Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför det? Konvertera, fixa bilden, släng DNG.
Originalet sparar man ju givetvis, så gör jag

Jag ser inte fördelen med det........
Man kan ju lika väl fixa bilden och stå ut med XML-filerna - dom är ju inte så stora.

Jag har alltid sett två stora fördelar med att konvertera till DNG och slänga originalfilen:
1) filen blir mindre
2) DNG bör rimligen har större "framtidssäkerhet" än ett proprietärt format som kan riskera att inte längre supportas av tillverkaren. Pentax oroliga färd just nu kan vara ett exempel.

Problemet med de tre gånger så stora DNG-filerna torde vara av övergående natur, som det låter på Adobe.
 
Jag köpte LX3:an för några dagar sedan och jag är enormt nöjd! Bildkvalitén är enormt bra för att vara en kompakt. Brusnivån upplever jag vara ganska bra för att vara en kompakt. iso 80 ligger ungefär som iso 200 på min D200 tycker jag. Oerhört smidigt att köra alla filer genom LR2.2 oavsett om de kommer från min D200, D300 eller LX3.
 
Jag skaffade min LX3 i höstas och min D2X har fått vila ett bra tag nu. Dock, snart är det vår och ombytta roller;)
 
Jag köpte LX3:an för några dagar sedan och jag är enormt nöjd! Bildkvalitén är enormt bra för att vara en kompakt. Brusnivån upplever jag vara ganska bra för att vara en kompakt. iso 80 ligger ungefär som iso 200 på min D200 tycker jag. Oerhört smidigt att köra alla filer genom LR2.2 oavsett om de kommer från min D200, D300 eller LX3.

Håller fullständigt med -för en kompakt har LX3:an en helt fantastisk bildkvalitet och jag har ägt (och äger fortfarande) en del små kameror.....

Samtidigt måste man erkänna att kan den aldrig ersätta en DSLR när det gäller bildkvalitet vid högre ISO. Speciellt min D40 är helt outstanding här och även här jag stor erfarenhet av Canon, Olympus och Pentax (K100DS var/är en pärla, dock).

DSLR-kamerornas största problem är ju att man inte alltid släpar med dom ;-)
 
DSLR-kamerornas största problem är ju att man inte alltid släpar med dom ;-)

Det är faktiskt INTE kamerans problem...
Jag känner både män och kvinnor som alltid bär med sig saker som är större och tyngre än en liten systemkamera. Jag vet en som gärna släpar sexpack bärs, men kräver en kamera som inte får synas när den ligger i bakfickan.

Problemet är fotografens inställning och prioritering. Träna att släpa då blir det till sist en vana.

Eller nöj dig med LX3an...det gör jag ibland.
 
Hej. Nu när det gått en tid, Hur uppfattar ni det korta zoomområdet på LX3:an. Önskar ni på kommande modeller åtminstonde 110mm som topp. Är det så att det är svårare att få den fina och låga ljusstyrkan, om man ökar på zoomområdet. Mvh./ Bengt.
 
Hej. Nu när det gått en tid, Hur uppfattar ni det korta zoomområdet på LX3:an. Önskar ni på kommande modeller åtminstonde 110mm som topp. Är det så att det är svårare att få den fina och låga ljusstyrkan, om man ökar på zoomområdet. Mvh./ Bengt.

Jag ser LX3 som en kamera som är liten och går utmärkt att använda i lite dunklare miljöer, typ restauranger.
Den ersätter inte systemkamera eller långzoom. För mig är det en av flera kameror som används som andra verktyg, dvs det som passar bäst till tillfället.
 
Nu har jag hunnit testa lx3 ett tag och är ganska nöjd med den. Zoomomfånget är inget hinder för mig. Jag kör nästan uteslutande på 24mm men tar några enstaka porträtt på 60mm. Bruset, ja bruset är inte snyggt men jag tycker det är ok på 800. Nu behöver jag bara fixa en sökare till vettigt pris sen kan jag köra med kameran i några år. Jag är amatörfotograf och inte nån sån som hänger med flera kameror och då är väl lx3 en perfekt polare som alltid kan hänga med. En fundering bara: Tänk om man kunde forma bruset så det blev mer likt korn då skulle 1600 funka fint på lx3.
 
Nu har jag hunnit testa lx3 ett tag och är ganska nöjd med den. Zoomomfånget är inget hinder för mig. Jag kör nästan uteslutande på 24mm men tar några enstaka porträtt på 60mm. Bruset, ja bruset är inte snyggt men jag tycker det är ok på 800. Nu behöver jag bara fixa en sökare till vettigt pris sen kan jag köra med kameran i några år. Jag är amatörfotograf och inte nån sån som hänger med flera kameror och då är väl lx3 en perfekt polare som alltid kan hänga med. En fundering bara: Tänk om man kunde forma bruset så det blev mer likt korn då skulle 1600 funka fint på lx3.

I photoshop och andra bildbehandlingsprogram finns det goda möjligheter att i efterhand läga på olika sorters korn, det finns tom program som försöker efterlikna olika filmers egenskaper.
 
Hej. Nu när det gått en tid, Hur uppfattar ni det korta zoomområdet på LX3:an. Önskar ni på kommande modeller åtminstonde 110mm som topp. Är det så att det är svårare att få den fina och låga ljusstyrkan, om man ökar på zoomområdet. Mvh./ Bengt.

Jag tror att det begränsade zoomområdet är en förutsättning för den goda optiska kvaliteten - superzoomar finns det gott om och min erfarenhet är att de kan vara nog så goda, men optiskt inte alls i LX3:ans klass.
Av mina kameror med större zoomområde har Olympus 2100 och Fujis 6500 varit roliga på många sätt, men då pratar vi förstås inte om "pocket-size".

En duktig fotograf (jag pratar inte om mig själv.......) kan skapa fantastiska bilder med LX3:an. Kolla på:
http://panasonic.net/avc/lumix/popup/lx3_bruce_gallery/

/Kjell
 
Kan bara hålla med. Länken: Fantastiska bilder! Någon som vet eller har något förslag på vilket program flashserien är gjord i?

Jag har själv en LX3 som komplementkamera sedan en månad tillbaka. Ett riktigt litet underverk med ett objektiv som slår det mesta. Kan starkt rekommenderas!
 
Jaha, nu när man väl bestämt sig för att köpa en, så finns den inte i lager någonstans:-( Utom hos diverse opålitliga nätbutiker då.

Någon som vet en affär i Stockholm som har LX3 på hyllan? Svart då givetvis.
 
Jaha, nu när man väl bestämt sig för att köpa en, så finns den inte i lager någonstans:-( Utom hos diverse opålitliga nätbutiker då.

Någon som vet en affär i Stockholm som har LX3 på hyllan? Svart då givetvis.

Nja kanske inte vet precis men ScandinavianPhoto anger >1 i Stockholmsbutiken såg jag när jag kolla på pris på sökaren (för dyr)
Lagerlistor ska man förstås ta med en nypa salt.
 
Jaha, nu när man väl bestämt sig för att köpa en, så finns den inte i lager någonstans:-( Utom hos diverse opålitliga nätbutiker då.

Någon som vet en affär i Stockholm som har LX3 på hyllan? Svart då givetvis.

Nej inte vet jag det... men jag köpte min på nätet på Siba... Skickades dagen efter och jag hade den hemma på 2 vardagar...Det tyckte jag var bra...och den verkar fortfarande finnas i lager...Tilbehör köpte jag på Cyberphoto....
 
Nja kanske inte vet precis men ScandinavianPhoto anger >1 i Stockholmsbutiken såg jag när jag kolla på pris på sökaren (för dyr)
Lagerlistor ska man förstås ta med en nypa salt.
Tack! Jag får kubba förbi där i morgon eftermiddag tror jag. Jag har nämligen en känsla av att när lagrena är tömda så kommer priset att höjas. Kronans värde sjunker som en sten, och många andra efterfrågade kameror har ökat i pris sedan de lanserades.

Nej inte vet jag det... men jag köpte min på nätet på Siba... Skickades dagen efter och jag hade den hemma på 2 vardagar...Det tyckte jag var bra...och den verkar fortfarande finnas i lager...Tilbehör köpte jag på Cyberphoto....
Jag var inne på Siba på Kungsgatan nyss, och det sista exemplaret såldes mitt framför näsan på mig:-( Med deras usla policy att ha högre butikspris än beställningspris, så går jag gladeligen till någon annan och betalar någon hundralapp mer.
 
Fick faktiskt sista exemplaret i en Siba-butik till nätpriset plus 68 kr i frakt (vad det skulle kostat att skicka efter). Bra policy!
 
Fick faktiskt sista exemplaret i en Siba-butik till nätpriset plus 68 kr i frakt (vad det skulle kostat att skicka efter). Bra policy!
Se där, de är tydligen inte konsekventa på den fronten. Jag tog nämligen upp nätpriset och frågade "snyggt" om man kunde beställa kameran på nätet och hämta ut den i butik, men se de gick inte:-(
 
Ja, jag beställde inte ens. Kollade bara på nätet att det fanns en i butiken. Åkte dit och bad om att få nätpriset. Inga problem alls. Var beredd på att argumentera, men tappade hakan när de accepterade direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.