maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag vågar påstå att utvecklingskostnaden för en bajonett, kontakterna och protokollet för signalerna är mikroskopisk i förhållande till de övriga delarna i ett kamerasystem. De är dessutom tämligen fastslagna sedan något eller några decennier sedan och utvecklas knappast nämnvärt. Utvecklingskostnaden för detta kan anses vara avskriven för många år sedan. Skulle de nu vara av stor ekonomisk betydelse skulle kameratillverkarna precis som Per säger mönsterskydda dem och driva processer mot mot tredjepartstillverkarna.Dykhjelm skrev:
Det är precis vad dom gör. Dom kopierar märkestillverkarnas bajonetter, elektriska kontakter och elektriska signaler i syfte att ta kunder från andra tillverkare (märkestillverkarna).
I ditt första inlägg skriver du:
Har du tittat på prissättningen på dessa "olönsamma" tillbehör? Ett råd är att titta på tex Nikons handrem AH-4. Närmaste omöjlig att hitta över disk i Sverige och den kostade 120% mer än exakt samma produkt i staterna när jag skaffade min. Sålunda tar de ut det pris som täcker produkten och råge därtill. Utvecklings-, tillverknings-, distributions- och lagerkostnader för detta tillbehör är inte på något sätt i proportion till vad jag som svensk kund betalar för det utan det är enbart marknaden som styr, i detta fall en ynkligt liten sådan. Även prissättningen på andra tillbehör som objektivlock, sökarmusslor etc är högt prissatta. Har svårt att se att de skulle gå back på dem annat än av ren dumhet och olönsam produktion/lagerhållning.Det kan t o m vara så att vinster från kamerahus och objektiv får täcka dessa ”olönsamma” tillbehör.
Har du något exempel på ett "olönsamt" tillbehör där tillverkaren går back får du gärna nämna det. Jag betvivlar å det starkaste att sådana finns i någon form av större utsträckning.
Att trejdepartstillverkarna skyr stora delar av tillbehörsmarknaden är troligen för att de dels riskerar klampa in på mönsterskyddade territorier (så många sätt att göra vissa tillbehör på finns inte) och dels, och kanske framför allt, att marknaden i många fall är så liten att det inte lönar sig att tävla mot originalen. Originalen kommer finnas i vilket fall som helst och är "kända" för konsumenten.
Kanske borde man till och med kalla dem för "symbiostillverkare" eftersom de existerar med originaltillverkarnas goda minne och vetskap. Det är klart att en originaltillverkare aldrig kommer att rekommendera dig köpa tredjepartstillbehör på grund av två anledningar:
(a) De vill/kan aldrig garantera funktionen på någon annans produkter
(b) De vill sälja sina egna saker först och främst
Men om de märker att kunden aldrig skulle lägga pengar att köpa deras egna tillbehör vågar jag sätta pengar på att de hellre tycker att kunden köper ett billigare tredjepartstillbehör än att byta kamerasystem till konkurrentens.
För övrigt tycker jag att "pirattillverkare" är ett missvisande namn men det förstås av folk så jag finner föga anledning att försöka driva någon namnrevolution.