Makten
Aktiv medlem
För att kameran inte tillåter att man laddar saker till kortet via sladden. Det stod till och med i manualen. Mäkta idiotiskt:-(Varför kan du inte använda sladden till kameran?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För att kameran inte tillåter att man laddar saker till kortet via sladden. Det stod till och med i manualen. Mäkta idiotiskt:-(Varför kan du inte använda sladden till kameran?
Grattis! Tips: Använd det svartvita läget med hög kontrast och fimpa brusreduceringen. Exponera så högt du vågar, och du kommer att få rätt så tjusiga JPG-filer direkt ur kameran. Råfilerna går finfint att köra i ACR, men det blir bättre i det medföljande programmet (som dock är avsevärt slöare).Nu är den beställd! Jag är en förändringarnas man
Fy, vad jag längtar efter den.. *Suck*
Ja, ibland undrar man;-) Egentligen är uppgraderingen av mjukvara bara en grej för att det går. Det känns dumt att inte göra det, men om den inte funnits så hade jag ju inte klagat.Martin: Du har ju en riktig kamera, varför envisas med å försöka en kompakt funka? hehe
Eftersom jag inte har PS på jobbdatorn så behandlade jag JPG-filerna med Gimp, och bortsett från lite taskig vitbalans så tålde de gott och väl kurvor och kontrast för att få lagom stuns.
Ah, en utmärkt anledning att besudla jobbdatorn med massa skit:-D Ska prova!Om du hellre hade skjutit i raw (för vitbalansens skull t.ex) så fungerar ufraw (grafisk frontend till dcraw) bra ihop med gimp.
Ingen aning, men jag hade inte vågat prova. Knappar och reglage känns inte tillräckligt pålitliga för att utsättas för fukt.Hur väl tål lx3 fukten...? Någon som kört den en regnig kväll..?
Ingen aning, men jag hade inte vågat prova. Knappar och reglage känns inte tillräckligt pålitliga för att utsättas för fukt.
Haha Har nästan bara kört på iso 1600. Att den brusar gör mig inget. Tycker bara det blir snyggt. Kör dock helt UTAN brusreducering, annars ser det förjävligt ut.
Det som gör mig chockad är hur mycket jag kan underexponera och sen ändå plocka tillbaka alla skuggor. Perfekt när man vill slippa för mycket utbrända högdagrar. Underexponerar nu konstant 1 steg.
Den här kameran är verkligen fantastisk.. Precis vad jag letat efter!
+1Tycker bara det blir snyggt. Kör dock helt UTAN brusreducering, annars ser det förjävligt ut.
Alltså, det behövs faktiskt inte. Den exponerar så bra att man ytterst sällan bränner ut något. Om man inte har brådis så finns det ju dessutom live-histogramDet som gör mig chockad är hur mycket jag kan underexponera och sen ändå plocka tillbaka alla skuggor. Perfekt när man vill slippa för mycket utbrända högdagrar. Underexponerar nu konstant 1 steg.
Jag kör centrumvägd, tror jag. Har hittills haft väldigt svårt att lyckas bränna ut högdagrar i bilder där jag velat ha dem kvar, men visst går det om man anstränger sig;-)Vilken ljusmätning funkar bäst om man vill rädda högdagrar, den "flerpunkts" eller centrumvägd?
Vad kör du med Makten?
Haha Har nästan bara kört på iso 1600. Att den brusar gör mig inget. Tycker bara det blir snyggt. Kör dock helt UTAN brusreducering, annars ser det förjävligt ut.
Det som gör mig chockad är hur mycket jag kan underexponera och sen ändå plocka tillbaka alla skuggor. Perfekt när man vill slippa för mycket utbrända högdagrar. Underexponerar nu konstant 1 steg.
Den här kameran är verkligen fantastisk.. Precis vad jag letat efter!
Var/hur anger man om brusreduceringen ska vara på eller av?
/Tommy
Under "filmlägena". Jag minns inte på rak arm om det går att peta i de färdiga lägena men om du gör en "my film" så kan du välja skärpa, kontrast och brusreducering. Detta gäller förstås bara JPG-filerna.Var/hur anger man om brusreduceringen ska vara på eller av?