Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik Hockeyskola

Produkter
(logga in för att koppla)

nannie

Medlem
Sonen spelar hockey och vi vill få lite bra bilder, men hur blir de....
Se bild
Kom med tips hur jag bäst fotar i en ishall.
(Har ingen extern blixt).

Har en Canon eos 1000 D
med obejktiv canon EFS 18-55mm

/Jennie

Bilagor

• is.jpg
    is.jpg
    13.7 KB · Visningar: 616
Senast ändrad:
18-55 är mao lite ljussvag för hockey. Om jag tvingades använda denna kombo skulle jag köra:

iso 1600

55 mm största bländare i A -läge

fokusera på grabben och panorera. I bästa fall blir några bilder skarpa och i sämre fall kan det bli jättehäftiga "fartbilder" med rörelseoskärpa i bakgrunden så där lagom effektfullt.

Glöm inte lite porträtt/närbilder med internblixten.

Hur gör du?

18-55 är mao lite ljussvag för hockey. Om jag tvingades använda denna kombo skulle jag köra:

iso 1600

55 mm största bländare i A -läge

fokusera på grabben och panorera. I bästa fall blir några bilder skarpa och i sämre fall kan det bli jättehäftiga "fartbilder" med rörelseoskärpa i bakgrunden så där lagom effektfullt.

Glöm inte lite porträtt/närbilder med internblixten.

Hur gör du?

Jag har labborerat en massa. De sista bilderna tog jag M-läge
iso 800 F5,6 slutartid 1/60. Problemet är att jag inte kan komma lägre på blädraren, därav den långsamma tiden...
Är det ett bättre objektiv, som gäller?
Har inte köpt något mer ännu,eftrsom jag inte vet vad jag ska köpa och vad som krävs...för en inte allt för stor plånbok...

Jaga upp den till allt vad ISO den har. Det är väl åtminstone 1600 på en 1000D?
Det går även att exempelvis konsekvent underexponera ett steg (kortare slutartid) och sen fixa till det i datorn. Blir samma sak som att ställa en 40D på "H", som motsvarar ISO 3200.
Det är stor skillnad på 1/60 och 1/250.

Annat objektiv

Fick möjlighet att låna ett annat objektiv av en vän, vilken jag tog den bifogade bilden med.Tycker själv bilden blev bra, vad tycker ni? Objektivet var ett Canon EFS 55-250 mm. Kan det vara något för mig?

Bilagor

• IMG_2522.jpg
    IMG_2522.jpg
    11.8 KB · Visningar: 498
Ett 70-200 /2.8 Är nog det bästa för rimliga pengar när det gäller hockey. Sigma och Tamron har några modeller.

Kan inte 50/1.8 duga till hockey? Jag har själv aldrig provat, men det ger ju ordentlig ljusstyrka, i alla fall.

70-200/2.8 låter ju annars som något som borde passa som hand i handske, men det kan ju kosta.

Per.

PS. Bildstab, förresten, gör väl ingen nytta på rörliga hockeyspelare? DS

Kan inte 50/1.8 duga till hockey? Jag har själv aldrig provat, men det ger ju ordentlig ljusstyrka, i alla fall.

70-200/2.8 låter ju annars som något som borde passa som hand i handske, men det kan ju kosta.

Per.

PS. Bildstab, förresten, gör väl ingen nytta på rörliga hockeyspelare? DS

Tanken är att jag ska ta på lite annat med och tänker då att det kan vara bra att ha.

Hockey skola

Tjabba!

Börja med ett SIGMA alt TAMRON,
IS hjälper bara mot dom skakningar du själv gör,
har inte det minsta att göra med vad du
tar kort på?

Och visst kommer du märka stor skillnad
på dina bilder när sätter på ett 2.8:a kommer den
dessutom att fokusera snabbare,
och gå från 5,6 till 2,8:a är inget annat än
ett mirakel:)

ha de gött

M

Tjabba!

Börja med ett SIGMA alt TAMRON,
IS hjälper bara mot dom skakningar du själv gör,
har inte det minsta att göra med vad du
tar kort på?

Och visst kommer du märka stor skillnad
på dina bilder när sätter på ett 2.8:a kommer den
dessutom att fokusera snabbare,
och gå från 5,6 till 2,8:a är inget annat än
ett mirakel:)

ha de gött

M

Kollat priser och ser att ett sådant objektiv kostar dubbelt så mycket, som det jag prövade...Hm känns som lite mycket pengar....

Välkommen till hockeyfoto. Fin bild by the way. Blir nog kul för honom om några år - tungan rätt i mun och blicken på pucken.

Kollat priser och ser att ett sådant objektiv kostar dubbelt så mycket, som det jag prövade...Hm känns som lite mycket pengar....

Tror att 85 mm kan vara tillräckligt. Men testa själv för säkerhetsskull. Finns ju isådanafall Canon EF 85 1.8 med riktigt snabb AF.

Om sedan ljuset räcker till på bländare 2.0 och ISO 1600 så tycker jag du ska överexponera bilderna och göra det ljusare, 1 helt steg i bländarprioritet (Av läget) borde göra susen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31840

Sedan att använda en fokuspunkt underlättar senare också.

Du behöver nog ha lite kortare slutartider, och det brukar vara bra med ljusstark optik då. Canons 85/1.8 är ett objektiv som de flesta ändå bör ha i väskan, underbart för porträtt och detaljer.

Du behöver nog ha lite kortare slutartider, och det brukar vara bra med ljusstark optik då. Canons 85/1.8 är ett objektiv som de flesta ändå bör ha i väskan, underbart för porträtt och detaljer.

Nu fick jag mig en tankeställare.Detta kanske är ett bättre alternativ än det jag först tänkte. Med tanke på att jag får ett ljusstarkare objektiv.

Ja minst 2,8 behöver man i vanliga hallar på 800 - 1600 iso. Jag använder ofta ett smidigt 50-150 2,8 och tycker sällan att jag behöver längre tele för actionbilder. Om man rör på påkarna och väljer själv när och hur man fotar borde 85 räcka.

Vad var det du först tänkte?

Ja minst 2,8 behöver man i vanliga hallar på 800 - 1600 iso. Jag använder ofta ett smidigt 50-150 2,8 och tycker sällan att jag behöver längre tele för actionbilder. Om man rör på påkarna och väljer själv när och hur man fotar borde 85 räcka.

Vad var det du först tänkte?

Canon EFS 55-250 mm.3.5-5,6

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar