Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
På tal om ingenting.. Går i tankarna att sälja min LX3 och funderar över vad man kan få den såld för?


/Mattias
Tjaa, det är väl bara att sätta in en annons. De brukar gå på strax över 3' men nu kanske de är dyrare..

Gav dumt nog bort min Fuji F31fd till flickvännen (ursäkt: var nykär..) och nu vill hon förstås inte ge tillbaka den och såna finns inte att köpa så jag hör till spekulanterna..

Var på folkmusikfest häromdagen och jag TROR följande var tagna med LX3
http://www.umeafolkmusik.se/umefolk09/bilder/joel_bremer/
att jämföras med
http://picasaweb.google.se/kalle.prorok/Umefolk09?feat=directlink#
så det blir ju liksom ett annat stuk med sv/v+vidvinkel mot färg,tele (och iso 6400 m D700)..

trevlig helg! /kalle
 
Bara en Leica D-Lux 4 kvar !!!

Och så köpte jag näst sista Leica D-Lux 4 med original väska svart läder + SanDisk SecureDigital SDHC 16GB Ultra II, 8.590:-

Svårt att låta bli när CyberPhoto bara hade två kvar!

Panasonic Lumix DMC-LX3 är restnoterad och CyberPhoto vet inte när den kommer in och till vilket pris, betalas med DKR (1.59 SEK)
 
Fotografen som gjorde testet har högre anseende än de flesta ”pixelpeepare” i mina ögon.
Vilket knappast förändrar det faktum att en kompaktkamera är helt chanslös när det gäller lite högre ISO-tal och/eller kort skärpedjup.

Läs gärna själv vad han skriver innan du dömer ut testet. I annat fall har din åsikt ringa värde.
Jodå, jag har läst. Jag kunde ganska lätt urskilja HBL:en i exempeljämförelsen också, utan att tjuvkika. Den var ju dessutom tagen vid just bas-ISO.

Missförstå mig nu inte! LX3 (och säkert andra fina kompakter) ger ypperlig bildkvalitet under vissa förhållanden. För små förstoringar eller webvisning är kvaliteten alldeles utmärkt upp till ungefär ISO 200-400. Men vid större visningsstorlekar och/eller högre ISO-tal så har LX3:an inte en chans. ISO 400 motsvarar ungefär ISO 3200-6400 med min D700 om man inte behandlar bilden hårt.
Bas-ISO, som är 80 hos LX3, motsvarar vad jag kan se ungefär 1600 hos D700.

Nu kan man tycka att det är löjligt att jämföra dessa kameror, men det tycker faktiskt inte jag. Båda har fördelar som gör medtävlaren oanvändbar i vissa situationer. Jag är djupt imponerad över bildkvaliteten hos LX3 med tanke på sensorstorleken, men systemkameran är lååååååååååååååååååångt bättre på alla plan. Om vi bortser från storlek och vikt. Och pris. Och...

Ja, ni förstår. Skitsamma. Dax för lite bilder istället?

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/P1000012_2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/P1000009_2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/P1000005_2.jpg

Jag formligen älskar 4:3-formatet på höjden! På bredden hatar jag det däremot:-D
 
Varje kamera har sitt användningsområde, LX3/D-Lux 4 är en andrakamera som jag alltid kan ha med mig när jag inte har lust att släpa på D300 med diverse objektiv.

Är alltid bättre att kunna ta bilen än att bara se den försvinna därför att kameran ligger kvar hemma.
 
Ni som köpt LX3, är den ett (för dig) komplement till din systemare, en "uppgradering" från en annan kompakt eller bara en kul leksak? Har varit sugen på något kompaktare än en SLR länge, men jag är inte jätteimponerad av de bilder jag sett hittils. Dessutom ligger ju G10 och lurar i konkurrensbuskaget. Vad filmar den i? Duger den som en riktigt bra filmkamera / riktigt bra kompakt i kombination? =)

Hälsn. Fredrik

För mig ett fullvärdigt komplement
 
Nu har jag plåtat lite vid ISO 800 också, och jag kan bara säga: NEJ! Användes inte om det verkligen inte är nödsituation. Motsvarar typ ISO 25600 på fullformataren. I alla fall i JPG.
Faktiskt är JPG-renderingen riktigt kass vid högre ISO, tyvärr. Det är brusreduceringen som spökar, och den ger mer fula artefakter än den tar bort brus. Vid låga ISO däremot, är den istället väldigt bra.

Jag föredrar som vanligt att helt stänga av luminansbrusreduceringen vid råkonvertering, och bara använda färgbrusreducering. Silkypix lägger ändå på redigt med uppmjukande brusreducering tyvärr, men resultatet blir otroligt mycket bättre än i JPG ur kameran.
Faktum är att bruset upplevs som lägre när brusreduceringen i råkonverteraren är avstängd, jämfört med när den är satt till "normal" i kameran. Visst blir det kornigt, men på ett otroligt mycket snyggare sätt. Korn har jag inget emot alls. Digitala fula artefakter däremot... Urk!

Vidare har jag insett att Silkypix är en mycket kompetent råkonverterare. Men den är långsam, och inte alltför intuitiv. Det finns fina funktioner för att öka DR, som gör att låg-ISO-bilderna får riktigt bra omfång och sen kan efterbehandlas hårt i Photoshop eller liknande program.

Vidare har jag utforskat kamerans möjligheter rent tekniskt, och blivit positivt överraskad. Man kan programmera Fn-knappen till att exempelvis välja fokusmetod, och därmed kan man sätta en "fokuspunkt" precis var som helst på bildytan med bara två knapptryckningar. Mycket fiffigt. Samma knapp kan användas för ISO, mätmetod eller lite andra saker.
Vidare finns den sedvanliga AF/AE-on-knappen som vi är vana vid från systemkameror. Jag har satt den till AE-lås, men frågan är om det behövs när man har tillgång till live-histogram.

Och så avslutningsvis ett stort minus för att den tryckta manualen bara tar upp det mest grundläggande. Vill du veta mer specifikt hur kameran fungerar, så måste du sätta dig vid en dator och öppna manualen på CD:n som medföljer. Riktigt dåligt med tanke på priset hos kameran.

--------------------------------

Nuvarande omdöme är fortfarande mycket positivt. Men; håll dig till låga ISO-tal och använd om möjligt råformat. Det lönar sig mycket om vi ser till bildkvaliteten.
 
Det börjar bli lite blogg-varning på det här, men jag fortsätter eftersom jag misstänker att det är ganska många som är sugna på den här kameran:)

---------------------------

Idag knallade jag en lång och lite märklig promenad ute i Spånga i Stockholm. Jag hamnade i nåt slags ingenmansland mellan järnvägen och motorvägen, där det rådde en hemlig stämning.
Nåväl, jag hade LX3:an med mig, och även D700 med Sigma 50/1,4. Jag plockade aldrig fram systemkameran, utan plåtade bara med LX3:an. Jag provade att köra svartvitt direkt i kameran, och det blev väldigt bra! Bas-ISO och stora bländaröppningar gav finfin kontrast och skaplig skärpa över hela bilden.

Här är några exempel, tagna i JPG och ett uns efterbehandlade i Photoshop med lokal kontrast och skärpning.

Motsv. 24/2: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/P1000032.jpg
Motsv. 24/2: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/P1000034.jpg
Motsv. 57/2,8: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/P1000035.jpg
 
Hej!

Är ny här. Jag har lurat på en LX-3 ett tag nu och liksom låst fast mig vid att det är det bästa man kan ha i den klassen.

Mina krav är ljuskänslig optik, gott om vidvinkel, kompakt format.

Finns det några alternativ eller är det bara att slå till?
 
Hej!

Är ny här. Jag har lurat på en LX-3 ett tag nu och liksom låst fast mig vid att det är det bästa man kan ha i den klassen.

Mina krav är ljuskänslig optik, gott om vidvinkel, kompakt format.

Finns det några alternativ eller är det bara att slå till?

#01 - Välkommen till Fotosidan!

#02 - I dagsläget är LX3/D-Lux 4 den "kompaktkamera" som klarar av dåliga ljussituationer bäst.

Men ... som alltid, om du väntar några månader har det säkert kommit någon kamera som har ännu bättre egenskaper i dåligt ljus och bättre vidvinkligt objektiv.

Frågan är bara hur länge du ska vänta?

Just nu väntar jag bara på ett SMS!

2009-03-11 05:48 Örebro Sorterad
2009-03-09 17:44 Umeå Sorterad
 
#01 - Välkommen till Fotosidan!

#02 - I dagsläget är LX3/D-Lux 4 den "kompaktkamera" som klarar av dåliga ljussituationer bäst.

Men ... som alltid, om du väntar några månader har det säkert kommit någon kamera som har ännu bättre egenskaper i dåligt ljus och bättre vidvinkligt objektiv.

Frågan är bara hur länge du ska vänta?

Just nu väntar jag bara på ett SMS!

2009-03-11 05:48 Örebro Sorterad
2009-03-09 17:44 Umeå Sorterad

Tack för det och grattis får man väl säga då. Förmodar att du har en på väg.

Ju mer jag läser om LX-3 destå mer övertygad blir jag.

Drar nog iväg en beställning på PixMania eller Radars inom kort. 4200 kr skulle den kosta.
 
Tack för det och grattis får man väl säga då. Förmodar att du har en på väg.

Ju mer jag läser om LX-3 destå mer övertygad blir jag.

Drar nog iväg en beställning på PixMania eller Radars inom kort. 4200 kr skulle den kosta.

Har just hämtat min D-LUX 4. Batteriet sitter i laddaren. Enligt instruktionsboken, "Ladda tills grön lampa släcks, (efter cirka 120 minuter)".

Får väl läsa instruktionsboken under tiden och så kan jag ju peta in Capture One 4.1.

Återkommer / Jan-Olof
 
Hur går det Jan-Olof? Lite oroväckande tystnad efter den stora ivrigheten;-)
Om du är tveksam så vill jag bara råda dig att inte ens jämföra med den D300 du har i väskan (om väskan stämmer). Det är ingen idé. LX3:an är något helt annat, och det måste man acceptera.

Själv har jag inte plåtat så värst mycket mer. Jag har den med varje dag, och det känns jävligt skönt att alltid vara redo om fotolusten skulle falla på. Förut hade jag min D700 med till jobbet hela tiden, men jag använde den så sällan att jag fick ångest över det. Jag ville ändå inte lämna den hemma för att stå där utan kamera när vädret/viljan/inspirationen väl uppenbarar sig.

Jag gick en liten sväng på lunchen idag och tog några bilder, utan större engagemang. Men bara en sån sak som att man inte måste ha engagemang kan vara välgörande! Med en systemkamera i brottarformat så känner jag en press att göra varje bild till något riktigt bra. Med LX3:an kan jag istället slappna av lite och bara plåta loss, kravlöst. Det är för mig egentligen en större vinst än att slippa släpa på systemkamerans vikt.

Hur blev bilderna då? Jovars, skapliga! Jag fortsätter att köra svartvitt, men i JPG + RAW så att jag kan ångra mig när jag väl är hemma. Jag har dedikerat LX3:an till svartvitt, och det känns riktigt kul faktiskt. Dess JPG-motor funkar skitbra för detta, och eftersom man ser den svartvita bilden redan i "sökaren" så tar man lite annorlunda bilder; mer inriktade på form än på färg.
Nu har jag också ställt ner brusreduceringen till minimum i kameran, och det avslöjar ett skapligt brus redan vid ISO 80. Men det är ett snyggt brus! I alla fall i svartvitt. Inte mig emot, faktiskt. Jag har också ställt upp skärpningen ett uns, vilket gör bilderna mer "färdiga" direkt ur kameran. Det blir inte mer detaljer, men lite högre lokal kontrast. Man kan säga att skärpningen är anpassad för små visningsformat, vilket passar bra i sammanhanget. Vill man ha mer detaljskärpa så är det fortfarande råformat som gället.

Jag insåg också en stor begränsning hos det minimala sensorformatet, som jag faktiskt aldrig hört någon nämna förut. Man kan ju nämligen inte blända ner rejält när ljuset är starkt, för att få vettig exponering vid bas-ISO och kortaste slutartid, utan att skärpan totalpajjar av diffraktion. Bas-ISO borde verkligen ligga lägre, med andra ord.
Vid f/8, som är största nedbländning, har man reducerat upplösningen till något som liknar 3 megapixlar ungefär. En aning överdrivet kanske, då det går att med svår skärpning trolla fram detaljer på nästan-pixelnivå. Men i praktiken är det bara idiotiskt att blända ner mer än till f/4 om man vill ha bästa möjliga bildkvalitet, om valet finns under rådande ljusomständigheter.

--------------------------

Jag är fortsatt nöjd, men jag upptäcker brister hela tiden. Emellertid inga som jag inte varit förberedd på, om vi bortser från det där med att man ibland måste blända ner för att det är så ljust.
Och jag älskar fortfarande remmen! Underbart att kunna ha kameran på bröstet, viktlös i jämförelse med en systemkamera, och ändå alltid redo. Jag älskar också fortsatt den enkla åtkomligheten av valet av bildformat. Strålande möjlighet att "beskära" redan innan bilden tas.

Det kommer förmodligen en bild eller två om en stund.

Tillägg: Götapetter, vad långt jag skrev. Nå, det är väl ett bra betyg på kameran antar jag; att jag lägger ner så mycket tid på att beskriva dess egenskaper;-) Eller så är det vinet. *hick*
 
Hur går det Jan-Olof? Lite oroväckande tystnad efter den stora ivrigheten;-)
Om du är tveksam så vill jag bara råda dig att inte ens jämföra med den D300 du har i väskan (om väskan stämmer). Det är ingen idé. LX3:an är något helt annat, och det måste man acceptera.

Själv har jag inte plåtat så värst mycket mer. Jag har den med varje dag, och det känns jävligt skönt att alltid vara redo om fotolusten skulle falla på. Förut hade jag min D700 med till jobbet hela tiden, men jag använde den så sällan att jag fick ångest över det. Jag ville ändå inte lämna den hemma för att stå där utan kamera när vädret/viljan/inspirationen väl uppenbarar sig.

Jag gick en liten sväng på lunchen idag och tog några bilder, utan större engagemang. Men bara en sån sak som att man inte måste ha engagemang kan vara välgörande! Med en systemkamera i brottarformat så känner jag en press att göra varje bild till något riktigt bra. Med LX3:an kan jag istället slappna av lite och bara plåta loss, kravlöst. Det är för mig egentligen en större vinst än att slippa släpa på systemkamerans vikt.

Hur blev bilderna då? Jovars, skapliga! Jag fortsätter att köra svartvitt, men i JPG + RAW så att jag kan ångra mig när jag väl är hemma. Jag har dedikerat LX3:an till svartvitt, och det känns riktigt kul faktiskt. Dess JPG-motor funkar skitbra för detta, och eftersom man ser den svartvita bilden redan i "sökaren" så tar man lite annorlunda bilder; mer inriktade på form än på färg.
Nu har jag också ställt ner brusreduceringen till minimum i kameran, och det avslöjar ett skapligt brus redan vid ISO 80. Men det är ett snyggt brus! I alla fall i svartvitt. Inte mig emot, faktiskt. Jag har också ställt upp skärpningen ett uns, vilket gör bilderna mer "färdiga" direkt ur kameran. Det blir inte mer detaljer, men lite högre lokal kontrast. Man kan säga att skärpningen är anpassad för små visningsformat, vilket passar bra i sammanhanget. Vill man ha mer detaljskärpa så är det fortfarande råformat som gället.

Jag insåg också en stor begränsning hos det minimala sensorformatet, som jag faktiskt aldrig hört någon nämna förut. Man kan ju nämligen inte blända ner rejält när ljuset är starkt, för att få vettig exponering vid bas-ISO och kortaste slutartid, utan att skärpan totalpajjar av diffraktion. Bas-ISO borde verkligen ligga lägre, med andra ord.
Vid f/8, som är största nedbländning, har man reducerat upplösningen till något som liknar 3 megapixlar ungefär. En aning överdrivet kanske, då det går att med svår skärpning trolla fram detaljer på nästan-pixelnivå. Men i praktiken är det bara idiotiskt att blända ner mer än till f/4 om man vill ha bästa möjliga bildkvalitet, om valet finns under rådande ljusomständigheter.

--------------------------

Jag är fortsatt nöjd, men jag upptäcker brister hela tiden. Emellertid inga som jag inte varit förberedd på, om vi bortser från det där med att man ibland måste blända ner för att det är så ljust.
Och jag älskar fortfarande remmen! Underbart att kunna ha kameran på bröstet, viktlös i jämförelse med en systemkamera, och ändå alltid redo. Jag älskar också fortsatt den enkla åtkomligheten av valet av bildformat. Strålande möjlighet att "beskära" redan innan bilden tas.

Det kommer förmodligen en bild eller två om en stund.

Tillägg: Götapetter, vad långt jag skrev. Nå, det är väl ett bra betyg på kameran antar jag; att jag lägger ner så mycket tid på att beskriva dess egenskaper;-) Eller så är det vinet. *hick*

Det är kul att du lägger ner så mycket tid på utvärdering och ändå hinner med att se möjligheterna. Jag påminner mig om när jag hade en 6x9 kamera med två tider och två bländarinställningar och manuell skärpeinställning.
Då fanns inget annat och då var bilden det enda som betydde något. Det var ingen som påtalade vinjettering och brus och oskärpa i hörnen och felsinställd skärpa. På den tiden var det BILDEN som var viktig, det fanns inget annat att se. Det fanns inget annat att tala om.
Bara som en påminnelse.
PS: Min första kamera hade ingen exponeringsspärr- Det gick att ta hur många bilder som helst utan att dra fram till nästa ruta, och det gick att dra fram filmen hur långt som helst utan att exponera. En del filmer hade inga kopierbara bilder. Det var antingen oavsiktliga dubbelexponeringar eller helt blanka rutor.
Det var inte bättre förr.
 
Det är kul att du lägger ner så mycket tid på utvärdering och ändå hinner med att se möjligheterna. Jag påminner mig om när jag hade en 6x9 kamera med två tider och två bländarinställningar och manuell skärpeinställning.
Då fanns inget annat och då var bilden det enda som betydde något. Det var ingen som påtalade vinjettering och brus och oskärpa i hörnen och felsinställd skärpa. På den tiden var det BILDEN som var viktig, det fanns inget annat att se. Det fanns inget annat att tala om.
Bara som en påminnelse.
PS: Min första kamera hade ingen exponeringsspärr- Det gick att ta hur många bilder som helst utan att dra fram till nästa ruta, och det gick att dra fram filmen hur långt som helst utan att exponera. En del filmer hade inga kopierbara bilder. Det var antingen oavsiktliga dubbelexponeringar eller helt blanka rutor.
Det var inte bättre förr.
Det var en synnerligen intressant påminnelse! Jag antar att det är precis denna "själ" som jag söker i mitt användande av LX3:an. Bara på rent jävelskap så försöker jag strunta i de råfiler som jag har på kortet, parallellt med JPG-dito. Och det funkar bra tycker jag. Det jag har att efterbehandla är det jag såg på displayen när jag tog bilden. Gör det bästa av det, och det blir rätt bra faktiskt (i alla fall tekniskt sett). Som om det vore ett negativ. Man kan inte göra så mycket med enkla medel, så därför kan man strunta i de svåra efterbehandlingarna.

Just nu gäller det för mig att släppa tanken om att "jag kan fixa det där sen", för det funkar inte med den här kameran. Omfånget är för dåligt. Det ser jag just nu som en kreativ begränsning, på samma vis som en fast brännvidd på systemkameran kan göra.

Nog snackat. Här är några mycket enkla bilder utan anspråk från idag, lätt processade från JPG ur kameran (svartvitt redan där). Jag har använt "shadow/hilight" i kombination med oskarp mask med olika radier i Photoshop, endast.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/4.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/LX3/5.jpg
 
Senast ändrad:
Hur går det Jan-Olof? Lite oroväckande tystnad efter den stora ivrigheten;-)
Om du är tveksam så vill jag bara råda dig att inte ens jämföra med den D300 du har i väskan (om väskan stämmer). Det är ingen idé. LX3:an är något helt annat, och det måste man acceptera.

Oroväckande tystnad ??? Jag förstår, kan bara meddela att jag är supernöjd med Leican när jag väl kom underfund med att det inte gick att välja in RAW oavsett vilket läge PASM-vredet står invalt på. Tog ett foto på min sambo och blev "bergtagen", vilken skärpa och vilka färger. Här har nog Capture One en stor skuld ;-)

Har fotat en av mina bilar som eventuellt är till salu. Blänkande mörk lack brukar vara besvärlig men inte! Knäppte 30-talet RAW-bilder och processade dem i Capture One. Inte en misslyckad bild.

Har också haft med den på jobbet och åtminstone en arbetskamrat blev omvänd från Canon G9 till LX3/D-LUX 4. Så här ska en kompaktkamera kännas! Ett uttalande från en dreglande kompis.

Vänta får ni nu göra minst en vecka, åker till England i morgon och är där på språkkurs, tillbaka till old Sweden nästa söndag.
 
Vem vill använda en Canon G9 som bränner högdagrar helvilt när man kan använda LX3?

Maktens Sv/V bilder fick mig att haja till lite.
Bilderna kom fan inte på en helt annan divition än som färgditon även om jag alltid föredragit färg då jag älskar färger.
 
Bildstorlek i forum

Måste fråga, max storlek på bild som ska bifogas inlägg ???

Max långsida, 400, 500, 600 pixlar eller vad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.