Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PANIK! Det nya batteriet fastnade!!

Produkter
(logga in för att koppla)
I mitt fall är det ett piratbatteri. (Snålheten bedrog tydligen visheten... igen ;) )
Har pratat med kundtjänst hos Batterikungen där jag köpt det och de säger (givetvis) att de aldrig varit med om något liknande. ...
ALLA piratbatteri-säljare tar på sig sin allra mest oskyldiga min när de påstår detta! Verkligheten är ju att det går att hitta massor av historier på nätet om piratbatterier som har fastnat (medan jag inte har sett ett enda fall där ett originalbatteri har gjort så).

Du kan komma att behöva ta hjälp av någon när du ska attackera det fastnade batteriet - man brukar ofta behöva åtminstone en tredje hand för att hålla undan den lilla låsklacken.

Piratbatterier kan ha avsevärt lägre kapacitet än originalbatterierna, livslängden kan vara mycket kortare. Detta gör att det ibland kan vara DYRARE att köra med piratbatterier! Försiktighet tillrådes, men det har du ju redan upptäckt den tråkiga vägen...

Edit: Att ett piratbatteri till halva priset kanske inte är så fördelaktigt som det först kan verka har ju även (JOLidman) upptäckt. Speciellt när man betänker att det ofta inte går att få ut mer än hälften (ibland inte ens fjärdedelen) av det antal bilder per laddning som originalbatteriet ger.

Senast ändrad:
Tack...

...alla engagerade själar för tips och råd om losstagningsmetoder, batterityper och allt annat!! Jag lovar att rapportera hur det går, men kan tyvärr inte utlova någon bildserie, kameran är ju liksom ur bruk :) och mobilens kamera är inte värd att kallas kamera ens om det var den enda på jordens yta :)
Inväntar "en tredje hand" innan jag skrider till verket.

Ps. Har sökt efter originalbatterier att köpa, men jag har inte hittat några. Men så säljs ju inga nya Konica Minolta-kameror heller...

Du kan prova att lima fast något med en limpistol så du kan dra ut batteriet
Fördel med limpistol är att det ofta går att ta bort om man vill

¨Fattar inte varför man skall dit med lim för.. Det bör ju rimligen vara klart säkrare att försiktigt med avsett lämpligt verktyg ta bort batteriet..Lim kan hamna exakt vart som helst är min erfarenhet. Speciellt snabblimmer med hög rinnförmåga...

Ta med kameran till Biltema. Där ligger tusentals verktyg för provande o klämmande och betittande.... bara att kolla ut lämpligaste verktyg av nått slag och tjuvlåna det en kortis..och sedan klämma till och dra ut batteriet..

Eller är det ditslaget med hammare??

...alla engagerade själar för tips och råd om losstagningsmetoder, batterityper och allt annat!! Jag lovar att rapportera hur det går, men kan tyvärr inte utlova någon bildserie, kameran är ju liksom ur bruk :) och mobilens kamera är inte värd att kallas kamera ens om det var den enda på jordens yta :)
Inväntar "en tredje hand" innan jag skrider till verket.

Ps. Har sökt efter originalbatterier att köpa, men jag har inte hittat några. Men så säljs ju inga nya Konica Minolta-kameror heller...

Nedan en länk till en firma som har batteri till Konica Minolta 7D, observera dock att dessa batteri inte är originalbatteri utan så kallade "piratbatteri"
och på 7.2 volt 1300 mAh. Pris för detta 199 SEK.

http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/np-400.html

Original Minolta NP-400, 7.4 volt 1500mAh.

Senast ändrad:
Batteriet ute!!

Utan tänger, limpistol, superlim & jeanstyg, borr & träskruv och allt annat som ni alla påhittiga fotosjälar därute föreslog.
Det enda verktyg jag behövde var glasspinnar (det gick åt 3 stycken). En hel hög med tålamod och ca 15 min ihärdigt småbändande. Batteriet rörde sig en bråkdels millimeter hit eller dit och ibland uppåt vid varje försök. Och till slut var det tillräckligt långt upp för att jag skulle kunna greppa det. :D
Har jämfört piratbatteriet med originalbatteriet och hittat förklaringen. De är NÄSTAN likadana. Vid första anblicken ser de likadana ut; storleken, välvningen, två kontaktstycken och så. MEN när jag tittar noga detalj för detalj sitter inte kontaktstyckena på exakt samma ställe (förklarar varför inte batteriladdaren lyste) och det viktigaste; det saknar en urjckning som ska passa mot en detalj längst ner i batterifacket i kamerahuset. Inte så konstigt att det fastnade!!

Nu är i alla fall batteriet ute och Batterikungen kommer få sina fiskar varma!! :)
Supporten där har varit väldigt trevlig, men att leverera felaktiga/fel batterier gör ändå att jag kommer vända mig någon annanstans i fortsättningen.

Slutet gott! :)

Ursäkta ett inlägg som inte hjälper dig men jag blir lite nyfiken. Har ni som råkar ut för detta använt originalbatterier eller är det piratbatterier som inte håller måtten?

Till min Minolta G400 har jag ett originalbatteri som glider ut och in i kameran av bara sin egen tyngd, samt ett piratbatteri (GP) som måste knackas ut genom att försiktigt slå kameran mot en stadig hand eller mot knäet. Det har aldrig fastnat helt men är rejält trögt. Det är visuellt identiskt med originalet men 0,25mm smalare, 0.20mm kortare - och 0,50mm tjockare! Det går säkert att fila till, men jag har inte brytt mig. Kapaciteten är inte märkbart annorlunda.

Till min A2:a har jag två original och två pirat (Hähnel) och mellan dessa går det inte att märka någon som helst funktionsmässig skillnad, varken i passform eller kapacitet. Mäter jag dem ligger skillnaden runt 0.10mm/ingen alls och det får väl räknas som ren felmarginal.

Till en 7D är det samma batterier som i en A2:a, och jag tror att det faktiskt är exakt samma batteri som Pentax använder i K10D och K20D. Åtminstone ser de likadana ut, och när man köper pirat så är det samma modell till A1/A2/7D/5D/K10D/K20D, och i så fall har kanske ett original Pentax D-LI50 bättre passform än det pirat du hade. Eller är det just detta som är haken - de är _inte exakt lika_, bara snarlika..?

En sedelärande och nyttig historia. Jag menar - ett batteri. Hur svårt ska det va' att tillverka ett likadant :)

Den gör det lite lättare att förstå varför man ska köpa vissa grejor i original. Bromsar på bilen är ett annat exempel. Det får gärna funka som de ska...

Skönt att höra att du lyckades lirka ut batteriet!

Det ska fortfarande gå att få tag i originalbatteri, men ifall du inte vill leta efter detta så rekommenderar jag att du i så fall köper piratbatteri av fabrikat Hähnel. Känner en hel del som använder detta, och det verkar inte vara några problem med passningen. Prismässigt brukar dessa ligga på ungefär halva priset för ett originalbatteri. Batterikungens pris ligger kanske på fjärdedelen, men kvaliteten är tämligen usel. Batterikungen och motsvarande köper slarvigt och billigt tillverkade kina-kopior. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det inte bara måtten de slarvar med - kapaciteten är lägre (ibland mycket lägre) och livslängden kortare (ibland mycket kortare)...

Och du ska absolut ta Batterikungen i örat! Säg att att du har konstaterat att kvaliteten på detta batteri är undermåligt, och de ska absolut inte sälja några batterier mer av denna typ till någon som har Konica Minolta D5 eller D7 (har för mig att det passar till A1 och A2 också, men inte till A200 - där är det NP-800). Inte heller till de Pentax och Nikon-kameror som detta batteri också passar till.

De bluffar oss konsumenter!

BatteriKungen - jo, det låter ju högklassigt och fint. Föreslå att de ändrar sitt namn till:

BatteriskrotKungen!

Det överrensstämmer mycket bättre med det de sysslar med... :-(

De ger sken av att sälja användbara produkter till väldigt låga priser. I verkligheten kränger de skrot - som aldrig skulle ha lämnat fabriken i (förmodligen) Kina!

Visst, det kan komma ut defekta produkter från alla leverantörer. Men när det sätts i system att hela tiden sälja produkter som inte är brukliga för det tilltänkta användningsområdet, så handlar det om oseriös verksamhet, där syftet enbart är att blåsa oss konsumenter.

Detta kanske inte är lika uppenbart som i fallet www.kameraexperten.se som det nyligen skrivits mycket om här på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100593&page=17

Om vi konsumenter är flata och inte protesterar bara för att vi kanske inte tycker att det är lönt att skriva och härja och jobba bara för att det handlar om så lite pengar, så kommer ju verksamheten att fortsätta och snabbt utökas med andra liknande företag som kränger en allt större flod av skrot. Om allt man får bara är lite skrot, så är även 200 spänn eller så ett våldsamt överpris!

Och alltfler miljoner kommer att fortsätta att rulla ner i fickorna på oseriösa operatörer.

Till sist - självfallet är det jag skrivit ovan HÖGELIGEN orättvist ifall det bara skulle handla om någon enstaka defekt pryl. Men jag tror att sådana här företag, ifall de är oseriösa, kan hålla på väldigt länge utan att det blir något större rabalder just pga att så många inte tycker att det är lönt att göra något eller ens berätta om det hela när det rör sig om så lite pengar. Så detta är en bra början av trådskaparen! Vad som behövs är förstås att fler skriver och berättar om sina erfarenheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar