Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Den där panasonicen låter ju intressant.. men det jag undrar är hur det dynamiska omfånget ser ut? Om det är i klass med ett medeltal på aps-c -dynamik så är den ju riktigt användbar!
Med en sensorstorlek på c:a 35% av en aps-c så ska kanske förväntningarna inte vara för höga. Men den är förhoppningsvis bättre än övriga kompakter.
 
Jag har kännt på den cirka 20min idag och kan väl säga att det gav ett blandat intryck.

Allt var positivt förutom autofokusen. det verkar som att den alltid går igenom hela fokusområdet innan den låser. kan iofs vara en inställningssak då den verkade lite snabbare i autoläget. (nej, jag hade inte på makroläget)

bildkvalitet kan jag nog inte direkt uttala mig om då jag bara kollade bilderna på displayen.

Displayen var iaf jäkligt bra.
 
Synd det där med sökaren. Det borde vara en baggis att göra en sökare som sitter i blixtskon som visar olika beskärningsramar för några få brännvidder, låt säga motsv. 24, 28, 35, 50 och 60 mm, som markeras med flytande kristall när man zoomar. Som en mätsökare ungefär alltså. Eller egentligen skulle det räcka om sökaren med en liten info-rad visade den valda brännvidden och hade färdiga ramar. Det är ju rätt kass att bara ha en dyr och fin sökare för den kortaste brännvidden och sen vara tvungen att gissa sig till utsnittet för övriga brännvidder:-/
 
Synd det där med sökaren. Det borde vara en baggis att göra en sökare som sitter i blixtskon som visar olika beskärningsramar för några få brännvidder, låt säga motsv. 24, 28, 35, 50 och 60 mm, som markeras med flytande kristall när man zoomar. Som en mätsökare ungefär alltså. Eller egentligen skulle det räcka om sökaren med en liten info-rad visade den valda brännvidden och hade färdiga ramar. Det är ju rätt kass att bara ha en dyr och fin sökare för den kortaste brännvidden och sen vara tvungen att gissa sig till utsnittet för övriga brännvidder:-/

Det är lite ruskigt att den går på tre lakan också. Det får bli skärm för min del.
Nu har jag min kamera i näven iallafall. Började med att testa min lilla loppisblixt med tyristorautomatik via radiosynk - funkar fint. Annars, tja, verkar lovande....
 
Återkom gärna eftermer test.
Typ hur den klarar motljus och kontrastrika motiv etc.
Har en Canon G9, bränner gärnaut högdagrar..
 
Optiska sökaren

Det är lite ruskigt att den går på tre lakan också. Det får bli skärm för min del.
....

2.900:- Lite ruskigt?
Det är ta mej f..n helt jä. a idiotiskt. För en glabit där dom inte ens orkat fixat markering för andra brännvidder än 24mm
Man kan köpa en 18-55mm zoom med bildstabilisering för 1.800:-
Tror jag slänger ut min Panasonic plasma-tv i protest.
 
2.900:- Lite ruskigt?
Det är ta mej f..n helt jä. a idiotiskt. För en glabit där dom inte ens orkat fixat markering för andra brännvidder än 24mm
Man kan köpa en 18-55mm zoom med bildstabilisering för 1.800:-
Tror jag slänger ut min Panasonic plasma-tv i protest.


Det är nog inte helt osannolikt att det lär komma en söka från en eller två tredje-partstillverkare.

Jag har iaf bestämt mig, det blir en LX3 så snart ekonomin tillåter.
 
Det är nog inte helt osannolikt att det lär komma en söka från en eller två tredje-partstillverkare.

Jag har iaf bestämt mig, det blir en LX3 så snart ekonomin tillåter.

Jag är en känslomänniska och reagerar snabbt och kraftigt :)
T ex ang. sökaren.
Jag måste ju faktiskt erkänna att jag är lite intresserad av kameran
 
råfiler

Nu sitter jag med en massa råfiler och missade ta reda på om det finns nån programvara som kan konvertera dem. Någon som vet? Det sades att silkypix skulle funka, men icke på mac iallafall...
 
Jag är ju dum i huvudet. Missade visst att det följer med en skiva till kameran.. Glöm ovanstående är ni snälla.
 
Nej..nej..nej, det kommer jag aldrig att glömma och som straff får du lägga upp lite bilder så alla får se vilken fin&bra kamera du införskaffat.
Mvh Thomas

Haha, jag ska göra det när jag lärt mig bemästra silkypix ordentligt...

Någon silkypixanvändare som kan upplysa om hur man slipper reducering av luminicensbrus? Jag är av den sorten som snarare lägger på mer brus i form av Grain Surgery än smetar ut med brusreducering.
 
Silkypix

Ja, jag rekommenderar Ps cs3. Har inte ens provat silkypix om jag skall vara helt ärlig, så jag vet inte hur den fungerar. Men Photoshop funkar för mig - efter att ha gått Mattias grundkurs på Moderskeppet.com.
Här fick du ett relativt dåligt svar, jag borde skämmas, men gör det ej efter att ha läst utvärderingar om silkypix.
 
Ja, jag rekommenderar Ps cs3. Har inte ens provat silkypix om jag skall vara helt ärlig, så jag vet inte hur den fungerar. Men Photoshop funkar för mig - efter att ha gått Mattias grundkurs på Moderskeppet.com.
Här fick du ett relativt dåligt svar, jag borde skämmas, men gör det ej efter att ha läst utvärderingar om silkypix.
Jag tror inte Adobe PS 3 har uppgraderats för lumix lx3.
Mvh Thomas
 
Nej..nej..nej, det kommer jag aldrig att glömma och som straff får du lägga upp lite bilder så alla får se vilken fin&bra kamera du införskaffat.
Mvh Thomas

Nu ligger en på min sida, men den säger egentligen ingenting om kameran eftersom jag processat den ganska mycket, med fejkat TriX-korn och allt. Den ska ju ersätta min nyligen avsomnade Ricoh GR1s, och som sådan funkar det över förväntan.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1432406.htm?set=mp
 
Går den att hitta billigare än 422 euro + frakt?
från http://www.eg-electronics.com/product_info.php?pName=panasonic-lumix-dmclx3-egk-p-9956&cName=panasonic-lx-dmclx3-c-717_887_908_1233

Helst inom EU. www.warehouseexpress.com har inte den modellen hemma annars hade jag köpt från dem.


Michael

Ähh... Beställde från TBH.se för 4 599:- hittade andra grejer att köpa där också.
Nu gäller bara och hitta någon som kan leverera väskan DMW-CLX3.



Michael - i köpar tagen -
 

Bilagor

  • dmw-clx3.jpg
    dmw-clx3.jpg
    52.1 KB · Visningar: 1,062
Ähh... Beställde från TBH.se för 4 599:- hittade andra grejer att köpa där också.
Nu gäller bara och hitta någon som kan leverera väskan DMW-CLX3.



Michael - i köpar tagen -


Köpte den sista hos Fotokungen i fredags.Jag avstår nog väskan då den precis som övriga tillbehör är för dyr. Lite tråkigt att om tre-fyra år ha en `värdelös´ kamera i en fin läderväska :).

Köpte dessutom kameran som `alltidhamedkamera´ i motsats till min tunga DSLR. Med läderväskan gissar jag att det är kört att ha kameran i fickan utan det är på magen som gäller.

Hittade en 25 år gammal HP kalkylatorväska som passar perfekt. Blir även en spalt över som passar perfekt för snodden som jag snott från min gamla Olympus My-II. Om remmen som följer med tycker jag....inte!

Lite kul förresten att denna LX3 är Made in Japan. Om jag jämför med Nikon är det bara deras rena proffsprylar som görs inom landet.

Lite tråkigt att det bara skvalar när man skulle vilja ut och testa kameran. Har dock hunnit konstatera att optikens ljusstyrka i kombination med bildstabiliseringen lovar gott.
 

Bilagor

  • $RE5C3Q4.jpg
    $RE5C3Q4.jpg
    99.1 KB · Visningar: 939
Köpte den sista hos Fotokungen i fredags.Jag avstår nog väskan då den precis som övriga tillbehör är för dyr. Lite tråkigt att om tre-fyra år ha en `värdelös´ kamera i en fin läderväska :).

Visst blir det så, att väskan blir det som har det högsta värdet om 4 år :)

Men jag räknar med att det inte finns en liknande "fickkamera" för halva LX3 priset med ISO 3200 liknande LX3 ISO 800, som gör att man tycker att jag "måste" köpa en ytterligare ny kamera inom två år :) Sen om det sker så är det ju bara bra.

Nu var ju min förra fickkamera trasig och jag kunde övertyga mig själv denna måste jag ha ;-)


Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.