Jaha, då har jag plåtat lite mer! Det goda intrycket består, men jag måste nog vänja mig lite vid hur enormt brusigt det blir vid högre ISO jämfört med en APS-C- eller FF-kamera;-) ISO 400 är helt okej även vid 100% förstoring med ganska gott om detaljer. Bruset är påtagligt, men inte direkt störande. Syns inte alls vid webvisningsstorlek, vilket är bra. Och med tanke på att bildstabiliseringen är riktigt bra och objektivet ljusstarkt, så behöver man oftast inte gå högre än så ens vid ganska dåligt ljus, så länge motivet inte rör sig.
Objektivet verkar riktigt bra. I vidvinkligaste läge är det skarpt ända ut i hörnen vid f/2,8 (ett steg nedbländat alltså), men när man närmar sig teleläget så avtar skärpan en liten smula i hörnen vid samma bländare (vilket då är vidöppet), samt att den totala kontrasten är något lägre.
Den lättåtkomliga knappen för bildformat (4:3, 3:2, 16:9) är mycket välkommen, och jag väljer gärna 4:3-format för bilder på höjden och 3:2 för bilder på bredden. Det rör sig heller inte om beskärning, utan sensorn är större än bildcirkeln, så man får ut samma objektivprestanda och upplösning oavsett val.
Jag har läst lite kommentarer om att folk inte gillar den medföljande remmen, men jag tycker att den är kanonfin. Den sitter alltså i tvenne öglor som på en "riktig" kamera, så att man kan hänga den runt halsen. Utmärkt, då kameran kan hänga lättillgänglig utan att störa eftersom den är så liten och lätt.
Fortsatt tummen upp! Jag ska försöka utvärdera prestanda lite mer ingående när jag har tid och ork. Just nu följer den med i jackfickan varje dag, men det blir inte så mycket testande.