Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Papper för svartvita utskrifter
- Trådstartare redshift
- Start datum
iBoat
Aktiv medlem
Jag har en Epson 1400 skrivare som jag inte är nöjd med vad gäller svartvita utskrifter, de får färgstick. Jag använder Epson Glossy papper och har funderat på om det kan bero på papperet. Har någon något tips om ett bra papper, matt kanske?
/Jan
Har nyligen gjort en massa svartvita utskrifter på min Epson 3800 och blev riktigt nöjd med "Epson Archival Matte Paper". Har inte testat något annat matt papper än detta så jag har inget att jämföra med. Jag blev iaf helnöjd och dessutom fungerade Epsons profil mycket bra, helt neutrala färger.
pgy
Aktiv medlem
Tror inte det beror på pappret. Jag har en R800 och om jag ska få neutrala sv/v toner utan färgstick så måste jag fixa lite i PS.
Har för mig att mina sv/v på Epson papper får ett grönstick. Får då lägga på ett svagt (mycket svagt) magenta filter på bilden innan utskrift. Det funkar men i princip så skriver jag bara ut färgbilder hemma.
Har för mig att mina sv/v på Epson papper får ett grönstick. Får då lägga på ett svagt (mycket svagt) magenta filter på bilden innan utskrift. Det funkar men i princip så skriver jag bara ut färgbilder hemma.
iBoat
Aktiv medlem
Tror inte det beror på pappret. Jag har en R800 och om jag ska få neutrala sv/v toner utan färgstick så måste jag fixa lite i PS.
Nej, färgstick beror inte på pappret utan profilen (eller avsaknaden av den). Till mina andra papper har jag fått en specialprofil till respektive papper, därför blev jag glatt överraskad av att Epsons egen profil fungerade så bra till detta papper.
Lars.F
Aktiv medlem
Jag har en Epson 1400 skrivare som jag inte är nöjd med vad gäller svartvita utskrifter, de får färgstick. Jag använder Epson Glossy papper och har funderat på om det kan bero på pappret. Har någon något tips om ett bra papper, matt kanske?
/Jan
Jag har också en Epson 1400, enligt mina erfarenheter så låter jag skrivaren sköta utskriften vid S/V utskrift. Jag väljer Färg i utskriftsinställningar, och under Färghantering och Avancerade inställningar väljer -2 på Magenta och 1 på Gul. På sidan http://www.photo-i.co.uk/ under reviews finns en test av Epson 1400 som det står en hel del om svartvita utskrifter
/Lars
redshift
Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag har prövat det mesta tror jag. Färghantering i PS och skrivaren, ingen alls, olika profiler, gråskala, justering av färgerna i Epson, fotofilter, gråskala i Cameraraw, ändring av temperatur mm mm. Har nu cirka tvåhundra 10 x 15 men ingen bra! Slutsatsen är: papper, skärm eller mitt färgsinne!
/Jan
Jag har prövat det mesta tror jag. Färghantering i PS och skrivaren, ingen alls, olika profiler, gråskala, justering av färgerna i Epson, fotofilter, gråskala i Cameraraw, ändring av temperatur mm mm. Har nu cirka tvåhundra 10 x 15 men ingen bra! Slutsatsen är: papper, skärm eller mitt färgsinne!
/Jan
iBoat
Aktiv medlem
Tack för alla svar!
/Jan
Det är absolut värt pengarna (ca 1000 kr) att låta någon mäta upp din skrivare och tillverka en profil. Du får då en färgkarta som ska skrivas ut med rätt parametrar, efter det skickar du utskriften med posten. Efter det mailas en profil till dig. Se t.ex. profiler.nu
Poker
Aktiv medlem
OT
Pappret är avgörande.
Testa Crimson om du får samma färgstick här
http://www.crimson.se/?q=information/tjanster/online/prefix
Pappret är avgörande.
Testa Crimson om du får samma färgstick här
http://www.crimson.se/?q=information/tjanster/online/prefix
Lars.F
Aktiv medlem
Tack för alla svar!
/Jan
Jag har upptäckt en sak till med min Epson 1400 skrivare. Om jag skriver ut i högsta kvaliteten, Foto RPM, då får jag ett grön färgstick. Men väljer jag bara foto så blir det bra. Du använder väl orginalpatroner?
redshift
Aktiv medlem
Jag använde originalpatroner men nu har jag gått över till färgsystem och det är ingen skillnad.
Jag har lyckat få till det ganska bra nu. Jag gör om bilderna i PS med Bild => justeringar => svartvitt. Sedan bockar jag för toning och kör nyans 39 och mättnad 8. Sedan ingen färgjustering i PS och i Epson cyan +1, magenta -4 och gul -1. Bilderna blir lite, lite, lite åt sepiahållet men hellre det.
Är någon intresserad av att köpa original färgpatroner? Jag har en ny svart och en ny ljus cyanblå samt en nästan full gul, en trekvarts full ljus magenta och en trekvarts full ljus cyanblå. 300 kr inklusive frakt för alla.
Jag har lyckat få till det ganska bra nu. Jag gör om bilderna i PS med Bild => justeringar => svartvitt. Sedan bockar jag för toning och kör nyans 39 och mättnad 8. Sedan ingen färgjustering i PS och i Epson cyan +1, magenta -4 och gul -1. Bilderna blir lite, lite, lite åt sepiahållet men hellre det.
Är någon intresserad av att köpa original färgpatroner? Jag har en ny svart och en ny ljus cyanblå samt en nästan full gul, en trekvarts full ljus magenta och en trekvarts full ljus cyanblå. 300 kr inklusive frakt för alla.
alf109
Aktiv medlem
Har nyligen gjort en massa svartvita utskrifter på min Epson 3800 och blev riktigt nöjd med "Epson Archival Matte Paper". Har inte testat något annat matt papper än detta så jag har inget att jämföra med. Jag blev iaf helnöjd och dessutom fungerade Epsons profil mycket bra, helt neutrala färger.
Lånar tråden, hoppas det går bra
Hur skriver du ut på epson archival matte utan att få flammighet i mörka partier i bilden? Jag kör själv 3800 med såväl epsons som egna profiler och har inte lyckats lösa detta. Startade en tråd i ämnet, men fick väl mest klart för mig att det var ett känt problem med just detta papper. Däremot var det ingen som hade någon lösning. Kör med färghanteringen i PS och mediatyp archival matte.
stefohl
Aktiv medlem
Lånar tråden, hoppas det går bra
Hur skriver du ut på epson archival matte utan att få flammighet i mörka partier i bilden? Jag kör själv 3800 med såväl epsons som egna profiler och har inte lyckats lösa detta. Startade en tråd i ämnet, men fick väl mest klart för mig att det var ett känt problem med just detta papper. Däremot var det ingen som hade någon lösning. Kör med färghanteringen i PS och mediatyp archival matte.
En orsak till detta kan vara att du får på för mycket bläck. Då blir detta papper lite vågigt och då kan dessa flammor uppstå. Testa att dra ner bläckmängden.
Sedan finns det ju betydligt bättre papper än detta.
Stefan
alf109
Aktiv medlem
En orsak till detta kan vara att du får på för mycket bläck. Då blir detta papper lite vågigt och då kan dessa flammor uppstå. Testa att dra ner bläckmängden.
Sedan finns det ju betydligt bättre papper än detta.
Stefan
Kan du tipsa om något matt budgetpapper som funkar bra på 3800?