Annons

Panasonic LX-2

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Pga kassa armar och händer klarar jag inte av att hålla i en dslr, så jag köper ovan digitalkompakt.
Kan jag få hjälp med vilka program jag skall använda mig av vid RAW hantering av denna kamera så vore jag er alla ödmjukt taxam!
Vänliga hälsningar från den digitala amatören
Sture Elgh i Göteborg

du får säkert med ett enklare raw program av tex, Silkypix. om du gillar det så kan du ju köpa fullversonen.

Jag har Leicavarianten av kameran (D-lux 3) och använder Lightroom för konverteringen. Lightroom är över huvud taget ett alldeles utmärkt program för större delen av arbetsflödet.

Senaste versionen av Adobe Camera Raw fungerar också, liksom (enligt uppgift) Apples Aperture och iPhoto.

Men, men... har Du problem med händerna, känn på kameran först i nån affär! Den är liten och lätt, men faktiskt förb--t svår att hålla på ett bra sätt; man får knappt plats för fingrarna.

Sture E. skrev:
Pga kassa armar och händer klarar jag inte av att hålla i en dslr, så jag köper ovan digitalkompakt.
Kan jag få hjälp med vilka program jag skall använda mig av vid RAW hantering av denna kamera så vore jag er alla ödmjukt taxam!
Vänliga hälsningar från den digitala amatören
Sture Elgh i Göteborg
Det är en strålande kamera tycker jag, och ett program för rawkonvertering till PC följer med. Annars funkar adobes rawkonverterare från åtminstone CS2, jag vet inte hur det är med elements, men det kanske någon annan kan svara på. Jag har inte haft några problem med knapparna även fast jag har stora händer.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar