En värmepress, dyr.

Processen var sådan att jag skar ut ett fönster i frontplattan, fönstret ska givetvis matcha fotografiet. Skäraren lades dikt mot en typ av linjal som man samtidigt kunde låsa fast kartongen med, allt för att minimera risken att slinta iväg. Fotot lades sedan på bakplattan med en klisterbit under, frontplattan lades på och klisterbitar lades runt och klabbet lades i värmepressen som smälte klistret och pressade samman paketet, klart! Det krävde lite övning, framför allt att skära ut fönstret var noggrant så att det blev snyggt.

Skär fönstret så att de blir mer kartong under fönstret än ovanför, de blir bättre balans så.

Nu har jag inte gjort det här på länge, och har inte längre tillgång till värmepress som kostar mellan 5000-10000. Men jag tror att man kan arbeta ungefär likadant utan värmeköret. Har för mig att Kodak har någon form av adhesiveklister som funkar utan värme. Kolla vad Photax har, har för mig att de har all material du behöver. Ring och snacka med dom. Schyssta killar.

/Erik

Som andre allerede har sagt, brug en rigtig passe-partout (sådan stave det på fransk :)) kniv. DEn er ikke særligt dyr og resultatet bliver nærmest perfekt. Der findes særlige passe-partout skæremaskiner, men de er dyre og ikke nødvendige til hjemmebrug. Hvis man vil klistre billedet fast på en plade bag passe-partout stykket, bør man presse det hårdt for ikke at det skal rynke på langt sigt. Jeg plejer i stedet, at gøre således:

Skær passe-partout'en til så den rager 2-5 mm ind over billedet. Vend dernæst passe-partout'en om og læg billedet ovenpå og tape det fast langs kanterne (se billedet). Som tiden går vil papiret trække sig lidt sammen, men da det ikke er spændt hårdt fast, vil det aldrig rynke. Skulle det i mod forventning ske, er det nemt at montere om. Når billedet er klistret fast på passe-partout'en, sættes det i en ramme og klemmes fast med et stykke masonit eller tyk karton, som fæstnes til rammen med kraftig tape. Altså nøjagtigt lige som man vil montere ethvert andet billede i en ramme.

Bilagor

• passepartout.jpg
    passepartout.jpg
    4.3 KB · Visningar: 504
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar