Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter 8 dagars erfarenhet kan jag bara säga att jag gillar min lilla D-LUX4 skarpt.

Efter 320 bilder har jag några erfarenheter jag vill bidra med:

#1 - den skönaste kompaktkamera jag har hållit i mina händer
#2 - krispiga bilder direkt ut kameran
#3 - underbara färger, men ...
#4 - har en förmåga att bränna högdager, har ställt ner exponeringen -2/3 och använder bara RWL-läget (RAW)
#5 - programratten har en förmåga att ändra läge, borde vara försedd med en spärr
#6 - omkopplarna för bildformat och AF, Macro, MF är för lött att ändra av misstag
#7 - går att använda som filkamera med hyfsat resultat, går ej att zooma men den sköter exponeringen
#8 - CaptureOne, RAW-framkalleren som följer med är lika kompetent som CaptureOne alltid har varit. Var faktiskt en av anledningarna till Leica framför Panasonic.
 
Jag skulle vilja att det gick att programmera utgångsläget för zoomen till motsvarande 35mm (eller valfritt) vid start. Är det att begära det omöjliga eller skulle något sånt gå att lösa med nån slags mjukvara?
 
Håller med om det. Det borde de kunna fixa. Det skulle också vara bra med en utveckling av den optiksa sökaren så att zoomning vore möjligt åtminstone i 3 steg, borde också gå med ljusramar. Som det är nu är det väldigt besvärligt om man använder optisk sökare o vill zooma till kanske 35 mm. Då är displayen svart ganska snart. Att ställa om från sökare till LCD tar ofta för lång tid. Kameran är trots allt kanon men kan bli ännu bättre.
 
Är jag den enda som är missnöjd...

Har inte läst alla inlägg i den här megatråden MEN är jag den enda som är mer eller mindre missnöjd med LX3:an?

Ju mer jag använder den desto surare blir jag.
Nu senast, efter en skidsemester och bilder enbart tagna i RAW, upptäckte jag att LX3:ans RAW-format inte funkar i vare sig PS4 eller Aperture2... What The Heeee... (betyder alltså att jag måste installera ännu ett program av 2:a graden...).

Ja, jag kanske får skylla mig själv för att jag inte uppmärksammade detta innan men man (JAG) tycker ju att en sån här "proffs-kompaktkamera" helt enkelt ska stödjas av PS4 och/eller Aperture2!

Nä en riktig skitkamera som jag förmodligen kommer försöka kränga på Blocket/Tradera/Fotosidan inom kort såvida jag inte kastar den i väggen innan...

Lustigt hur olika man kan se på saker o ting ;)
 
Fast, det är väl standard att nya kamerors råformat inte stöds av standardprogrammen. Men är det inte fixat så camera raw funkar vid det här laget?
 
Har inte läst alla inlägg i den här megatråden MEN är jag den enda som är mer eller mindre missnöjd med LX3:an?

Ju mer jag använder den desto surare blir jag.
Nu senast, efter en skidsemester och bilder enbart tagna i RAW, upptäckte jag att LX3:ans RAW-format inte funkar i vare sig PS4 eller Aperture2... What The Heeee... (betyder alltså att jag måste installera ännu ett program av 2:a graden...).

Ja, jag kanske får skylla mig själv för att jag inte uppmärksammade detta innan men man (JAG) tycker ju att en sån här "proffs-kompaktkamera" helt enkelt ska stödjas av PS4 och/eller Aperture2!

Nä en riktig skitkamera som jag förmodligen kommer försöka kränga på Blocket/Tradera/Fotosidan inom kort såvida jag inte kastar den i väggen innan...

Lustigt hur olika man kan se på saker o ting ;)


Har du den svarta varianten? Isåfall kan jag köpa den av dig.... eller kanske byta emot canon 30d?
 
Foton från mitt första försök med LEICA D-LUX 4, 100 foton av 320 möjliga.

Samtidigt mitt första "skarpa" försök med Jalbum.

www.lidman.se

Det måste vara så att bildspelsprogrammet gör något med bilderna - jättehård komprimering, eller nåt. Min W810 (en mp3-spelare förklädd till mobiltelefon) har nämligen överlägsen bildkvalitet i jämförelse, åtminstone så länge man är utomhus i dagsljus.

Anders
 
Har inte läst alla inlägg i den här megatråden MEN är jag den enda som är mer eller mindre missnöjd med LX3:an?

Ju mer jag använder den desto surare blir jag.
Nu senast, efter en skidsemester och bilder enbart tagna i RAW, upptäckte jag att LX3:ans RAW-format inte funkar i vare sig PS4 eller Aperture2... What The Heeee... (betyder alltså att jag måste installera ännu ett program av 2:a graden...).

Ja, jag kanske får skylla mig själv för att jag inte uppmärksammade detta innan men man (JAG) tycker ju att en sån här "proffs-kompaktkamera" helt enkelt ska stödjas av PS4 och/eller Aperture2!

Nä en riktig skitkamera som jag förmodligen kommer försöka kränga på Blocket/Tradera/Fotosidan inom kort såvida jag inte kastar den i väggen innan...

Lustigt hur olika man kan se på saker o ting ;)
Det verkar lite förhastat att döma kameran utifrån filformatets kompatibilitet. Jag håller med om att det är surt att formatet inte funkar i ACR till exempel, men den medföljande råkonverteraren är faktiskt riktigt bra. Så ge den ett försök innan du ballar ur;-)
Personligen föredrar jag JPG, eftersom det minimala sensorformatet ändå inte lämnar så värst mycket mer att hämta, om det inte rör sig om vitbalansändringar och dylikt.
 
Det måste vara så att bildspelsprogrammet gör något med bilderna - jättehård komprimering, eller nåt. Min W810 (en mp3-spelare förklädd till mobiltelefon) har nämligen överlägsen bildkvalitet i jämförelse, åtminstone så länge man är utomhus i dagsljus.

Anders

Håller med, själv har jag minskat storleken på fotona från 3776x2520 till 1200x800 och från "Utmärkt kvalitet" till "Bra kvalitet" i Nikon ViewNX.

Därefter verkar det som om Jalbum har lagt på ytterligare komprimering.

Kanske någon som är expert på Jalbum (8.2.6) och vet mer?
 
Har inte läst alla inlägg i den här megatråden MEN är jag den enda som är mer eller mindre missnöjd med LX3:an?

Ju mer jag använder den desto surare blir jag.
Nu senast, efter en skidsemester och bilder enbart tagna i RAW, upptäckte jag att LX3:ans RAW-format inte funkar i vare sig PS4 eller Aperture2... What The Heeee... (betyder alltså att jag måste installera ännu ett program av 2:a graden...).

Ja, jag kanske får skylla mig själv för att jag inte uppmärksammade detta innan men man (JAG) tycker ju att en sån här "proffs-kompaktkamera" helt enkelt ska stödjas av PS4 och/eller Aperture2!

Nä en riktig skitkamera som jag förmodligen kommer försöka kränga på Blocket/Tradera/Fotosidan inom kort såvida jag inte kastar den i väggen innan...

Lustigt hur olika man kan se på saker o ting ;)
Intressant att nån är missnöjd. Kanske kan jag spara lite pengar. Vet inte vad du menar med PS4 men om du menar Photoshop CS4 så ska den ju klara råformatet med den nya uppdateringen liksom Lightroom 2.3.
mvh/Kalle
 
Jag har inga problem med att öppna raw-filerna i Photoshop CS4. Fungerade inte när CS4 kom, men löste sig med en uppdatering av ACR. Starta Photoshop, gå till hjälpmenyn och välj Uppdaterar så fixar den uppdateringen.
 
Jag är mycket nöjd!
Trodde att bilderna på låga ISO skulle vara lite skarpare och renare, men kompakter blir väl inte mycket bättre så. Hade lite för höga förväntningar efter att jobbat mycket med råfiler från 5D. Den är ett utmärkt smidigt komplement till systemkameran men långt ifrån en ersättare. Den största fördelen är att den kombinerar ljusstark vidvinkel och fickformat, och det är den ganska ensam om. Med den kombinationen kan man fånga spontana bilder när de dyker upp, även om man inte orkat släpa på stora kameran.

Iso 400 är gränsen för mig, då kan man fortfarande dra lite i kurvorna i PS (se krokodilen).

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1547029.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1645541.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1645801.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1645891.htm?set=mp

/Fredrik
 
Har du den svarta varianten? Isåfall kan jag köpa den av dig.... eller kanske byta emot canon 30d?
Svart med svart original skinnväska, säljes endast ihop.
Vad bjuder du?

Det verkar lite förhastat att döma kameran utifrån filformatets kompatibilitet.
Detta var endast droppen...

men den medföljande råkonverteraren är faktiskt riktigt bra. Så ge den ett försök innan du ballar ur;-)
Personligen föredrar jag JPG, eftersom det minimala sensorformatet ändå inte lämnar så värst mycket mer att hämta, om det inte rör sig om vitbalansändringar och dylikt.
Gillar inte att behöva installera en massa fjantprogram för att kunna göra EN sak. Märkligt att Panasonic envisas med sitt knäppa raw-format.
Har inte heller för vana att ta bilder i raw, särskilt inte med kompaktkamera, men nu handlade det om "snö-bilder" och jag tänkte att det kunde vara bra med raw...

Intressant att nån är missnöjd. Kanske kan jag spara lite pengar. Vet inte vad du menar med PS4 men om du menar Photoshop CS4 så ska den ju klara råformatet med den nya uppdateringen liksom Lightroom 2.3.
mvh/Kalle
Ja, hade nog tänkt till både en o två gånger om jag vore du...
Jo med en plugin så funkar det tydligen men vad jag har förstått så blir filformatet 2-3 gånger så stort efter konvertering vilket känns totalt ointressant...

Jag har inga problem med att öppna raw-filerna i Photoshop CS4. Fungerade inte när CS4 kom, men löste sig med en uppdatering av ACR. Starta Photoshop, gå till hjälpmenyn och välj Uppdaterar så fixar den uppdateringen.
Hur tunga blir filerna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.