Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK! Det nya batteriet fastnade!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Swatcher

Medlem
Fick det nya batteriet till min Konica Minolta 7D med posten idag. Satte i det i kameran och det FASTNADE!!! Och jag får inte ut det igen.
Vad göra?? Kameran är ju helt oanvändbar för tillfället... Och snart är det jul... *suck*
Någon som har några tips??
 
Funkar inte ändå... Tog en glasspinne och den går utan problem ner utmed den platta sidan av batteriet. Känns nästan som om batteriet fastnat i botten, om du förstår vad jag menar.

Har börjat fundera på om jag ska våga skruva isär kameran, men har inte hittat någon servicemanual som beskriver hur delarna sitter ihop och vad jag ska (våga) skruva bort.
 
Hej!
Samma sak har hänt mig. Knacka försiktigt kameran i ett bord. Ta bort objektivet först. Så fort som batteriet kommit ut lite så greppa det manuellt, ev med en tång.

Det har inte fastnat i botten utan det är för tjockt. Slipa ner undersidan, den platta, med plattfil. Testa i omgångar tills batteriet glider lätt till botten.

Lycka till!

Olle
 
Är verkigen 7D en kamera som bör knackas? Tänker på AS-haverier man läst om.

Jag skulle limma fast nåt form av handtag med superlim på batteriet och försöka dra loss det, en bit jeans-tyg och cyanoakrylat borde vara lämpligt.
 
Har hänt mig också tyvärr på en Canon.

Tryck inte ner för mycket och bänd för då får du mest tryck på sidan av huset och inte så mycket upp. Jag fick upp det med en lite mejsel och lirkade uppe vid locket lite försiktigt.

Lyckas du inte alls och det är helt kört så ta tex en limpistol och få en klick på batteriet som du får tag i. Sen får du skära bort det.
 
Ta en klick tuggummi eller sân där klet man sätter upp planscher med och kläm dit glasspinnen med, sen drar du försiktigt sâ det blir en liten belasting utât samtidigt som du knackar med en knoge pâ sidan av batteriutrymmet.

Hâller en tumme.
 
Verkligen skönt att läsa att någon annan råkat ut för samma sak!!

Men, att försiktigt slå kamerahuset i bordet... Låter otäckt! Finns det inte risk att man skakar loss något inne i kameran då? Slipa på batteriet... Ja, ja säger du det så.
Ska bara få loss det först ;) Får prova med dina tips. Tack!
 
Ursäkta ett inlägg som inte hjälper dig men jag blir lite nyfiken. Har ni som råkar ut för detta använt originalbatterier eller är det piratbatterier som inte håller måtten? Om det är original måste man ju kunna reklamera och inte behöva sitta och slipa själv... det borde man i o f s inte behöva med pirat heller kan man tycka...
 
Kommentarer...

Gunnar D: Tuggummi eller klet är uteslutet. Batteriet sitter som om jag limmat fast det.

tober: Mejsel funkar nog inte... Enda sidan jag får ner något på är på den platta sidan (där fick jag ner en glasspinne) men det hjälper inte. Känns inte som om det är där det kärvat fast.

David G: Ditt förslag låter som ett bra alternativ. Har letat efter hållbara material (har inget jeanstyg över) och hittat en canvasbit. Vill ju inte ha något syntetmaterial som blir hårt och sprött ihop med limmet. Ska bara ha tag i ett superlim också.

Fortsättning följer...
 
En glasspinne är nog aningen "fel verktyg"..

Ta två st vassa spettsiga smalare saker och sätt på var sida om batteriet och "jucka" upp det via bända försiktigt från sida till sida...
 
I mitt fall är det ett piratbatteri. (Snålheten bedrog tydligen visheten... igen ;) )
Har pratat med kundtjänst hos Batterikungen där jag köpt det och de säger (givetvis) att de aldrig varit med om något liknande. De har lagt ett nytt på posten år mig och jag ska jämföra det med originalbatteriet VÄLDIGT noga innan jag sätter i det. Skjutmåttet är framplockat.
Dvs om jag någonsin får loss det som sitter i nu ;)
 
Förstör hellre batteriet än kameran, dvs limma ett handtag på det och försök dra ut. I värsta fall borra ett hål och dra i en tjock träskruv, försök då hamna mellan de runda cellerna som förmodligen finns därinne.

Obs att lithium batterier inte är att leka med, om Lithium kommer ut, eller om man kortsluter batteriet, det kan explodera då. Det, om något kan förstöra kameran.

Man kan nog klappa kameran i handen så blir det mjukare slag än mot bordet. Sådana slag borde den klara rätt kraftiga, givetvis utan objektiv som någon nämnde. Kanske det kan underlätta om man skruvar av batteriluckan först, så man inte råkar bryta den, om detta går.
 
Synd du bor så långt ifrån Blekinge.. Annars hade jag enkelt med en tång med smalt "bett" dragit ut batteriet..

Har du ingen firma eller något med lite verktyg där du bor??

En bilverkstad torde ha någon tång med smala käftar som kan ta tag i batteriet...
 
Mayro
Vad är det för tång du tänker på? Det är inte stor greppyta vi pratar om. Max 1½ mm djup tyvärr.
Brorsan jobbar på en bilfirma med verkstad och kanske kan låna med något liknande.

Roysan
Tack för tipset om batteritypen. Hade inte tänkt på explosionsrisken... *hugha*
Att borra i batteriet kommer jag nog inte göra. Det får nog bli lim och drag som gäller.
 
Någon form av smal käftad tång torde det gå bra med.. Får du dit en glasspinne så får man grepp med smala käftar på en tång...Och bilverkstäder har oftast en massa olika tänger som någon säkert gör jobbet...
 
Jag skulle limma fast nåt form av handtag med superlim på batteriet och försöka dra loss det, en bit jeans-tyg och cyanoakrylat borde vara lämpligt.

Jag tror du är helt rätt ute! Lite jeans-tyg med superlim och tryck dit det på sidan av batteriet med hjälp av glasspinnen så du får så stor greppyta som möjligt. Kan man inte få en liten bildserie på hur projektet fortlöper?
 
Knacka inte ...

Är verkigen 7D en kamera som bör knackas? Tänker på AS-haverier man läst om.

Jag skulle limma fast nåt form av handtag med superlim på batteriet och försöka dra loss det, en bit jeans-tyg och cyanoakrylat borde vara lämpligt.

Av samma orsak som att man inte ska rengöra kamera med AS i huset. CCDn sitter inte fast utan kan röra på sig och om du skakar kameran allt för häftigt eller rör filtret (rengör med pads) som sitter framför CCD kan systemet gå sönder.

7D är känd för AS-haveri, antagligen vid vårdslös hantering av kameran. Jag har haft två 7D och inte råkat ut för något haveri men så har jag också hanterat kameran som den finmekaniska pryl den är.

Till sist, till min första 7D hade jag piratbatteri men när jag efter ett år kom underfund med att originalet höll laddningen dubbelt så länge så fick det bli original.
 
Jag tror du är helt rätt ute! Lite jeans-tyg med superlim och tryck dit det på sidan av batteriet med hjälp av glasspinnen så du får så stor greppyta som möjligt. Kan man inte få en liten bildserie på hur projektet fortlöper?


Bara för att förtydliga så menade jag att man skulle limma fast på den del av batteriet som är direkt under batteriluckan, änden som synns när man öppnar batteriluckan, inte i några springor alltså. Cyanoakrylat-lim limmar snabbt och starkt så det är stor risk att man limmar fast allt möjligt permanent om man inte är försiktig utan råkar kladda ner nåt som inte ska limmas.

Jag brukar använnda lim i gel-form, det är minndre risk att man spiller än om man använder vanliga soten som mest liknar vatten.

LOCTITE SUPER ATTAK Gel


Men ja har ju ingen 7D utan en 5D, bara antog att batteriet förs in i kameran på samma håll
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.