Hej Liax!
Jag satt i samma funderingar och funderade om Canons G10 var kameran för mig, då den har Iso och exponeringskompensationsrerglage. Hadde helst sett en Nikon till min samling då Capture NX hadde kommit till användning till alla kamerorna.
Köpte i alla fall en LX3'a och gillar den.
Exponeringskompensationen har du på en egen knapp och Iso har jag programmerat att finnas på funktionsknappen, så mina önskningar att enkelt nå dessa funktioner uppfylldes. Visst är Canons rattar lockande, men denna lösning fungerar riktigt smidigt också.
Även tid och bländar i manuellt läge styr du enkelt fast med styrspaken.
Vitsen med en sådan här kamera är ju att den skall vara liten och smidig, vilket också är det mest störande med kameran. Stora händer och en liten kamera känns lite fippligt och skalet känns lite halkigare utan riktiga gummigrepp som Nikon och Canon. Men idén var ju att köpa en liten kamera, så det är bara till att gilla läget, och visst glider den lätt ner i fickorna.
Tror inte någon av mina tilltänkta kameror hadde vart en katastrof, men 24mm vidvinkel, bländaröppning på 2.0-2.8 och ett galet roligt macroläge gör den till ett lockande köp.
Det lösa objektivlocket kan man förståss också störa sig på, men eftersom det är vardag med systemkamerorna har jag inte hetsat upp mig över det. Om valet stod mellan optiken som sitter i den eller en sämre fast med automatiskt skyddslock, skulle valet vara ganska enkel.
Inget att bråka om alltså!
Svaret på frågorna är: Ja! Jäteenkelt att nå Iso och Exp-komp om du programmerar iso på f-knappen. Tid bländare väljer du med höger eller vänster på joysticken, och värdena ändrar du up och ner på densamma.
Peace of cake helt enkelt.....
Själv lyckligt överraskad över enkelheten i denna lösning. Visst... jag är lite svag för gamla "hederliga rattar". Men detta duger bra!
Lycka till, hoppas detta var till någon nytta.