Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är den beställd! Jag är en förändringarnas man :)

Fy, vad jag längtar efter den.. *Suck*
 
Nu är den beställd! Jag är en förändringarnas man :)

Fy, vad jag längtar efter den.. *Suck*
Grattis! Tips: Använd det svartvita läget med hög kontrast och fimpa brusreduceringen. Exponera så högt du vågar, och du kommer att få rätt så tjusiga JPG-filer direkt ur kameran. Råfilerna går finfint att köra i ACR, men det blir bättre i det medföljande programmet (som dock är avsevärt slöare).

Martin: Du har ju en riktig kamera, varför envisas med å försöka en kompakt funka? ;) hehe
Ja, ibland undrar man;-) Egentligen är uppgraderingen av mjukvara bara en grej för att det går. Det känns dumt att inte göra det, men om den inte funnits så hade jag ju inte klagat.

Förresten använde jag LX3:an lite på jobbet idag, för att ta närbilder till en monteringsinstruktion för vinkelväxlar till en elektrisk skruvdragarmaskin som befinner sig på prototypstadiet. Jag måste säga att LX3:an funkade helt strålande! Jag körde P-läge, ISO 80 och bildstabiliseringen på "auto". Makro-läge handhållet i lysrörsljus gav mycket skarpa närbilder som mycket väl kommer att duga för broschyrtryck. Den enda nackdelen är egentligen att man måste använda stor vidvinklighet för att komma riktigt nära, men för detaljer i detta sammanhang fungerar det tillräckligt bra.
Jag hade kunnat få bättre resultat med ett makroobjektiv och en systemkamera, men då hade jag troligen också behövt använda stativ för att erhålla tillräckligt skärpedjup. Fördelen tillskriver jag bildstabiliseringen; inte det mindre sensorformatet;-)
Eftersom jag inte har PS på jobbdatorn så behandlade jag JPG-filerna med Gimp, och bortsett från lite taskig vitbalans så tålde de gott och väl kurvor och kontrast för att få lagom stuns.
 
Eftersom jag inte har PS på jobbdatorn så behandlade jag JPG-filerna med Gimp, och bortsett från lite taskig vitbalans så tålde de gott och väl kurvor och kontrast för att få lagom stuns.

Om du hellre hade skjutit i raw (för vitbalansens skull t.ex) så fungerar ufraw (grafisk frontend till dcraw) bra ihop med gimp.
 
Om du hellre hade skjutit i raw (för vitbalansens skull t.ex) så fungerar ufraw (grafisk frontend till dcraw) bra ihop med gimp.
Ah, en utmärkt anledning att besudla jobbdatorn med massa skit:-D Ska prova!

Hur väl tål lx3 fukten...? Någon som kört den en regnig kväll..?
Ingen aning, men jag hade inte vågat prova. Knappar och reglage känns inte tillräckligt pålitliga för att utsättas för fukt.
 
Nu har jag den här framför mig! Radars var snabba! Iofs bor jag i Göteborg så.. :)

Väntar på att batteriet ska laddas nu.. En kul grej var att jag fick ett 4Gigs kort fast jag bara beställt ett 2 gigs. GÖTT! TACK RADARS!
 
Fy fan vilken bildkvalite alltså.. helt sjukt att de kan få till det så bra med den lilla sensorn.. Helt fantastiskt måste jag säga..

Aaah, lääängtar tills det blir svartvitt-väder :) Regn o rusk dvs :)
 
Haha :) Har nästan bara kört på iso 1600. Att den brusar gör mig inget. Tycker bara det blir snyggt. Kör dock helt UTAN brusreducering, annars ser det förjävligt ut.

Det som gör mig chockad är hur mycket jag kan underexponera och sen ändå plocka tillbaka alla skuggor. Perfekt när man vill slippa för mycket utbrända högdagrar. Underexponerar nu konstant 1 steg.

Den här kameran är verkligen fantastisk.. Precis vad jag letat efter!
 
Haha :) Har nästan bara kört på iso 1600. Att den brusar gör mig inget. Tycker bara det blir snyggt. Kör dock helt UTAN brusreducering, annars ser det förjävligt ut.

Det som gör mig chockad är hur mycket jag kan underexponera och sen ändå plocka tillbaka alla skuggor. Perfekt när man vill slippa för mycket utbrända högdagrar. Underexponerar nu konstant 1 steg.

Den här kameran är verkligen fantastisk.. Precis vad jag letat efter!

Du kan passa på att fota S/V i regn/rusk då det kan förväntas upp till 50mm regn i Gbg:s trakten under morgondagen. Samtidigt ett utmärkt tillfälle att kolla upp hur mycket regn/rusk kameran tål.
Mvh Thomas
 
Tycker bara det blir snyggt. Kör dock helt UTAN brusreducering, annars ser det förjävligt ut.
+1

Brusreducering är av ondo, om den inte är riktigt bra. Och någon sådan har jag inte sett till.

Det som gör mig chockad är hur mycket jag kan underexponera och sen ändå plocka tillbaka alla skuggor. Perfekt när man vill slippa för mycket utbrända högdagrar. Underexponerar nu konstant 1 steg.
Alltså, det behövs faktiskt inte. Den exponerar så bra att man ytterst sällan bränner ut något. Om man inte har brådis så finns det ju dessutom live-histogram:)

Angående regnet så är den ju så liten att man kan ha den under jackan och raskt plocka fram för att ta en bild. Sådant är bökigare med en systemkamera.
 
Vilken ljusmätning funkar bäst om man vill rädda högdagrar, den "flerpunkts" eller centrumvägd?

Vad kör du med Makten?
 
Vilken ljusmätning funkar bäst om man vill rädda högdagrar, den "flerpunkts" eller centrumvägd?

Vad kör du med Makten?
Jag kör centrumvägd, tror jag. Har hittills haft väldigt svårt att lyckas bränna ut högdagrar i bilder där jag velat ha dem kvar, men visst går det om man anstränger sig;-)

Kul med din entusiasm förresten! Det speglar ju ungefär det jag skrivit tidigare i tråden, och med tiden tappar man begreppet lite om hur bra kameran faktiskt är. Jag ska försöka använda den lite flitigare framöver till "seriöst" fotograferande. Förut har jag bara haft den med mig överallt för att den är liten, och därav har jag inte orkat bry mig om att försöka ta särskilt bra bilder.
 
Brusreducering?

Haha :) Har nästan bara kört på iso 1600. Att den brusar gör mig inget. Tycker bara det blir snyggt. Kör dock helt UTAN brusreducering, annars ser det förjävligt ut.

Det som gör mig chockad är hur mycket jag kan underexponera och sen ändå plocka tillbaka alla skuggor. Perfekt när man vill slippa för mycket utbrända högdagrar. Underexponerar nu konstant 1 steg.

Den här kameran är verkligen fantastisk.. Precis vad jag letat efter!

Var/hur anger man om brusreduceringen ska vara på eller av?

/Tommy
 
Var/hur anger man om brusreduceringen ska vara på eller av?

/Tommy

Och här är en till som undrar var jag hittar "Brusreducering" på eller av.

Har letat igenom hela manualen utan framgång. Förresten, vad heter brusreducering på engelska?

Tilläggas kan att jag har Leica-varianten men det ska väl inte vara någon skillnad???

Angående fukt, har gått en dag på Mallorca i ett lätt sommarregn, under paraply, utan att kameran falerade. Dessutom är luftfuktigheten högre runt Medelhavet än vad den kommer upp till här i Norden (den absoluta)

Lika nöjd som alla andra med det lilla underverket/ Jan-Olof
 
Jag har precis skaffat LX3an och undrar om det går att trycka nånstans för att se klockan när man har på "Fotoläget"? Som när man klickar på Info på Canons systemkameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.