Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta gäller förstås bara JPG-filerna.

Ok - då klarar jag mig, kör alltid JPG + RWL så om jag har en JPG som krånglar kan jag alltid gå över till RWL och labba i Capture One 4.8.1.

Angående underexponering, kör alltid med -2/3 men har efter att ha läst inlägg i detta forum ska jag pröva med -1.0 när solen lyckas jaga bort regnmolnen.

/ Jan-Olof
 
Jag har precis skaffat LX3an och undrar om det går att trycka nånstans för att se klockan när man har på "Fotoläget"? Som när man klickar på Info på Canons systemkameror.

Grattis till köpet av LX3 och välkommen i gänget.
Klockan visas automatiskt när du slår på den.
Något annat sätt känner inte jag till.
 
Gillar min LX3'a, precis som min poseringsglada kompis, så vi tog en fotosession i morgonsolen.
 

Bilagor

  • foxy_fox.jpg
    foxy_fox.jpg
    90.2 KB · Visningar: 481
Handhavande, mm?

Hej på er,

Jag håller på att luska ut vilken kompaktkamera jag ska köpa och har såklart blivit intresserad av LX3 (står mellan den och Ricoh GX200).

Jag har läst hela den här tråden (pust!) och några till, men skulle ändå vilja slänga iväg ett par frågor om kameran.

Hur ser ni som nu har använt LX3 ett tag på handhavandet? Är kameran smidig och snabb att fotografera med?

Hur ser ni på storleken? Är kameran så pass liten att den känns enkel att ta med sig? Slinker den ner i en jackficka eller i sommarshortsens benfickor utan att kännas otymplig?

Hälsningar
Joakim
 
Förtydligande!

Hej igen,

Jag vill förtydliga vad jag menar med snabb och smidig ovan. Då tänker jag främst på om det är lätt att komma åt manuella inställningar, exponeringskompensation, osv.

/Joakim
 
Hej igen,

Jag vill förtydliga vad jag menar med snabb och smidig ovan. Då tänker jag främst på om det är lätt att komma åt manuella inställningar, exponeringskompensation, osv.

/Joakim

Alla svar du får är subjektiva. Den är smidigare än min 5D men den är inte lika snabb och lätt att göra manuella inställningar.
Det är dock, tillsammans med Canon G10 min favoritkompakt.
 
Hej Liax!

Jag satt i samma funderingar och funderade om Canons G10 var kameran för mig, då den har Iso och exponeringskompensationsrerglage. Hadde helst sett en Nikon till min samling då Capture NX hadde kommit till användning till alla kamerorna.

Köpte i alla fall en LX3'a och gillar den.
Exponeringskompensationen har du på en egen knapp och Iso har jag programmerat att finnas på funktionsknappen, så mina önskningar att enkelt nå dessa funktioner uppfylldes. Visst är Canons rattar lockande, men denna lösning fungerar riktigt smidigt också.
Även tid och bländar i manuellt läge styr du enkelt fast med styrspaken.

Vitsen med en sådan här kamera är ju att den skall vara liten och smidig, vilket också är det mest störande med kameran. Stora händer och en liten kamera känns lite fippligt och skalet känns lite halkigare utan riktiga gummigrepp som Nikon och Canon. Men idén var ju att köpa en liten kamera, så det är bara till att gilla läget, och visst glider den lätt ner i fickorna.

Tror inte någon av mina tilltänkta kameror hadde vart en katastrof, men 24mm vidvinkel, bländaröppning på 2.0-2.8 och ett galet roligt macroläge gör den till ett lockande köp.

Det lösa objektivlocket kan man förståss också störa sig på, men eftersom det är vardag med systemkamerorna har jag inte hetsat upp mig över det. Om valet stod mellan optiken som sitter i den eller en sämre fast med automatiskt skyddslock, skulle valet vara ganska enkel.
Inget att bråka om alltså!

Svaret på frågorna är: Ja! Jäteenkelt att nå Iso och Exp-komp om du programmerar iso på f-knappen. Tid bländare väljer du med höger eller vänster på joysticken, och värdena ändrar du up och ner på densamma.
Peace of cake helt enkelt.....

Själv lyckligt överraskad över enkelheten i denna lösning. Visst... jag är lite svag för gamla "hederliga rattar". Men detta duger bra!

Lycka till, hoppas detta var till någon nytta.
 
Senast ändrad:
Tack för era svar!

Johan: Självklart är alla åsikter subjektiva! :)

Att jämföra en pocketkamera med en 5D är naturligtvis inte vad jag är ute efter, snarare menar jag hur den ter sig jämfört med andra pocketkameror! :)

Crister: Tack för ett genomtänkt svar. Det var absolut till nytta! :)

/Joakim
 
Då har jag haft min LX3 i lite över en vecka, och testbilderna jag hade kollat på på höga iso var ju klart mycket bättre än vad jag lyckats pressa ur raw-filerna i senaste ACR.

Dock, färgerna är fantastiska och helt i nivå med min gamla Eos 350D :)

Det dynamiska omfånget är låååångt ifrån de 10 steg som DXOmark säger finns. Och då pratar jag rawfiler.

Faktum är att jag får mer information ur skuggorna i jpegarna från min gamla Powershot A620 än jag får ur raw-filerna från Lx3, lite skandalöst är det faktiskt..nävars, så illa är det nog inte, har inte jämfört så noga..

För övrigt så är jag ganska nöjd, trots besvikelsen.

Laddar upp lite bilder här i forumet om ett tag :)
 
Senast ändrad:
..och massa annat görs enkelt via joysticken som hålles intryckt nån sekund..

Tack för tipset fotokompis!

Haha... Så går det när man enfaldigt låter bli att läsa bruksanvisningar om man inte absolut måste. Måste jag ju hitta på något annat nyttigt att ha på funktionsknappen.
 
Lite bilder från min nya LX3 :)
 

Bilagor

  • P1000439.jpg
    P1000439.jpg
    49.9 KB · Visningar: 644
  • P1000468.jpg
    P1000468.jpg
    58.3 KB · Visningar: 638
  • P1000586.jpg
    P1000586.jpg
    67.1 KB · Visningar: 642
... o så några stycken till :)
 

Bilagor

  • P1000587.jpg
    P1000587.jpg
    47.7 KB · Visningar: 640
  • P1000656.jpg
    P1000656.jpg
    51.9 KB · Visningar: 637
  • P1000658.jpg
    P1000658.jpg
    43.3 KB · Visningar: 634
Det får bli en sådan, nu åker klumpkameran in i garderoben :)
Tips på leverantör som har hemma till vettigt pris?
I stan kostade dom mellan 5000 och 6000:- SEK beroende på butik.
Cyber verkar ligga strax under 5000:-
Det verkar vara leveransuppehåll sägs det, och nästa omgång blir dyrare, kommer det en ersättare så man ska vänta lite kanske?
 
Bilderna är redigerade från Rawfiler.. dvs, jpegs direkt ur kameran blir inte sådär bra tyvärr.
 
En bild innifrån ett fågeltorn utan blixt med LX3'an.

* Första bilden är bara inläst som den är i Lightroom och sedan krympt.

* Andra bilden har jag bara använt "fill light" i Lightroom och sedan krympt.

Ingen uppskärpning eller någon som helst manipulation av bilderna annat än vad jag skrivit. Ganska trevligt att fånga exteriör och interiör på en exponering så pass bra.

Hoppas bilderna inspirerar.
 

Bilagor

  • Bird-Tower_original.jpg
    Bird-Tower_original.jpg
    56.8 KB · Visningar: 597
  • Bird-Tower_light.jpg
    Bird-Tower_light.jpg
    74.5 KB · Visningar: 593
"fill light" i Lightroom, är det samma sak som att använda Fyllnbadsljus i ACR?
Finns motsv. funktion i Photoshop?
 
"fill light" i Lightroom, är det samma sak som att använda Fyllnbadsljus i ACR?
Finns motsv. funktion i Photoshop?

Ja jag gissar det, men det går väl att fixa med en snitsig kurva.

Ville bara visa att den exponerar rätt trevligt och att lågdagarna går att hämta upp ganska bra. Har alltså inte skärpt, brusreducerat eller färgkorigerat det minsta vilket jag normalt gör med bilderna.

Sedan sitter man förståss och fantiserar om en D3 sensor, likvärdig optik men gärna en smula längre brännvidd. Dock ej på bekostnad av mindre vidvinkel. Kanske Nikons "Active D-Lighting", CF kortplats för att kunna dela alla kort med systemkamerorna och en optisk sökare.
Att manuellt kunna fokusera precis som med en systemkamera, hadde ocks vart en våt dröm........ Men trotts avsaknaden av alla dessa "våta drömmar" är jag ganska nöjd.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.