Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Makten skrev:
Sten-Åke>>
Jodå, jag är fullt medveten om allt det där, men jag tyckte att den tredje parametern saknades i resonemanget, nämligen just pixlarnas sammanlagda yta. Detta har ofta glömts bort när man påstår att sensorytan skulle vara alena avgörande för möjligheten till lågt brus. Vi kanske kan gissa att det finns en ganska stor skillnad där mellan olika generationer av sensorer, trots samma sensoryta. Sen kan man ju diskutera huruvida bättre mikrolinser kan vara ett fullgott alternativ till en större pixel.
Tillägg: Så, om vi binnar 4 mindre pixlar till en stor så kan dessa 4 ändå ha sämre fill factor sammanlagt än en motsvarande större ensam pixel, vilket ju i så fall torde utgöra en försämrande faktor.
Den faktorn har inte saknats. Fill factor-resonemanget handlar ju just om detta. Den har länge varit allenarådande som förklaringsmodell bl.a. i flera trådan kring brus och DR och har mest ihärdigt försvarats av Mikael Risedal och Lars Kjellberg tillsammans. Men efter den maratondebatt som varits har även dessa nyanserat sina ståndpunkter högst betydligt. Så det har verkligen inte saknats advokater för fill factor resonemanget. Det var där allt startade och jag tror ingen orkar ta om denna debatt igen, för det vore att gå tillbaka till ruta ett. Allt detta är ordentligt och hårt genomtröskat redan så det är bara att läsa orginaltrådarna om man tycker detta fortfarande är oklart.