Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte märkt att det är någon skillnad i skärpa med vidvinkelkonvertern på. Fungerar lika bra som utan så vitt jag kan märka.
 
LX3:an

Precis köpt en LX3:a och fotat några dagar.
Portrtättbilderna ser helt vanskapta ut beror detta på den stora vidvinkeln i kameran??.... gick tillbaka till affären och säljaren sa att jag skulle ha den inställd på 4:3 i bildformat och zooma in så mycket som möjligt för att få bra porträtt ??? men blev ändå inte nöjd efter jag provat.. Har ni några andra bra tips?? har ni samma problem som köpt samma kamera ???? Läst mycket och kameran har ju fått bra recensioner. eller har det något med andra inställningar att göra...

TACKSAM FÖR HJÄLP :)
 
Precis köpt en LX3:a och fotat några dagar.
Portrtättbilderna ser helt vanskapta ut beror detta på den stora vidvinkeln i kameran??....

TACKSAM FÖR HJÄLP :)

Du kan inte lägga upp någon/några bilder som exempel?

Annars är ju inte 24 mm något att ta porträtt på 1 meter med och inte ens vid motsvarande 60 mm är det någon bra porträttglugg även om den är bra till mycke annat.

Som sagt, lägg upp några bilder så får vi se.
 
Precis köpt en LX3:a och fotat några dagar.
Portrtättbilderna ser helt vanskapta ut beror detta på den stora vidvinkeln i kameran??.... gick tillbaka till affären och säljaren sa att jag skulle ha den inställd på 4:3 i bildformat och zooma in så mycket som möjligt för att få bra porträtt ??? men blev ändå inte nöjd efter jag provat.. Har ni några andra bra tips?? har ni samma problem som köpt samma kamera ???? Läst mycket och kameran har ju fått bra recensioner. eller har det något med andra inställningar att göra...

TACKSAM FÖR HJÄLP :)
Vanskaptheten beror antagligen på att du har gått nära dina modeller. Det du bör tänka på är att det är avståndet till motivet som ger perspektivet, inget annat. Prova att titta dig själv i spegeln från 20 cm avstånd så får du se. Öronen syns inte och näsan blir gigantisk;-)
Följdaktligen får du backa några steg och sen istället välja en längre brännvidd (zooma in). Det längsta läget på LX3:an bör funka hyfsat för porträtt med "naturligt" utseende.

Det du ser med ögat är det som kameran ser. Så om det ser konstigt ut perspektivmässigt med dina ögon så kommer det att göra det även på bilden. Ställ dig på ett avstånd där du tycker att det ser bra ut, utan att ens ta upp kameran. Sen väljer du brännvidd, vilket i praktiken innebär att du beskär det ditt öga ser till en lämplig ram.
 
LX3:an

Tack för era svar...

Har raderat alla bilder.. men skall ta nya.. och blir de samma skall jag lägga upp dem här så ni ser vad jag menar..
Tar till mig informationen och hoppas jag lyckas bättre :))

Annelie :)
 
Nybliven ägare av en LX3 och ganska imponerad, jämför mot mina tidigare kompaktkameror. Gott att ha en kamera med sig i alla väder som äntligen tar vettiga bilder.

En liten fråga om RAW, jag försökte att konvertera filerna till DNG med kan fortfarande inte öppna dem i PSCS3 ...skall det vara så eller är något tokigt?

Mvh // Martin
 

Bilagor

  • P1000048 fix.jpg
    P1000048 fix.jpg
    79 KB · Visningar: 773
Någon av er som köpt den passande väskan DMW-CLX3E till er LX3?
Jag beställde idag och får den förhoppningsvis imorgon, ännu en retro pryl... nu måste jag ju ha en DMW-VF1E sökare också!
Bernt, du valde en annan sort... billigare eller bättre?

Mvh // Martin
 
Någon av er som köpt den passande väskan DMW-CLX3E till er LX3?
Jag beställde idag och får den förhoppningsvis imorgon, ännu en retro pryl... nu måste jag ju ha en DMW-VF1E sökare också!
Bernt, du valde en annan sort... billigare eller bättre?

Mvh // Martin
Jag har den väskan till min LX3. För mig är den bra som skydd eftersom jag ofta har kameran liggande i cykelväskan på styret. Och så är den snygg :)
Tryckknappen som håller den del man viker ner är lite dålig på min. Den släpper lite för lätt. Inget stort problem men det hade varit bättre om den satt lite hårdare.
 
Någon av er som köpt den passande väskan DMW-CLX3E till er LX3?
Jag beställde idag och får den förhoppningsvis imorgon, ännu en retro pryl... nu måste jag ju ha en DMW-VF1E sökare också!
Mvh // Martin

Jag köpte väskan nån månad senare på <fotoVideo och är hur nöjd som helst.
sökaren känns inte som ett alternativ då den Bara är för det vidvnkligaste läget..
 
Någon av er som köpt den passande väskan DMW-CLX3E till er LX3?
Jag beställde idag och får den förhoppningsvis imorgon, ännu en retro pryl... nu måste jag ju ha en DMW-VF1E sökare också!
Bernt, du valde en annan sort... billigare eller bättre?

Mvh // Martin

Jag har originalväskan och tycker att den är ok. Nu har jag inte testat originalsökaren, Voigtländer sökaren funkar fint tillsammans med mina glasögon. Dessutom är den ca 1000 kr billigare.
 
Dmw-clx3e

Försökt hitta info om väskan DMW-CLX3E till LX3:an går att fästa på bältet men hittar ingen. Misstänker att det inte går. Någon som vet?
Janne
 
Försökt hitta info om väskan DMW-CLX3E till LX3:an går att fästa på bältet men hittar ingen. Misstänker att det inte går. Någon som vet?
Janne

Köp Leica originalväska till D-Lux 4, ljusbrun läder istället, den går att fästa på bältet. Köp den bruna, helretro stil. Samma pris som DMW-CLX3E, 1.195:-
 
Igår fick jag min väska, och vill påstå att jag är mkt nöjd, synd bara att jag måste ta bort den varje gång jag skall föra över bilderna till datorn... förvisso inget superstort problem men lite frustrerande ibland.

Nu får jag nog ta lite bilder innan jag fortsätter och handlar tillbehör =)

Cheers // Martin
 

Bilagor

  • _MAN7908.jpg
    _MAN7908.jpg
    80.8 KB · Visningar: 1,243
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.