Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Panik Hockeyskola
- Trådstartare nannie
- Start datum
Olsin
Aktiv medlem
Fixer
Aktiv medlem
18-55 är mao lite ljussvag för hockey. Om jag tvingades använda denna kombo skulle jag köra:
iso 1600
55 mm största bländare i A -läge
fokusera på grabben och panorera. I bästa fall blir några bilder skarpa och i sämre fall kan det bli jättehäftiga "fartbilder" med rörelseoskärpa i bakgrunden så där lagom effektfullt.
Glöm inte lite porträtt/närbilder med internblixten.
Hur gör du?
iso 1600
fokusera på grabben och panorera. I bästa fall blir några bilder skarpa och i sämre fall kan det bli jättehäftiga "fartbilder" med rörelseoskärpa i bakgrunden så där lagom effektfullt.
Hur gör du?
nannie
Medlem
18-55 är mao lite ljussvag för hockey. Om jag tvingades använda denna kombo skulle jag köra:
iso 1600
Hur gör du?
Jag har labborerat en massa. De sista bilderna tog jag M-läge
iso 800 F5,6 slutartid 1/60. Problemet är att jag inte kan komma lägre på blädraren, därav den långsamma tiden...
Är det ett bättre objektiv, som gäller?
Har inte köpt något mer ännu,eftrsom jag inte vet vad jag ska köpa och vad som krävs...för en inte allt för stor plånbok...
apersson850
Aktiv medlem
Jaga upp den till allt vad ISO den har. Det är väl åtminstone 1600 på en 1000D?
Det går även att exempelvis konsekvent underexponera ett steg (kortare slutartid) och sen fixa till det i datorn. Blir samma sak som att ställa en 40D på "H", som motsvarar ISO 3200.
Det är stor skillnad på 1/60 och 1/250.
Det går även att exempelvis konsekvent underexponera ett steg (kortare slutartid) och sen fixa till det i datorn. Blir samma sak som att ställa en 40D på "H", som motsvarar ISO 3200.
Det är stor skillnad på 1/60 och 1/250.
nannie
Medlem
Ett 70-200 /2.8 Är nog det bästa för rimliga pengar när det gäller hockey. Sigma och Tamron har några modeller.
Du kan inte skicka en länk?
Undrar om det är stabilisator i dem?
Känner att jag gärna vill ha det....
perstromgren
Aktiv medlem
Du kan inte skicka en länk?
http://www.cyberphoto.se/ , klicka objektiv i vänsterkanten och välj Canon så har du hela listan. Du kan begränsa letandet till telezoom så hittar du kanske lättare. Du kan också klicka i att du vill ha bildstab, så ser du genast vad som finns att välja på!
Per.
perstromgren
Aktiv medlem
Kan inte 50/1.8 duga till hockey? Jag har själv aldrig provat, men det ger ju ordentlig ljusstyrka, i alla fall.
70-200/2.8 låter ju annars som något som borde passa som hand i handske, men det kan ju kosta.
Per.
PS. Bildstab, förresten, gör väl ingen nytta på rörliga hockeyspelare? DS
70-200/2.8 låter ju annars som något som borde passa som hand i handske, men det kan ju kosta.
Per.
nannie
Medlem
Kan inte 50/1.8 duga till hockey? Jag har själv aldrig provat, men det ger ju ordentlig ljusstyrka, i alla fall.
Per.
Tanken är att jag ska ta på lite annat med och tänker då att det kan vara bra att ha.
Martin Doshé
Aktiv medlem
Hockey skola
Tjabba!
Börja med ett SIGMA alt TAMRON,
IS hjälper bara mot dom skakningar du själv gör,
har inte det minsta att göra med vad du
tar kort på?
Och visst kommer du märka stor skillnad
på dina bilder när sätter på ett 2.8:a kommer den
dessutom att fokusera snabbare,
och gå från 5,6 till 2,8:a är inget annat än
ett mirakel
ha de gött
M
Tjabba!
tar kort på?
ett mirakel
ha de gött
M
nannie
Medlem
Tjabba!
tar kort på?
ett mirakel
ha de gött
M
Kollat priser och ser att ett sådant objektiv kostar dubbelt så mycket, som det jag prövade...Hm känns som lite mycket pengar....
Allemyr
Aktiv medlem
Kollat priser och ser att ett sådant objektiv kostar dubbelt så mycket, som det jag prövade...Hm känns som lite mycket pengar....
Tror att 85 mm kan vara tillräckligt. Men testa själv för säkerhetsskull. Finns ju isådanafall Canon EF 85 1.8 med riktigt snabb AF.
Om sedan ljuset räcker till på bländare 2.0 och ISO 1600 så tycker jag du ska överexponera bilderna och göra det ljusare, 1 helt steg i bländarprioritet (Av läget) borde göra susen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31840
Sedan att använda en fokuspunkt underlättar senare också.
apersson850
Aktiv medlem
Om inte 85 mm är tillräckligt finns dess ofta bortglömda syskon EF 100 mm f/2 USM också.
growingart.se
Aktiv medlem
Du behöver nog ha lite kortare slutartider, och det brukar vara bra med ljusstark optik då. Canons 85/1.8 är ett objektiv som de flesta ändå bör ha i väskan, underbart för porträtt och detaljer.
nannie
Medlem
Du behöver nog ha lite kortare slutartider, och det brukar vara bra med ljusstark optik då. Canons 85/1.8 är ett objektiv som de flesta ändå bör ha i väskan, underbart för porträtt och detaljer.
Nu fick jag mig en tankeställare.Detta kanske är ett bättre alternativ än det jag först tänkte. Med tanke på att jag får ett ljusstarkare objektiv.
nannie
Medlem
Ja minst 2,8 behöver man i vanliga hallar på 800 - 1600 iso. Jag använder ofta ett smidigt 50-150 2,8 och tycker sällan att jag behöver längre tele för actionbilder. Om man rör på påkarna och väljer själv när och hur man fotar borde 85 räcka.
Vad var det du först tänkte?
Canon EFS 55-250 mm.3.5-5,6