Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem vill använda en Canon G9 som bränner högdagrar helvilt när man kan använda LX3?

Maktens Sv/V bilder fick mig att haja till lite.
Bilderna kom fan inte på en helt annan divition än som färgditon även om jag alltid föredragit färg då jag älskar färger.

Har också funderat att dedikera 4:an till svart-vit men jag måste få leka av mig först ;-)
 
Vem vill använda en Canon G9 som bränner högdagrar helvilt när man kan använda LX3?
Nu har jag inte använt G9, men det borde väl ändå vara en handhavandefråga? Sensorprestanda torde inte skilja särskilt mycket.

Maktens Sv/V bilder fick mig att haja till lite.
Bilderna kom fan inte på en helt annan divition än som färgditon även om jag alltid föredragit färg då jag älskar färger.
Jag gissar att "fan" ska vara "fram" i ovanstående text, och då håller jag med. LX3:an ger som sagt mycket bra resultat i svartvitt och JPG. Dock har jag som sagt efterbehandlat dem något, men knappast mycket.

Måste fråga, max storlek på bild som ska bifogas inlägg ???

Max långsida, 400, 500, 600 pixlar eller vad?
400 är det som gäller tror jag. Därför väljer jag att länka istället för att lägga bilder direkt i tråden.
 
Har observerat att väldigt många har upptäckt vilken lyckad sv/v-kamera LX3:an är. Själv har jag bara tagit svartvita bilder med kameran det senaste halvåret. Kör helst vidvinkel (Dogma07;) och för mig hade kameran gärna kunnat få ha en fast 24/1,8.

Funderar faktiskt starkt på att distansera mig ett steg ytterligare från DSLR utvecklingens hysteri (har några kilo i garderoben) genom att prova på film....igen.

En Leica med 35/2,0 och Tri-X borde vara rätt medicin mot att fokusera på nya prylar i stället för på bilder.
 
Har observerat att väldigt många har upptäckt vilken lyckad sv/v-kamera LX3:an är. Själv har jag bara tagit svartvita bilder med kameran det senaste halvåret. Kör helst vidvinkel (Dogma07;) och för mig hade kameran gärna kunnat få ha en fast 24/1,8.
Jajjemen, jag tänker försöka använda LX3:an endast för svartvitt för att den är så förbannat bra på det! Det är också en bra anledning att använda den istället för FF-schabraket.

Idag knallade jag en lång promenad i jakt på usla förortsmiljöer, vilket något av en favorit för mig. Jag hade LX3:ans rem runt halsen och själva kameran i "bröstfickan" på jackan, redo för vad som komma skulle. Men, jag hade också min D700 med monterat Sigma 50/1,4. Som jag inte använde. Igen; upprepning från förra helgen!
Jag måste lära mig att begränsningen ska vara total om den ska fylla någon funktion. Vad fan är det för vits att släpa på 1,5 kilo extra elände om man inte tänker använda det? Noll.
Därmed sagt, så ska jag aldrig ta med båda kameror samtidigt igen.

Nåväl, jag tog inte så många bilder, men LX3:an skötte allt föredömligt som vanligt. Svartvitt och JPG direkt ur kameran ger en finfin grund för kontrastrika och fina bilder, åtminstone för små format.

Som fotografen Micke Berg sade någon gång, dock inte ordagrant citerat; "oroa dig inte så mycket över bildkvalitet, det mesta duger". Som FF-bög kan jag gärna hålla med i det här fallet. Det är befriande att lasta av sina behov av bildkvalitet och bara plåta loss med det man har. I fallet LX3 och JPG så är det gott nog till det mesta, när ljuset räcker till.

Jag har inga särskilt intressanta bilder att visa, men jag försökte mig på att efterlikna filmkorn när jag mekade lite nyss. Det känns som att det är vad som saknas hos de svartvita bilderna, i alla fall nedskalat. De är så släta och fina i originalutförande;-)

Vad tycks om detta? Jag har lagt på Photoshops filter "film grain" på ett överliggande lager, och sedan valt blandningsläget "soft light", samt justerat ner opaciteten på det korniga lagret en smula.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1636026.htm

Funderar faktiskt starkt på att distansera mig ett steg ytterligare från DSLR utvecklingens hysteri (har några kilo i garderoben) genom att prova på film....igen.

En Leica med 35/2,0 och Tri-X borde vara rätt medicin mot att fokusera på nya prylar i stället för på bilder.
Jag är grymt sugen på film också! Fast då snarast mellanformat. Inte för ökad generell bildkvalitet, utan för kvadratiskt format (eller 6:7) och mycket kort skärpedjup även vid tämligen vida bildvinklar.

Något positivt i prylsökarträsket har i alla fall LX3 inneburit. Nämligen att jag har insett att en smutt och liten kamera kan vara minst lika mycket värt som den extra bildkvalitet som en systemare har att erbjuda.

----------------------------

Här är några fler bilder från idag, som inte hamnade på Fotosidan:

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/2_2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/3_2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/4_2.jpg

De två sista har fått korn-behandling, på min nuvarande testnivå. Jag ska forska vidare lite för att få det bättre, för jag vet att det går:)

--------------------------

Tillägg: Förresten... Jag har alltid hatat 4:3-formatet. Just nu fattar jag inte varför. Det är strålande, i alla fall på höjden. Som ni kanske märker så plåtar jag mestadels på höjden.
LX3:ans möjlighet att ändra formatet kan inte nog understrykas! Särskilt eftersom man i alla tre lägen använder samma bildcirkel.
 
Senast ändrad:
Lx3:an verkar vara finfin för svart o vitt, har sneglat lite på G9:an och 10:an men jag tror att lx3 har lite mer "bett" i bilderna eller hur jag nu ska uttrycka det hela. Kontrasterna verkar också vara av min "typ", i.o.f.s en inställningssak kanske.
Eftersom jag har tänkt att kameran skall få följa med till jobbet så bör den vara av lite kraftigare sort så jag får väl kila in på Mediamarkt och dunka en lx3:a lätt i hyllorna och se vad den tål;-)
 
Lx3 med extra röret...

Hej
Jag köpte det exra rörer och ett filter.
Det gör kameran lite kraftigare och bättre att hålla.
Staffan
 
Jag har gatufotopimpat min lx3:a för hård användning nu. Nu funkar den att plåta med. I detta utförande blir den en riktigt användarvänlig kamera.

Inköpslista:
Panasonic lx3
Skinnväska (använder bara "underskyddet")
Ricoh sökare (21/28 mm sökare)
Filterröret och uv filter
Lite gaffa över fula märken
 
En liten uppdatering från min sida:

Kameran följer med varje dag, och jag tar en bild lite då och då när jag har tid, lust och ork. Det är mycket befriande att kunna få tillräckligt bra bildkvalitet från en kamera som kan följa med vart jag än går. Det enda jag egentligen saknar är möjligheter till kort skärpedjup. Brus är inga problem egentligen, då bildstabiliseringen låter mig hållas under ISO 400 vid de flesta tillfällen, och jag plåtar i stort sett aldrig saker som rör sig (människor till exempel).
Vidare har jag insett att jag hellre behandlar de svartvita JPG-filerna från kameran än att börja mecka med råkonvertering. Det tar för lång tid, och jag slänger i stort sett alla råfiler när jag kommit hem. Råkar jag ha någon extra bra bild så är det dock tryggt att ha plåtat i JPG + RAW för säkerhets skull.

Och så en bild, tagen i JPG och hårt kontrastökad samt med tillagt korn: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/1-1.jpg
 
Hej.

Vad är "Ricoh sökare (21/28 mm sökare)" för sökare?
Är den bra? Dyr?
En gång på Internet såg jag en "plast grej", som man satte i blixtskon,
dit man kunde sätta fast en trådutlösare...kul. Kanske en med låsbricka så man kan använda "T".
Jag har noterat att 16:9 är vidvinkligare än de andra inställningarna.
Sedan tycker jag att "Sillypix" som följer med kameran visserligen är bra men varför kunde vi inte få ett helt program som kan göra dng-filer, för gör jag dng i Adobe Convertern så blir filerna ca 35 Mb...
Jobbigt.
Har ni varit och tittat på "Kaffebrus.com" billiga steppringar...
Att Leica vers. använder fler pixlar...

Staffan
 
Finns "B" med manuell inställning?

Hej igen.
Jag sitter och tittar i manualen...
Finns "Bulb" som möjlig exponering?
Staffan
 
Hej.

Vad är "Ricoh sökare (21/28 mm sökare)" för sökare?
Är den bra? Dyr?
En gång på Internet såg jag en "plast grej", som man satte i blixtskon,
dit man kunde sätta fast en trådutlösare...kul. Kanske en med låsbricka så man kan använda "T".
Jag har noterat att 16:9 är vidvinkligare än de andra inställningarna.
Sedan tycker jag att "Sillypix" som följer med kameran visserligen är bra men varför kunde vi inte få ett helt program som kan göra dng-filer, för gör jag dng i Adobe Convertern så blir filerna ca 35 Mb...
Jobbigt.
Har ni varit och tittat på "Kaffebrus.com" billiga steppringar...
Att Leica vers. använder fler pixlar...

Staffan

Ricoh Sökare GV-1 1895kr på cyberphoto.se. I läget 24mm som jag uteslutande fotograferar med så ligger verkligheten någonstans mitt mellan 21 och 28 ramarna så den funkar fint. Den ljus och bra storlek på och det funkar att köra upp den inbyggda blixten. Själv orkar jag inte hålla på med raw eftersom jag tycker att jpeg duger för mitt ändamål. Jag använder kameran som en svartvitt-kamera och kör med bw dynamic där jag dragit ner kontrasten ett steg i bildinställningarna. Med filteradapter-röret+uv filter blir kameran enklare att hålla och dessutom skyddar det objektivet som känns lite skadligt i 24mm läget. Skinnväskan ger också ett bättre grepp och skyddar. I detta utförandet blir kameran väldigt skön att plåta med och framförallt så blir man stabilare när man slipper komponera bilden med utsträckta armar tittandes på skärmen. Ang linsskyddet som många tycker skall vara inbyggt så resonerar jag såhär. Med linsskydd på en kamera blir det inga bilder tagna. Jag har aldrig något skydd framför linsen utan använder uv-filter istället som jag putsar ibland med en antistat duk ibland. Lite dammig lins gör mindre skada än man tror, men putsa noga vid motljusbilder.

Vidare en liten utstickare: Sluta snacka raw och fotografera istället! Om man fotograferar raw blir man lätt sittandes framför datorskärmen och måste göra inställningar hit och dit för att sedan välja format att spara bilderna i. Hitta istället ett läge i kameran som passar er och anpassa inställningarna och spara dom i kameran. Sedan är det bara att mäta ljus, välja ett högt bländartal, ställa kameran i manuella fokusläget (det finns en utmärkt hyperfokalanvisning i kameran) och plåta på som en galning ute på gator och torg. När ni sedan kommer hem är det bara att spara ner bilderna på hårddisken och kopiera till en backup. Det tar ca. 2 min för mig att göra detta, sedan tittar jag på bilderna i fullskärmsläge och skrattar åt alla fina misslyckanden och ljuspunkter. Sen är det ju trevligt om man väljer ut en bra eller intressant bild emellanåt och publicerar den här på fotosidan.

Tack för mig
 
släng inte dina RAW-filer, det är ju de som är dina original.
Om du slantar dig med en jpeg har du alltid RAW-filen att gå tillbaka till.
 
Har använt LX-3 sedan i höstas och kan inte annat än att jubla. Den är kanon, har använt GR-D II tidigare och kan bara säga att LX-3 är min favorit.

GR-D har bättre kontroller/knappar
LX-3 har bättre bildkvalité

Ang sökaren. köp LX-3 sökaren den är kanon, gjord i aluminium med glaslinser och med plastfot som nyper sig fast på ett betryggande sätt i tillbehörsskon.

Kolla in http://www.flickr.com/photos/elmqvist/sets/72157615711412988/
 
Oj! Det är sånt här vi vill se:-D Fortfarande rätt liten sensor, men ändå bland de största om man bortser från Sigma DP-1.

Tillägg: Intressant att sensorn verkar vara större än bildcirkeln, eftersom 16:9 ger bredare men lägre bilder än 4:3. Annars borde man ha kunnat utnyttja hela sensorn, vilket inte verkar gå. Det skulle nämligen ha gett 3968x2736 = 11 mpix. Det syns också här:

• 11.3 million total pixels CCD
• 10.1 million effective pixels

Canon Pro hade redan 2004 en sensor typ 2/3 format vilket få kompakter har ens i dag med undantag av ex Samsung DP1. med sina 8 MP och relativt ljusstarka 28-200 zoom står denna proffsiga lilla slitstarka kompakt sig gott i konkurensen gällande bildkvalité och funktionssäkerhet
Mvh NE
 
Om det är den här du syftar på så är den ju knappast "kompakt": http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_pro1.asp

Ja, du har uppfattat det hela helt rätt. Det är nog bara så att kriterierna när det gäller beteckning kompaktkamera har flyttas nedåt under åren lopp Cyberphoto har ju numera definitionen kompakt och ultrakompakt mycket diplomatiskt att införa detta begrepp som ju är avhängigt av den elektroniska utveckligen. Jag hävder fortfarande att mitt exempel hör hemma i kompaktklassen.
Vil önska dig en bra fortsättning på denna årets temteraturmässigt första vårlördag och en trevlig helg

Mvh
NE
 
ANNONS